Arie-Jan

Gedreven Meedenker
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

De nieuwe My Vodafone App is live!

Hallo, mijn naam is Arie-Jan en ik ben binnen Vodafone verantwoordelijk voor de My Vodafone App.

Op 10 februari hebben we onze volledig nieuwe My Vodafone App live gezet voor klanten met een Google Android of Apple iOS smartphone en/of tablet.
De nieuwe App draait volledig om jou en past zich aan op jouw persoonlijke situatie. Je krijgt bijvoorbeeld een extra waarschuwing vanuit de App zodra je databundel bijna op is, om je te behoeden voor ongewenste kosten.
Het nieuwe design is speels (hopelijk vinden jullie het leuk) en je kunt je eigen foto en naam toevoegen. Er is een 24/7 chatoptie beschikbaar, zodat je op ieder moment met je vragen terecht kunt bij een Vodafone medewerker. Natuurlijk kun je ook via de telefonische klantenservice, 24/7 Twitter en het forum onze hulp inroepen via deze app.

De afgelopen maanden hebben we dankzij een groep klanten al veel feedback ontvangen over deze App, de bèta test met klanten vanuit het Vodafone forum was super leuk en leerzaam. Veel feedback van onze testers hebben we direct verwerkt. Wij vinden deze App ontzettend belangrijk en willen jullie graag laten weten dat jullie zelf invloed kunnen uitoefenen op hoe deze App zich verder ontwikkelt. De komende maanden zullen er nog meer functionaliteiten worden toegevoegd, dus laat ons weten wat we volgens jullie nog moeten aanpakken!

Ik zal regelmatig op het forum te vinden zijn om jullie suggesties en vragen te bespreken. En natuurlijk om nieuwe ontwikkelingen met jullie te delen.

Heel veel plezier met het gebruiken van de nieuwe app en alvast bedankt voor jullie reacties!
216 Reacties 216
Underscore_101_

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes
Beste Arie-Jan,

De App is heel mooi, maar mist het gebruiksgemak van de vorige app volledig.

Met name het onnodige slepen, het meer moeten slepen/aanraken om ergens te komen en slechte onduidelijke/rommelig geplaatste pictogrammen, de oude pictogrammen waren duidelijk en de tekst stond er overzichtelijk bij.

Wat was er mis met de oude app vraag ik me af, de vodofone app moet wat mij betreft een app zijn waar je snel overzicht hebt en makkelijk kunt vinden wat je zoekt, en dat was met de vorige app zeker het geval.

Daarnaast vraag ik me af of deze app meer data gebruikt in het algemene gebruik, en bijvoorbeeld: ik krijg al een smsje als mijn data verbruik bijna op is, en die is gratis.

Ik adviseer om de oude app weer in het leven te roepen.

Groeten,

Rob
MauriceH1996

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo Arie-Jan,

Zou ik misschien mee mogen testen met de komende updates van de App? Ik loop ook al mee bij verschillende andere bedrijven als Bèta tester. Zoals NU.nl, Translink (bekent van de OV-chipkaart), SoundHound (vertaler) en ga zo maar door.

Ik zou het daarom ook erg leuk vinden als ik de komende updates van de My Vodafone App mee zou kunnen testen in Bèta.

Als het mogelijk is athands.

Met vriendelijke groeten,

Maurice Hooijmans

(Met veel blijheid Vodafone klant bij jullie):D
GerritS1976

Gedreven Raadgever
  • 162Posts
  • 6Oplossingen
  • 48Likes
@MauriceH1996 Je test het eenvoudig door het te installeren. Vodafone heeft voorzover ik mij kan herinneren eigenlijk nog nooit beta's getest met consumenten. Iedereen is dus per definitie al tester.

-----
@Flow (hieronder) - dat is een closed beta, met enorme hoeveelheden aan klanten kun je beter ook een open beta houden. Dus eerst closed met een selectief groepje, daarna open en vervolgens pas releasen. Tussentijds kun je dan zelfs als Vodafone nog besluiten of je niet heel toevallig voor een grote selectie mensen de oude app online hou.
Flow

Gedreven Raadgever
  • 132Posts
  • 14Oplossingen
  • 29Likes
Miquel

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Hahaha..ik ben 43, maar voel me weer 3 jaar oud! Knikkeren lijkt het wel...en ik haat knikkeren! Moest dat nou? Ik was best tevreden met de oude versie, die ik nu btw weer probeer te retrieven...sorry, ziet er erg kleurrijk uit, maar het voegt niets toe...ben te lang bezig met knikkertjes schuiven. Bijna net zo irritant als flappy bird.
Ronald37

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Klikker die nieuwe App in de vuilnisbak. Dit is weer totaal onnodig moeilijk en onhandiv gemaakt. Gewoon de oude App mankeerde niets aan en in 2 klikken wist ik alles. Als je nu eens iets nuttig wilt doen zorg dan voor een goede internet verbinding op De Maasvlakte , daar kan ik iets mee. Die nieuwe
App weg ermee..
Ronald37

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Welke nieuwe update . Gewoon de oude terug en iedereen is blij. Had je teveel gezopen toen je deze onzin verzon.
Ronald37

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Bedankt voor het linkje . Oude versie weer terug. Wat een verademing. 100 x sneller .
Arie-Jan
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Hi All,

Bedankt voor jullie uitgebreide feedback. We hadden uiteraard op meer positieve reacties gehoopt, maar jullie opmerkingen met betrekking tot het nieuwe design zijn zeker doorgekomen. Een aantal genoemde punten gaan we direct oppakken en doorvoeren. Deze zullen over ongeveer drie weken via een update doorgevoerd worden.

De punten waar we nu aan werken zijn de volgende:

Sneller inzicht in je bundeltegoed
- Indien je maar één account hebt aangemaakt, kom je als de app opent gelijk op het dashboard waardoor je in 1 stap je tegoed kunt bekijken.
Je hoeft dus niet meer eerst “in te loggen” door te swipen.
- Ook wanneer je twee of meer databundels hebt, zullen deze bundels direct getoond worden op het tegoed-scherm in plaats van in een volgend scherm. Het scherm wordt dan iets voller, maar zo verdwijnt er wel één stap.

Animaties
- We zullen de snelheid waarmee de bolletjes worden opgevuld / geleegd verhogen. Het feit dát het er zo uitziet heeft een specifieke reden: je ziet zo altijd wat de maximale inhoud van die bundel was én hoeveel er nu nog over is. Dat is handig, zeker als je meerdere bundels en/of BloX hebt.
Dat het sneller kan, daar zijn we het mee eens. Dat gaan we aanpassen.

Swipen
- Duidelijk is dat niet iedereen fan is van het swipen. Dit is een helder punt. We hebben van tevoren veel onderzoek gedaan naar wat klanten hiervan vinden. Daarbij was niet iedereen meteen enthousiast, maar toch waren de reacties overwegend positief. Ook via andere kanalen als het forum krijgen we hier veel positieve feedback over. Dit is een echte core-functionaliteit van de app en daarmee niet simpel aan te passen.

Nogmaals hartelijk dank voor jullie tips. Mochten jullie na verder gebruik nog opmerkingen hebben over wat jullie graag anders zouden zien en hoe, dan laat het ons vooral weten!
roberto1806

Gedreven Ontdekker
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ik heb de Android versie van de my vodafone app op mijn BlackBerry 10 smartphone staan hij werkt echt super!
Is het een idee om de my vodafone app in BlackBerry world te zetten voor BlackBerry 10?
Of mogen wij het doen als klanten.
Graag hoor ik het

Groetjes
xahmol

Gedreven Liefhebber
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes
@Arie-Jan: Maak dan is duidelijk welk probleem swipen oplost? Kortom, wat is het nut, anders dan dat jullie het kennelijk mooi en speels vinden? Is eye candy nu echt de enige reden dat ik nu onintuitief moet swipen om simpele acties te doen? En de app niet zonder leercurve en handleiding überhaupt te gebruiken is?

Wat mij betreft blijft dit design zonde één: form over function, erger nog form ten koste van function.

Eens dat dit waarschijnlijk niet simpel op te lossen is, anders dan vorige app terugzetten, uithuilen en overnieuw beginnen. Naar mijn stellige mening de enige manier om ooit nog serieus genomen worden als verantwoordelijke voor deze app.
pinsulani

Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes
Arie-Jan, ik vraag me af of jullie daadwerkelijk nadenken over het doel van een dergelijke app en over jullie klanten. Los van het onnodige swipen, draait deze app bv. ook soepel op een Galaxy Ace of een oude iPhone 3?
Underscore_101_

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes
Dus toch tijd om terug te gaan naar de oude app, dat Swipen is misschien nog wel de grootste ergernis, de mijne in ieder geval wel.

Mischien kun je je ook indenken dat je met Swipen altijd twee handen nodig hebt in dit geval en met de oude app je het vaak nog met je duim afkon met de hand waar je de telefoon mee vasthoudt, en je andere hand overhoud voor bijvoorbeeld een bakje koffie op het station.

dit is "flickr" all over again.
Terry

Liefhebber
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 23Likes
"Dit is een echte core-functionaliteit van de app en daarmee niet simpel aan te passen."

Ik kan wel wat bedenken. Je zou bijvoorbeeld kunnen doen dat alleen het aantikken van de icoontjes (en dan graag mét tekst onder de icoontjes) voldoende is, en dat daarna de app zelf de icoontjes naar het midden swipet. Als je dat dan relatief snel doet (ongeveer 2x zo snel als de animaties nu), heb je met relatief weinig aanpassingen toch het grootste deel van de klachten verholpen.

Blijft trouwens erg vreemd dat bij 'onderzoek' de reacties overwegend positief waren en dat er nu zoveel kritiek op is. Dan stelt dat onderzoek dus niks voor of de resultaten zijn totaal verkeerd geïnterperteerd. Wat is het nut van onderzoek doen als je alsnog door de praktijk verrast wordt met relatief veel kritiek? Had je net zo goed geen onderzoek hoeven doen. En het gaat hierbij nota bene om de core-functionaliteit! Oftewel, het ontwikkelproces is falikant mislukt, iets anders kan ik er niet van maken.

Ik vraag me trouwens ook af wat het nut van dat swipen is. Het lijkt net alsof jullie geen eisenpakket hebben opgesteld alvorens aan de ontwikkeling is begonnen. Je kan toch van tevoren concrete, haalbare doelopstellen? Zoals:

1. Een 'ervaren' gebruiker moet met één hand binnen 2,58 seconden zijn beltegoed kunnen zien
2. Een gebruiker die onbekend is met de Vodafone-app moet binnen 5,8 seconden zijn tegoed kunnen zien
3. Etc.

Dat zijn allemaal haalbare doelen die je heel goed kan meten.

Dit is gewoon een gevalletje form over function, waarbij totaal niet aan de klant is gedacht. Iets anders kan ik er niet van maken. Vind het persoonlijk veelzeggend dat jullie überhaupt onderzoek doen naar of mensen het swipen handig vinden. Op zich goed dat je klantervaringen evalueert, maar een ontwikkelaar met een sterke visie ziet toch ook zonder onderzoek dat het gewoon voor geen meter werkt?


Erg curieus allemaal, ben benieuwd welke aanpassingen Vodafone gaat doen en in hoeverre Vodafone echt naar de kritiek luistert. 🙂
ABI

Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
hmm
GerritS1976

Gedreven Raadgever
  • 162Posts
  • 6Oplossingen
  • 48Likes
@ABI link staat gewoon in dit bericht vermeld ABI

@Arie-Jan
Duidelijk is dat niet iedereen fan is van het swipen. Dit is een helder punt. We hebben van tevoren veel onderzoek gedaan naar wat klanten hiervan vinden. Daarbij was niet iedereen meteen enthousiast, maar toch waren de reacties overwegend positief. Ook via andere kanalen als het forum krijgen we hier veel positieve feedback over. Dit is een echte core-functionaliteit van de app en daarmee niet simpel aan te passen.
Ik heb in de afgelopen ~ 10 jaar in ieder geval nog nooit enig onderzoek van Vodafone gezien. Het zijn dus of onderzoeken onder 15 jarigen, of een intern onderzoek!

Net als de andere kanalen, je bedoelt Twitter, Facebook etc.? 9 op de 10 mensen op die socialmedia klagen over de app. Als ik het dataverkeer bekijk van de server waarop ik de app heb draaien, dan vermoed ik dat een ongelofelijk grote hoeveelheid mensen onwijs blij zijn dat ze met hun android toestel terug kunnen stappen op de oude app.

Ergens is het dus niet helemaal goed gegaan, dus misschien is het voor jullie verstandiger om de hele planning te herzien en mensen wat meer te vragen om hun mening of te voorzien van 2 apps en geregeld eens te kijken wat mensen prettiger vinden. Ik weet in ieder geval dat de nieuwe app vooral voor 50+ als ondudielijk, te fancy etc. wordt ervaren.
MaartenPol

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Hadden jullie niet beter apps kunnen maken volgens de richtlijnen op het gebruikte systeem? Daar is tenminste over nagedacht.

Dit lijkt in de verste verte niet op een app zoals ik gewend ben op Android en Apple.


Tiuri

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Arie-Jan schreef:
Swipen
Dit is een echte core-functionaliteit van de app en daarmee niet simpel aan te passen.

Nee, nee en nog eens nee! Ik heb me geregisteerd speciaal om op deze opmerking te kunnen reageren. Hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat diegene die voor de app verantwoordelijk is dit elementaire begrip foutief gebruikt.

De functionaliteit van een app als dit is het tonen van het beltegoed, het controleren van dataverbruik, eventueel een blox aan of uitzetten. M.a.w wat het programmaatje kan doen!
Swipen is slechts een onderdeel van de interface waarmee de gebruiker een functionaliteit kan benaderen.

De MyVodafone app is ontworpen om de klant informatie te verschaffen, DAT is de functionaliteit. Swipen, aanraken, pinchen om te zoomen, etc. zijn manieren om die informatie te selecteren of te tonen.
Door te stellen dat swipen een core-functionaliteit is, geef je slechts aan dat de hele gebruikersinterface gebaseerd is op swipen.

Aangezien bijna al het commentaar hier op het forum (en ook op facebook en twitter) juist gericht is op de interface is de oplossing duidelijk. Of je maakt de oude app weer beschikbaar of je ontwerpt de app geheel nieuw.
Jouw opmerking over de punten waar jullie aan gaan werken geeft al aan dat jullie een andere richting opgaan. Het commentaar van de klanten interesseert jullie niet. Er is door wie dan ook besloten dat de app gebruikt moet maken van swipe acties en er fris uit moet zien, ongeacht wat dat doet voor de overzichtelijkheid, laat staan het bediengemak. Ik heb welgeteld 3 postieve reacties kunnen vinden, alle andere reacties zijn negatief.

De reacties die Vodafone via twitter geeft aan diverse klanten die klagen over het nieuwe ontwerp zijn helaas tekenend: "even wennen". Laat ik aan dit soort interfaces niet willen wennen en afgaande op het aantal reacties hier op het forum, velen met mij willen hier niet aan wennen!

Aan jullie de keus. Volharden of luisteren naar de klant...
ABI

Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
hmm
Louk

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Onvoorstelbaar. Leuk hoor zo'n update maar....nu zie ik mijn tegoed niet meer. Ja ik weet, je moet het icoontje naar het midden slepen, maar dan zie ik niks. Hij heeft het één keer gedaan. Wordt dit snel opgelost!
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic