Jan1982

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Wettelijke garantie iPhone

Dag,

Ik heb een iPhone SE van nog geen 2 jaar oud. Volgens mij valt die nog onder de wettelijke garantie; je hebt recht op een deugdelijk product dat het bij normaal gebruik ten minste twee jaar goed blijft doen, is in EU-verband geregeld (zie judex.nl).

Nu startte ineens een paar weken geleden de telefoon niet meer op. Alleen het appeltje, en dan weer uitschakelen. Dus ik volgens de richtlijnen van Apple via iTunes geprobeerd om software bij te werken, lukte niet, daarna geprobeerd om via iTunes te herstellen, lukte ook niet, foutcode 4013, naar de Vodafonewinkel, die vertellen me dat ik via iTunes moet proberen enzovoorts en dat ze er verder ook niets mee kunnen, dus uiteindelijk maar online reparatie aangemeld. Telefoon opgestuurd, hoor anderhalve week niets en krijg dan een herinnering per sms dat ik moet reageren op de prijsopgave die per e-mail verstuurd zou zijn. Prijsopgave blijkt in de winkel te liggen. Als ik die uiteindelijk krijg, is het ruim €300. ‘Ja, dat is inderdaad de prijs van een nieuwe telefoon', wordt gezegd (nee, dat klopt niet, de telefoon was goedkoper dan dat bij aanschaf). ‘U kunt het ook gewoon zo laten, dan houden wij de telefoon'.

Kortom, beroerde service, duurt lang en levert niets op.

 

Maar mijn eigenlijke vraag is: hoe krijg ik mijn recht? Want dit lijkt mij niet vallen onder ‘een deugdelijk product'. Met wie bij Vodafone moet ik daarvoor contact opnemen?

 

Dank en groet,

Jan

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @Jan1982 
Erg vervelend wat je is overkomen en omdat je zelf ook eerst begon over garantie, zal ik daar ook maar mee beginnen. Je hebt bij Apple en andere winkeliers recht op 1 jaar beperkte iPhone-garantie. Dit houdt in dat je standaard 1 jaar garantie en 2 jaar technische ondersteuning krijgt. Als je iPhone binnen 1 jaar defect raakt, buiten je eigen schuld om, dan zal Apple het toestel vervangen of laten repareren (en dat is ook wat Vodafone doet). Heb je de iPhone in een winkel gekocht, of online, dan moet je bij dergelijke defecten langs bij die winkelier. Apple kan dan zelf niets meer voor je betekenen. Apple geeft je dus 1 jaar fabrieksgarantie en na dat eerste jaar moet je aankloppen bij de verkopende partij (in jou geval bij Vodafone want die geeft je 2 jaar garantie en dan moet het defect ook nog onder de fabrieksgarantie vallen!!).

Ik weet niet of je het toestel nu nieuw of tweedehands hebt gekocht. Omdat je zegt dat het toestel goedkoper was dan 300,- euro? Het kan me niet voorstellen dat een nieuw toestel van Apple goedkoper was/is dan 300,- euro?

Maar goed, je vraagt je af of ze dit mogen doen. Dat ligt aan de reparatie en wat ze er aan moeten doen. Het mag dan een deugdelijk product zijn, het ligt er ook maar aan hoe de persoon er mee omgaat. Wat is de reparatie, wat moeten ze vervangen voor die 300,- euro? De mensen waar je mee contact op moet nemen is de winkel van Vodafone waar je deze hebt gebracht. Die kunnen met je overleggen wat er nu aan de hand is en wat de beste oplossing is. Er zijn zoveel redenen waarom iets NIET in de garantie valt. 

Mijn advies was geweest, was langs een Apple store gegaan. Die kunnen hem ter plekken controleren en bekijken wat er aan de hand was/is. Maar dat is nu achteraf en daar heb je niet zoveel meer aan, wel voor in de toekomst. Je zou ook nog kunnen vragen of de kosten gedekt zijn bij je eigen verzekering. Al hoewel die ook zullen gaan vragen wat er mee aan de hand is en of je er zelf goed mee bent omgegaan (zeg niet dat het niet zo is, want ik ken de schade niet, daar ben ik geen expert voor).

Het blijft altijd lastig met garantie en wat het probleem is. Het beste is dus contact op te nemen met de Vodafone winkel, waar je deze hebt gebracht. En anders wachten op een Vodafone Community medewerker, die hier regelmatig langs komt om mensen te helpen. Wie weet kunnen die nog een tip geven.

Dit was overigens het advies van Apple geweest:
https://support.apple.com/nl-nl/HT201444

Bekijk in context

6 Reacties 6
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @Jan1982 
Erg vervelend wat je is overkomen en omdat je zelf ook eerst begon over garantie, zal ik daar ook maar mee beginnen. Je hebt bij Apple en andere winkeliers recht op 1 jaar beperkte iPhone-garantie. Dit houdt in dat je standaard 1 jaar garantie en 2 jaar technische ondersteuning krijgt. Als je iPhone binnen 1 jaar defect raakt, buiten je eigen schuld om, dan zal Apple het toestel vervangen of laten repareren (en dat is ook wat Vodafone doet). Heb je de iPhone in een winkel gekocht, of online, dan moet je bij dergelijke defecten langs bij die winkelier. Apple kan dan zelf niets meer voor je betekenen. Apple geeft je dus 1 jaar fabrieksgarantie en na dat eerste jaar moet je aankloppen bij de verkopende partij (in jou geval bij Vodafone want die geeft je 2 jaar garantie en dan moet het defect ook nog onder de fabrieksgarantie vallen!!).

Ik weet niet of je het toestel nu nieuw of tweedehands hebt gekocht. Omdat je zegt dat het toestel goedkoper was dan 300,- euro? Het kan me niet voorstellen dat een nieuw toestel van Apple goedkoper was/is dan 300,- euro?

Maar goed, je vraagt je af of ze dit mogen doen. Dat ligt aan de reparatie en wat ze er aan moeten doen. Het mag dan een deugdelijk product zijn, het ligt er ook maar aan hoe de persoon er mee omgaat. Wat is de reparatie, wat moeten ze vervangen voor die 300,- euro? De mensen waar je mee contact op moet nemen is de winkel van Vodafone waar je deze hebt gebracht. Die kunnen met je overleggen wat er nu aan de hand is en wat de beste oplossing is. Er zijn zoveel redenen waarom iets NIET in de garantie valt. 

Mijn advies was geweest, was langs een Apple store gegaan. Die kunnen hem ter plekken controleren en bekijken wat er aan de hand was/is. Maar dat is nu achteraf en daar heb je niet zoveel meer aan, wel voor in de toekomst. Je zou ook nog kunnen vragen of de kosten gedekt zijn bij je eigen verzekering. Al hoewel die ook zullen gaan vragen wat er mee aan de hand is en of je er zelf goed mee bent omgegaan (zeg niet dat het niet zo is, want ik ken de schade niet, daar ben ik geen expert voor).

Het blijft altijd lastig met garantie en wat het probleem is. Het beste is dus contact op te nemen met de Vodafone winkel, waar je deze hebt gebracht. En anders wachten op een Vodafone Community medewerker, die hier regelmatig langs komt om mensen te helpen. Wie weet kunnen die nog een tip geven.

Dit was overigens het advies van Apple geweest:
https://support.apple.com/nl-nl/HT201444

Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 439Likes

Was de informatie van Energieboy duidelijk/afdoende of kunnen wij je nog ergens mee helpen? @Jan1982 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Heb je hier nog vragen over @Jan1982 

Jan1982
topicstarter
Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

nou, niet echt.

ik ben van mening dat de juridische garantie-kwestie hier wel heel makkelijk van tafel wordt geveegd. 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Vanuit Vodafone heb je 2 jaar garantie op een nieuw toestel. Bij Apple is dit meen ik 1 jaar. 
Wat er precies mis is met jouw toestel en  of dit onder de fabrieksgarantie valt, daar kan ik vanuit hier niet over oordelen. Dat is ook de reden waarom bij een reparatie een defect toestel onderzocht wordt en of dit onder de fabrieksgarantie valt @Jan1982 

 

Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 439Likes

Topic gesloten. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic