> Hallo Ko, ik wil niet bot lijken maar je doet een aantal aannames die ik niet kan onderschrijven.
Ook ik wil niet bot lijken, maar jij doet hieronder een aantal impliciete aannames die ik evenmin kan onderschrijven.
> Allereerst is het zo dat dekking en snelheid altijd zullen wisselen per locatie. Dat komt doordat je uiteindelijk werkt met straling en die kan nou eenmaal gestoord worden. Het zal nooit zo zijn dat het signaal op alle plaatsen en alle tijdstippen even sterk is. Dat is simpelweg onmogelijk.
Je suggereert dat ik dit niet zou beseffen. Dat klopt niet, ik ben daar heel goed van op de hoogte. Maar ik gebruik mijn telefoon nu al anderhalf jaar met dit Vodafone-abonnement in ik stel gewoon zonder enige twijfel vast dat de internetsnelheid in mijn gebied 1072RB de afgelopen circa 10 dagen achteruit is gekacheld en de afgelopen anderhalf etmaal vaak ongeveer 0 is, bijna nul, vrijwel niks, nagenoeg nada, circa stilstand.
> Daar komt bij dat je abonnement een snelheid van 3,6 Mbps biedt en dus in geen geval gebruik kan maken een snelheid van 28,8 Mbps. Ook de geschiktheid van individuele toestellen voor deze hogere snelheden zijn niet de verantwoordelijkheid van Vodafone.
Weer twee suggesties van jouw kant die onterecht zijn. Nogmaals, ik vergelijk gewoon hoe het was met hoe het in snel tempo slecht is geworden, dat wil zeggen vaak onbruikbaar internet in mijn postcodegebied en haperend internet in enkele andere gebieden waar ik vandaag ben geweest: in 1075 leek het vanavond even de goede kant op te gaan, maar ook daar bleef het balkje van de webpagina al snel in veel gevallen steken op de helft of in elk geval een eind vóór 'totaal ingeladen' en verscheen de inhoud van de pagina derhalve niet of slechts gedeeltelijk. op Vodafone.nl bijvoorbeeld kreeg ik alleen het menu te zien en niet de inhoud van de pagina zelf. Vijf minuten wachten: nog steeds alleen het menu, verder wit (o ja, en de footer).
> Daar komt bij dat je me hier geen info geeft over de exacte details van je klacht zoals bijvoorbeeld de snelheid die je haalt en het type toestel dat je gebruikt.
Wat betreft het laatste: ik heb in mijn eerste reactie aangegeven dat ik een HTC Desire S heb.
Wat betreft het tweede: zie boven: van de ervaring van een redelijk tot goed 'doorlopende' internet-verbinding gedurende anderhalf jaar (vanaf juli 2011) - dat wil zeggen webpagina's die op 'zware' uitzonderingen na geheel inladen binnen een seconde of 10 tot 15 (en zelfs hele zware pagina's onder de halve minuut) - zit ik nu in mijn eigen postcodegebied met vaak onbruikbaar internet en daarbuiten met haperend internet: pagina-laadtijden van een minuut of langer en regelmatig pagina's die NIET (helemaal) worden ingeladen (zie het voorbeeld hierboven, jullie eigen site).
> Begrijp me goed, ik wil graag met je uitzoeken wat er aan de hand is maar zoals ik al zei: momenteel wordt er veel onderhoud gedaan. Daar komt bij dat er zo ontzettend veel factoren meespelen die buiten onze controle vallen dat ik enige hulp van je nodig heb.
Hierboven ben ik, hoop ik, volstrekt helder over mijn klachten. Maar wat betreft 'veel onderhoud': daarover stelde ik ter verduidelijking al de vraag of de ernst van mijn klacht daardoor verklaard kan worden? En zo ja: wat dan de uiterlijke datum is waarop dit onderhoud is afgerond?
> Ik hoop dat ook op een constructieve instellen en iets meer vertrouwen van jouw kant. Ik begrijp dat je met de ervaring die je in de winkel gehad hebt wellicht wat skeptisch geworden bent, dus ik hoop dat we hier een nieuwe start kunnen maken, eea grondig en binnen een redelijke termijn kunnen uitzoeken.
Het was en is niet mijn bedoeling om te negatief te zijn of om onterecht wantrouwen uit te stralen. Dat je e.e.a. grondig wilt uitzoeken binnen een redelijke termijn, waardeer ik en ik vertrouw er ook beslist op dat je dit zult waarmaken.
Zonet nog een test gedaan in 1072RB: vodafone.nl laadt totaal niet in: balkje in de browser blijft steken in beginstand (langer dan een minuut gewacht). KPN.nl homepage laadt binnen redelijke tijd in, maar willekeurige pagina laadt pas in circa een minuut in. Homepages van Trouw en de Volkskrant laden redelijk in, maar willekeurige artikelen (alleen tekst of hooguit één klein fotootje erbij) doen er weer circa een minuut over om helemaal in te laden. Een simpele blog op blogspot.com: homepage laadt goed in, willekeurig kort artikel met één klein fotootje doet er langer dan 30 seconden over om in te laden. Wel is dit veel beter dan het eerder vandaag was (toen de zaak veelal helemaal stilstond) - wat volgens mij toch echt (opnieuw, net als de snelle verbinding op het Amstelstation waarover ik eerder mailde) een duidelijke aanwijzing is dat er iets met het Vodafone-netwerk gewoon niet oké is. Maar het is nog steeds veel slechter dan het voorheen was.
Kan gebeuren, maar m'n punt is dan (nogmaals): wees als provider volstrekt helder en transparant over wat voor ernstige verslechteringen door 'onderhoud' waar en wanneer kunnen optreden en hoe lang e.e.a kan gaan duren; schiet niet zo in de verdediging. Ik kan je verzekeren: dat heeft een averechts effect op de klant, in elk geval op mijn persoontje. De teneur van jouw reactie is - eerlijk gezegd - denigrerend: je suggereert op allerlei manieren dat ik niet genoeg kennis heb of dat mijn klacht onjuist is omdat ik teveel eisen zou stellen aan een 3,6 Mbps-verbinding. Maar nogmaals: ik wéét dat ik die verbindingssnelheid heb, al anderhalf jaar, en naar tevredenheid - tot voor kort dus. Het heeft van jouw / Vodafone's kant gewoon geen pas om mijn waarneming dat de zaak sind kort veel slechter is, in twijfel te gaan trekken. Dat is óók een kwestie van vertrouwen, namelijk in de gebruikservaring en het daarop gestoelde beoordelingsvermogen van iemand die al anderhalf jaar klant is. Echt, als ik me daarin niet gerespecteerd blijf voelen, ben ik over zes maanden wég bij Vodafone. Terwijl ik nu juist tot nu toe wel tevreden was.
Nogmaals, als de ronduit beroerde verbinding die ik afgelopen anderhalve dag heb gehad in de genoemde postcode-gebieden in die mate van ernst te verklaren is door 'veel onderhoud': zég dat dan gewoon klip en klaar - en noem een einddatum van dat onderhoud-, en ga niet proberen de klachten in twijfel te trekken of te bagatelliseren alsjeblieft.
Vat dit niet op als botheid of als een aanval op jouw persoonlijk, maar als een oprechte poging van mijn kant om duidelijke en eerlijk tegen Vodafone te zijn, en om meer transparantie aan de kant van Vodafone te bewerkstelligen.