draak85

Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

0,000 MB Data verbruik kost bij Vodafone € 50,85

Al ruim 2 jaar maak ik gebruik van een Vodafone Bel+Sms 275 abonnement. Ik ben met dit abonnement nooit op internet gegaan, heb alle verbindingen voor het internet juist toen ik mijn telefoon (Nokia C3-00) kreeg direct uitgezet. Ik heb in deze 2 jaar tijd dan ook nooit kosten voor dataverbruik gehad. Nu ga ik per 19 Januari overstappen naar T-Mobile. En prompt is mijn rekening voor December niet het gebruikelijke bedrag van ongeveer 35 tot 40 Euro (inclusief een paar sms'jes naar Turkije elke maand). Nee ik krijg van Vodafone een gepeperde rekening van € 90,86. Uiteraard ben ik direct op My Vodafone gaan kijken naar de gespecificeerde rekening en volgens Vodafone ben ik in November 20 uur en 45 minuten online geweest met mijn telefoon met een totaal dataverbruik van 0,000 MB. En ook voor December zag ik dat mijn verbruikskosten (dus buiten mijn abonnement om) alweer € 50,85 zijn.

Uiteraard ben ik toen gaan bellen met de klanten"service" van Vodafone. Ik kreeg een zeer onvriendelijke mevrouw aan de lijn die mij vertelde dat ik gewoon moet betalen omdat ik mijn abonnement voor 11 Augustus 2011 heb afgesloten. En bij abonnementen die voor die datum zijn afgesloten gaat het betalen van internet (als je geen internet bundel bij je abonnement hebt zoals ik) per kwartier en niet per gebruikte MB's. Per kwartier betaal ik dan ook (exclusief BTW) 63 Eurocent. Op mijn vraag aan mevrouw het mogelijk is dat ik 20 uur en 45 minuten online kan zijn zonder ook maar 0.001 MB (een duizendste MB) te verbruiken was mevrouw haar enige antwoord: "Het staat in het systeem en dus moet uw online zijn geweest want anders wordt er geen data gebruik geregistreerd. Dus u moet het gewoon betalen." Het enige wat mevrouw voor mij wilde doen was (na veel aandringen) er voor zorgen al het data verkeer naar mijn abonnement wordt geblokkeerd, zodat ik mijn Vodafone abonnement, zonder bang te zijn voor nog meer kosten voor dataverbruik, nog wel kan gebruiken tot ik overstap naar T-Mobile. Maar aan de reeds gemaakte kosten kon niks gedaan worden. Ik vind dit schandalig omdat:

1. Ik mijn telefoon juist zo heb ingesteld dat die niet online kan gaan, dit is in de 2 jaar dat ik mijn telefoon met een Vodafone abonnement heb ook nog nooit gebeurd, en nu ik overstap zogenaamd plotseling wel.
2. Ik, als ik al online zo zijn gegaan, het Vodafone netwerk voor 0,000 heb belast want ik heb immers 0,000 MB data verbruikt.

Dus Vodafone hoe gaan we dit oplossen....
28 Reacties 28
Arina
Expert
Expert
  • 2268Posts
  • 236Oplossingen
  • 126Likes
Ook met wifi kan dat ja, middels een fout in de software of het toestel. Vandaar nogmaals: ter reparatie aanbieden het toestel dan kan het opgelost worden.

Ik geef eerlijk antwoord op je vragen, jammer dat je zo reageert.
sCarziejj

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
en daarom hebben andere gebruikers met een apple iphone en ik zelf die ook vodafone heeft + een iphone nergens last van .. beetje raar .. en ik lees laatste tijd meerdere personenn met deze problemen en die worden ook maar van het kastje naar de muur gestuurd en die makkelijke antwoorden van jullie van stuur hem op en dan word hij nagegeken die dingen .. nee er word totaal niks mee nagekeken want dan krijgt ze het toestel gewoon weer terug gestuurd en dan krijgt ze het antwoord : met dit toestel is niks aan de hand ..
en zeg mij nou maar niet dat het niet zo is want het is wel zo ik heb het toen met mijn HTC en met mijn LG telefoon meegemaakt en ik heb toen ook een zeer grote klacht doorgestuurd over alle reparaties en alle onderzoeken die met mijn telefoon zijn gedaan ..
 
en nu ik zulke antwoorden terug krijg daar word men ook niet wijzer van ..
 
dus misschien toch maar even zelf onderzoeken waar 92 GIGABYTE aan gedownload word ? en een mailtje is misschien max 10 MB nou die gaat die echt geen 920x versturen als die telkens mislukt .... en dat bedoel ik met vodafone altijd zulke makkelijke antwoorden .. maar echte oplossingen kan ik nergens uit halen ... tis telkens hetzelfde ik heb vanmiddag genoeg topics doorgelezen over zulke problemen met dataverkeer en overal zie ik dezelfde antwoorden en zie ik overal dat de mensen geen duidelijkheid krijgen of ze moeten maar even een tweetje of een FB IMetje sturen .. lekker makkelijk .. dit forum moet toch zijn om een probleem te kunnen oplossen ? en niet doorsturen naar facebook of twitter ..
 
 
Bedankt 😉
LeMarquis

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Vodafone, even in het midden gelaten of dit een foutieve instelling op de telefoon van de klant is of een technische fout bij Vodafone betreft... zou het niet een idee zijn, aangezien het bewijs er gewoon ligt dat er 0,000 MB verbruikt is, deze klant gewoon te crediteren voor het desbetreffende bedrag?
Natuurlijk is 't het gemakkelijkst om de bewijslast bij de klant te leggen, maar als klant is het onmogelijk om achteraf aan te tonen dat de instellingen van het toestel correct waren. Één bewijsstuk is er wel... jullie rekening waaruit blijkt dat er géén dataverbruik is geweest. Als een klant een winkel binnenstapt en weer naar buiten loopt zonder iets gekocht te hebben zou het erg vreemd zijn als hij bij de kassa af moet rekenen, puur en alleen vanwege het feit dat hij is de winkel is geweest...
Ik zal wel niet commercieel genoeg denken, maar bestaat er ook niet zoiets als klantenbinding / klanttevredenheid en daarmee een morele kant aan deze zaak?
Dit soort getouwtrek aan klanten is helaas geen goede reclame.
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Het is mogelijk om een dataverbinding open te zetten zonder er gebruik van te maken. Wat ik heel raar vind is dat Vodafone deze niet automatisch afsluit, terwijl dat volgens mij wel zou moeten gebeuren.
 
Het is zo goed als onmogelijk dat een gebruiker meer dan 20 uur online is zonder minstens 1 kB data te genereren (je zou verwachten dat dit wel gebeurt door bijv. verkeer met de dhcp-server van Vodafone, maar het komt niet eens op één kilobyte uit, dat is technisch zo goed als onmogelijk voor een open verbinding).
 
Ik schat de kans groot in dat er hier een (uitzonderlijke) fout bij Vodafone speelt waardoor er onterecht een zo lange sessie in rekening is gebracht. Zou netjes zijn als dit snel gecrediteerd wordt zonder gedoe.
Astrid
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1746Posts
  • 107Oplossingen
  • 137Likes
Ik zie jullie allemaal verwijzen naar de 0MB die is verbruikt.
Zoals mijn collega's voor mij al hebben aangegeven wordt bij oudere abonnementen nog gemeten in tijd in plaats van MB's. Het aantal MB's wordt niet geregistreerd en staat daarom dus ook niet op de rekening. Dit betekent echter niet dat er geen MB's verbruikt zijn. Ze zijn alleen niet geregistreerd.

En natuurlijk kan het iedereen gebeuren dat je dataverbinding per ongeluk open staat. We zijn ook maar mensen met een smartphone 😉

draak85 geeft aan dat er al contact is geweest met de klantenservice en webcrew en dat de klacht is afgewezen. Werd er ook een reden gegeven?
KRUISBOOG

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
IK heb het zelfde probleem met hetzelde bedrag als die meneer hoe kan dat????????????????????????
davod10

Gedreven Meedenker
  • 2448Posts
  • 57Oplossingen
  • 0Likes
RuudNL schreef:
Het is mogelijk om een dataverbinding open te zetten zonder er gebruik van te maken. Wat ik heel raar vind is dat Vodafone deze niet automatisch afsluit, terwijl dat volgens mij wel zou moeten gebeuren.

Het is zo goed als onmogelijk dat een gebruiker meer dan 20 uur online is zonder minstens 1 kB data te genereren (je zou verwachten dat dit wel gebeurt door bijv. verkeer met de dhcp-server van Vodafone, maar het komt niet eens op één kilobyte uit, dat is technisch zo goed als onmogelijk voor een open verbinding).

Ik schat de kans groot in dat er hier een (uitzonderlijke) fout bij Vodafone speelt waardoor er onterecht een zo lange sessie in rekening is gebracht. Zou netjes zijn als dit snel gecrediteerd wordt zonder gedoe.
Zeer apart ja om ruim een dag verbinding te hebben zonder ook maar iets aan data te verzenden.
Daarnaast zou ik als ik Draak was mn rekening erbij willen hebben. Als er een sessie is gestart zou deze op de factuur moeten staan.
Niet zozeer als X MB maar sowieso als een data sessie. Als die er niet staat lijkt mij het toch een oorzaak bij Vodafone die data / sessies meet die er niet waren.
De redenering "het staat er dus is het gebeurt" is erg simpel. Volgens die theorie zou er nooit een foute factuur zijn? Lijkt me erg onwaarschijnlijk.
Ik zag op mijn facturen altijd iedere data sessie.
Of is dit iets wat ook niet gemeten / geregitreerd werdt? Want het is wel erg makkelijk om dan de zchuld bij de klant te leggen puur omdat hij maar moet aan kunnen tonen dat het NIET is gebeurt.
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes

@KRUISBOOG

Ik raad je aan het antwoord van Vodafone Modarator AstridG bij berichtnummer 25 nog eens heel erg duidelijk door te lezen.
Nogmaals: bij dit soort oudere abonnementen zijn de TIJDSPERIODES van de data-sessies bepalend voor de hoogte van de factuur. Dus 15 minuten voor €x,xx De hoeveelheid verbruikte MegaBytes is absoluut onbelangrijk voor dit type oudere abonnementen. En wordt dus niet op de Vodafone factuur vermeld. Je hebt dus wel degelijk MegaBytes aan data verbruikt. Maar die verbruikte MegaBytes zijn niet bepalend voor de tarifering op jouw Vodafone factuur. Daar wordt niet mee gerekend. En daarom staat er 0,000 MegaByte.

Lees maar na in je contract en de bijbehorende Algemene Voorwaarden bij jouw abonnements-overeenkomst.

Succes !

Netwerker

N.B. Wil je helemaal geen mobiel internet meer kunnen gebruiken. Dan kun je bij de telefonische klantenservice van Vodafone verzoeken om je mobiele data-verbinding helemaal af te sluiten. Dit moet Vodafone dan voor jou regelen. Want vrijwillige afsluiting van mobiele data-communicatie, op verzoek van de klant, is een wettelijk vastgelegd recht. (Telecomwet Artikel 7.6a lid 1 sub a : om helemaal precies te zijn).

davod10

Gedreven Meedenker
  • 2448Posts
  • 57Oplossingen
  • 0Likes
Netwerker schreef:

@KRUISBOOG

Ik raad je aan het antwoord van Vodafone Modarator AstridG bij berichtnummer 25 nog eens heel erg duidelijk door te lezen.
Nogmaals: bij dit soort oudere abonnementen zijn de TIJDSPERIODES van de data-sessies bepalend voor de hoogte van de factuur. Dus 15 minuten voor €x,xx De hoeveelheid verbruikte MegaBytes is absoluut onbelangrijk voor dit type oudere abonnementen. En wordt dus niet op de Vodafone factuur vermeld. Je hebt dus wel degelijk MegaBytes aan data verbruikt. Maar die verbruikte MegaBytes zijn niet bepalend voor de tarifering op jouw Vodafone factuur. Daar wordt niet mee gerekend. En daarom staat er 0,000 MegaByte.

Lees maar na in je contract en de bijbehorende Algemene Voorwaarden bij jouw abonnements-overeenkomst.

Succes !

Netwerker

N.B. Wil je helemaal geen mobiel internet meer kunnen gebruiken. Dan kun je bij de telefonische klantenservice van Vodafone verzoeken om je mobiele data-verbinding helemaal af te sluiten. Dit moet Vodafone dan voor jou regelen. Want vrijwillige afsluiting van mobiele data-communicatie, op verzoek van de klant, is een wettelijk vastgelegd recht. (Telecomwet Artikel 7.6a lid 1 sub a : om helemaal precies te zijn).

Volgens mij MOET Vodafone wel degelijk deze sessies op de factuur weergeven.
Je kan moeilijk een incomplete / onduidelijke factuur aan de klant presenteren.
Er zouden dus sessies (duur ipv mb's) op de factuur moeten staan. Zou raar zijn, iets wat niet op de factuur staat wel in rekening (kunnen) brengen. Dit zou Vodafone een carte blanche geven om bedragen in rekening te brengen en in theorie kosten te rekenen onder het mom "dit komt nooit op de factuur bij dit abonnement"
Daarnaast is hij geen klant meer, die blokkade kan niet meer.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic