draak85

Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

0,000 MB Data verbruik kost bij Vodafone € 50,85

Al ruim 2 jaar maak ik gebruik van een Vodafone Bel+Sms 275 abonnement. Ik ben met dit abonnement nooit op internet gegaan, heb alle verbindingen voor het internet juist toen ik mijn telefoon (Nokia C3-00) kreeg direct uitgezet. Ik heb in deze 2 jaar tijd dan ook nooit kosten voor dataverbruik gehad. Nu ga ik per 19 Januari overstappen naar T-Mobile. En prompt is mijn rekening voor December niet het gebruikelijke bedrag van ongeveer 35 tot 40 Euro (inclusief een paar sms'jes naar Turkije elke maand). Nee ik krijg van Vodafone een gepeperde rekening van € 90,86. Uiteraard ben ik direct op My Vodafone gaan kijken naar de gespecificeerde rekening en volgens Vodafone ben ik in November 20 uur en 45 minuten online geweest met mijn telefoon met een totaal dataverbruik van 0,000 MB. En ook voor December zag ik dat mijn verbruikskosten (dus buiten mijn abonnement om) alweer € 50,85 zijn.

Uiteraard ben ik toen gaan bellen met de klanten"service" van Vodafone. Ik kreeg een zeer onvriendelijke mevrouw aan de lijn die mij vertelde dat ik gewoon moet betalen omdat ik mijn abonnement voor 11 Augustus 2011 heb afgesloten. En bij abonnementen die voor die datum zijn afgesloten gaat het betalen van internet (als je geen internet bundel bij je abonnement hebt zoals ik) per kwartier en niet per gebruikte MB's. Per kwartier betaal ik dan ook (exclusief BTW) 63 Eurocent. Op mijn vraag aan mevrouw het mogelijk is dat ik 20 uur en 45 minuten online kan zijn zonder ook maar 0.001 MB (een duizendste MB) te verbruiken was mevrouw haar enige antwoord: "Het staat in het systeem en dus moet uw online zijn geweest want anders wordt er geen data gebruik geregistreerd. Dus u moet het gewoon betalen." Het enige wat mevrouw voor mij wilde doen was (na veel aandringen) er voor zorgen al het data verkeer naar mijn abonnement wordt geblokkeerd, zodat ik mijn Vodafone abonnement, zonder bang te zijn voor nog meer kosten voor dataverbruik, nog wel kan gebruiken tot ik overstap naar T-Mobile. Maar aan de reeds gemaakte kosten kon niks gedaan worden. Ik vind dit schandalig omdat:

1. Ik mijn telefoon juist zo heb ingesteld dat die niet online kan gaan, dit is in de 2 jaar dat ik mijn telefoon met een Vodafone abonnement heb ook nog nooit gebeurd, en nu ik overstap zogenaamd plotseling wel.
2. Ik, als ik al online zo zijn gegaan, het Vodafone netwerk voor 0,000 heb belast want ik heb immers 0,000 MB data verbruikt.

Dus Vodafone hoe gaan we dit oplossen....
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
RobbieE

Gedreven Liefhebber
  • 345Posts
  • 46Oplossingen
  • 16Likes
Hoi draak85,

Ik zie dat we nog niet duidelijk hebben uitgelegd op welke manier deze verbindingen berekend worden. Bij onze huidige abonnementen betaal je per MB. Als je gebruik maakt van een ouder abonnement, dan is het mogelijk dat je niet per MB berekend wordt, maar per internetsessie. Het aantal MB's wordt in dit geval niet gemeten, vandaar dat jij dit ook niet terug kan zien. Een sessie duurt maximaal 15 minuten. Let op! Als de sessie verbroken wordt binnen 15 minuten, en je start een nieuwe sessie, dan wordt dit gezien als een nieuwe internetsessie (er wordt dus opnieuw een sessie van 15 minuten in rekening gebracht).

Als je graag wilt weten welke app of toepassing voor de verbinding gezorgd heeft, dan kan ik je daar helaas geen antwoord op geven. Wij kunnen, en mogen niet zien wat jij precies met je verbinding doet. Het is voor ons dus onmogelijk om na te kijken wat de exacte oorzaak is geweest. We kunnnen alleen onze vermoedens uitspreken 😞

In principe kun je altijd verbinding maken met internet als je toestel dit ondersteunt (ook als je geen internet BloX of bundel hebt). Zodra je toestel beschikt over de juiste instellingen, dan kan er verbinding gemaakt worden. SmartPhones maken vaak automatisch verbinding, zondat dat jij je toestel actief gebruikt. Heb je misschien een automatisch bericht gekregen met de internetinstellingen? Je kunt eventueel een blokkade plaatsen voor mobiel internet door een sms te sturen met de teks: "internet gebruik uit" naar 4000.

Wil je graag dat iemand jouw gegevens nogmaals nakijkt? Dan kun je het advies van mijn collega Arina opvolgen en even contact opnemen via Twitter of Facebook (of telefonisch, dat kan natuurlijk ook).

Bekijk in context

28 Reacties 28
Arina
Expert
Expert
  • 2268Posts
  • 236Oplossingen
  • 126Likes
Hoi draak85,

Wat een hoge rekeningen ineens zeg! Heb je je nieuwe toestel bij T-Mobile al in gebruik genomen of gebruik je je oude simkaart nog gewoon in je oude toestel? In het laatste geval is er natuurlijk niets veranderd maar als je een nieuw toestel gebruikt zou het kunnen dat daar een instelling niet goed staat waardoor er wel data wordt verbruikt.

Als dit niet het geval is raad ik je aan om even met mijn collega's van Twitter of Facebook contact op te nemen. Zij kunnen dan je gegevens erbij pakken en uitzoeken wat er aan de hand is! Je mag ook verwijzen naar dit topic als je Twitter gebruikt, dan hoef je je verhaal niet nog eens te typen 🙂
draak85
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hoi Arina,
 
Ik heb contact gehad met je collega's op Facebook. En zoals ik al verwachtte kwamen die ook niet verder als 'het staat in het systeem dus u moet betalen'. En aangezien ik van je collega's geen antwoord krijg op de vraag hoe het kan dat ik 20 uur en 45 minuten online zou zijn geweest met 0,000 MB dataverbruik terwijl jullie zelf al zeggen dat je per handeling op internet het ondertstaande verbruikt. Graag zou ik dan ook alsnog een antwoord van jou krijgen op deze vraag... En nee mijn nieuwe toestel van T-Mobile is nog niet in gebruik want hier moet een micro sim kaart in en van jullie heb ik een gewone sim kaart dus hier kan het niet aan liggen. Ik zie je reactie (met antwwoord op mijn bovenstaande vraag) graag tegemoet.
Activiteit Data verbruik
E-mail0,1 MB
E-mail met bestand1,1 MB
Surfen op mobiele webpagina0,2 MB
Surfen op normale webpage0,5 MB
Bericht op je social netwerk0,06 MB
Foto op je social netwerk0,2 MB
Radio streamen (1 min, 128 Kbps)0,9 MB
Video streamen (1 min, lage kwaliteit)2,1 MB

EricM

Stamgast
  • 43Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
HiDraak85,

Bij bepaalde oude abonnementen wordt het dataverbruik per 15 min. berekend. Ik heb jouw gegevens niet ingezien helaas. Ik denk echter dat je toestel een aantal uren geprobeerd heeft je e-mail op te halen. Deze functie kun je per ongeluk geactiveerd hebben. Omdat hiervoor waarschijnlijk geen wachtwoord en dergelijke zijn ingevoerd in je toestel werd er niets verzonden dus geen of weinig data transmissie. Ik heb dit in het veleden vaker gezien.
Zou dat een verklaring kunnen zijn? Kijk het eens na in je toestel.

draak85
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hoi Eric,
 
Nee, dat kan geen verklaring zijn, want ik heb mijn e-mail nooit ingesteld op mijn GSM, omdat, zoals ik al eerder zei, ik mijn gsm nooit voor internet heb gebruikt en juist alles zo heb ingesteld dat mijn gsm niet op internet moet kunnen gaan... En als ik  op e-mail druk mijn gsm zegt die dan ook: 'Geen mailbox gemaakt. E-mail nu instellen?' Ook heb ik nooit Apps gedownload op deze nokia. Dus als het aan een app ligt komt dat door Vodafone, wnat alleen de Apps die er al opstonden toen ik deze GSM kocht staan erop. Dus ook theorietjes over APPS die online gaan zijn niet van toepassing. Heb je nog meer leuke theorietjes voor me, of kan iemand bij Vodafone nu is gewoon wel naar  de gegevens in de nota gaan kijken en mij is een serieus antwoord geven in plaats van leuke theorietjes die ik nu elke keer te horen krijg?!?
 
RobbieE

Gedreven Liefhebber
  • 345Posts
  • 46Oplossingen
  • 16Likes
Hoi draak85,

Ik zie dat we nog niet duidelijk hebben uitgelegd op welke manier deze verbindingen berekend worden. Bij onze huidige abonnementen betaal je per MB. Als je gebruik maakt van een ouder abonnement, dan is het mogelijk dat je niet per MB berekend wordt, maar per internetsessie. Het aantal MB's wordt in dit geval niet gemeten, vandaar dat jij dit ook niet terug kan zien. Een sessie duurt maximaal 15 minuten. Let op! Als de sessie verbroken wordt binnen 15 minuten, en je start een nieuwe sessie, dan wordt dit gezien als een nieuwe internetsessie (er wordt dus opnieuw een sessie van 15 minuten in rekening gebracht).

Als je graag wilt weten welke app of toepassing voor de verbinding gezorgd heeft, dan kan ik je daar helaas geen antwoord op geven. Wij kunnen, en mogen niet zien wat jij precies met je verbinding doet. Het is voor ons dus onmogelijk om na te kijken wat de exacte oorzaak is geweest. We kunnnen alleen onze vermoedens uitspreken 😞

In principe kun je altijd verbinding maken met internet als je toestel dit ondersteunt (ook als je geen internet BloX of bundel hebt). Zodra je toestel beschikt over de juiste instellingen, dan kan er verbinding gemaakt worden. SmartPhones maken vaak automatisch verbinding, zondat dat jij je toestel actief gebruikt. Heb je misschien een automatisch bericht gekregen met de internetinstellingen? Je kunt eventueel een blokkade plaatsen voor mobiel internet door een sms te sturen met de teks: "internet gebruik uit" naar 4000.

Wil je graag dat iemand jouw gegevens nogmaals nakijkt? Dan kun je het advies van mijn collega Arina opvolgen en even contact opnemen via Twitter of Facebook (of telefonisch, dat kan natuurlijk ook).
draak85
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hoi Robbie,
 
Punt 1: Het is me helemaal duidelijk hoe deze abonnementen werken ondertussen Maar er wordt wel gemeten hoeveel MB je verbruikt. Want op mijn rekening staat duideijk verbuik 0,000 MB en tijd 20 uur en 45 minuten.
 
Punt 2: zoals al een paar keer gezegd mijn telefoon is compleet ingesteld dat die niet online kan gaan. En ja ik heb in het verleden bericht gehad of ik internetinstellingen wilde instaleren. Ik heb nee gezegd en dit bericht gedelete. Vandaar ook dat ik ruim 2 jaar lang geen enkel dataverbruik had met mijn Nokia. En nu ik overstap naar T-Mobile plotseling wel... zeer apart! Bovendien staan er op mijn  rekening ook internetsessie's terwijl ik sliep en zelfs terwijl mijn telefoon uit stond, zeer apart allemaal!
 
Punt 3: Ik heb al contact gehad op Facebook met 1 van je collegas. Die doen (net als hier op het forum) ook niks behalve mijn klacht doorsturen naar de klachtenafdeling. Vervolgens moet ik maar geduld hebben of deze klachtenafdeling ooit nog is gaat reageren (wacht al ruim 2 weken), dat is de zogenaamde 'service' van Vodafone.
 
Punt 4: Het gaat me niet om het geld maar om het principe. Ik weet zeker dat ik NIET online ben gegaan met mijn telefoon. Ook weet ik zeker dat mijn telefoon NIET online kon gaan omdat ik geen internetinstellingen heb geinstalleeerd op mijn telefoon. En toch moet ik betalen voor iets wat ik dus NIET heb gebruikt, schandalig!
 
Groet,
 
Draak85
draak85
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Nog even een extra punt: Waarom staat er op My Vodafone dat je rekeningen tot 6 maanden na afloop va je contract online kan bekijken en kan ik ze opeens niet meer bekijken? Zijn jullie bewijsmateriaal aan het veranderen of zo? Op deze rekening stond namelijk duidelijk verbruik 0,000 MB, zeer apart dat ik deze rekeningen niet meer kan bekijken terwijl mijn abonnement pas 1 maand is verlopen...
Annabelle
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1846Posts
  • 148Oplossingen
  • 119Likes
Hé Draak85,

Ik kan me goed voorstellen dat dit echt een vervelende situatie is. Omdat je gaat uitporteren kan het zijn dat je rekeningen niet meer zichtbaar zijn. Als je nummer niet meer actief is bij ons heb je ook geen toegang meer tot My Vodafone. We kunnen de rekening wel naar je e-mailen.

Omdat we via het Forum geen klantspecifieke vragen kunnen behandelen met betrekking tot gegevens, heeft het niet veel zin om de discussie hier verder te zetten. Ik kan je gegevens niet nakijken en ze hier doorgeven, dat is tegen de wet op Privacy. Ik wil nogmaals benadrukken dat je via Facebook kunt reageren, als je klacht is opgepakt door onze klachtenafdeling kan dit inderdaad maximaal 30 dagen duren voordat je een reactie krijgt. Omdat zij gespecialiseerd zijn in dit soort kwesties moeten we hun antwoord afwachten.

Laat via Facebook even weten of je de rekening wilt hebben, dan sturen we deze naar je op. Vermeld in dat geval ook even je e-mailadres.
draak85
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hoi Annabelle,
 
Allereerst begrijp ik dat jullie dit bericht liever niet op dit forum zien  staan (slechte reclame). Maar ik heb wel moeten betalen voor iets wat ik niet heb gebruikt. En vooralsnog neemt niemand binnen Vodafone ook maar de moeite om mij antwoord te geven op de volgende eenvoudige vraag (die niks met klantgegevens te maken heeft, en dus gewoon hier beantwoord zou moeten kunnen worden):
 
- Hoe kan ik 20 uur en 45 minuten online zijn geweest met 0,000 MB dataverbruik (en dit trouwens niet 1 maand maar 2 maanden dus totale (onterechte) kosten meer als 100 Euro)?
 
Als hier nou is een duidelijk antwoord op komt dan wil ik gerust niet meer hier posten. En, by the way, wat je zegt over de rekeningen klopt (ook) niet. Op My Vodafone staat dat je de rekeningen tot 6 maanden na afloop van je contract in kan zien (is ook bevestigt door een collega van je op Facebook), waarom kan ik dat niet dan?
 
Tot slot heb ik ondertussen ook begrepen dat er morgen (2 Februari red.) in Kassa Vara ook aandacht is voor rare (lees onverklaarbaar hoge) data rekeningen van Vodafone. Er zijn hier namelijk zeer veel klachten over binnen gekomenbij Kassa Vara. Dus dan kan de Smartphone Crew van Vodafone hier wel doen of er niks aan de hand is, maar dat is er duidelijk wel...
 
Dus nogmaals kan er nou is iemand mij duidelijk uitleggen hoe ik (2 maanden achter elkaar) 20 uur en 45 minuten online kan zijn geweest met 0,000 MB dataverkeer?
 
Je reactie zie ik graag tegemoet.
 
Met vriendelijke groet,
 
Draak85
 
 
 
Arina
Expert
Expert
  • 2268Posts
  • 236Oplossingen
  • 126Likes
Hoi draak85,

Om op je vraag terug te komen: Bij jouw abonnement wordt de data niet gemeten, vandaar dat er 0mb bij staat en wel de tijden. Jouw dataverbindingen worden, zoals eerder aangegeven gemeten op sessie duur. Het aantal MB is dus niet van toepassing bij jouw abonnement. Ik kan me voorstellen dat het verwarrend is omdat er dan staat dat het 0mb is maar dat is dus niet relevant in dit geval.

Er zal dus toch iets zijn op je toestel dat verbinding maakt. Zoals ook in de uitzending van Kassa verteld werd kan het ook een fout in het toestel zijn waardoor hij Wifi verbindingen als data sessie doorgeeft aan de provider. Dan zul je je toestel moeten opsturen ter reparatie. Maar daar moet dan dus eerst het toestel voor worden onderzocht.
sCarziejj

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Vind ik knap dat die een rekening binnenkrijgt voor dataverbruik terwijl hij zijn telefoon zo ingesteld heeft dat deze niet op internet kan gaan ..
Ik weet niet hoe jullie zo iets oplossen maar als ik dit al lees dan vind ik het knap hoe jullie reageren en telkens hetzelfde herhalen waar deze persoon totaal niks aan heeft .. hoe kunnen mensen met hun telefoon DIE NIET INGESTELD is voor datagebruik dan toch een rekening binnenkrijgen voor dataverbruik ..
 
en ja ik weet hoe het zit met dataverbruik en hoe het berekend word maar deze persoon heeft totaal geen dataverbruik....
 
Arina
Expert
Expert
  • 2268Posts
  • 236Oplossingen
  • 126Likes
Vodafone brengt geen internet in rekening als er geen verbinding is geweest met het internet.
Zoals ook tegen de klant aangegeven kan er iets veranderd zijn waardoor hij wel de juiste instellingen heeft op het toestel. Hierbij kun je denken aan een software update.

Dit is iets wat moet worden onderzocht. In de winkel kunnen ze vast zien of het toestel voor internet ingesteld is of niet.
sCarziejj

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Sorry hoor maar dat vind ik nou echt een zwak antwoord.. ik heb nog nooit gezien dat een software update je instellingen gaat veranderen waardoor jij nu wel opeens op het internet komt ..
 
Kan je mij dan ook misschien even uitleggen waarom een vriendin van mij een rekening heeft binnengekregen voor 92 gig over haar 1.2gb bundeltje te zitten ? 92 gig in 1 maand dat ik mwah pak em beet 30 dagen lang 24 uur achter elkaar videostream te doen .. en apps downloaden doet ze niet ?? ze doet het gewone normale gebruik : Whatsapp en Facebook .. en die 92 gig zijn snachts allemaal gedaan toen zij lag te slapen en thuis was MET WIFI ...
Arina
Expert
Expert
  • 2268Posts
  • 236Oplossingen
  • 126Likes
Komt nog best weleens voor dat je na een software update weer de instellingen hebt zoals je ze kreeg of bijvoorbeeld andere APN's. Ik zeg het niet voor niets 😉

En 92 gb is behoorlijk veel zeg!
Maar het is bijvoorbeeld mogelijk om zo'n verbruik te hebben als je bijvoorbeeld een mail stuurt met een grote bijlage die blijft hangen in de postvak uit. Het toestel probeert dan constant het bestand te versturen waardoor dataverbruik ontstaat. Daarvoor hoef je niet eens wakker te zijn en het toestel doet dat automatisch.

Het is dus gewoon mogelijk en deze vriendin kan daarom het beste het toestel inleveren ter reparatie zodat onderzocht kan worden waar het probleem nu vandaan komt. Zoals ik eerder aanraadde. Als er een oorzaak bekend is kan het in de toekomst voorkomen worden.
sCarziejj

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
toen zij lag te slapen en thuis was MET WIFI AAN .... dus ik vind het dan wel wazig .. ten 2de wil ik er even bij zeggen dat zij ook geen mailbox heeft ingesteld op haar telefoon ..
 
en verschillende APNs kan wel maar het mag nog steeds niet gebeuren en daarbij zou het mogen zijn dat je als je een softwareupdate installeert hij automatisch aan je netwerk gaat vreten want meestal krijg je toch wel een melding dat je iets moet configureren...
Arina
Expert
Expert
  • 2268Posts
  • 236Oplossingen
  • 126Likes
het voorbeeld dat ik gaf was daarom een voorbeeld, wil niet zeggen dat dat bij haar zo gebeurd is. Daarom moet het onderzocht worden.

Bij mij thuis is de Wifi verbinding zo instabiel dat ik regelmatig alleen gebruik maak van 3g terwijl ik het niet doorheb. Dus het kan wel, zelfs op een paar meter van de router af. Wifi is mijns inziens te gevoelig voor ander signalen, als mijn iPad en iPhone een netwerkkabel aansluiting hadden zou ik ze daar aan hangen 😉
sCarziejj

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Het maakt mij niet uit wat je allemaal thuis hebt liggen en hangen etc ik weet dat het goed is geregeld bij haar thuis en mocht haar provider een keer een verbinding loss hebben dan is ze misschien een nachtje zonder internet via wifi .. maar dit lost nog steeds geen problemen op en dan weet ik nog steeds niet waar ik uit kan halen waar ze 92 gig aan heeft verbruikt en dat met een mwahh pak em beet 32kbp/s die je krijgt na dat je die 1,2gig bundel overschrijd nou hoe ga jij mij dan verklaren hoe ik 92 gig in 1 maand met een snelheid van 32kbp/s binnenhaal ? 92gig = 96468992 dit delen door 32kbp/s = 3014656 seconden dit weer omgerekend in dagen is 34 dagen ?? dit zou betekenen dat ik in 1 nacht 2/3 gig binnen moet krijgen ? zekers nooit en vooral niet met die snelheden ..
Arina
Expert
Expert
  • 2268Posts
  • 236Oplossingen
  • 126Likes
Zoals ik al aangaf kan ik dat vanaf hier niet zien. Waar het verbruik vandaan komt zal onderzocht moeten worden.
Ik gaf alleen slechts voorbeelden dat het wel mogelijk is om een hoog verbruik te hebben, ook met wifi.

Dus mijn advies is om het toestel ter reparatie op te sturen. Ik kan namelijk niet helpen met een oplossing voor dit probleem omdat het werkelijk alles kan zijn. Ik hoop dat je dat begrijpt.
sCarziejj

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ook met wifi ? dat vind ik knap want als ik mijn wifi uit zet heb ik totaal geen 3g verbruik of ga jij me nu vertellen dat als ik wifi aanheb dus eigenlijk nutteloos is omdat mijn 3g verbruik toch door blijft gaan ?
 
Maar meestal krijg je zulke antwoorden terug dat jullie niet weten wat er aan de hand is .. beetje jammer dit
 
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic