chambone

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

[Netwerk Support] Vodafone tot een rechtzaak dwingen

Vandaag heb ik mijn mobiel internet extra pakket opgezegd. (had dit in combinatie met een iPad)

Het gaat hier om het duurste abonnement dat Vodafone aanbied waarbij ze hoge snelheden beloven. (vooral in de regio waar ik woon)
Ben zeer slecht te spreken over de snelheden van dit abonnement.

Heb verschillende tests door het hele land uitgevoerd en nergers kwam het boven de 2MB uit (gemiddeld net iets boven de 1MB)

Vodafone beloofde in 2010 er aan te werken maar heeft daar de afgelopen 2 jaar NIKS aan verbeterd.
Daaom zal ik een zaak aanspannen tegen Vodafone waarbij o.a. schadevergoeding/compensatie geeist gaat worden voor de beloftes die niet zijn waargemaakt.

Ik zal de enige niet zijn die hiermee rondloopt en vraag daarbij om ook jullie verhaal hier toe te lichten.
Zodra alle informatie verzameld is zal de zaak voordragen worden.

12 Reacties 12
Martin
Expert
Expert
  • 725Posts
  • 61Oplossingen
  • 97Likes
Het is inderdaad vervelend dat je ervaring niet voldoet aan hetgeen je verwacht had, waar het de snelheden betreft.

Ik zie ehter wel bij alle abonnementen het volgende staan:

Tarieven
Bundel2 GB
Kosten€ 27,50 per maand (incl BTW)
Bedrag per MB (buiten bundel):€ 0,10
Downloadsnelheidtot max 14,4 Mbps
Uploadsnelheidtot max 2,0 Mbps
InternationaalOok in het buitenland te gebruiken.

Er staat dus niet dat jij 14,4 Mbps aan download snelheid krijgt, er staat dat 14,4 het maximaal haalbare is.

En waar je ook kijkt, kabelproviders, telefoon-internetaanbieders, glasvezelboeren, ADSL-providers: Overal, maar dan ook overal, zal je diezelfde zinsnede aantreffen.

Een provider kan je namelijk geen minimum-snelheid garanderen, dat is technisch niet mogelijk. Daar zijn in het verleden al rechtzaken over geweest, toen men dat dus wel deed, en daar heeft de hele bedrijfstak van "geleerd".
Dat is de reden dat je altijd snelheden "tot max...." zult lezen.

Ik ben bang dat je je met een rechtzaak nog meer frustratie op de hals zult halen en niet het resultaat zult krijgen waar je op hoopt.

Wat ik wel mis in je verhaal: Heb je wel eens een nieuwe SIM-kaart gehaald? Heb je de iPad wel eens na laten kijken? Welke stappen heb je zelf ondernomen om het probleem op te lossen?

Ik kan je namelijk uit eigen ervaring vertellen dat ik zowel met een iPad 1 als met de New iPad wel goede snelheden kan behalen, en niet eens in de randstad.

En als laatste tip: verdiep je in de techniek voor je de rechtzaak aanspant:

Jij stelt nu dat je met moeite 2 MB kunt halen. Dat kan ik me voorstellen. 2MB is namelijk 16mbps.
En aangezien Vodafone adverteert met snelheden tot 14,4, haal jij met die 16 al meer snelheid dan maximaal mogelijk zou moeten zijn. 😉
chambone
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ze zetten er idd maar wat graag een maximum snelheid bij.
Maar Vodafone adverteerd met een kaart waar duidelijk op te zien wat de dekking zal zijn.
Het is nergens in Nederland mogelijk om de geadverteerde snelheden te behalen dus hier adverteerd Vodafone  regelrecht leugens.

Heb mijn SIM eens verwisseld en getest in verschillende apparaten zoals tablets en computers met vodafone stick.

Mijn excuses wat betreft de 2MB, ik bedoelde 2Mbps

Martin
Expert
Expert
  • 725Posts
  • 61Oplossingen
  • 97Likes
Maar ook bij die dekkingskaart waar jij het over hebt, is de boel al juridisch ingedekt.

Neemt niet weg dat ik begrijp dat het je de nodige frustratie oplevert, maar bij de kaart die jij bedoelt staat het volgende:

Dekking
Het dekkingsoverzicht wordt regelmatig bijgewerkt. Door de continue uitbreiding van het netwerk kan het zijn dat de dekking niet 100% actueel is. Afhankelijk van het type gebouw en de plaats waar u zich bevindt kan de dekkingskwaliteit verschillen. Aan het overzicht kunnen dan ook geen rechten worden ontleend.
Daarmee kom jij dus ook al niet verder in een rechtszaak.
chambone
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Het gaat uiteindelijk om alle zaken bij mekaar.

"Het dekkingsoverzicht wordt regelmatig bijgewerkt. Door de continue uitbreiding van het netwerk kan het zijn dat de dekking niet 100% actueel is. Afhankelijk van het type gebouw en de plaats waar u zich bevindt kan de dekkingskwaliteit verschillen. Aan het overzicht kunnen dan ook geen rechten worden ontleend."

Ben heel het land doorgeweest.
Als 2 jaar lang ongeacht (wat de kaart ook aangeeft) nergens in NL (in mijn ervaring) meer dan 10/20% van het maximale haalbare voor mekaar te krijgen is dan zou de rechter kunnen concluderen dat de wijze waarop abonnementen verkocht worden misleidend zijn.
Als men morgen een onafhankelijke test door het land zou uitvoeren zal de uitkomst niet anders zijn dan mijn ervaring denk ik. 
Had mijn contract destijds juist gekozen omdat Vodafone adverteerde dat het sneller zou zijn dan de goedkopere abonnementen.
Martin
Expert
Expert
  • 725Posts
  • 61Oplossingen
  • 97Likes
chambone schreef:

Ben heel het land doorgeweest.
Als 2 jaar lang ongeacht (wat de kaart ook aangeeft) nergens in NL (in mijn ervaring) meer dan 10/20% van het maximale haalbare voor mekaar te krijgen is dan zou de rechter kunnen concluderen dat de wijze waarop abonnementen verkocht worden misleidend zijn.
Als men morgen een onafhankelijke test door het land zou uitvoeren zal de uitkomst niet anders zijn dan mijn ervaring denk ik. 

Maar dat is een aanname die jij doet.

Ik heb voor de zekerheid zojuist nog eens een test gedaan van Speedtest, binnenshuis, en zoals ik al zei (en je aan mijn avatar kunt zien 😉 ) zit ik niet in de randstad.
wij zouden volgens de dekkingskaart max. 7,2Mbps moeten kunnen halen hier.

Dit is mijn resultaat:

Test Date: jun. 22, 2012 07:30
Connection Type: Cellular
Server: Veendam
Download: 5.24 Mbps
Upload: 2.50 Mbps
Ping: 57 ms

Kortom, een compleet andere uitkomst dan hetgeen jij in jouw aanname stelt en absoluut meer dan de 10-20% die jij stelt.

Nogmaals, mijn verhaal neemt niet weg dat ik begrijp dat je over de laatste 2 jaar bijzonder ontevreden bent, noch zal ik ontkennen dat je werkelijk problemen hebt gehad. Maar ik wil de boel wel nuanceren en zien te voorkomen dat je onnodig een juridisch conflict gaat opzoeken, waarbij de gevolgen en frustratie mogelijk nog negatiever zullen zijn dan dat nu het geval al voor je is.
chambone
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
5.24 Mbps (volgens jou) op een maximum bereik (volgens Vodafone) van 7.2Mbps

Als ik 20% van 28.8Mbps neem kom ik uit op 5.76Mbps 

Martin
Expert
Expert
  • 725Posts
  • 61Oplossingen
  • 97Likes
chambone,

ik heb je een prive-bericht gestuurd, waar je misschien nog iets mee kunt.

Om dit te lezen ga je naar de hoofdpagina van het forum, daar zie je rechtsboven je gebruikersnaam staan. Daarnaast zal de vermelding van het privebericht staan.

Klik daarop om het te lezen.
Chris
Expert
Expert
  • 689Posts
  • 17Oplossingen
  • 24Likes
Verplaatst naar Vodafone Red Room.
Cank92

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik kan het standpunt van chambone goed begrijpen. Ik heb, zoals ik zojuist in een soortgelijk topic hier op het Vodafone forum heb beschreven, met dezelfde internet blox (14,4 tot max Mpbs) op 3G nog geen sneller internet gehad dan 0,37 Mbps volgens de speedtest app; ik heb al deze resultaten nog steeds op mijn mobiel staan (iPhone 5).

Aangezien meerdere mensen een dergelijk probleem hebben betwijfel ik of dit aan het toestel ligt. Daarbij werkt het prima op wifi en beschikt het over de meest recente updates.

De plaatsen waar ik deze snelheden heb gemeten zijn:
Maastricht (en omstreken zoals Sittard, Geleen en Heerlen)
Eindhoven (slechtst bereik van al mijn metingen.)
Rotterdam
Amsterdam

Zowel binnen- als buitenshuis.

Ik heb een rubberen case om mijn iPhone, maar zelfs zonder deze case zijn de metingen beroerd. Kwalitatief YouTube video's streamen op 3G zit er voor mij dus niet in op deze manier, jammer!
Cank92

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb zojuist alle netwerkinstellingen ververst en ven met de speedtest op 1,99 Mbps uitgekomen (in Rotterdam via de Vodafone NL server uit Utrecht).

Het is al vooruitgang, maar nog geen 15% van de maximaal betaalbare snelheid. Ik vraag me echt af waar de snelheid überhaupt wel behaald kan worden...
Astrid
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1746Posts
  • 107Oplossingen
  • 137Likes
Hoi Cank92,

Je hebt wel een heel oud topic uitgezocht om je reatie in te plaatsen 😉

De sneheid van ons netwerk is een theoretische snelheid die niet onder alle omstandigheden gehaald kan worden.
Op onze Website vind je meer uitleg hierover.
Cank92

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bedankt voor de heldere uitleg!
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic