Ik vraag me af of het klopt dat je up-dates krijgt van je nieuwe provider (bijvoorbeeld KPN) als je een Vodafone branded toestel bezit, zoals in mijn geval. Immers, voor KPN is mijn toestel niet-branded. KPN, T-Mobile e.a. hebben de up-date voor niet-branded toestellen al direct medio augustus doorgegeven (KPN heeft, netzomin als Vodafone, de 4.0.4. update voor haar branded toestellen vrijgegeven; in die zin is Vodafone niet beter of slechter dan de rest). Ik twijfel of mijn Vodafone branded toestel straks die KPN branded update herkent?
Iemand riep de terechte vraag op, waarom dat gedoe met branded toestellen? Dit geeft zoals nu blijkt veel problemen. In mijn geval was het helemaal kwalijk, omdat ik gewoon een sim-lock vrij los toestel kocht. Ik had nog nooit gehoord van het hele fenomeen. En plots verschijnt het Vodafone logo etc. Ik had het toen moeten omruilen, zeg ik nu achteraf, maar wist niet dat er dit soort consequenties uit voort komen. Kortom: winkels moeten klanten zelf actief duidelijk maken of ze wel/niet branded toestellen verkopen.