mamavancelina

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

samsung galaxy s5 geen wifi

Mijn samsung galaxy s5 heeft sinds gisterenavond zijn kuren. elke keer schakelt hij over van wifi naar 4g en zo gaat het heel de dag door. weet iemand wat er dan aan de hand is. iik heb het toestel al uit geschakeld de modem van mijn internetprovider al gereset.
46 Reacties 46
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes
Geen dank Laccy. Het lijkt er dus op dat het Wi-Fi probleem hiermee 'opgelost' is. Wat betreft de accuduur is dit natuurlijk een nadelig gevolg. Helaas kunnen wij dit niet oplossen of aanpassen. Onze invloed is hierin beperkt en heeft betrekking op branded toestellen. Het is immers een keuze van de fabrikant om dergelijke functies en instellingen toe te passen. Wellicht dat Samsung ervoor kies om n.a.v. feedback het een en ander aan te passen door middel van een vervolgupdate. Hier heb ik echter geen inzicht in. Dus dat is verder afwachten.
Simonis

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb ook last van dit probleem. Ik hoop dat Samsung snel met een oplossing komt. Voor nu werkt de workaround (uitvinken van slimme netwerkwissel) goed, alleen moet ik dus iedere keer handmatig wisselen en dat is onhandig.

Ik kan melden dat het probleem al een paar weken voorafgaand aan de update naar Lollipop optrad (die heb ik pas deze week gedaan), dus heeft niets met nieuwe android te maken.

Andere opvallende is dat ik ergens in de afgelopen 2 maanden ook een sms van Vodafone had gekregen met de vraag om de configuratie van netwerk te installeren (zoals ik die ook kreeg de eerste keer toen ik het toestel een jaar geleden geburikte). Het kan er helemaal los van staan, maar wie weet dat andere gebruikers het herkennen hier.

Mocht het probleem niet worden opgelost in een maand, dan ga ik eerst een factory reset proberen, en als dat niet werkt ga ik hem aanbieden voor reparatie aan Vodafone/Samsung.
ann27

Gedreven Meedenker
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Beste Per, Serkan en Maartje,

Bij mij werkt het wifi-netwerk wissen em opnieuw instellen in ieder geval niet want vandaag is nieuwe wifi met nieuwe router t.b.v. glasvezel aangesloten en heb hetzelfde probleem als vorige week.
Zie mijn bericht hieronder aan Arno, die op een ander onderwerp van Samsung m.b.t. Lollipop op dit forum claimt de oplossing te hebben voor dit probleem en daarvoor verwijst naar zijn Facebook.
Overigens, ik heb mij nieuw geregistreerd op dit forum maar niet de bevestigingse-mail van jullie ontvangen... Is dit van invloed op mijn gebruiksmogelijkheden op dit forum?

hier mijn eerder gepostte bericht:

Beste Arno,

ik doe niet aan Facebook... Uit meerdere fora en ook onder een ander onderwerp m.b.t. Samsung op dit forum blijkt dat er heel veel meer mensen zijn met ditzelfde probleem. Ik dus ook. Mijn Samsung Galaxy s5 heeft sinds kort constant problemen met het verbinden met het wifi-netwerk thuis. Scant voortdurend op beschikbare wifi, (nadelig voor batterijverbruik!), en pendelt voortdurend (om de paar sec.) tussen 4G en mijn wifi. Slimme netwerkwissel uit etten helpt om een stabiele wifi te behouden (maar is erg onhandig als je telkens als je de deur uitgaat weer handmatig moet aanpassen). Bovendien blijft het toestel ook met slimme netwerkwissel 'uit' voortdurend scannen. Niet alleen nadelig voor accu maar je krijgt als je iets op Internet of in een app enz. aan 't lezen bent constant de melding tussendoor dat je verbonden bent met je router. Heeft niets te maken met router, kanaal of het aansluiten van je Samsung tv op internet zoals ik hier en op andere fora las want mijn smartphone had dit vorige week al en vandaag - na aansluiten van nieuwe router vanwege omzetting naar glasvezel en tv-omzetting van kabel naar internet óók! Mijn Samsung tablet heeft dit probleem overigens (nog) niet...

Ik denk dat je héél veel mensen een plezier zou doen als je de oorzaak maar vooral de oplossing van dit probleem op dit forum zou plaatsen. Mij in ieder geval wel! Bedankt alvast!
Anonymous
Niet van toepassing
Hoi@simonis,

Check even voor de zekerheid via www.handleidingen.vodafone.nl of de instellingen correct staan voor het internet.

Groetjes stevied86
Anonymous
Niet van toepassing
Sommige Android-gebruikers melden na het updaten naar Android 5.0 dat hun wifi-verbinding minder stabiel is. Hierdoor valt de verbinding regelmatig weg en loopt ook de accuduur sneller terug. Een goede oplossing hiervoor is er helaas nog niet; het blijft vooralsnog wachten op een update voor Lollipop die het wifi-probleem oplost. Zorg in ieder geval via ‘Instellingen > Toestel-info > Software-update’ dat ‘Automatisch bijwerken’ (wel alleen via wifi) is ingeschakeld. Op die manier weet je zeker dat je toestel altijd de laatste, en dus meest stabiele versie van Android heeft.

Wil je voorkomen dat de Galaxy S5 zomaar tussen wifi-netwerken gaat wisselen, schakel dan via ‘Instellingen > Wi-Fi’ de functie ‘Slimme netwerkwissel’ uit. Tik vervolgens vanuit hetzelfde scherm op de optieknop rechtsboven en op ‘Geavanceerd’. Haal daarna het vinkje achter ‘Scannen altijd toestaan’ weg. Je accu zal je dankbaar zijn!

Tot slot kun je proberen om je wifi-netwerk te vergeten (door er even op te drukken) en opnieuw ermee te verbinden. Ook kun je overwegen om je router te resetten of de fabrieksinstellingen van je toestel te herstellen (zie tip 2) als de wifi-problemen aanhouden.

Teruggelopen accuduur

Het uitschakelen van de functies ‘Slimme netwerkwissel’ en ‘Scannen altijd toestaan’ in de wifi-instellingen kan al voordelig zijn voor je accuduur. Ga echter ook na of alle apps op je toestel van een update zijn voorzien die ze optimaliseert voor de nieuwe Android-versie. Is dat niet het geval, dan kun je desbetreffende apps beter even verwijderen en pas weer installeren als ze vlekkeloos werken met Lollipop.

Zorg daarnaast dat je toestel over voldoende opslagruimte beschikt en leeg het cachegeheugen (zie tip 1). Ga ook kritisch na welke verbindingen ingeschakeld mogen blijven (bijvoorbeeld wifi en mobiele gegevens) en welke in principe uit mogen (locatie, bluetooth, nfc). Dit kan via het snelle instellingenmenu dat je ziet als je de menubalk naar beneden trekt. Ook via de instellingen van je S5 heb je de mogelijkheid om verbindingen in en uit te schakelen.

Verdwenen’ stille modus

Vóór de update naar Lollipop was het mogelijk om met een sneltoets te kiezen tussen ‘Melodie’, ‘Trillen’ of ‘Stil’. Na de update verdween laatstgenoemde optie en dat leidde bij veel gebruikers tot irritatie. Gelukkig is er in de nieuwe Android-versie wel een optie je Galaxy S5 op stil te zetten door zogenoemde onderbrekingen uit te zetten. Doorloop daarvoor onderstaande stappen:

Veeg op je Galaxy S5 van boven naar beneden om het snelle instellingen-paneel te activeren;
Druk op het knopje rechtsboven om alle sneltoetsen te tonen;
Tik onderaan het scherm op de sneltoets ‘Alles’.
Door op de ‘Alles’-sneltoets te tikken, kies je automatisch voor de optie ‘Geen’. Hierdoor heb je geen last meer van onderbrekingen (en dus notificaties). Wil je bepalen welke notificaties je alsnog ontvangt, zoals belangrijke oproepen of berichten, dan kun je in het snelle instellingen-paneel voor ‘Prioriteit’ kiezen. Hiermee bepaal je zelf welke notificaties belangrijk zijn en toegelaten worden, terwijl je het toestel op stil hebt staan.
ann27

Gedreven Meedenker
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Beste Stevied86,
Je suggestie om via geavanceerd 'scannen altijd toestaan' uit te vinken lijkt een logische maar werkt blijkbaar niet: na slimme netwerkwissel te hebben uitgezet (wat wél helpt om je wifi-verbinding stabiel te houden maar waarschijnlijk erg onhandig is als je de deur uitgaat en je handmatig met je 4G en later weer met een andere wifi - als op kantoor - wil verbinden, heb ik ook 'scannen altijd toestaan' uitgevinkt. Maar als je vervolgens weer onder wifi kijkt zie je dat ie nóg alle 5 sec. blijft scannen...

Je wifi netwerk vergeten en opnieuw verbinden werkt niet als oplossing voor dit probleem (meermaals geprobeerd) en router resetten of vervangen of ander kanaal kiezen ook niet (zie mijn eerder bericht). Terugzetten naar fabrieksinstellingen ook niet want dat hebben anderen blijkbaar al vruchteloos geprobeerd, las ik. En het is al helemaal zinloos om het toestel ter reparatie te gaan aanbieden zoals ik her
en der las: het feit dat zoveel gebruikers hier last van hebben sinds de update bewijst dat het niet aan het toestel ligt. Ik vrees dat het aandringen bij Samsung op een snelle bugfix de enige optie is.
Ik weet niet of Vodafone hier nog een rol in kan spelen?
@Per, @Serkan en@Maartje, ik heb vandaag alsnog de bevestigings-email voor m'n registratie op dit forum ontvangen.
Anonymous
Niet van toepassing
Hey @ann27

Ik dacht zet even hierboven de mogelijkheden erin die er zijn. Ik ben bang dat Vodafone hier weinig aan kan doen verder. We zullen helaas moeten wachten of het wordt opgelost. Wel weet ik al dat ze bezig zijn met 5.1 http://androidworld.nl/nieuws/android-51-heads-up-notificaties/
Of deze update dit gaat verhelpen weet ik niet. Wanneer deze beschikbaar komt voor verschillende toestellen durf ik ook niet te zeggen. Het enige wat ik wel weet is dat als de update komt voor de m7 dat ik nog even wacht met installeren.
Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes
@ann27

Ik zie inderdaad dat je de registratiemail inmiddels binnen hebt. 😄
ann27

Gedreven Meedenker
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Dankjewel @stevied86 . M7?
Ik heb naast m'n smartphone s5 ook een tablet van Samsung waarop nog Android 4.2.2 zit. Daar zit alleen wifi op. Ik neem aan dat ik die wel kan upgraden als er een upgrade komt? Ik heb nu op m'n smartphone alleen last van het steeds pendelen tussen 4G en wifi (hetgeen ik gestopt heb door slimme netwerkwissel uit te vinken) + het voortdurend blijven scannen op wifi verbindingen. Dat laatste kan dan natuurlijk ook gaan gebeuren bij het upgraden van m'n tablet.
Maar ja, als dat het enige is (met accuduurverlies tot gevolg)...
Maar mogelijk heb ik nog niet alle fouten in m'n smartphone ontdekt na de upgrade ????.
Kan je trouwens wel een upgrade van Samsung (blijven) weigeren?
Anonymous
Niet van toepassing
Hey

HTC one m7 🙂
Zeker kun je een update weigeren alleen op een gegeven moment zal het vast blijven hangen bij bepaalde apps omdat deze geoptimaliseerd zijn voor de update. Maar dan wacht ik gewoon tot 5.1 lol
ann27

Gedreven Meedenker
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
O.k. @stevied86
Ik dacht dat de update alleen problemen gaf op de Samsung devices....
Dan moet Google dus maar gauw met die nieuwe (en verbeterde!) versie komen!
Anonymous
Niet van toepassing
Zal niet lang meer duren voordat deze uitkomt. Daarna is het puur wachten tot wanneer de Samsung hem gaat uitbrengen.
Simonis

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoi@stevied86, de instellingen heb ik zojuist gecontroleerd en ze kloppen. Ik heb mijn S5 nog niet gereset naar fabrieks-intellingen, maar ik ik behoudt dit nog wel even als optie als er niet snel een update komt.
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Je weet in ieder geval welke optie je nog kunt uitvoeren @Simonis mocht het te lang duren voor je!
Dan horen we uitslag graag terug.
JBW

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb deze problemen ook na de update (ga dus nooit weer updaten). Ik heb thuis gewoon wifi en hij schakelt automatisch over op 4G. Ik schrok me rot toen ik ineens een melding kreeg dat mijn databundel volledig verbruikt was. Heb toen snel de mobiele gegevens uitgezet. Ik heb bijna overal wifi dus ik gebruik normaal maar weinig van mijn bundel. Slimme netwerkwissel had ik uitgezet, maar dat helpt dus niet. Mijn telefoon was ook binnen 8 uur leeg, maar dat heb ik wel kunnen verhelpen door Google Play uit te schakelen. Google Play staat continu aan op de achtergrond. Je kunt wel googlen hoe je dit kunt uitschakelen.
happyr

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoi, is er een goede oplossing gevonden voor dit probleem?
ann27

Gedreven Meedenker
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
@happyr
Ik heb voor m'n Samsung Galaxy s5 enkele dagen geleden een nieuwe systeem update van Samsung ontvangen voor m'n en geïnstalleerd. Het was nog geen Android 5.1 want heb nog steeds 5.0 oftewel lollipop, dus ik weet niet wat er precies is aangepast in de langdurige installatieprocedure. Maar ik heb zonet wel m'n 'slimme netwerkwissel' weer aangevinkt om te kijken of m'n thuis wifi-netwerk nu wel stabiel blijft en er niet steeds meer gependeld wordt tussen m'n wifi en 4G. Ik heb het nog maar kort kunnen testen maar het LIJKT erop dat dat gependel voorbij is en onder mijn wifi-netwerk verschijnt ook niet steeds meer de boodschap dat de verbinding klaar is om te verbinden wanneer het netwerk voldoende stabiel is (of iets dergelijks). Hij staat nu constant op 'verbonden'.
Het voortdurend scannen op wifi-netwerken (alle 5 sec.!) is niet verdwenen maar dat was het ook niet toen ik mijn slimme netwerkwissel uit had staan. Ik weet zelfs niet of dat op de achtergrond iedere 5 sec. scannen op wifi-netwerken niet een standaard iets is en of het wel zeker veroorzaakt is door de update naar Android 5.0... Ik heb het in ieder geval wel pas opgemerkt toen ik last kreeg van dat 'gependel'. Het klopt wel dat het lijkt of de accu hierdoor (of door iets anders?) sneller leeg is.
Het 'scannen altijd toestaan' uitvinken (onder wifi > menu > geavanceerd) is hiervoor geen oplossing. Dat staat bij mij standaard uitgevinkt maar bovendien gaat dat erover of je ook wil dat er gescand wordt op wifi, zélfs als wifi 'uit' staat.
Hopelijk wordt een aantal problemen opgelost in de volgende versie van Android, de 5.1 (en de vertaalslag daarvan door Samsung voor de Galaxy s5) waarvan verwacht wordt dat die over niet al te lange tijd uit komt.
Mocht je écht niet kunnen leven met door de update naar Android 5.0 veroorzaakte problemen (ik heb er nog geen andere kunnen ondervinden nu m'n wifi-netwerk s- inds systeemupdate van Samsung enkele dagen geleden - weer stabiel lijkt (is overigens aldoor stabiel gebleven op andere devices als tablet en ook op pc: hield dus echt verband met update op s5!), dan kan je ervoor kiezen om je toestel terug te zetten naar de vorige Android-versie. Een instructie van Arnold Ochten daarvoor vind je onder het forum item 'problemen na update Android lollipop 5.0 op Samsung s5' maar dat (voor mij) complexe proces gaat mij te ver. Ik reken maar op de volgende versie...
Ik hoop dat je hier iets aan hebt en wens je succes!
BdeK

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo,

Ik heb sinds vandaag met mijn S5 thuis geen verbinding meer met mijn wifi.
Alle andere apparaten wel, dus mijn wifi modem is het probleem niet.
Wel kan ik met mijn S5 gebruik maken van de hotspot via mijn werktelefoon.
Slimme netwerkwissel uit, wifi verbindingen vergeten en opnieuw instellen maakt geeen verschil.
Er staat "IP-adres ophalen", maar dat lukt niet.
Wifi op 2,4GHz of 5GHz maakt geen verschil.
Ondanks dat in scannen uit heb staan, zie ik toch dat deze om de x seconden aan het scannen is.
Iemand nog een idee?
Anonymous
Niet van toepassing
Hey

Wat je kunt proberen is het toestel terug zetten naar fabrieksinstellingen om te zien of het dan verholpen is.

Jef54320

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb met mijn S4 hetzelfde probleem: Instabiele wifi en een batterij die als een trein leegloopt. Alle instellingen zijn zoals het hoort, een factory-reset uitgevoerd, de router meermaals gereset en het netwerk gewist en weer toegevoegd maar als Wifi is ingeschakeld blijft het toestel scannen naar Wifi-netwerken met als gevolg een instabiele verbinding. Het toestel vertoont dezelfde kuren ook bij andere routers/(wifi-)netwerken
Ook de update naar Android 5.0.1 heeft niets opgeleverd.
Iemand een tip?
Gr. Jef
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic