Arie-Jan

Gedreven Meedenker
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

De nieuwe My Vodafone App is live!

Hallo, mijn naam is Arie-Jan en ik ben binnen Vodafone verantwoordelijk voor de My Vodafone App.

Op 10 februari hebben we onze volledig nieuwe My Vodafone App live gezet voor klanten met een Google Android of Apple iOS smartphone en/of tablet.
De nieuwe App draait volledig om jou en past zich aan op jouw persoonlijke situatie. Je krijgt bijvoorbeeld een extra waarschuwing vanuit de App zodra je databundel bijna op is, om je te behoeden voor ongewenste kosten.
Het nieuwe design is speels (hopelijk vinden jullie het leuk) en je kunt je eigen foto en naam toevoegen. Er is een 24/7 chatoptie beschikbaar, zodat je op ieder moment met je vragen terecht kunt bij een Vodafone medewerker. Natuurlijk kun je ook via de telefonische klantenservice, 24/7 Twitter en het forum onze hulp inroepen via deze app.

De afgelopen maanden hebben we dankzij een groep klanten al veel feedback ontvangen over deze App, de bèta test met klanten vanuit het Vodafone forum was super leuk en leerzaam. Veel feedback van onze testers hebben we direct verwerkt. Wij vinden deze App ontzettend belangrijk en willen jullie graag laten weten dat jullie zelf invloed kunnen uitoefenen op hoe deze App zich verder ontwikkelt. De komende maanden zullen er nog meer functionaliteiten worden toegevoegd, dus laat ons weten wat we volgens jullie nog moeten aanpakken!

Ik zal regelmatig op het forum te vinden zijn om jullie suggesties en vragen te bespreken. En natuurlijk om nieuwe ontwikkelingen met jullie te delen.

Heel veel plezier met het gebruiken van de nieuwe app en alvast bedankt voor jullie reacties!
216 Reacties 216
GerritS1976

Gedreven Raadgever
  • 162Posts
  • 6Oplossingen
  • 48Likes
@ABI
Dank je, ik weet dat de link in je bericht zit.
Maar als ik die app wis, hoe kom ik bij het link.
Dus daarom vroeg ik of je de link kan laten zien dat men het kopiëren kan en via internet downloaden.
Ik hoop dat je mij begrijp.

Op je mobiele telefoon ga je naar het forum van Vodafone, als je vervolgens in deze topic terecht bent gekomen zie je vervolgens de link staan. Op die manier kun je de app downloaden. Wat je eventueel ook kunt doen is de link kopieëren door op de link met de rechtermuistoets te klikken en dan te kiezen voor 'link kopiëren'. Als je deze vervolgens in een e-mail aan jezelf stuurt - let wel, het e-mail adres dat je bij Gmail / Google gebruikt - dan krijg je deze op je mobiel binnen waarna je deze kunt downloaden.

Ik zal eens kijken of ik een eenvoudig formuliertje in elkaar kan zetten waarin je, je eigen google/gmail adres kunt tikken zodat de link (of APK) direct naar je mobiel wordt verzonden. Heb hierover n.l. al zo'n 60 mails over ontvangen dus ben er druk mee bezig.


Edit 22:15 uur

Inmiddels kun je via deze link de APK ook naar je e-mail adres laten mailen, gebruik hierbij het e-mail adres dat gekoppeld is aan je Android toestel zodat je het direct kunt installeren.
kerkwijk20

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hellup! Ik kan. Ergens in! Ik krijg geen verbinding. Hij haalt mn gegevens niet op:s
JohanTr1975

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
vind het net een spelletje mijn zoontje van 19 maanden geweldig die vind het trekken van balletjes als een soort spelletje lijkt mij in mijn ogen niet de beodeling te zijn of m'n denkt bij vodafone dat iedereen kinderen zijn maar sorry, heb er geen goed wordt voor over.
Heb al zitten te kijken waar ik de vorigesie van myvodafone kan downloaden die gewoon recht toe recht aan uit ziet en geen spelletje heof te spelen om bepaalde zaken te hoeven te zien !

nog maar eens vraag waar kan ik vorige verdie downloaden ? anders zet ik link wel op homescrean zolang ik nieuwe versie niet hoef te gebruiken
carijntjes

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Een vreselijke app.
De app. is nodeloos ingewikkeld gemaakt. Je wilt als gebruiker maar een aantal simpele dingen weten: wat is het tegoed en hoeveel is buiten het tegoed verbruikt. Klaar. Dit nieuwe knikkerspel maakt deze handelingen te ingewikkeld en tijdrovend.
Zonde, houdt het simpel mensen. Deze app. is geen vooruitgang, sorry!
Omid187

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hmm app is live maar sorry hoor nooit van testen gehoord, inloggen gaat niet nieuwe ww instellen gaat ook niet alleen maar mooie meldingen sorry dit sorry dat en er is iets mis gegaan, amateuristische gedoe
GerritS1976

Gedreven Raadgever
  • 162Posts
  • 6Oplossingen
  • 48Likes
@Omid187 Kijk eens op deze pagina daar wordt zelfs om meningen gevraagd.
Underscore_101_

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes
Beste Arie-Jan,

Kun je misschien ook aangeven of de nieuwe app meer of minder data verbruikt?

Neem als voorbeeld alleen gegevens voor het bekijken van het bel en data tegoed, en hou rekening met het feit dat mensen de app openen wanneer zij een berichtje van de app krijgen over het opraken van data, of bel tegoed, maar wellicht zonder de herinnering van de app deze waarschijnlijk niet hadden geopend.

Ik had al eerder gezegd dat tot nu toe ik daar een gratis smsje voor krijg, dus waarom de extra functie in de app die vermoedelijk data en dus geld kost....

Alvast bedankt.

Groeten,

Rob
GerritS1976

Gedreven Raadgever
  • 162Posts
  • 6Oplossingen
  • 48Likes
Voor Android is de oude versie te verkrijgen via deze link.

aAls iemand mij een beetje op weg kan helpen met de iPhone, los installeren van apps mogelijk ja/nee en de oude versie kan verstrekken (via mail bijv.) kan ik deze ook nog eventueel online zetten.
B2

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Nou ik weet iets positiefs te melden en dat is dat deze app totaal niet meer te gebruiken valt wanneer je in de auto zit (en stuurt). Voor de rest waardeer ik het dat er aan vernieuwing wordt gedaan, maar ook ik vind het jammer dat de eenvoudige bediening van de app er. Iet meer is. Hij is flitsender geworden maar niet makkelijker in gebruik. Vergeet alsjeblieft niet dat jullie ook een zakelijke provider zijn, ik wil niet een paar minuten swipen en priegelen om mijn tegoed, verbruik enz te zien.
Een mooi pad dat jullie zijn ingeslagen maar iets te vroeg gelanceerd deze app.
Terry

Liefhebber
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 23Likes
Ook in de AppStore krijgt deze app massaal 1 ster. Vraag me toch af via welke kanalen die positieve feedback dan binnenkomt...
pinsulani

Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes
@GerritS1976

Oude iOS versie heb ik hier voor je: http://goo.gl/xZyBy2
Weet niet hoe je deze moet installeren waneer deze versie niet meer in iTunes op de pc of Mac staat. Er zijn wel tools om apps buiten iTunes om op je iDevice te krijgen en vaak is een jailbreak vereist. Heb het zelf niet geprobeerd omdat ik de oude vesrie nog in iTunes heb staan.
Terry

Liefhebber
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 23Likes
Zelfs de CEO vindt de app goed. Dat verklaart een hoop, zelfs de hoogste baas kan zich niet in zijn klanten verplaatsen.

https://twitter.com/shuterrob/status/432861395865333760
ABI

Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
hmm
GerritS1976

Gedreven Raadgever
  • 162Posts
  • 6Oplossingen
  • 48Likes
Ik vraag mij nu het volgende af. Er komt een moment aan dat oudere mensen moeten gaan overstappen op een Smartphone. Nu zie je al dat dit gestaag plaatsvind. Hoe ziet Vodafone deze klanten? Hoe onduidelijk wil je het juist die groep mensen maken die inzage willen hebben in hun verbruik e.a. details?

De overstap van een Nokia 1616 naar een betaalbare Smartphone is voor een grote groep ouderen al enorm. En dan moeten ze ook nog met een My.Vodafone app wat ontwikkeld is voor pubers, overweg kunnen.

Uit de reacties (via Twitter, Facebook en dit forum) maak ik juist op dat 9 van de 10 mensen negatief staat tegenover de nieuwe app. Nu snap ik dat iedere verandering soms noodzakelijk is, maar blijf nou eens af van dat gene wat juist goed werkt.

In 1977 was daar trouwens al een mooie uitspraak over:
"if it ain’t broke, don’t fix it" - Leave something alone; avoid attempting to correct, fix, or improve what is already sufficient. (Often with an implication that the attempted improvement is risky and might backfire.)
I know it’s an ugly looking antenna, but you know what they say: If it ain’t broke, don’t fix it.

Je merkt aan het aantal reacties van jong en oud op social media etc. maar blijkbaar wilt Vodafone met deze grote verandering zelfs van alle ouderen af die nog bij Vodafone resteren!

@Arie-Jan
Als er zoveel positieve reacties zijn, vraag ik mij overigens af waarom het aantal downloads op

mcrapts

Meedenker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes
Tiuri, wat mij betreft sla je de spijker op de kop. Het is al misgegaan op het moment dat het ontwikkelteam dacht dat "swipen" een functonaliteit van de app was.

Een functionaliteit is wat de app doet, niet hoe de app het doet. Als dat besef al niet aanwezig is, hoe kan je dan ooit een fatsoenlijke app maken? Dat is essentieel.
pinsulani

Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes
Sluit me ook helemaal bij de opmerkingen van Tiuri en mcrapts.
Tiuri

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
GerritS1976 schreef:
Er komt een moment aan dat oudere mensen moeten gaan overstappen op een Smartphone. Nu zie je al dat dit gestaag plaatsvind. Hoe ziet Vodafone deze klanten? Hoe onduidelijk wil je het juist die groep mensen maken die inzage willen hebben in hun verbruik e.a. details?


Uitstekende opmerking.
Ik had met veel moeite mijn vader van 74 geleerd hoe hij zijn tegoed kon opwaarderen met de MyVodafone app. Hij heeft sinds de kerst een smartphone. Driemaal raden wat er gisteren gebeurde.
Ik kreeg een paniekerig telefoontje dat de app 'veranderd was' (automatische update staat aan) en hoe moest hij nu verder? Ik heb niet eens geprobeerd hem via de telefoon de nieuwe app uit te leggen. Ik ben met zijn gegevens ingelogd en heb zijn tegoed opgewaardeerd, maar dat kan toch nooit de bedoeling van een nieuwe app zijn.
Als we er van uitgaan dat de mensen die zich hier geregistreerd hebben redelijk handig zijn met hun smartphones, en die vinden de nieuwe app bijna allemaal een ramp en moeilijk te bedienen.
Hoeveel klanten die minder handig zijn met hun smartphones en daaronder zijn inderdaad veel ouderen, jaagt Vodafone met deze update weg?
ronaldk

Gedreven Meedenker
  • 16Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes
Speciaal aangemeld voor deze reactie. Dit omdat het toch wat vraagtekens bij mij oproept.

Het uiterlijk van de app ziet er flitsend uit. Dat moet gezegd worden. Ook de functionaliteit is op een paar punten iets meer dan de vorige app, bijvoorbeeld de Chat mogelijkheid en meerdere accounts in de app. Voor de rest lijkt het vooral, zoals veel mensen hier zeggen, dat het uiterlijk en speelse voor functionaliteit en gebruikersgemak van de app gaat.

@Arie-Jangeeft in zijn eerste reactie aan dat er verbeteringen gemaakt gaan worden.
- Geen inloggen meer bij één account
- verbeteren van de snelheid van de animaties.

Een beetje karig als je ziet dat veel mensen reageren dat de functionaliteit weg is. Ik kan nu niet in één oog opslag mijn tegoed en verbruik zien. Dat kon ik met de oude app wel.

Quote @Arie-Jan :
Swipen
- Duidelijk is dat niet iedereen fan is van het swipen. Dit is een helder punt. We hebben van tevoren veel onderzoek gedaan naar wat klanten hiervan vinden. Daarbij was niet iedereen meteen enthousiast, maar toch waren de reacties overwegend positief. Ook via andere kanalen als het forum krijgen we hier veel positieve feedback over. Dit is een echte core-functionaliteit van de app en daarmee niet simpel aan te passen.

Natuurlijk krijg je ook positieve reacties. Maar als je in testfase al regelmatig negatieve reacties krijgt onder het mom: "wennen, dat swipen". Dan moet je als ontwerpteam al afvragen zijn we op de goede weg? Of moeten we verder testen onder een grotere (diversere) groep mensen dan het huidige testpanel? Dat kost meer tijd maar nu kost het ook meer om aanpassingen te doen.

De oude app heeft de swipe-functie niet. De nieuwe app is een compleet nieuw ontwerp. Dus zo "core" is het niet. Het is iets wat het ontwerpteam tot "core"-functie heeft gebombardeerd. Heeft dat te maken met de "gebruikerservaring" die het team wil bereiken? Was het "ouderwetse" tappen op icoontjes niet meer goed genoeg? Tja....

Onderzoek gedaan naar wat klanten er van vinden. Nu kan je daar enkele vragen bij stellen en ook afvragen of deze representatief is voor de klanten van Vodafone. Dan wil je graag antwoorden op de volgende vragen:
- Hoe groot is het testpanel /onderzoek (50 van tig klanten?)
- Hoe is de samenstelling van het testpanel / onderzoek (man / vrouw?)
- Hoe is de leefdtijdsamenstelling van het testpanel / onderzoek(overwegend min 20 jaar?)
- Zijn de mensen werkzaam bij Vodafone of niet?

Als gebruiker van de oude app heb ik met enige regelmaat de vraag ontvangen "wilt u meedoen aan de enquete? Dat ook gedaan. Aangegeven dat ik tevreden was over de app. Iedere keer ook aangegeven dat ik alleen maar het inzien van de rekeningen miste. Die komt er nu pas "eind van de zomer" bij een upgrade. Ik denk dat de tijd die gestoken is in de nieuwe gebruikerservaring te programmeren beter geïnvesteerd had kunnen worden in dit soort functionele uitbreidingen. Maar geen vraag van "wilt u voor ons de nieuwe app testen?"

Nu is de vraag welke opdracht heeft de projectleider @Arie-Jan meegekregen van de directie voor het ontwikkelen van deze app. Het lijkt erop dat er één meegegeven is alla: Alles is goed als het maar helemaal in de nieuwe marketing-huisstijl past. Daardoor is het in mijn beleving is nu een "demonstratie-app" voor de hoofddirectie van Vodafone om te laten zien: "kijk eens wat voor een mooie app wij hebben gemaakt! Jullie kunnen tevreden zijn!

Ik heb vodafone altijd gezien als een iets wat zakelijke telecomprovider met een degelijk netwerk. Een no-nonsense-aanpak. De oude app was daar een goed voorbeeld van. Het was een functionele app die precies de informatie gaf die een gebruiker wenst. Blijkbaar wil Vodafone van dat imago af en probeert met "flitsende apps" de jongeren aan zich te binden. Die gaan meestal heelsnel voor het uiterlijk en minder voor functionaliteit. Als je als telecomprovider ook zakelijk actief wil blijven zal je naast flitsende apps ook nog functionele apps moeten aanbieden, die gewoon doen waarvoor ze bedoelt zijn. Dan heb je oog voor de diversiteit binnen je klantengroep.

Met vriendelijke groet,

Ronald.
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hi allemaal, nogmaals dank voor jullie commentaar (zeer inhoudelijke post ook Ronald!).

Als ik alle commentaar in dit topic lees, dan is volgens mij de belangrijkste kritiek dat het nieuwe design niet iedereen bevalt. Ik zie wel vragen over bepaalde functies zoals bv een rekening-specificatie. Arie-Jan heeft al aangegeven dat die er komt. Het punt van snelheid & overzicht wordt aangepakt door animaties te versnellen en alle bundel-informatie in één scherm te zetten.
Verder krijgen we zelfs hier in het topic complimenten voor het toevoegen van nieuwe functies zoals het beheer van meerdere accounts en de chat met de klantenservice.

Het grote pijnpunt lijkt dan ook het swipen. Wat ik niet helemaal snap, is wat aan swipen nu precies deze heftige reacties oproept. Persoonlijk zie ik het puur als een manier om van menu A naar menu B te gaan. Hij kost mij niet meer tijd dan een andere manier (bv tappen) zou kosten, ik was er na vijf minuten aan gewend. En een keer iets anders proberen kan best toch? Als we anders gelijk stellen aan slecht houdt de evolutie van apps gelijk helemaal op 😉

Kort samengevat is mijn vraag dan ook: wat is nu precies de reden dat jullie in dit topic zo tegen swipen zijn?

PS. Mocht ik nog feedbackpunten missen, dan meldt ze vooral, ik denk dat Arie-Jan wel heeft laten zien dat hij ze heel serieus neemt.
ronaldk

Gedreven Meedenker
  • 16Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes
-- Quote van @BasT --

Kort samengevat is mijn vraag dan ook: wat is nu precies de reden dat jullie in dit topic zo tegen swipen zijn?

Dat wil ik wel ik wel aangeven:

-- Quote van @BasT --
Het grote pijnpunt lijkt dan ook het swipen. Wat ik niet helemaal snap, is wat aan swipen nu precies deze heftige reacties oproept. Persoonlijk zie ik het puur als een manier om van menu A naar menu B te gaan. Hij kost mij niet meer tijd dan een andere manier (bv tappen) zou kosten,

Bij tappen hoef je niet het icoontje "vast" te houden en dan naar het midden te "slepen". Sleep je het icoontje mis dan moet je weer opnieuw het icoontje vasthouden en naar het midden "slepen". Een los "tikje" geven naar het midden werkt niet. Je moet hem echt op de stip zetten. Behoorlijk irritant als je een tee of drie keer dat achter elkaar moet doen om alleen je verbruik te bekijken.

Bij tappen kan je dus gewoon het icoontje even aan tikken en dan ga je verder. Dat is vooral voor mensen met een mindere motoriek, zoals oudere gebruikers, zeer fijn.

-- Quote van @BasT --
ik was er na vijf minuten aan gewend. En een keer iets anders proberen kan best toch? Als we anders gelijk stellen aan slecht houdt de evolutie van apps gelijk helemaal op

Zelf ben ik niet van het "swipen" waarom niet: Ik kan er niet aan wennen. Motorisch ben ik niet sterk, dat weet ik van mijzelf. Apps die het hebben, zoals diverse spelletjes probeer ik zo min mogelijk te gebruiken of zoek alternatieven voor. Ik ben er te onhandig voor. Ik gebruik mijn telefoon functioneel en niet als entertainment-apparaat

Waarom geen twee apps uitbrengen? Jullie doen het al met de abonementen en toestellen, iedereen heeft daar een keuze. Een functionele minder flitsende app voor de mensen die liever "tappen" en zakelijk uiterlijk willen. Een hele flitsende app waarop de ontwerpers helemaal los zijn gegaan voor de hippe en snelle jongeren die niets anders kennen dan een mobiele telefoon met apps. Iedereen kan dan zelf kiezen: Neem ik de flitsende app of de zakelijke app.

De tijd dat "smartphones" voor alleen de jeugd zijn is allang voorbij. Veel en meer mensen nemen een smartphone. Daardoor mensen die minder hebben met altijd de nieuwste dingen en dat het allemaal flitsend moet zijn. Die groep klanten wordt nu aan de kant geschoven omwille van "evolutie".

Daarom heb ik in mijn eerste reactie ook aangegeven dat Vodafone rekening zou moeten houden met de diversiteit binnen haar klantenbestand / klantengroep. Ik krijg steeds meer het gevoel dat de "jongeren" de belangrijkste groep aan het worden is.

Groet Ronald.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic