Een goedenacht mensen!
Een tijdje geleden liep hier een topic over het wel of niet voorrang geven aan web (80/443) verkeer. Deze is uiteindelijk gesloten omdat een statement over DPI, wat dus totaal niets met elkaar te maken heeft in de optiek van een moderater genoeg zou moeten zeggen... Ik vind van niet, en stel de vraag daarom opnieuw.
Op zowel de iPhone als de BlackBerry heb ik voor het grootste gedeelte van de tijd een VPN-verbinding open staan (L2TP). Doe ik dat niet, dan zijn veel services niet beschikbaar, aangezien die om veiligheidsredenen achter de VPN-server zitten. Zodra ik over de VPN-verbinding wat ga browser, wat Vodafone niet ziet want alles is encrypted en dus gelijk, dat trager gaat dan wanneer ik de VPN-verbinding niet gebruik. SpeedTests laten dat ook zien.
Om te weinig capaciteit aan onze kant uit te sluiten heb ik het even vanaf een vaste lijn getest. Daar kan ik ongeveer 130Mbit uit de verbinding trekken. De VPN-servers hebben 2x een 1Gbit uplink, dus dat kan ook wel kloppen.
De verbinding tussen ons en Vodafone lijkt ook goed. Alles wordt netjes gerouteerd via de AMS-IX en de ping-tijden zijn ook niet al te hoog. Kan iemand dit verklaren? Wordt er inderdaad aan traffic shaping gedaan voor ander verkeer dan web verkeer? En zo ja, WAAROM? Waarom is dit niet gemeld? Waarom weet ook niemand hoe het nou precies zit? Ik heb bij het afsluiten nog gecheckt hoe het met VPN-verbindingen zat, nee, allemaal geen probleem en blablabla.
Om de laatste reactie van Grunnsat maar even op te halen met drie vragen die ik eigenlijk ook graag beantwoord zie:
Er blijven dus een paar fundamentele vragen over:
- Doet Vodafone aan Traffic Shaping (blijkbaar wel)
- Is het voor de gebruikers transparant of transparant te maken dat dit gebeurd, en onder welke omstandigheden.
- Is dit in overeenstemming met de leverinsgsvoorwaarden, en zo ja waar kunnen we dit vinden.
Gegroet.