ESteA

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Mobile protect - een ervaring


Het duizendste topic over dit onderwerp waarschijnlijk, en ook nog eens belachelijk lang. Ik wil echter mijn ervaring delen in de hoop dat die anderen narigheid kan besparen. Mijn bedoeling is informatie te geven die ik graag had willen hebben voordat ik Mobile Protect (kortweg 'Protect', zo heet de app ook in je toestel) installeerde, en ook tips voor als het fout gaat.

Zo kort mogelijke samenvatting onderaan.

Allereerst is de beschrijving van deze app misleidend: "Bescherm gratis je toestel en persoonlijke gegevens tegen verlies of diefstal (...)".
Je persoonlijke gegevens kun je er inderdaad mee beschermen, maar je toestel niet - i.i.g. niet met de gratis versie. Een harde reset (naar fabriekstoestand) verwijdert alle apps, inclusief Protect. Een dief of oneerlijke vinder wordt daarmee ook niet geremd door Protect. Ik heb dit overigens niet zelf getest.

Vervolgens is Protect 'nagware'. Als je deze app hebt blijf je aanmoedigingen krijgen om de betaalde versie aan te schaffen. Niet alleen kan dat irritant zijn, maar de functionaliteit van de gratis versie is ook behoorlijk beperkt.

Ten derde zijn er alternatieven voor de lockfuncties van Protect zonder bovenstaand nadeel. Voor Android heeft Google zelf de Android Device Manager (ADM) die ongeveer hetzelfde kan als de gratis versie van Protect. Naar zeggen heeft Apple ook zoiets, evenals wellicht andere OS-aanbieders. Ook bij de fabrikant kun je vaak terecht. Samsumg heeft Find My Mobile en ook hier vermoed ik vergelijkbaars bij andere fabrikanten.
Hoe het met virusscan op andere manieren zit heb ik niet naar gekeken, maar het leverde mij duidelijk trager Internet op en dat is het me niet waard. Ik pas liever gewoon goed op.

Wat niet altijd even duidelijk is, maar wel heel belangrijk, is dat je voor zowel het effectief kunnen gebruiken van deze diensten, alsmede het niet onverwacht in de problemen komen, enkele zaken goed op orde moet hebben vóórdat je de dienst/app inschakelt of kunt gebruiken.

Dit geldt vrij algemeen, en in het bijzonder als je login kwijt is of niet (meer) werkt.
Wanneer je in dat geval bv. via ADM de lock van je toestel wilt resetten werkt dat niet, want hij meldt dat je al een lock hebt en er dus geen nieuwe nodig is. Dat had je graag vantevoren geweten.
Samsung's optie werkt alleen indien je een Samsung account hebt én dat reeds actief is op je toestel.
Er zijn vaak nog aanvullende eisen, zoals GPS moet aan staan om je toestel te kunnen vinden, mag niet op wifi zitten maar moet op mobiel netwerk, en wie weet wat nog meer.

En waar het hier om gaat: Protect kan ook de fout in gaan, en als je dan niet al een Protect account hebt aangemaakt op de speciale Vodafone site (dus los van de aanmelding van de app op je toestel!) wordt e.e.a. heel veel moeilijker dan wanneer je dat wel hebt.

In mijn geval wilde ik Protect verwijderen omdat ik niet tevreden was. Ik tikte daartoe de betreffende menu-optie aan op mijn S5 Mini, en zonder een vraag om een pincode, een bevestiging, of wat dan ook werd het toestel gelockt i.p.v. de app verwijderd. Een pincode die ik dacht te hebben werkte niet, dus een nieuwe aangevraagd via email - een optie die op je toestel verschijnt bij een foute pincode.

Nieuwe pin gekregen - werkte ook niet.

Op de Vodafone site gekeken, in dit forum, veel problemen gelezen en geen echte oplossing. Ja, een harde reset, maar daar had ik geen trek in wegens kostbare gegevens die ik nog niet elders had opgeslagen (les...) en omdat 'onder de blokkade' mijn toestel duidelijk wel werkte: hij was online, op het netwerk en er kwamen berichten binnen. Ik kon hem alleen niet bedienen. Ik kreeg afwisselend Protect-schermen en het SIM-inlogscherm te zien (ook zonder SIMkaart in het toestel), verder niks.

Via een ja/nee-zelfhulp op de site uitgekomen bij een hulplijn om te bellen. Het menu geeft niet de optie 'toestel wel gelockt maar niet gestolen' dus dat duurde even, maar uiteindelijk bij de storingsdienst gekomen (het was zondag). Deze vriendelijke mensen wisten niet genoeg van deze materie, het vermoeden was dat ik een nieuwe SIMkaart moest hebben. Dat geloofde ik niet.

Maandag weer gebeld, volgens de site en het forum moest ik iemand van de Smartphone Crew hebben. Dat lukte, maar ook deze had geen idee wat er aan de hand was en kon als enige suggestie een harde reset geven. Ik was dat nog steeds niet van plan.

Zelf verder gaan zoeken, en de wildste opties gevonden op het web, de één nog enger dan de ander. Ik was zover dat ik het zelfs zou proberen.
Wat ik ook vond was deze pagina (Vodafine ID) waar je kennelijk een wachtwoord-reset kunt doen voor o.a. Protect (zo leek het, al zoekende). Die pagina bleef echter roepen dat het formaat van mijn tel.nr. niet klopte, wat ik ook probeerde.

Nieuwe pogingen tot resetten van de pin via de optie op het toestel leverden ook niets op: steeds dezelfde code, die dus niet werkte. Om gek van te worden.

Dinsdag voor de derde keer gebeld met Vodafone, voor de tweede keer iemand van de Smartphone Crew te pakken gekregen en hiep hiep hoera, deze Denise begreep waar het over ging én heeft het opgelost. Zij heeft Protect kunnen resetten, mij een nieuwe pin gegeven en toen was de blokkade eraf. Ik heb al mijn inhoud terug!

De app verwijderen wilde op dat moment niet lukken, ook niet in beschermde modus van het toestel. Inmiddels is mij dat wel gelukt, nadat ik op de Vodafone site een Protect account had aangemaakt (zie boven) en daar wél succesvol een nieuwe pin kon genereren (mag je zelfs zelf kiezen). Nu bleek ook dat, eveneens bovengenoemde, pagina van Vodafone ID met 'formaat tel.nr. niet correct' of iets dergelijks gewoon kan bedoelen: bij dit nummer hoort nog geen account.
Dit zijn dingen die voor enorm veel onnodige verwarring zorgen!!

Al met al is dit goed afgelopen,maar het kostte bijna twee dagen en veel ergernis.

De minimale samenvatting:

  • Maak vaak backups van al je kostbare inhoud. Het kan totaal onveracht fout gaan en dan ben je de pineut.
  • Probeer zoveel mogelijk info te achterhalen over een beveiligings-app voordat je eraan begint. Zoek i.i.g. actief naar opties voor een bijbehorend account bij de provider of fabrikant. Dit wordt lang niet altijd duidelijk gemeld.
  • Laat je niet te snel verleiden tot een harde reset. Als de goedbedoelende medewerker iets zegt als 'Ik weet eigenlijk niks anders dan...' dan is er nog hoop.

Denise bedankt, en iedereen succes.
5 Reacties 5
Astrid
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1746Posts
  • 107Oplossingen
  • 137Likes
ESteA bedankt dat je de tijd hebt genomen om ons feedback te geven over deze dienst. We horen graag van onze klanten of iets werkt, maar ook als iets niet goed werkt. Dan kunnen we zoeken naar een oplossing. Ik heb jouw forumtopic doorgezet naar de verantwoordelijke afdeling binnen Vodafone zodat we hier in de toekomst rekening mee kunnen houden.
ESteA
topicstarter
Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dankjewel Astrid, hardstikke mooi!
bundyboy73

Gedreven Liefhebber
  • 35Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes
Ik zou graag ook een oplossing willen zien voor het feit dat mijn telefoon aangeeft dat Mobile Protect veel van mijn batterij verbruikt op de S5+. Hij start nl. heel vaak opnieuw op..
Graag zou ik hier ook een oplossing voor willen zien...

Nadia
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 730Posts
  • 20Oplossingen
  • 70Likes
bundyboy73 onlangs heeft de Mobile Protect app een update gekregen waardoor er nu enkele extra gratis functies beschikbaar zijn zoals batterij-optimalisatie.
ESteA we werken nog aan de punten die jij aangegeven hebt 🙂
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes
Topic gesloten.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic