@happyr Ik heb voor m'n Samsung Galaxy s5 enkele dagen geleden een nieuwe systeem update van Samsung ontvangen voor m'n en geïnstalleerd. Het was nog geen Android 5.1 want heb nog steeds 5.0 oftewel lollipop, dus ik weet niet wat er precies is aangepast in de langdurige installatieprocedure. Maar ik heb zonet wel m'n 'slimme netwerkwissel' weer aangevinkt om te kijken of m'n thuis wifi-netwerk nu wel stabiel blijft en er niet steeds meer gependeld wordt tussen m'n wifi en 4G. Ik heb het nog maar kort kunnen testen maar het LIJKT erop dat dat gependel voorbij is en onder mijn wifi-netwerk verschijnt ook niet steeds meer de boodschap dat de verbinding klaar is om te verbinden wanneer het netwerk voldoende stabiel is (of iets dergelijks). Hij staat nu constant op 'verbonden'.
Het voortdurend scannen op wifi-netwerken (alle 5 sec.!) is niet verdwenen maar dat was het ook niet toen ik mijn slimme netwerkwissel uit had staan. Ik weet zelfs niet of dat op de achtergrond iedere 5 sec. scannen op wifi-netwerken niet een standaard iets is en of het wel zeker veroorzaakt is door de update naar Android 5.0... Ik heb het in ieder geval wel pas opgemerkt toen ik last kreeg van dat 'gependel'. Het klopt wel dat het lijkt of de accu hierdoor (of door iets anders?) sneller leeg is.
Het 'scannen altijd toestaan' uitvinken (onder wifi > menu > geavanceerd) is hiervoor geen oplossing. Dat staat bij mij standaard uitgevinkt maar bovendien gaat dat erover of je ook wil dat er gescand wordt op wifi, zélfs als wifi 'uit' staat.
Hopelijk wordt een aantal problemen opgelost in de volgende versie van Android, de 5.1 (en de vertaalslag daarvan door Samsung voor de Galaxy s5) waarvan verwacht wordt dat die over niet al te lange tijd uit komt.
Mocht je écht niet kunnen leven met door de update naar Android 5.0 veroorzaakte problemen (ik heb er nog geen andere kunnen ondervinden nu m'n wifi-netwerk s- inds systeemupdate van Samsung enkele dagen geleden - weer stabiel lijkt (is overigens aldoor stabiel gebleven op andere devices als tablet en ook op pc: hield dus echt verband met update op s5!), dan kan je ervoor kiezen om je toestel terug te zetten naar de vorige Android-versie. Een instructie van Arnold Ochten daarvoor vind je onder het forum item 'problemen na update Android lollipop 5.0 op Samsung s5' maar dat (voor mij) complexe proces gaat mij te ver. Ik reken maar op de volgende versie...
Ik hoop dat je hier iets aan hebt en wens je succes!