Hi
albertnap, ik heb de handleiding van je camera gegoogled. Helaas is deze redelijk sumier en zijn er ook niet echt veel instellingen mogelijk bij deze camera. Bij de DDNS-toegang (pagina 6) staat ook dat er verwacht wordt dat de UPnP open zet in je router en dat ondersteunt je Huawei 5151 MiFi weer niet. De UPnP zorgt dat inkomende verbindingen doorgezet worden naar de camera. Alleen krijg je nooit inkomende verbindingen via de live APN.
Bij wat uitgebreidere camera's zie ik dat deze zelf continu een uitgaande verbinding naar een bepaalde internetserver behouden. Ook al is er geen verkeer, iedere paar minuten stuurt die dan toch enkele bytes naar de server, puur en alleen om de verbinding maar in stand te houden. Daardoor ben je niet meer afhankelijk van inkomende verbindingen of interne routeringen die niet goed gaan, uitgaand lukt nagenoeg altijd wel.
Jouw camera doet dat niet, die wacht op een inkomende verbinding van de server en die komt dus nooit door. De enige oplossing lijkt dus toch de open APN.
Vodafone is heel terughoudend met het open zetten van deze APN. De reden is puur vanwege bescherming van de klant. Wat veel mensen zich namelijk niet realiseren is dat als je de verbinding vanaf internet openzet dat alles en iedereen dataverkeer naar jou / je camera kan sturen. Stel dat ik jou wil zieken, dan zou ik een script kunnen schrijven dat continu ping signalen naar je / je camera stuurt. Je apparatuur antwoord telkens netjes met "Ja, ik ben er" maar zowel mijn ping verzoek als jouw antwoord kost je wel data. En eigelijk gebeurd er helemaal niets, behalve gewone netwerkcommunicatie. In de praktijk kan het ook een slecht ontworpen applicatie zijn die veel te veel data verstuurd naar jou / je cam. Dus ook al gebruik je hem niet, er zouden dan honderden MB's verbruikt kunnen worden door slechte software. Als je hem thuis aansluit is er niets aan de hand, daar heb je onbeperkt data en meestal een dusdanig hoge snelheid dat je er nooit iets van zult merken. Maar mobiel data waar men per MB betaalt is dat wel een kwalijke zaak. En in de praktijk zie ik helaas nog zeer regelmatig zeer veel slechte software. En daar wil Vodafone je voor behoeden.
Advies is dus ook zeker om je dataverbruik goed in de gaten te houden, vooral met de open APN.
Je zei dat je een abonnement hebt met onbeperkt data. Maar bedoel je daarmee dat als je databundel op is, dat je niet bijbetaalt maar dat de snelheid omlaag gaat? Want als dat zo is, kun je geen video meer kijken als je bundel op is. De uploadsnelheid wordt dan namelijk zo laag (32 kbps) dat er geen video meer overheen kan.
Ik hoop dat je mijn verhaal een beetje begrijpt. Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust!