Per
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 803Posts
  • 78Oplossingen
  • 112Likes

Doe jij het veilig?


  • Tegenwoordig verzamelen we heel wat informatie op ons toestel: bank gegevens, foto’s, chats, agenda, telefoonnummers noem maar op!
  • Wist je dat er wekelijks meer dan 300 smartphones worden gestolen? Bescherming tegen diefstal is heel eenvoudig. De meeste smartphones hebben anti-diefstal functies waarmee je je smartphone op afstand terug kunt vinden, de data kunt wissen en je toestel kunt blokkeren. Schakel deze functie in via je instellingenmenu.
    Op het moment dat je je smartphone kwijt bent of gestolen is, log je via internet in op je account en kun je je toestel terugvinden, persoonlijke data wissen of je toestel blokkeren. Zie voor meer informatie http://www.boefproof.nl/.

  • Wij hebben daarnaast Vodafone Protect ontwikkeld om je toestel op afstand te traceren, te blokkeren en eventueel te wissen mocht het nodig zijn.
  • Er zijn natuurlijke meerdere wegen die naar Rome leiden, dus wij vragen ons af, op welke manier jij je toestel en de opgeslagen gegevens beveiligt?

Deel je info met ons en alle Vodafone gebruikers, we zijn erg benieuwd!
7 Reacties 7
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Hi!

Het topic ziet er verlaten uit maar dat is het eigenlijk niet ;).
Ik bescherm me toestel via en aantal virusscanners maar ook met mezelf.
Zo download ik geen muziek online (illegaal) maar ja hoor gewoon de radio, het zit niet voor niets in je mobiele toestel!

Zo kijk ik eerst naar welke link die website me stuurt voordat ik er op klik en vertrouw ik het niet staat er opnieuw en onveilige pagina in me boek.
Nu weten we dat bij Android soms de virusscanners niet altijd werken maar toch kan het handig zijn dat er tenminste 1 op je mobiele toestel staat.

Klik dus nooit zomaar op en link die je helemaal niet kent of die is verkort. Kijk ook goed of het niet en kopie is van de originele site en dat http in veilige modes staat. En maak ook niet altijd gebruik van Wi-Fi netwerken die je totaal niet kent misschien kijkt diegene wel met je mee...

Dus doe ik het veilig: Ja / Nee
Doe jij het al veilig? Ja / Nee
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
Om hier ook maar is op te reageren.

Doe ik het veilig ? in jou ogen nee, in mijn ogen ja.

Ik geloof niet in een virus op een android telefoon, mits je hem verstandig gebruikt. Wanneer je onbekende bronnen uitstaat, en je de apps alleen uit de playstore haalt. Kan er naar mijn mening niet bij gegevens gekomen worden, die betrouwbaar zijn.

Mijn foto;s heb ik beveiligd via een NFC ring:
http://nfcring.com/
Deze zorgt er voor dat ik de enige ben die dit kan bekijken.

Mijn agenda is niet beveiligd, ik heb geen geheimen wat dat betreft dus die mag iedereen op mijn telefoon inzien.

Op mijn telefoon die ik nooit bankieren. Puur omdat ik het onhandig vindt.

De vodafone mobile protect geloof ik niet zo in, als iemand mijn telefoon al gejat heeft. mag die hem ook wel gebruiken ook. Zonde als die anders al gejat is en ook nog in de prullebak beland.

Gebruik ik nog whatsapp? Nee, ik gebruik facebook daarin niet. Dus ik ben wel iemand die over gestapt is naar Telegram

dus doe ik het veilig? JA op mijn eigen manier
jelleruben

Stamgast
  • 65Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Ik gebruik Vodafone Protect, echter zou het fijn zijn (als dat nog niet is) als een telefoon gejat word, dat de provider niet alleen gaat blokkeren op 06 nummer maar ook op het IMEI nummer.

Mijn wachtwoorden worden opgeslagen in KeePass, deze gecrypte bestand staat op mijn server thuis.

Mijn foto's (automatisch) gaan ook naar mijn eigen server. En haal ze dan van mijn telefoon/geheugen.

Dankzij een app i.c.m. HTTPS beveiliging kan ik altijd nog de foto's en videos tonen.

Bankieren doe ik wel, ik vindt het wel handig, gaat lekker snel en op elk moment kan ik even snel geld over maken, als ik dat wil.
Rambojambo

Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoi, ben vandaag pas nieuw op het forum, dus weet nog niet hoe alles werkt.
Ik heb die mobiel protect van Vodafone erop gezet (al een jaar gelede op me vorige telefoon) en moet zeggen tot nu toe geen problemen mee gehad. Als iemand hem wil jatten ben je altijd de sjaak. Eerlijk toegegeven haal ik volgens mij niet echt alles uit me telefoon wat er in zit. Maar zolang ik ermee kan doen wat ik wil vind ik het prima. Volgens mij is die protect best safe toch?
davod10

Gedreven Meedenker
  • 2448Posts
  • 57Oplossingen
  • 0Likes
Mijn telefoons en tablets zijn superveilig.

1) Ik gebruik Avast. Niet voor de virusscanner (best handig, maar niet essentieel), maar vanwege Avast Anti-Theft. Die kan je zo in je telefoon inbouwen dat ie een factory reset overleeft. Alleen hele slimme dieven kunnen 'm nog uitgeschakelen.

2) Daarnaast gebruik ik Xprivacy.
Daarmee kan je allerlei Androidpermissies uitzetten. Dus als apps in je adresboek willen snuffelen, je telefoonnummer willen weten, of andere zaken die je liever niet met de app-ontwikkelaar wil delen, dan krijgt de app de gevraagde informatie lekker niet.
Bijbehorend voordeel is dat je apps die voor hun reclamebanners internettoegang en je locatie willen weten onschadelijk kan maken zonder dat je ze helemaal hoeft te verwijderen.

3) Verder AFWall+. Dat is een firewall waarmee je apps heel selectief internettoegang kan geven of weigeren. Dat is vooral handig in het buitenland met dure roamingtarieven: voor die paar bytes van WhatsApp wil ik best betalen (dat is nog altijd goedkoper dan buitenlands SMS'en), maar Facebook en automatische updates en ander dataverbruik in de achtergrond zet ik gewoon uit.

4) Uiteraard wil ik in het buitenland gewoon m'n apps kunnen gebruiken zonder een tweede hypotheek te nemen voor het dataverbruik van hun advertenties, dus heb ik ook nog AdAway, op dit moment de beste adblocker voor Android. Sommige advertenties zijn met allerlei rommel geïnfecteerd, dus reclame blokkeren maakt je telefoon een stuk veiliger.

Nou moet niet iedereen me zomaar nadoen. Voor deze apps moet je je telefoon of tablet "rooten" (of jailbreaken als je een iPhone hebt). Dat maakt hem een stuk veiliger als je het goed doet, maar als je dingen verkeerd instelt kan je de deur per ongeluk wagenwijd openzetten. Bovendien kan je het bij sommige telefoons en tablets niet zonder sporen verwijderen, dus het kan je je garantie kosten als je niet oplet. Lees daarom alle gebruiksaanwijzingen heel goed door voor je er aan begint.
Friesian

Gedreven Raadgever
  • 143Posts
  • 6Oplossingen
  • 57Likes
Als eerste is het natuurlijk zo dat je een smartphone smart moet gebruiken.
Dat is een stukje eigen verantwoordelijkheid.

Persoonlijk gebruik ik ook alleen apps uit de google play store, die apps hebben al een beoordeling doorlopen.
Ik gebruik de virusscanner die goed beoordeeld is door AV-test.
Op dit moment, CM security en Clean Master.
2 goede scanners CM security staat als nr.1 beoordeeld.
En clean master is niet alleen een goede scanner maar houdt ook de telefoon schoon.
Verder gebruik ik niet al te veel apps en open ik geen onbekende links.

Thuis op de laptop gebruik ik lastpass als wachtwoordkluis.

Maar zoals gezegd je telefoon smart gebruiken, dat is een pre daar begin ik mee.

Groet,
Friesian
dicey

Gedreven Meedenker
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 14Likes
Voorheen gebruikte ik ook deze app van Vodafone en ook andere apps voor de veiligheid... Maar dat was ik zo ongelooflijk zat. Ik heb een telefoon om gewoon te gebruiken voor normale dingen en het drukmaken om veiligheid op een telefoon vond ik zo'n belachelijk idee dat ik nu een Lumia 735 heb gekocht.

Al sinds het uitkomen van het toestel is veel data standaard versleuteld en voor iemand die bij mijn data wilt bij verlies, is er dus een flink probleem te vinden.

Alleen losse data zoals foto's en muziek is in theorie terug te halen. Maar alleen als dit buiten apps om op de SD-kaart staat of, als het op het telefoongeheugen staat, als iemand daadwerkelijk het toestel open maakt en de geheugenchips lossoldeert. En dan nog is alle data die ik er niet zelf op heb gezet (e-mail, agenda, sms, whatsapp) niet terug te halen, want da's versleuteld.

Mijn telefoon maakt automatisch mijn geheugen schoon, dus daar heb ik niets voor nodig en door de manier waarop WP8.1 is gebouwd is een virusscanner niet nodig. Ik dacht toch echt dat we op Windows (XP) zo'n moeite hadden met virussen en nu gaan we op Android hetzelfde krijgen? Mooi niet!

Ik kan vanaf afstand mijn telefoon over laten gaan, wissen en vergrendelen. Da's bijgeleverd, dus ook mooi.

Dus, op de vraag; "hoe doet u het veilig?" Nou, het dumpen van Android was een verbazingwekkend goede stap kan ik u vertellen! In één klap van al het gezeur af. Mooier kan 't niet worden eigenlijk. Geen vertraging van apps op de achtergrond, geen rare notificatie-icoontjes. Een verademing.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic