fifagek

Meedenker
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Nieuw Samsung toestel kopen, ervaringen?

Goedenavond Dames en Heren,

Om te beginnen weet ik dat er mensen van Vodafone zelf actief zijn op dit forum. Mijn doel is echter om niet alleen van hun, maar ook van andere gebruikers ervaringen in te winnen.
Ik wil graag een nieuw Samsung toestel kopen. En dan eventueel met een simlockvrij abonnement. Ik weet dat het pijn doet om dat op een Vodafone forum te vragen, maar ik heb nog geen betere plek gevonden.
Deze zijn me tot dusver zo goed bevallen dat ik er niet vanaf wil voorlopig....
Op het oog heb ik een Samsung SIII (mini) of een S4 (mini).
Ik heb begrepen dat ze beide 8 GB (gigantisch veel hoor ik van verkopers) intern geheugen hebben.
Wat zijn de ervaringen hiermee? Zijn dit aanraders? Of juist afraders en waarom dan? De minpunten benoemd dus. Of zijn er nog andere Samsung toestellen die ik wellicht over het hoofd zie die (nog) beter zijn?
Het liefste ga ik bij beide voor de 'mini' versie zodat je hem in je broek, danwel jaszak kunt bewaren.
7 Reacties 7
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Hi!

Als eerst leuk dat je deze post hier op het Forum achterlaat want iemand zoals ik kan je zeker en verder sterk advies erover geven!

Als eerste is 8 GB niet eens voldoende dit komt door het Touchwiz Nature UX system oftewel de laag die Samsung over Android gooit en met de voorgeïnstalleerde Apps hou je nog maar en beetje geheugen over.

De Galaxy S4 is natuurlijk tegenwoordig het meeste besproken toestel die er is en die draait ook soepeler!
Maar goed afgezien van de Galaxy SIII Mini en de S4 Mini zou ik zelf echter voor de Galaxy S4 Mini gaan en waarom vertel ik je hieronder!

Galaxy SIII Mini specs:
Pluspunten
* Bluetooth 4.0
* Wi-fi, GPS, 3G.
* (Update naar Android 4.3 staat nog niet helemaal vast maar deze kan komen).
* NFC.

Minpunten

* Ondersteund geen 4G/LTE
* Weinig werkgeheugen 1GB maar.
* Lage schermresolutie.
* Zwakke/matige camera.

Je kunt eigenlijk de Galaxy SIII Mini helemaal niet in het assortiment SIII laten vallen dit zijn namelijk specs van vele jaren terug en dus vallen ze zeker onder het gemiddelde.

Galaxy S4 Mini specs:
Pluspunten

* 4G ondersteuning.
* 8 MP camera 1080p HD.
* Android 4.2.2 (verwacht wordt en nieuwe update naar 4.3)
* Schermresolutie is normaal valt gelukkig goed mee.
* NFC, Wi-Fi, GPS enzovoorts...

Minpunten
* Heeft niet alle opties zoals de Galaxy S4 zoals smart scroll of smart pause enzovoorts.
* Dual Core processor 1,7 GHz (geen Quad Core helaas).
* Kleine accu.

Ik zou zelf voor de Galaxy S4 Mini kiezen omdat het toestel Mini is dus zeker handig voor jou! En is deze net en stukken beter dan de SIII Mini.
Als je nog enige vragen hebt hoor ik nog graag van je! En hopelijk vind je in dit artikel van mij genoeg info.
fifagek
topicstarter
Meedenker
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Hi,

Om te beginnen is dit niet het enige forum waar ik mijn vraag achter had gelaten. Ik wist niet of dit gewaardeerd werd, en of ik niet direct met een slotje zou zitten. Op de andere fora waar ik het achter gelaten heb heb ik een post gekregen met links naar 'kieskeurig' en de 'consumentenbond', maar hier heb je meer aan.

Om te beginnen met het intern geheugen. Momenteel heb ik een Samsung Galaxy Young S5360, maar daar had ik het binnen 1 jaar al mee gezien (dit is een record voor mij zelf). Deze had zo weinig intern geheugen dat ik apps (die ik er minstens 23 op heb staan, hiermee bedoel ik de zelf geinstalleerde) op het moment al niet meer kan updaten. En sommige, zoals Whatsapp al niet meer kan gebruiken. Hiervoor heb ik alweer apps eraf moeten gooien. Momenteel 170 MB gebruikt en 20 MB over, maar daar kan ik alleen nog kleine apps mee updaten (Angry Birds niet, MCDonalds niet etc.).

Mag ik vragen wat NFC, bij de III is? Die afkorting zegt mij niets namelijk.
Voor wat betreft dingen als 'smart scroll' en 'smart pause' zal het allemaal wel. Deze benamingen ken ik niet. Dat komt doordat de Young die ik nu heb sinds Maart 2012 pas mijn eerste smartphone is. Daarvoor 'sliders' (E900) en klappers (Motorola) gehad. En nog eerder daarvoor Nokia etc.
Waar moet ik bij een kleine accu aan denken? Qua formaat klein of weinig capaciteit? Houdt die 1 dag vol, of moet je de lader mee nemen naar school/werk zodat je hem om 11.00u kunt opladen (als je hem om 07.00u eruit trekt)?
Ik laat weten wat het word!
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Hi!

Over de accu, het houd in dat je en kleinere accu hebt. De accu gaat mee maar houd er rekening mee dat je hem zeker wel na 24 uur (ligt eraan wat jij er op doet) aan de lader moet zetten.

NFC = Near field communication, zo kun je bijvoorbeeld later handiger pinnen/betalen en voor overig ander.

Door en SD kaartje te kopen in de winkel kun je sommige apps op de SD kaart verplaatsen, let er wel op dat niet alles op de SD kaart kan geplaatst worden.
Ik hoor nog graag welk toestel je kiest, naar mijn mening is de Galaxy S4 Mini toch wat slimmer en sneller dan de SIII Mini test anders ook eens in sommige winkels deze toestellen misschien dat je en beter beeld ervan inziet!

PS: Don't worry, we helpen je graag en ook zit je bij de juiste persoon over Samsung dan ;).
fifagek
topicstarter
Meedenker
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Om te beginnen dank voor de informatie over de accu. Dit zal even wennen zijn, maar dat heb ik er wel voor over!
Een SD-kaartje heb ik in mijn huidige toestel ook al zitten..... Deze heeft nog een beschikbare ruimte van 1,55 GB en een 'Totale ruimte' van 1,85 GB. De app Angry Birds bijvoorbeeld heb ik op de SD kaart staan. Als ik deze echter wil updaten dan geeft het toestel een foutmelding aan, te weten 'Fout bij het downloaden van 'Angry Birds'. Er is onvoldoende ruimte op het apparaat. En zo had ik nog meer grote apps (Evers Staat Op, McDonalds etc.) op mijn toestel staan. Hij heeft schijnbaar ook geheugen van de telefoon nodig om de app te kunnen 'Bijwerken' en dat is er niet met 20 MB (Angry Birds heeft er 43 MB nodig).
Onder 'Applicatiebeheer' heb ik de mogelijkheid te kiezen 'Verpl. naar telefoon' wat voor mij bevestigt dat die op de SD kaart staat. Andere apps, Whatsapp bijvoorbeeld hebben staan 'Verpl. naar SD-kaart' maar dan in een grijs balkje. Dit omdat die niet op de SD kaart opgeslagen kan worden.

fifagek
topicstarter
Meedenker
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Hi SamsungExpert,

Gistermiddag is het er dan uiteindelijk toch nog van gekomen!
Vol spanning naar de Mediamarkt in Eindhoven gereden waar het toestel momenteel 292,95 kost exclusief thuiskopieheffing (299 inclusief dus). De spanning was er omdat ik geen idee had of het toestel wel voorradig was. Zaterdag bij Dixons geweest in het dorp hier, maar die hadden hem niet meer en lange levertijd. Eindhoven nog wel eerst geprobeerd te bellen, maar namen helaas niet op.
Gelukkig hadden ze de S4 mini, die het uiteindelijk geworden is daar nog volop op voorraad in de bakken. Het toestel zelf ken ik nog niet zo goed (nog niet 1 letter in de handleiding in het toestel gelezen, laat staan de handleiding gedownload) omdat ik eerst een sim-only abonnement wilde uitzoeken (aanbiedingen lopen tot 31 December, dus vandaag écht laatste dag overal). Toen ik daarmee klaar was nog even gekeken naar de apps die op mijn huidige toestel staan die ik ook op mijn nieuwe toestel wil hebben.
Dit moet ik allemaal van te voren doen omdat in de S4 mini alleen een micro Simkaart past. Dat houdt in dat ik de huidige moet gaan 'verknippen' en dan kan die niet meer in het oude toestel.
Dit moet ik ook nog doen met de muziek, foto's en SMS-berichten die ik wil bewaren, dus voor ik het toestel echt kan gaan gebruiken en dus ontdekken is het op z'n vroegst morgen en ik denk nog wel wat later.

Een van de dingen die me nu al wel opgevallen is aan dit toestel is dat 'Nieuws en weer' er niet meer op zit. Dit is een app die op mijn Young S5360 af-fabriek zat (met het weer en nieuws in de categorien 'Voorpaginanieuws', 'Nederland', 'Sport' en 'Entertainment'). De S2 van een van m'n ouders heeft dat nog.
Wellicht kijk ik ergens overheen? Of heet dit anders? Of misschien is het er wel helemaal van afgegooid?
Mogelijk dat u dit weet?
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Hi!

Wat en leuke keuze en ik had het al door dat het en Galaxy S4 Mini werd ;)!

Tegenwoordig heet het Samsung Go! Vroeger was dat Samsung MM&M als ik het nog weet precies qua naam.
Op Android Jelly Bean staat tegenwoordig Go! En op verouderde Sasmsung toestel vindt je ook oude software dat er ook qua look anders uitzag.

In ieder geval wens ik je wel veel succes met het toestel.
fifagek
topicstarter
Meedenker
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Dank je wel voor je antwoord SamsungExpert.
Samsung Go! heb ik inmiddels inderdaad gevonden op mijn telefoon. Hoe het vroeger heette weet ik niet. Ik weet alleen dat het de afgelopen 1,5 jaar op mijn oude toestel Nieuws en Weer heette.
Bij Samsung Go! moet ik alleen nog even de voorkeuren instellen (kreeg direct de vraag man/vrouw, en zo nog meerdere vragen.....)
Dat gaat allemaal volgend weekend of later gebeuren.

Komende vrijdag wordt mijn nummer overgezet naar de nieuwe provider (ja sorry, dat is vloeken in de kerk. Ik weet het!) en dan zal ik het toestel langzamerhand gaan ontdekken. Momenteel nog maar een klein stukje van de handleiding gelezen, maar dat vind ik fijner als alles erin zit. Dus naast de Simkaart ook de SD-kaart zodat je het ook meteen kunt doen. Al doende leert men! Eventueel vrijdag meteen apps installeren en naar de SD kaart verplaatsen, maar voor hetzelfde geld vind ik het prettiger eerst de handleiding door te worstelen. De tijd zal het allemaal gaan leren........
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic