thommy101

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Nexus - Geen SMS verzenden Android Lollipop

Beste allen,
Momenteel heb ik Android Lollipop op mijn telefoon staan. Hier is een probleem mee met het verzenden van SMSjes, deze komen niet over. Er zijn meerdere gebruikers met dit probleem.
De verzonden SMSjes worden door Vodafone gezien als een SMS naar het buitenland. Deze "bug" is gemeld bij Google, maar die onderneemt tot op heden nog geen actie.
Kunnen iemand hier wat voor mij betekenen?
Met vriendelijke groeten,
Tom Elfring
81 Reacties 81
NoahBE

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
@ArHu geloof maar dat vodafone deze klachten bundelt en doorzet naar google, ook al is dit niet eens de verantwoordelijkheid van vodafone. ze verkopen dez apparaten immers niet eens. ook hebben ze hier 0,0 invloed op gehad. google luistert mondjesmaat en deze keer relatief goed door (tijdelijk) te stoppen van de uitrol

ik lees op internet ook veel problemen met andere providers, zoals mijn provider: mobistar. zolang grote bedrijven als google en apple niet goed testen en niet (goed) naar gebruikers en andere bedrijven zoals vodafone luisteren zal dit vaker voorkomen vrees ik.
Stijlloos

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb hetzelfde probleem. In eerste instantie contact gehad met de klantenservice die mij vertelde dat ik in plaats van 11131, 031 voor mijn nummers moest zetten dan zou ik geen kosten hebben. Terwijl ik toch in mijn eerste zin al aangaf dat ik met dit probleem zat haha.
Er zijn twee redenen waarom ik dit lastig vind, enerzijds de kosten die overigens liggen aan de manier waarop google sms verwerkt in lollipop. Maar ook vodafone is hier aan te kijken aangezien er al een hele tijd developer previews beschikbaar zijn en dit soort dingen ruim voor de release ontdekt kunnen worden.
Ten tweede, komt de sms helemaal niet aan. Als je er dan voor betaald moet hij natuurlijk alsnog aankomen.
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Deze issue lijkt in de meeste developer previews niet aanwezig te zijn geweest en is in de laatste + final release ineens opgetreden:
https://code.google.com/p/android/issues/detail?id=79580

Vodafone's SMS-centrale heeft een 11-cijferig nummer. Wellicht dat het daar ergens foutgaat. Zou gewoon moeten werken, maar Android gaat er verkeerd mee om. Vodafone kan niks doen aan dit probleem behalve wachten.
Stijlloos

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb denk ik de oplossing wellicht gevonden. Elk nummer waar ik gewoon 0612345678 ipv +31612345678 of 0031612345678 gebruik werkt wel gewoon! En vooralsnog geen kosten extra berekend, ik wacht de nachtverwerking even af maar de berichtjes komen in ieder geval aan, iets dat mij een goed teken lijkt.
zycho42

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Inderdaad zeg! Sms verzenden naar 06 ipv +316 werkt wel. Jammer dat de nieuwe messenger er automatisch toch weer +31 van maakt. Maar bv Textra doet het wel goed. Goed gevonden hoor! Nou hopen dat dit gexift wordt en we met zn allen weer normaal kunnen smsn. Toch jammer, smartphone die alles kan behalve koffiezetten...en smsjes sturen 😛
Mustangman1966

Ontdekker
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Ik ben er zojuist achtergekomen dat ik hetzelfde probleem heb op mijn Nexus 4 met Lollipop. Er is ook na een SMS geld buiten de bundel afgehouden.
Waar en hoe kan je het terug vorderen?
fraction

Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste Vodafone,

kan iemand eindelijk eens inhoudelijk reageren op t probleem en de status hiervan?

Het onderwerp van dit topic is tevens onterecht, het probleem doet zich voor op meerdere netwerken en gsm's.
Wel allemaal sinds lollipop update.
Het probleem is hier uitgebreidt omschreven door verschillende personen:
https://code.google.com/p/android/issues/detail?can=2&start=0&num=100&q&colspec=ID+Type+Status+Owner+Summary+Stars&groupby&sort&id=79580

Er staat tevens een logcat van een gebruiker die jullie zouden kunnen gebruiken.

In het kort:
Heb je je nummers geprogrameerd als zijnde 0612345678 of als +31612345678?
Daar zit namelijk het euvel. Als je ze al 06..... erin hebt staan werkt t wel binnen je bundel.
staat ze er als +316...... wordt t gezien al buitenlandsnummer. In gemini in je unbilled call komt voor de smsjes 111- te staan! Stuur dit aub door naar technical support. Wanneer men downgrade naar android KITKAT is dit probleem NIET, dit is getest door me.Bij eventuele vragen neem contact met me op en we kunnen eea bekijken op mijn BANNUMMER in oa gemini.
travis02

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dit speelt nu al een tijd. Zal er ooit een oplossing komen? Bij Vodafone wordt gezegd dat het probleem geheel aan Google te wijten is. Dat moeten ze om juridische redenen ook wel zeggen maar ik hoop dat ze begrijpen dat ze anders snel met een eigen oplossing moeten komen want dit probleem zal alsmaar groter worden naarmate meer toestellen en gebruikers Lollopop krijgen. En Vodafone doet kennelijk iets op een andere wijze dan andere providers, want bij alle andere providers kun je nog gewoon met Lollipop sms-en. Als Vodafone niet Google in beweging kan krijgen, en snel een beetje, dan is er dus altijd de mogelijkheid om de eigen techniek aan te passen in de lijn van andere providers. Mijn geduld raakt langzaam op.
EvertJan

Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Bij KPN-klanten speelt dit probleem niet. Misschien toch maar eens overstappen. Abonnement ontbinden op basis van product wat niet voldoet.
travis02

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Daar zit ik ook aan te denken. SMS is toch wel belangrijk vind ik (call me old-fashioned).
ArHu

Gedreven Liefhebber
  • 297Posts
  • 3Oplossingen
  • 28Likes
@travis02 , dat vodafone dingen echt anders doet blijkt ook wel uit het feit dat de nexus 7 2013 lte geen data meer heeft sinds de update naar 4.4.2 ( eigenlijk sinds de update naar 4.4.2_r2 (Verizon) (KVT49L) maar die was alleen voor verizon klanten maar de radio is deze build is de boosdoener)

Anyway weer alleen vodafone.nl klanten gedupeerd, de rest van de wereld internet gewoon vrolijk verder op zijn n7 2013 lte

overigens kan ik me meer specifieke problemen herinneren met het nederlandse vodafone netwerk, htc toestellen die spontaan begonnen te resetten of waarvan de tijd uit sync ging lopen en iphones die spontaan resetten door specifieke vodafone simkaarten
ArHu

Gedreven Liefhebber
  • 297Posts
  • 3Oplossingen
  • 28Likes
Ik zou wel eens willen weten hoe vodafone het gaat oplossen voor gedupeerde klanten, voor hun is het wel een prettige bug; gratis geld voor vodafone....
fraction

Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Het irriteert me mateloos dat Vodafone niet reageert. Andere fora worden vol geklad door VF.
Zelfs op mijn facebook geen reactie meer. Terwijl er werd gezegd "hou ons op de hoogte"
Dat heb ik gedaan, maar een reactie terug zou ook helemaal top zijn.

We geven het probleem op een presenteerblaadje aan. Kan nou niemand eens reageren vanuit VF?
Een status geven zodat iedereen weet wie waarmee men bezig is / het probleem erkennen ????

In de tijd dat ik er werkte werd je hierop flink afgerekend tijdens een bilateraal gesprek.En terecht!
Kan me nog sessies van Peter van Doveren herinneren waarin aan werd gehaald hoe belangrijk service is en eenduidige antwoorden te kunnen geven. Maar om helemaal niet meer te reageren slaat de plank helemaal volledig mis. Hebben 2 contracten lopen bij VFdie inmiddels contract vrij zijn misschien wordt het tijd om de stekker eruit te halen.

Hoe gaan jullie om met klanten die hierdoor onterecht kosten hebben gemaakt? Bij de ene persoon wordt niets gecrediteerd en bij de ander wel. Bij mij gelukkig wel. Maar dit is wederom niet uniform. Je moet maar geluk hebben wie je aan de telefoon krijgt. Zelfde geldt voor de chat functie, ik vraag om er geen billing issue van te maken (want het wordt reeds gecrediteerd) typt de VF medewerker "ok das prima dan moet het naar een andere afdeling"
2 dagen later vraag ik naar de status is er toch een billing issue aangemaakt, die vervolgens terecht wordt afgekeurd door de afdeling!

WORDT EENS WAKKER!
Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes
@fraction

Ik kan je verzekeren dat men ermee bezig is. Echter is er bij ons op dit moment nog geen informatie bekend die we ook met jullie kunnen delen. Zodra er iets definitiefs bekend wordt dan communiceren we dat ook. We kunnen jullie geen updates geven als we zelf ook nog geen concrete informatie hebben. Er wordt in ieder geval gewerkt aan een oplossing.
iestyn99

Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Maartje, jij weet niet wat het probleem is, dus. Dat mag. Maar als er, zoals je zegt, mensen ermee bezig zijn bij jullie, kun je ze dan even vragen wat het probleem is en dat aan ons doorgeven? Of vraag ik nu iets heel geks? Ze zullen toch na 3 weken en idee hebben zou je denken. Ik snap ook niet zo goed waarom er informatie is die "niet gedeeld" kan worden. En belang van Vodafone en niet en belang van de klant, denk ik dan zo maar. Ik wil gewoon als betalende klant weten wat de prognose is, zodat ik en beslissing kan maken of ik moet overstappen op een ander provider die wel SMS voor mij biedt. Graag een antwoord waar ik iets mee kan.
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Eerst Google vragen dan Vodafone... Just saying. Zonder Google is er geen toekomst voor de Nexus met Lollipop Google is de beheerder van alle software updates voor deze lijn. Dit toestel kun je ook 'bijna' niet krijgen bij andere providers zonder en derde partij ertussen. Vodafone zal dus geen update kunnen pushen naar dit toestel omdat het toestel tevens ook niet branded is en Google het zo ook wilt.
ArHu

Gedreven Liefhebber
  • 297Posts
  • 3Oplossingen
  • 28Likes
@Maartje , hoe erg zijn jullie er mee bezig als de bug nog steeds niet is toegewezen aan iemand en op prioriteit small staat! Voor zover wij kunnen zien weet google niet eens van de issue, geen enkele reactie van iemand@android.com of@google.com

https://code.google.com/p/android/issues/detail?id=79580

@SamsungExpert , wat een onzin, als vodafone heeft als wereldwijde provider een enorme macht bij google. Ik kan je overigens verzekeren dat dit een bug is die niet alleen nexus toestellen treft maar alle toestellen die lollipop draaien. Ik ben overigens een beetje klaar met vodafone, ze doen te veel rare dingen met hun netwerk, dit is voor mij al de 2de keer dat ik ben getroffen door een bug die alleen vodafone.nl treft

iestyn99

Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik vraag ook niet of Vodafone mijn telefoon wilt updaten. Het sim-only abonnement is aan mij verkocht met de beloofde dat hij op alle toestellen werkt, niet alleen op branded toestellen (dat zullen ze wel willen!). Ik vraag of bijvoorbeeld (als dat toevallig het probleem is) ik en sim kaart kan krijgen waar en smsc-nummer op staat dat correct uitgelezen kan worden, zoals bij andere providers wel het geval is. Vodafone heeft een verplichting tegenover mij om alles te doen om de service waar ik voor betaal ook te kunnen bieden, niet alleen te zitten wachten op iemand anders. Ik verwacht van Vodafone dat men zich hierover druk maakt. Dat moet toch kunnen bij zo een miljardenomzet? Overigens is het probleem al lang door mij en vele anderen al bij Google aangemeld, maar dat ontslaat Vodafone niet van hun mede-verantwoordelijkheid.
ArHu

Gedreven Liefhebber
  • 297Posts
  • 3Oplossingen
  • 28Likes
@iestyn99 , ondertussen werkt mijn data verbinding al sinds juni niet meer op mijn nexus 7 2013 lte, als er een vodafone sim in zit
(nou ja ik kan het zelf fixen door een oudere radio te flashen maar andere minder techisch aangelegde gebruikers staat mooi in de kou)
ArHu

Gedreven Liefhebber
  • 297Posts
  • 3Oplossingen
  • 28Likes
Gewoon ff kijkend naar de nexus factory images heeft Google speciale images gemaakt voor obscure nieuwzeelandse en australische providers: Hammerhead 4.4.4 Release 2 (For 2Degrees/NZ, Telstra/AUS and India ONLY) (KTU84Q) en razorg 4.4.2_r2 (Verizon) (KVT49L) en vodafone.nl krijgt dat niet voor elkaar!?
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic