Ok, dit is een lang verhaal. Aan het begin van deze maand heb ik opeens 500mb verbruikt terwijl ik thuis op de bank zat. Deze zaak heeft Vodafone netjes opgelost. Dit incident zal dan ook niet verder naar voren komen dan een snelle vernoeming bij mijn totale verbruik deze maand.
Nu heb ik deze woensdag weer bijna 1000 mb meer gebruikt dan mijn telefoon aangeeft gebruikt te hebben. In EEN dag. Terwijl ik na 12:00 in de vroegmiddag niet meer het huis uit geweest ben. Mijn teller stond toen op circa 28mb. (En ja, mijn data stond uit.) Ik werd paranoïde.
Aan het einde van de dag, vlak voor ik ging slapen, heb ik maar 1 extra gb aangevraagd. (Mijn maand zou nog 8 dagen duren.) Nog voor dat dit verwerkt was, heb ik mijn telefoon weggelegd en ben ik gaan slapen. De volgende ochtend werd ik wakker en tot mijn grote schrik was er opeens zo’n 650mb van mijn gloednieuwe 1gb bundel af gegaan!
De rest van de dag heb ik, uit angst om op een rekening van honderden euro’s uit te komen, mijn telefoon niet durven te gebruiken.
Nu staat mijn telefoon teller op 840mb deze maand, dit is ongeveer wat ik normaal verbruik. De Vodafone app geeft aan dat ik nu nog 351mb over heb. Van de 2.49gb die ik deze maand heb (dit is inclusief een 500mb tegemoetkoming voor het eerder vernoemde vorige incident).
Een belangrijk punt, ik ben bij de Vodafone winkel langs geweest. Hier heb ik een lang gesprek gehad met een van jullie collega’s en hebben we een tijd lang naar alle instellingen zitten turen.
Ik heb automatisch updaten uitstaan voor zowel apps als systeem, mobiele data zet ik altijd uit zodra ik in bereik van mijn (of andere) wifi ben, mijn data roaming staat uit en 95% van de apps op mijn telefoon mogen mobiele data niet eens gebruiken. De voornaamste apps die ik dagelijks met data gebruik zijn Pokemon Go en Whatsapp. (Side note, Whatsapp mag geen videos en foto’s downloaden. Tevens ontvang ik nooit video’s en vrijwel nooit foto’s.)
Ik heb bevestiging van een van jullie collega’s in de winkel dat de instellingen kloppen en verbruik niet mogelijk zou moeten zijn.
Ik heb contact gehad met een van uw Facebook collega’s. Deze vertelde mij dat de telefoonteller niet wettelijk bindend is voor mijn daadwerkelijke verbruik. Dat is prima, ik snap dat jullie mbs afronden. Maar een verschil tussen 840 en 2490 mb is zo groot dat ik niet geloof dat een telefoonteller zo inaccuraat is.
Ik weet niet of het gezegd moet worden maar het verbruik buiten mijn bundel, zijn geen aankopen via Vodafone, ik weet waar ik deze kan vinden.
Nou, het gaat hier niet enkel om geld. Als ik een keer iets meer moet betalen, dan is dat oké. Maar ik wil niet dat ik elke dag in angst 20x de app moet checken om te zien of ik niet toevallig opeens op de achtergrond de trilogie van Lord of the Rings gedownload heb. Ik wil niet dat ik elke ochtend en elke avond een screenshot van mijn app moet maken mocht er in de nacht weer wat gebeuren waarvoor ik halsoverkop naar de klantenservice toe moet.
Bij mijn gebruik van deze maand, heb ik de ‘normale’ dagen gemiddeld 40.05mb per dag verbruikt. Dit is mijn normaal verbruik en zal andere maanden ook rond dit getal liggen. Op 1 januari was dit 537mb, op 22 januari was dit 1070mb. Bij geen enkele app in mijn ‘data usage’ lijst, zijn deze hoeveelheden te verklaren. Niets komt in de buurt van dit torenhoog verbruik.
Dit is van de zotten en ik zou graag wat meer informatie willen krijgen dan enkel een lullige copy-paste ‘Een datateller is een hulpmiddel, waar geen rechten aan ontleend kunnen worden’.
Ik dank u alvast voor het lezen van dit lange verhaal. Ik wilde zo veel mogelijk details hier in weergeven. Ik hoop oprecht hier een logische verklaring voor te vinden, zodat ik met een gerust hart gebruik kan blijven maken van mijn bundel.