http://voda.fo/ne/5b49dBron: Vodafone Nieuwscentrum: http://voda.fo/ne/cgpg0
Vandaag publiceert Vodafone zijn transparantierapport, volgens The Guardian het meest uitgebreide overzicht over hoe overheden de gesprekken en wandelgangen van hun inwoners volgen. Hierin onthult Vodafone dat het overheden in enkele landen directe toegang geeft tot het telecomnetwerk, omdat dit daar bij wet verplicht is. Nederland behoort niet tot die landen.
Vodafone Group roept overheden in die landen via zijn transparantierapport op een einde te maken aan directe toegang zonder bevelschrift. The Guardian heeft hier vandaag als eerste over geschreven, waarna verschillende media in Nederland dit bericht overnamen.
In Nederland hebben overheden geen directe toegang tot het Vodafone netwerk, noch via overheden van andere landen. Vodafone Nederland verstrekt alleen gegevens aan Nederlandse opsporings-, inlichtingen- of veiligheidsdiensten en alleen als wij daarvoor een formeel verzoek binnen de kaders van Nederlandse wet- en regelgeving hebben ontvangen.
Vodafone Nederland heeft besloten geen eigen statistieken te publiceren van het aantal tap- en informatieverzoeken in zijn Group transparantierapport in aanvulling op de statistieken die de overheid al publiceert. Vodafone Nederland is van mening dat de overheid zich in de beste positie bevindt om betekenisvolle transparantie te bieden.
Vodafone ziet dat er beweging in de juiste richting is. Naar aanleiding van onze brief over dit onderwerp heeft de Nederlandse overheid de noodzaak voor meer transparantie erkend en toegezegd een werkgroep samen te stellen die de mogelijkheden onderzoekt om meer transparantie te bieden. Vodafone maakt deel uit van die werkgroep. Wij zullen de overheid aanmoedigen om betekenisvolle en betrouwbare statistieken te publiceren, welke verifieerbaar en onafhankelijk getoetst zijn. Als we nu onze eigen statistieken zouden publiceren, zou dat de ontwikkelingen richting betekenisvolle transparantie over tap- en informatieverzoeken uit één bron en op een consistente manier gebracht, tegenwerken.
Vodafone gelooft primair dat overheden de plicht hebben - en niet telecomoperators - om meer transparantie te bieden over tap- en informatieverzoeken. Om twee redenen:
1) Geen enkele individuele operator kan een volledig beeld schetsen van dergelijke verzoeken in een land, noch heeft een operator inzicht in de context van het onderzoek achter deze verzoeken. Het is belangrijk om de verzoeken aan alle operators in kaart te brengen.
2) Verschillende operators hanteren sterk verschillende werkwijzen als het gaat om vastleggen en rapporteren van dezelfde statistische informatie.
Wat extra complicerend werkt is dat een overheidsdienst of autoriteit hetzelfde verzoek aan vijf verschillende operators kan sturen. Elke operator legt dit verzoek vervolgens vast en publiceert dit op zijn eigen wijze. Het opgetelde aantal van alle gepubliceerde cijfers van operators komt dan niet meer overeen met het feit dat dit één verzoek betrof van één overheidsdienst. Bovendien, in landen waar de wet op publicatie onduidelijk is, kunnen sommige operators ervoor kiezen bepaalde categorieën verzoeken niet te publiceren, afhankelijk van hun juridische risicoschatting, terwijl een andere operator een andere aanpak zou kiezen die weer tot verschillende weergaven leiden.