albertnap

Meedenker
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

IP camera benaderen vanaf extern netwerk via Mifi-router

hoi,

Omdat ik geen vaste wifi heb in de omgeving waar ik de camera heb hangen, heb ik een mifi-router met een abonnement voor onbeperkt dataverkeer gekocht. Het lukt mij nu alleen niet om via de router verbinding te krijgen met de camera. Ik heb op het forum gelezen dat hiervoor de open APN noodzakelijk zou zijn, maar de klantenservice, Thomas, geeft aan dat het ook met de live APN mogelijk moet zijn. De instellingen kon hij mij niet geven. Vandaar dat ik jullie hulp vraag.

Ik heb een Huawei 5151 en heb portforwarding ingesteld via de virtuele server optie.

Kan iemand mij verder helpen?

Albert
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
albertnap
topicstarter
Meedenker
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Nog een telefoontje met de helpdesk en de technische dienst heeft de oplossing geboden! Toch de open APN ingesteld en het werkt vlekkeloos 😄 Zelfs mete vertraagde verbinding is het beeld gelukkig goed. Nu wachten tot het veulen geboren wordt ;-).

Bedankt voor het meedenken robertwebbe!

Albert

Bekijk in context

29 Reacties 29
robertwebbe

Gedreven Raadgever
  • 449Posts
  • 38Oplossingen
  • 167Likes
Hallo albertnap,

Vorig jaar was er een andere gebruiker met een soortgelijke vraag, deze heb ik toen vrij goed uitgezocht. Ik denk dat je jouw vraag ook hiermee kunt beantwoorden. Zie http://forum.vodafone.nl/t5/Abonnementen/Huawei-router-en-Vodafone-mobiel-internet/td-p/169243
albertnap
topicstarter
Meedenker
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Beste Robert, bedankt voor je reactie.

Deze post had ik idd ook gelezen voordat ik contact opnam met de klantenservice. Eerste reactie was idd dat een open APN alleen kan met een groot zakelijk abonnement. Later gezegd dat het ook mogelijk zou moeten zijn met de live APN. Helaas is me dat nog niet gelukt. Heb je nog aanvullende oplossingen?

Albert
robertwebbe

Gedreven Raadgever
  • 449Posts
  • 38Oplossingen
  • 167Likes
albertnap

Welk merk en type camera heb je?
albertnap
topicstarter
Meedenker
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
robertwebbe

Ik heb een elro c903IP. Via mijn gewone router thuis lukt het wel om van buitenaf de camera te benaderen. De camera stelt ook zelf een DDNS in en dat werkt ook.
albertnap
topicstarter
Meedenker
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
beste robertwebbe, ben benieuwd of je nog naar mijn probleemgeval met de camera hebt kunnen kijken 😄 . Camera is bedoeld om paard dat moet bevallen in de gaten te houden en ze is binnenkort uitgerekend. 😉
robertwebbe

Gedreven Raadgever
  • 449Posts
  • 38Oplossingen
  • 167Likes
Hi albertnap, ik heb de handleiding van je camera gegoogled. Helaas is deze redelijk sumier en zijn er ook niet echt veel instellingen mogelijk bij deze camera. Bij de DDNS-toegang (pagina 6) staat ook dat er verwacht wordt dat de UPnP open zet in je router en dat ondersteunt je Huawei 5151 MiFi weer niet. De UPnP zorgt dat inkomende verbindingen doorgezet worden naar de camera. Alleen krijg je nooit inkomende verbindingen via de live APN.

Bij wat uitgebreidere camera's zie ik dat deze zelf continu een uitgaande verbinding naar een bepaalde internetserver behouden. Ook al is er geen verkeer, iedere paar minuten stuurt die dan toch enkele bytes naar de server, puur en alleen om de verbinding maar in stand te houden. Daardoor ben je niet meer afhankelijk van inkomende verbindingen of interne routeringen die niet goed gaan, uitgaand lukt nagenoeg altijd wel.

Jouw camera doet dat niet, die wacht op een inkomende verbinding van de server en die komt dus nooit door. De enige oplossing lijkt dus toch de open APN.

Vodafone is heel terughoudend met het open zetten van deze APN. De reden is puur vanwege bescherming van de klant. Wat veel mensen zich namelijk niet realiseren is dat als je de verbinding vanaf internet openzet dat alles en iedereen dataverkeer naar jou / je camera kan sturen. Stel dat ik jou wil zieken, dan zou ik een script kunnen schrijven dat continu ping signalen naar je / je camera stuurt. Je apparatuur antwoord telkens netjes met "Ja, ik ben er" maar zowel mijn ping verzoek als jouw antwoord kost je wel data. En eigelijk gebeurd er helemaal niets, behalve gewone netwerkcommunicatie. In de praktijk kan het ook een slecht ontworpen applicatie zijn die veel te veel data verstuurd naar jou / je cam. Dus ook al gebruik je hem niet, er zouden dan honderden MB's verbruikt kunnen worden door slechte software. Als je hem thuis aansluit is er niets aan de hand, daar heb je onbeperkt data en meestal een dusdanig hoge snelheid dat je er nooit iets van zult merken. Maar mobiel data waar men per MB betaalt is dat wel een kwalijke zaak. En in de praktijk zie ik helaas nog zeer regelmatig zeer veel slechte software. En daar wil Vodafone je voor behoeden.

Advies is dus ook zeker om je dataverbruik goed in de gaten te houden, vooral met de open APN.

Je zei dat je een abonnement hebt met onbeperkt data. Maar bedoel je daarmee dat als je databundel op is, dat je niet bijbetaalt maar dat de snelheid omlaag gaat? Want als dat zo is, kun je geen video meer kijken als je bundel op is. De uploadsnelheid wordt dan namelijk zo laag (32 kbps) dat er geen video meer overheen kan.

Ik hoop dat je mijn verhaal een beetje begrijpt. Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust!
albertnap
topicstarter
Meedenker
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
beste robertwebbe,

Dank voor je uitgebreide reactie. De open APN kreeg ik helaas niet voor elkaar bij Vodafone. Zou alleen beschikbaar zijn voor groot zakelijk gebruikers. Volgens mij heb ik in het menu van mijn camera en router wel een UPnP optie gezien, of alleen PnP? Dit ga ik even nakijken.

Mbt de data is het idd zo dat de snelheid omlaag gaat. De kwaliteit van het videobeeld is niet zo van belang. Bedoeld om paard in de gaten te houden voor het moment dat ze gaat bevallen. Hoop dat de snelheid voldoende is om af en toe een beeld door te zetten.

Heb jij nog iedeeen hoe ik toch beschikking zou kunnen krijgen over de open APN?

Albert
robertwebbe

Gedreven Raadgever
  • 449Posts
  • 38Oplossingen
  • 167Likes
Hi albertnap,

Ik wist niet dat ze de open APN alleen voor groot zakelijk open zette, dan heb ik weer wat geleerd.

Als je iets in de MiFi van UPnP (= universal Plug and Play) hebt zien staan dan is dat zeker de moeite waard om te checken. Al schat ik in dat je een kleine kans hebt dat het gaat werken.

32 kbps is echt veeeeeeeeeeeeeeeel te weinig voor videobeeld, 150 kbps is echt de ondergrens en dat is niet om aan te zien. Je zult dan waarschijnlijk niet eens een paard herkennen in het beeld. Pas vanaf 1024 Mbps begint het beeld redelijk te worden en zul je enig detail in het beeld kunnen gaan zien.

Ik zal nog eens gaan snuffelen of ik een ander oplossing kan bedenken.
albertnap
topicstarter
Meedenker
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Beste robertwebbe,

Helaas heeft het activeren van UPNP zowel in de router als in de camera nog niet het gewenste effect gehad.

Heb je misschien nog een andere oplossing gevonden?

Ik ga het vandaag nog een keer proberen met een versterker van de WiFi van de eigenaar nu de DDNS van de camera aanstaat.


Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
albertnap , ik heb hier zelf helaas geen ervaring mee, maar mogelijk dat een VPN connectie tussen beide computers kan helpen? Goede VPN software maakt normaal gebruik van speciale technieken waardoor een eventuele firewall wordt omzeild. Vaak zijn dit gratis programma’s, je installeert dit op beide computers. Je kunt ook kijken of desktop sharing programma’s een optie zijn. Google eens op ‘desktop sharing op afstand’. Houd er wel rekening mee dat in beide situaties het dataverbruik kan oplopen.

robertwebbe , bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik neem aan dat je 1024 Kbps, en niet 1024 Mbps in dit geval bedoelt? Heb je daarnaast misschien nog extra tips voor albertnap ?
albertnap
topicstarter
Meedenker
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb ook nog even contact gezocht met de technische ondersteuning van Huawei. Zij vermoeden dat het dynamische IP adres voor problemen zorgt evt. in combinatie met poorten die niet open staan. Zij raden aan contact op te nemen met de provider voor het instellen van een statisch IP adres en evt. poorten open te zetten. Denken jullie dat dit mogelijk is Marc- en robertwebbe?

Marc-, je hebt het over een VPN tussen twee computers. Welke 2 bedoel je dan precies? Ik wil proberen via internet verbinding te maken met mijn mobiele wifi router en die te port forwarden naar een IP Camera.

Albert

robertwebbe

Gedreven Raadgever
  • 449Posts
  • 38Oplossingen
  • 167Likes
albertnap Het probleem zit hem in de afgesloten poorten (in de APN).
Met de oplossing van marc- kun je niets. Je camera zou dan een VPN moeten maken en dat kan die niet. Het hele idee achter dit soort camera's is dat je contact legt vanaf je mobiel. In de inkomende poorten worden geblokkeerd.
albertnap
topicstarter
Meedenker
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
ok, dus die afgesloten poorten zijn weer hetzelfde als het verhaal over de benodigde open APN? robertwebbe?
robertwebbe

Gedreven Raadgever
  • 449Posts
  • 38Oplossingen
  • 167Likes
Inderdaad albertnap alleen met de open APN kan het werken.
albertnap
topicstarter
Meedenker
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Nog een telefoontje met de helpdesk en de technische dienst heeft de oplossing geboden! Toch de open APN ingesteld en het werkt vlekkeloos 😄 Zelfs mete vertraagde verbinding is het beeld gelukkig goed. Nu wachten tot het veulen geboren wordt ;-).

Bedankt voor het meedenken robertwebbe!

Albert
Kyra
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 499Posts
  • 5Oplossingen
  • 49Likes
Fijn om te lezen dat het gelukt is albertnap! Ik hoop dat je de bevalling van het paard goed hebt kunnen volgen.
sansl

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
ja hier precies t zelfde ben nu echt al van t kastje naar de muur gestuurd ben bijna 1 maand voor ze is uitgerekend dus t moet gaan werken. Ik heb zelf een MIFI tp link M7350 liggen die kan nog evt retour als deze niet geschikt is. De leverancier zou me helpen maar krijg iedere keer een ander persoon van klantenservice te pakken en de een spreekt de ander weer tegen en communiceerd allemaal langs elkaar heen. Heb al een oudere camera die ik zou kunnen gebruiken een IP CAMERA van maginon ipc-20 maar evvt mogelijkheid om een andere IP camera aan te schaffen. Weet t even niet meer wil t graag icm met de birth alarm gsm in werking hebben van galagher. Ik woon op 10 min rijden van stal. ZIT haast achter maar ben helemaal klaar met vvan kastje naar de muur gestuurd te worden. Hoop nu toch echt een werkend systeem binnen een paar dagen te kunnen instaleren. iemand advies hoe en wat?! wordt nu wel llichtelijjk geirriteerd namelijk. 3 weken mee bezig en nog geen steek verder!
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Welkom op het Forum sansl. Ik zie dat het bij albertnap is opgelost door de open APN in te laten stellen. Dat is mogelijk via onze klantenservice. Is dat misschien een optie?
albertnap
topicstarter
Meedenker
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Klinkt wel bekend sansl. Dat was bij mij ook het geval. De een zei dat het alleen bij zakelijke abonnementen mogelijk is om de apn open te zetten, de ander had het binnen 5 minuten geregeld . Het kan in ieder geval wel, dus even volhouden! Succes!
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic