Tmja1987

Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Slecht bereik 4G(+)

Hallo,

Ik heb ongeveer 2 weken geleden een nieuwe Galaxy S5 opgehaald bij de Vodafone winkel in Eindhoven, maar heb nog steeds problemen met het bereik. Hij staat standaard op 1 of 2 streepjes. Heeeeel af en toe springtie naar 4 streepjes toe maar direct daarna valtie weer terug naar 1 of 2 streepjes. Hij is nooit constant(alhoewel, hij blijft wel constant rond de 1 a 2 streepjes, dus in dat opzicht...), en ik neem aan dat het normaal zou moeten zijn datie gewoon consequent op 4 streepjes staat.

Het maakt niet uit of ik binnen of buiten sta, het verhaal blijft hetzelfde. Ik heb dit ook gehad met mijn S4 herinner ik me nu, maar toen heb ik er niets aan gedaan omdat ik al tijden bezig was om een geblokkeerd nummer te onblokkeren(wat niet is gelukt, zelfs niet na een nieuwe simkaart en nadat er naar gekeken was door Vodafone medewerkers), en toen werd ik een beetje moe van de heletijd bellen en naar de winkel gaan.

Het kan dus aan de simkaart liggen die ik toen nieuw heb gekregen in de winkel om te kijken of het daaraan lag(dat het nummer geblokkeerd bleef).

Hebben jullie oplossingen of andere tips? Anders ga ik sowieso morgen naar de winkel om een nieuwe simkaart te testen.
21 Reacties 21
remcoz

Gedreven Liefhebber
  • 137Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
slecht bereik ligt niet per definitie aan de telefoon.
vodafone biedt helaas niet in heel nl 4g. en wanneer je wel 4g hebt is het nog maar de vraag of je telefoon de volledige sterkte oppakt.

de streepjes van je bereik blijven wel in de 4g ( LTE ) range. of schakelt dit ook vaak naar 3G, of H+ of G ?
Tmja1987
topicstarter
Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
remcoz
Hij schakelt tussen 4G en 4G+. Hij gaat vrijwel nooit naar 3G. Alhoewel ik vorige week een nieuwe simkaart heb opgehaald bij de Vodafone winkel en toen stondtie permanent op 3G. Wel vol bereik, 4 streepjes. Gebeld met Vodafone en hij kon zich niet aanmelden op het 4G netwerk, maar uiteindelijk is het toch goed gekomen.

Nu heb ik dus weer 4G en 4G+ verbinding, maar wederom met maximaal 2 streepjes. Maar eerder 1 streepje.

Ik ben bekend met het 4G dekkingsgebied, maar ik zit midden in Eindhoven, bijna in het centrum dus hier zou de ontvangst echt wel 4 streepjes moeten zijn. Althans, volgens de dekkingskaart van Vodafone zit ik volop in het 4G gebied(ook voor binnen).
MrMister

Raadgever
  • 113Posts
  • 10Oplossingen
  • 64Likes
Beste Tmja1987,

Om zeker te weten waar nou precies het probleem ligt kunnen meerdere tests gedaan worden.

1. Zet het toestel op 3G en controleer of u binnen en buiten op thuis locatie ook maar 2 streepjes bereik heeft.
2. Doet dit probleem zich alleen voor op thuis locatie? Probeer eens op de verbinding te letten als u op een andere plek bent.
3. Laat een kruistest doen door een Vodafone of Belcompany winkel waarbij ze uw simkaart testen in een ander toestel en een andere simkaart in uw toestel.

Ondanks dat de 4G frequentie net als de 2G frequentie veel beter door muren gaat dan de 3G frequentie kan het nog altijd zijn dat dit het signaal bellemerd door dikte van muren, obstakels en nog veel meer.

Met vriendelijke groet,
MrMister

remcoz

Gedreven Liefhebber
  • 137Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
er zijn zoveel factoren die meespelen.
ondanks je echt wel 4 streepjes zou moeten hebben kan je hier echter niet blind van uitgaan.
je hebt sowieso 4G dekking en bereik op je telefoon. dus dat is goed.
4G dekking van vodafone betekend dusdanig niet dat je dan ook MAX 4G bereik moet hebben.

trambanen,
treinsporen,
drukke winkelstraten.
aantal telefoon op vodafone net met 4G,
hoogspanningkasten,
magnetrons,
hoogspanningskabels,
etc etc etc spelen allemaal mee.

(dekkingsgraad binnen is niet hard te maken) nieuwbouw woning, oudbouw woning,
type ramen, etc etc zijn van invloed op bereik binnenshuis)

kortom. heb je 4G op je telefoon. dan voldoet vodafone aan zijn gecreeerde verwachtingen. en dat is dekking 4G.

robertwebbe

Gedreven Raadgever
  • 449Posts
  • 38Oplossingen
  • 167Likes
Tmja1987
Het aantal streepjes zegt eigenlijk nog weinig, het is maar software. Waar het uiteindelijk om gaat is dat je bereikbaar bent en zelf kunt bellen. Thuis gebruik je meestal toch je eigen WiFi dus dan is de mobiele internetsnelheid veel minder van belang. Maar als je thuis geen vaste internetaansluiting hebt, dan wil je natuurlijk graag een redelijke snelheid. In veel gevallen zie ik dat je zelfs nog 10 Mbps of meer haalt bij 1 bolletje/streepje 4G.

Daarnaast zeg je dat je in Eindhoven woont, dat is een bijzonder 4G gebied. In Eindhoven heeft Vodafone namelijk ook redelijk veel 2600 MHz 4G dekking naast 800 en 1800 MHz. Het netwerk zal je altijd proberen op de hoogst mogelijke frequentie te zetten. Mogelijk zit je net op de rand van een 2600 MHz cel en zie je daarom maar enkele bolletjes / streepjes. Maar zoals gezegd, dat hoeft nog niets te zeggen. Probeer eens een speedtest via de OOKLA Speedtest.net app: https://play.google.com/store/apps/details?id=org.zwanoo.android.speedtest&hl=nl.

Farid-

Raadgever
  • 129Posts
  • 14Oplossingen
  • 52Likes
robertwebbe

Dat klopt niet helemaal. LTE2600 heeft de laagste prio.

Volgorde:
LTE1800
LTE800
LTE2600

Verder ben ik het wel eens dat de streepjes maar een indicatie is en het verder niet veel zegt over de kwaliteit/stabiliteit.
robertwebbe

Gedreven Raadgever
  • 449Posts
  • 38Oplossingen
  • 167Likes
Farid-

Huh? Vanwaar deze logica (denk je)? Vooral dat 2600 MHz onderaan staat.
1800 MHz als eerst omdat daar 20 MHz beschikbaar is vind ik wel logisch. Maar bij 800 en 2600 MHz is toch beide 10 MHz? Dan zou je het liefst de 800 MHz vrij willen houden?
Farid-

Raadgever
  • 129Posts
  • 14Oplossingen
  • 52Likes
robertwebbe

Ik weet niet zeker wat de logica hier achter is en waarom hier voor is gekozen (zal vast met een hele goede reden zijn).

Ik weet wel dat zogenaamde cell reselection in LTE heel gecompliceerd is en niet alleen afhangt van deze 'absolute prio', anders zou je namelijk nooit op 2600 terecht kunnen komen. Naast de absolute prio wordt er ook gekeken naar 'radio link kwaliteit' en 'cell toegankelijkheid' (met een daar bijhorende formule). Ik snap je opmerking m.b.t. het vrij houden van de 800 band, maar het 'gelijk' verdelen onder 800 en 2600 is denk ik het beste voor een optimale ervaring.
Tmja1987
topicstarter
Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
1. Ik heb binnenshuis en buitenshuis altijd 4 streepjes met 3G
2. Probleem doet zich vrijwel overal voor, heel af en toe springt de 4G naar 4 streepjes maar direct daarna weer terug naar 2 of 1. Dit terwijl ik mezelf niet eens verplaats.
3. Kruistest is gedaan en heb vorige week een nieuwe SIM gekregen maar het probleem is nog aanwezig. Telefoon zal het ook niet aan liggen aangezien die pas 2 weken oud is.
Tmja1987
topicstarter
Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
remcoz
Werk je voor Vodafone ofzo?

Vodafone voldoet helemaal niet aan de gecreeerde verwachtingen, en als je zulke onzin gaat lopen spuien dan blijf maar weg uit mijn topic. Ik hou er niet van om met een kluitje het riet ingestuurd te worden.

Je mag er gewoon vanuit gaan dat je gewoon 100% bereik hebt, simpel. Net zoals bij 3G. Als dit met 4G niet te leveren is, dan wacht met uitrollen totdat het wel kan. 3G zou minder makkelijk door muren gaan als 4G wordt hierboven gezegd, echter heb ik met 3G wel altijd 4 strepen, binnen of buiten.
Ik woon niet in een ultra geisoleerd huis met 4-dubbel glas, er staan hier geen hoogspanningsmasten in de buurt, geen treinsporen binnen 1km(trams hebben we hier niet), de winkelstraten zijn ook minimaal een kilometer verderop.

Dus nee, Vodafone voldoet helemaal niet aan de gecreerde verwchtingen. De gecreeerde verwachting is namelijk dat je gewoon vol bereik hebt, lijkt me nogal voor de hand liggend. Of sluit jij een abonnement af met de verwachting dat 1 of 2 streepjes bereik(in percentages 50%) het maximaal haalbare bereik is?

Lijkt mij niet he.
remcoz

Gedreven Liefhebber
  • 137Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
beste!!

Je hebt je vooroordeel al klaar merk ik.
zonde. want is nergens voor nodig.

om je gerust te stellen, nee ik werk niet bij vodafone. als je al mijn topics zou lezen zal je zien en lezen dat ik al niet al tevreden ben met vodafone. ik los zelf heel veel op en geen hen advies hier op dit forum.

niets meer en niets minder.
je mag er vanuit gaan dat je goed bereik hebt. en dat heb jij. er van uitgaan dat je 100% bereikt hebt is ten zotte.
dat zal nergens gegarandered worden. bij geen enkele provider of instantie. 😉

en het is logisch dat je met 3g beter bereikt hebt.
kijk. 1 streep. 2 streep 3 streep 4 streep en als het signaal dan nog beter is gaat hij over op het niveau ERNA. welke 4G is. en dan gaat ie weer tellen. tis geen wiskunde hoor.

ik sluit een abbo af met de verwachting welke zij creeeren en voldoet aan mijn eisen. en dat is GOED bereik. fouten voorbehouden etc etc..
ZOALS VERMELDT WORD.

laat jij maar uit de voorwaarden zien dat vodafone de afnemer ten alle tijden 100% bereik op 4G bied.

ik zie de officiele quote wel verschijnen.


Tmja1987
topicstarter
Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
"je mag er vanuit gaan dat je goed bereik hebt. en dat heb jij."

Hier ben ik gestopt met lezen.
remcoz

Gedreven Liefhebber
  • 137Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Tmja1987

tis dan ook hopeloos jou enigzins te helpen.


bubaaj...
Man Knipoog
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Streepjes op 4G worden bij bijna alle telefoons anders weergegeven; het is veel moeilijker om het maximale aantal streepjes te krijgen op 4G. Zelfs als je naast de zendmast woont dan heb je soms niet het maximale aantal. En dat geldt voor alle providers.

De reden dat je het aantal streepjes zo ziet wisselen op 4G is dat je telefoon (zoals robertwebbe en Farid ook al zeggen) een voorkeur heeft voor 4G op hoge frequentie. Pas als dat signaal zwak wordt pakt hij 4G op lage frequentie en dan zie je ineens een paar streepjes extra. Dit speelt in veel stedelijke gebieden. In landelijke gebieden zie je vaak alleen lage frequentie waardoor de dekking beter lijkt.

Verder heeft dat schakelen geen nadelige effecten. Het belangrijke is dat het signaal er is als je het nodig hebt.

Maar jouw verwachting was dus dat je altijd het maximale aantal streepjes ziet en je probleem is dus vooral esthetisch van aard?
av11en

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik hoef helemaal niet alle streepjes te hebben op mijn telefoon (iPhone 6), maar ik verwacht wel dat als ik 4G in mijn scherm heb staan, dat ik dan ook wat kan doen. Maar what's app werkt vaak niet, bellen.... lastig, valt gewoon weg af en toe. En dat terwijl iemand met T-Mobile dan wel gewoon al het bereik van de wereld heeft. DAT vind ik vervelend.
Ik ben al heel lang klant van Vodafone en geef ze altijd het voordeel van de twijfel, maar ik zit er nu toch wel heel erg over na te denken om over te stappen naar een andere provider.
Of heeft iemand nog een hele goeie tip voor mij dat ik wel gewoon bereik heb. Het lijkt bijna Ziggo wel.... :@
Anonymous
Niet van toepassing
Wat je altijd kan doen is je settings controleren via http://handleidingen.vodafone.nl/web
Heb je een zakelijk abonnement dan kun je in plaats van de live.vodafone.com ook de office.vodafone.nl proberen.
Tevens kun je altijd handmatig een ander netwerk selecteren om hem vervolgens op het netwerk van Vodafone te zetten. Hierdoor meldt de simkaart zich opnieuw aan op het netwerk.
Tevens zou je ook eens contact op kunnen nemen met de klantenservice om te zien of alles daar correct staat, geen blokkade etc.
Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes
av11en

Als je dit op een bepaalde locatie merkt dan kan het alsnog aan het signaal liggen, maar als je dit overal ervaart waar je 4G verbinding hebt dan moet er toch iets anders mis zijn. Dan ligt het misschien toch aan je telefoon of aan je simkaart. Die informatie ontbreekt in je bericht dus ik denk dat niemand je daar nu een duidelijk antwoord op kan geven.
av11en

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb nu een iPhone 6, hiervoor had ik een 5s. Daar had ik het ook mee. Ik heb wel dezelfde simkaart nu als toen... Hoe kan het daaraan liggen dan? Want dan wil ik wel een andere proberen ????
Anonymous
Niet van toepassing
Wat je kunt doen is een kruistest uitvoeren. Hierbij gaat jouw simkaart in een ander toestel en een werkende si.kaart in jouw toestel. Dit kun je doen in een Vodafone winkel of Belcompany. Is het inderdaad de simkaart omdat hij bijvoorbeeld te oud is of versleten etc. Dan krijg je een nieuwe. Zorg er wel voor dat je een geldig identiteitskaart bij de hand hebt.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic