thommy101

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Nexus - Geen SMS verzenden Android Lollipop

Beste allen,
Momenteel heb ik Android Lollipop op mijn telefoon staan. Hier is een probleem mee met het verzenden van SMSjes, deze komen niet over. Er zijn meerdere gebruikers met dit probleem.
De verzonden SMSjes worden door Vodafone gezien als een SMS naar het buitenland. Deze "bug" is gemeld bij Google, maar die onderneemt tot op heden nog geen actie.
Kunnen iemand hier wat voor mij betekenen?
Met vriendelijke groeten,
Tom Elfring
81 Reacties 81
zycho42

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
@Bas: ik begrijp je standpunt als het gaat over de verantwoordelijkheid (Vodafone of Google), maar het is wel opmerkelijk dat dit alleen op het Vodafone netwerk lijkt te gebeuren. Andere andere netwerken (KPN, T Mobile) hebben dit probleem niet. Wat zou er zo anders kunnen zijn aan het Vodafone netwerk waardoor dit fout gaat? Het lijkt me op zn minst iets waar Vodafone met Google over in contact zou moeten treden...
iestyn99

Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
BasT, dank voor je reactie. Ik ben het met je eens dat Vodafone niet verantwoordelijk kan zijn voor aanpassingen die fabrikanten doen aan de software. Vooral bij toestellen die niet door Vodafone van software worden voorzien (wat overigens bij de meeste toestellen niet het geval is). Ik heb het natuurlijk ook al bij google gemeld.

Ik vind het wel opmerkelijk dat alleen sim kaarten van Vodafone dit probleem hebben. Is het niet slim om te kijken of tenminste en klein deel van het probleem bij de sim kaart zit? Ik denk dan vooral aan het nummer van de SMS centrale dat misschien zo opgeslagen is dat de Nexus dit verkeerd uitleest? Misschien is dat en makkelijkere oplossing dan om google in beweging te krijgen? (Volgende update van android pas volgend jaar...?) Het is maar en gedachte en laten we vooral de techneuten hiermee aan de slag gaan. ????

Ondertussen hoop ik maar dat het onterechte geld niet wordt afgeschreven. Ik sta inmiddels op zo'n 20 euro "buiten bundel". Moet ik hiervoor nu al iets doen of gaat dit vanzelf goed?
TheFAV

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb helaas het zelfde probleem met mijn Nexus 5 die Android 5.0 draait. Smsjes die ik verstuur komen niet aan. Ik ontvang geen "ontvangstbevestigingen" of foutmeldingen.

Het is helaas geen oplossing, maar ik zag dat je in Hangouts ook APN's kan beheren (Instellingen > SMS > namen van toegangspunten). Bij mij was eerst SaskTel geselecteerd. Ik heb het inmiddels veranderd naar Vodafone NL, maar het heeft geen resultaat. Wat me toen ook opviel is dat er bij MNC alleen het cijfer 4 stond. Dit heb ik veranderd in 04. De instellingen die ik in dat menu heb zijn als volgt:

Naam: Vodafone NL
MMSC: http://mmsc.mms.vodafone.nl
MMS-proxy: 192.168.251.150
MMS-poort: 8799
MCC: 204
MNC: 04

In de instellingen van Android zelf heb ik de volgende instellingen:

Naam: Vodafone NL
APN: live.vodafone.com
Proxy: niet ingesteld
Poort: Niet ingesteld
Gebruikersnaam: vodafone
Wachtwoord: vodafone
Server: niet ingesteld
MMSC: http://mmsc.mms.vodafone.nl
MMS-proxy: 192.168.251.150
MMS-poort: 8799
MCC: 204
MNC: 04
Verificatietype: PAP of CHAP
APN-type: Internet,mms
APN-protocol: IPv4
Roamingsprotocol voor APN: IPv4
Drager: niet opgegeven
MVNO-type: geen
MVNO-waarde: niet ingesteld.

Lijkt mij goed, maar wellicht zien jullie hier een foutje.

Het valt mij wel op dat ik nergens een sms-centrale kan invoeren, zoals wel mogelijk is met een galaxy S4. Ik heb dit onder de vorige Android versie nooit hoeven doen, dus ik weet niet of het in die versie ook al niet meer mogelijk was.

Dan rest mij op dit moment nog een vraag: Waar kan ik geld terug krijgen voor de buiten bundel kosten die ik door deze fout heb gemaakt? Uiteraard bevonden alle telefoons waar ik naar heb gesmst zich in Nederland.

Ik hoop dat er snel een oplossing voor gevonden wordt.
Bram_

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb de OTA nog niet gekregen, maar is het ook niet mogelijk om het smsc te wijzigen via *#*#4636*#*# als in 4.4.4 ?

Verder denk ik niet dat je het vodafone kwalijk kan nemen dat jouw niet-via-vodafone aangeschafte telefoon op eigen houtje na een niet-van-vodafone update, contact gaat leggen met een buitenlands nummer...
EvertJan

Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
@Bram_ Dat heb ik geprobeerd, maar dat heeft geen effect.

iestyn99

Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
@bram: als blijkt dat dit en gevolg is van de wijze waarop het nummer van de sms centrale op de sim kaart is opgeslagen, dan heeft Vodafone wel degelijk deel in de schuld hiervan. Het probleem is er immers niet bij sim kaarten van andere providers, wat lijkt op dat Vodafone niet de gebruikelijke standaard volgt. En er is ruim tijd geweest voor Vodafone om dit tevoren te testen. En ik kan mij vergissen maar de Nexus 5 kon je toch ook in de Vodafone winkel kopen? Het is toch niet de bedoeling dat je alleen met 'branded' telefoons op het Vodafone netwerk moet kunnen?
We wachten het af...
Farid-

Raadgever
  • 129Posts
  • 14Oplossingen
  • 52Likes
@EvertJan

In het service menu (*#*#4636#*#* - Telefoon Informatie). Wat krijg je te zien als je achter SMSC op vernieuwen drukt? Dit zou in ieder geval +316540881000 moeten zijn. Dan weten we in ieder geval of dit überhaupt gerelateerd is aan de SMSC instellingen van het toestel.
zycho42

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
@iestyn99,@bram: het interesseert me minder wie er 'schuld' heeft, ik wil weten waar we de oplossing moeten zoeken (want ik wil gewoon weer graag kunnen smsen;-) Enerzijds hebben we hier mogelijk een Vodafone probleem omdat het zich alleen voor lijkt te doen op het Vodafone netwerk. Anderzijds lijkt het op een Google probleem omdat alleen Lollipop hier last van heeft. Ik zou het dus fijn vinden als Vodafone gaat onderzoeken waar bij hun de oorzaak zou kunnen liggen en daarnaast gewicht bij Google in de schaal probeert te leggen om deze bug gefixt te krijgen. Dit is overigens ook in het voordeel Vodafone zelf, want het zal niet lang duren voor andere telefoons ook upgrades naar lollipop krijgen en ik neem aan dat Vodafone zoveel mogelijk toestellen wil ondersteunen.
iestyn99

Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Zycho, ik ben het volledig met je eens.
EvertJan

Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
@Farid- In eerste instantie is SMSC leeg. Druk ik op VERNIEUWEN, komt er dit te staan:
"+31654088100",145

Hierna op UPDATEN drukken heeft verder geen effect.

Handmatig het SMSC nummer invullen en dan op UPDATEN drukken geeft "update error".
thommy101
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Mijn APN settings zijn exact het zelfde als TheFAV. De SMSC settings zijn wederom het zelfde als de post hierboven, ik kan dus bevestigen dat die instellingen niet van 1 specifiek toestel zijn.

--EDIT--
Ik vraag me ook af bij wie we moeten zijn voor de "kosten" die worden berekend ivm het verzenden naar het buitenland?
ArHu

Gedreven Liefhebber
  • 297Posts
  • 3Oplossingen
  • 28Likes
Wat doet vodafone zo anders dat er continu dit soort problemen zijn, ik kan me iphones herinneren die spontaan resetten als deze bepaalde vodafone sims hadden, de nexus 7 2013 lte die al sinds de update naar 4.4.3 niet eens meer naar netwerken kan scannen als er een vodafone sim inzit, laat staan verbinding maken(hint hint vodafone, waarom nemen jullie hiervoor geen contact op met google) en nu dit...

Overigens mijn problem met de nexus 7 heb ik zelf opgelost door de radio te downgraden, misschien kan iemand dat proberen

fastboot drivers installeren ( http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2317790 )
telefoon aansluiten op de pc
uitschakelen en weer aan doen met vol down+power ingedrukt
fastboot flash radio
https://dl.google.com/dl/android/aosp/hammerhead-ktu84p-factory-35ea0277.tgz
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Hi! Alle,

En klein nieuwsberichtje via Tweakers zie, http://tweakers.net/nieuws/99738/google-stelt-nexus-6-en-android-50-lollipop-in-nederland-uit-wegens...
Er blijken dus wat problemen te zijn en Google Nederland is hiervan op dit moment op de hoogte ervan.

Nu nog hopen dat Google en fix voor jullie Nexus gebruikers weet te vinden.
ArHu

Gedreven Liefhebber
  • 297Posts
  • 3Oplossingen
  • 28Likes
Het probleem is er immers niet bij sim kaarten van andere providers, wat lijkt op dat Vodafone niet de gebruikelijke standaard volgt.

Als nexus 7 2013 lte bezitter heb ik van vodafone het antwoord gekregen dat zij het toestel niet hebben goedgekeurd en ik mijn problemen (die kunnen sinds de update naar 4.4.3 niet eens meer scannen naar een netwerk als er een vodafone sim inzit) maar zelf met google moets uitzoeken. Ik kan gelukkig zelf voor een oplossing zorgen door een oudere radio te flashen maar vodafone heeft de nederlandse n7 2013 lte gebruikers mooi in de kou laten staan.
zycho42

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Helaas helpt het flashen van een oude radio niet. Het probleem zit dus dieper....
ArHu

Gedreven Liefhebber
  • 297Posts
  • 3Oplossingen
  • 28Likes
Ik merk nu dat mijn moto x 2014 hetzelfde probleem heeft, ook met de oude kitkat radio maar draaiende onder lollipop. Als het probleem niet in de radio zit is het voor google vaak wel makkelijker om het te verhelpen, zij hebben namelijk geen toegang tot de broncode van de radio (die kan alleen qualcomm inzien)
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Opvallend ArHu. Misschien nog even vermelden bij het bugreport? Wat ik ook opvallend vind is dat er een melding uit België in het bugreport zit en ik heb ook op Tweakers volgens mij een paar meldingen bij andere providers zijn. Kan een beetje ruis zijn, natuurlijk, maar mogelijk toch wel nuttige info voor Google.
Nu denk ik wel dat ze door hebben dat er echt een bug is, anders zouden ze de uitrol niet vertragen. Goed teken dat het zo serieus genomen wordt in ieder geval, kudo's daarvoor 🙂
deputynl

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Ik heb het probleem ook op mijn Moto X 2014 met Lollipop; Het is dus niet alleen een probleem met de Nexus 5;
ArHu

Gedreven Liefhebber
  • 297Posts
  • 3Oplossingen
  • 28Likes
Het probleem is allang bekend, dat is de bug die in de radio zit en om precies te zijn de radio die geintroduceerd is in 4.4.2_r2 (Verizon) (KVT49L) en overgenomen in 4.4.3 (KTU84L) en nieuwer. Maar zolang vodafone geen contact opneemt met google blijven de n7 gebruikers in de kou staan.

Waarom zijn er toch zo vaak problemen specifiek met het nederlandse vodafone netwerk, ik kan me herinneren dat iphones spontaan resetten met bepaalde serienummers vodafone simkaarten, htc toestellen die plots gingen resetten of waarvan de tijd raar ging lopen, nu weer de sms bug in lollipop en deze bug dan (en volgens mij waren er nog wel een paar anderen). Ik heb nog nooit zoveel klachten gehoord bij andere netwerken maar bij vodafone lijkt het keer op keer weer rijk te zijn.
NoahBE

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
@deputynlhet is ook niet alleen een probleem met vodafone. ik heb exact dezelfde problemen, nexus 5 i.c.m. mobistar. contact gehad met google, zodra de mobistar factuur er is gaat deze per mail naar google...
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic