josmeijer

Meedenker
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Marketing vs Realiteit 4G/LTE

Aangezien ik al enige weken vrolijke berichten las over het uitrollen van het 4G netwerk door Vodafone en de dekkingskaart een prachtige licht- en azuurblauwe 4G wolk toonde over Amsterdam en ik ongeveer in het epicentrum zit in het Havengebied Oost deed ik een diepte-investering in een mooie nieuwe 4G router, de http://www.avm.de/en/Produkte/FRITZBox/FRITZ_Box_6840_LTE/index.php
Vol goede moed deed ik mijn SIM kaartje in de gleuf, stelde de APN in op "office.vodafone.com" ( dat moet zo,met een RED- Business abonnement) en wachtte tevergeefs op verbinding. Volgens Fritz was er geen LTE (4G) netwerk in de omgeving te bespeuren.
17 Reacties 17
Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes
Hi Jos,

Je kunt alleen verbinding maken met 4G als je een toestel of apparaat hebt dat hiervoor geschikt is. Deze apparaten vind je op www.vodafone.nl/4G. Het is dus niet mogelijk om een 4G connectie te maken met een ander apparaat dan de apparaten die in deze lijst staan. Dit is dan ook de reden dat het via jouw router niet werkt. Heb je het ook al eens via de mobiele dataverbinding van je mobiele telefoon geprobeerd?
josmeijer
topicstarter
Meedenker
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
dat zou het kunnen zijn, maar was het niet  De SIM kaart die ik enige tijd terug kreeg bleek een beetje ziek te zijn (hij deed het in m´n 3G router ook al niet)
In de Vodafone winkel waar ik vandaag even heenfietste deed die kaart het ook in een nieuwe smartphone met 4G niet dus kreeg ik een nieuwe.
Vol goede moed fietste ik terug en inderdaad deed de router het nu wel. Echter maar één keer en na het fine tunen van een aantal instellingen nu helaas niet meer. Maar iets wat het één keer heeft gedaan moet dat vaker kunnen.
Alleen moet ik nog even uitvinden hoe.
De Fritzbox 6840 wordt overigens door Vodafone in Duitsland (waar ze een jaartje of wat voor lopen op Nederland met 4G) verkocht bij een abonnement. 
Dus technisch zou het geen probleem mogen zijn.
Nu de praktijk nog.
 
josmeijer
topicstarter
Meedenker
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
overigens, de link http://www.vodafone.nl/4G. geeft een (netjes afgevangen) 404 page not found foutmelding.
Maar even zoeken levert een pagina met wel een uiterst bescheiden lijstje van (alleen) telefoons. De vraag rijst dan: zijn dit de toestellen die getest zijn om te werken of is de nieuwe 4G technologie intussen dermate "big brother" dat de provider (jullie dus) aan de andere kant kan bepalen welk toestel wel en welk niet op het net mag.
In dat geval moet ik namelijk mijn router terugsturen en de leverancier adviseren om met de verkoop te stoppen.....
Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes
josmeijer schreef:
overigens, de link http://www.vodafone.nl/4G. geeft een (netjes afgevangen) 404 page not found foutmelding.
Dat komt doordat er een punt achter staat, blijkbaar neemt de link deze automatisch mee. 😉 Haal de punt eens weg en dan werkt de link wel! 😄

Het is in ieder geval niet zo dat producten van Vodafone Duitsland automatisch ook in Nederland werken. Aangezien dit apparaat niet in de lijst staat van apparaten waarop 4G ondersteund wordt kan ik je ook niet helpen om dit wel werkend te krijgen. Je kunt in ieder geval wel eens via je mobiele telefoon proberen of je verbinding kunt maken met het 4G netwerk door de optie LTE in je toestel te selecteren (mits je natuurlijk een toestel hebt dat hiervoor ook daadwerkelijk geschikt is). Op die manier kun je testen of er 4G dekking op jouw locatie aanwezig is.
josmeijer
topicstarter
Meedenker
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Het wordt, echt waar, zeer gewaardeerd door de klanten, als je hun reacties leest, en dan bedoel ik niet op de Amerikaanse snellees-methode van het eerste woord van de eerste zin, het derde woord van de 2e enz. 
Ik heb zoals ik al schreef, 4G hier en sinds mijn bezoek aan de Vodafone winkel doet ook mijn SIM kaart 4G.  
Dus waarom sporten met een telefoon?
Zelfs mijn Fritzbox heeft één keer 4G gedaan en rapporteert ook keurig de aanwezigheid van een 5-tal 4G nodes.
kijk maar 
 
https://drive.google.com/file/d/0B2Et9VyeoKKEMXk0UmJnNC1lakk/edit?usp=sharing
 
Alleen hij wil er niet mee verbinden, en kennelijk mogen jullie niet helpen om dat wel te laten gebeuren en zal de helpdesk van Fritz waarschijnlijk zeggen dat ik het aan m´n provider moet vragen en daar hebben we Kafka weer.
 
Arina
Expert
Expert
  • 2268Posts
  • 236Oplossingen
  • 126Likes
Wat vreemd dat hij wel heeft gewerkt maar nu niet meer!
Is het mogelijk zo'n Fritzbox opnieuw te installeren of iets dergelijks? Terugzetten naar fabrieksinstellingen? Aangezien je aangaf dat het wegviel na finetunen van instellingen?
josmeijer
topicstarter
Meedenker
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Dat wil ik wel proberen, maar eerst wilde ik graag nog wat informatie om te checken of ik niet toevallig kortstondig profiteerde van ideale atmosferische omstandigeheden.
Ik heb intussen namelijk de weg naar de systeemmeldingen gevonden en de router zegt:
28.10.13 15:00:14 Could not establish LTE connection. Reason: NO_SUITABLE_CELLS_IN_TRACKING_AREA 28.10.13 15:00:14 Establishing LTE connection. 28.10.13 15:00:14 LTE network found. 28.10.13 14:59:30 Search for LTE networks in range.
Dat zou betekenen dat ik weliswaar 5 netwerken zie maar dat kennelijk niet een daarvan wil verbinden.
Is er iets bekend over de Vodafone dekking met 4G op de locatie Veemkade 598 Postcode: 1019 BL Amsterdam?
En is de APN hiervoor ook office.vodafone.nl ? (een 4g info-site heeft het b.v. over web.vodafone.nl)
En (één gek) is het zo dat het (lichtblauwe) gebied waar iPhone dekking heeft alleen de APN live.vodafone.nl aktief is?  Dat zou betekenen dat ik inderdaad net geen dekking heb hier volgens de kaart.
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hi Jos, bij Vodafone maakt het wat 4G toegang betreft niet uit of je de live of office APN gebruikt. De voorwaarden zijn
- dekking
- een 4G toevoeging op je abonnement (bv bij RED zit die er standaard op)
- een geschikt toestel (zowel qua hardware als firmware)

Op 1019BL is zowel 800 Mhz LTE ("normaal") als 1800 Mhz (iPhone-frequentie) dus de dekking is in orde.

Blijven over de hardware en het abonnement. Het abonnement heeft een 4G-addon neem ik aan?
josmeijer
topicstarter
Meedenker
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Inderdaad heeft mijn abonnement (red business super) een 4g add-on (standaard) en er was iets mis met de SIM kaart maar die is door de vodafone winkel geruild en getest in een 4g toestel en ik ben met een werkende kaart/ abbo de zaak uitgegaan.
josmeijer
topicstarter
Meedenker
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Is hierin overigens één van de Vodafone nodes te herkennen?

CELL ID PLMN RSRP Frequency (UL/DL) Bandwith

25627137 20404 -80 dBm — 806 MHz 847 MHz 10 MHz
2155788 20408 -83 dBm — 816 MHz 857 MHz 10 MHz
5122570 20416 -85 dBm — 1860 MHz 1765 MHz 20 MHz
5148676 24007 — — 2675 MHz 2555 MHz 20 MHz
2862089 20416 — — 1860 MHz 1765 MHz 20 MHz
5166347 20408 — — 816 MHz 857 MHz 10 MHz
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Ik kan persoonlijk niet op cell ID zoeken, heb je misschien het mastnummer voor me? 20404 is wel onze PLMN code trouwens, dus vermoedelijk is in ieder geval die van ons.
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
25627137 20404 -80 dBm — 806 MHz 847 MHz 10 MHz
Da's Vodafone (te herkennen aan 20404 en aan 806 MHz)

Sterkste netwerk ook op jouw locatie zo te zien 😉
josmeijer
topicstarter
Meedenker
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Na enig heen-en-weer mailen met de AVM servicedesk en het installeren van nieuwe firmware deed-ie het nog niet.
Maar toen ik, om maar eens wat te proberen, verbinden op "handmatig" zette en voor z´n mallemoerskont (om het maar eens Hollands te zeggen) een node koos, de bovenste (de sterkste dus) en ik, omdat er weer niets gebeurde ik een kopje koffie inschonk, was ik tot mijn verbazing bij terugkeer met een LTE netwerk verbonden.
En nog steeds.

Als jullie nu ook nog even uitzoeken waarom ik met m´n oude router en T-mobile wel-, en met deze nieuwe router en een Vodafone LTE verbinding niet kan inlogen op My Vodafone Zakelijk......

Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes
josmeijer schreef:
Na enig heen-en-weer mailen met de AVM servicedesk en het installeren van nieuwe firmware deed-ie het nog niet.
Maar toen ik, om maar eens wat te proberen, verbinden op "handmatig" zette en voor z´n mallemoerskont (om het maar eens Hollands te zeggen) een node koos, de bovenste (de sterkste dus) en ik, omdat er weer niets gebeurde ik een kopje koffie inschonk, was ik tot mijn verbazing bij terugkeer met een LTE netwerk verbonden.
En nog steeds.

Als jullie nu ook nog even uitzoeken waarom ik met m´n oude router en T-mobile wel-, en met deze nieuwe router en een Vodafone LTE verbinding niet kan inlogen op My Vodafone Zakelijk......

Goed om te horen dat het is gelukt! 😄

Wel raar dat je niet kunt inloggen op My Vodafone Zakelijk. Wat gaat er dan precies mis? Krijg je een foutmelding te zien? Of laadt de pagina niet?
baukevda

Ontdekker
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
@josmeijer
> ... ik een kopje koffie inschonk,
> was ik tot mijn verbazing bij terugkeer met een LTE netwerk verbonden.
> En nog steeds.

Gefeliciteerd. Mag ik je nog wat vragen:
- Welke snelheden haal je ? (Ping/Down/Up)
- Krijg je een Publiek IP-nummer van Vodafone ?
- Ga je erover bellen (FB is een prima telefooncentrale) ?

Alvast bedankt.

baukevda

Ontdekker
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
De vlag uit voor Vodafone en FB6840LTE !!

Dit is Mobiliteit met hoofdletter M.

Omgeving Rotterdam - havengebied - geen telefoonkabels/kabel/glasvezel.
Ruim 70 om 20 Mbps up/down.
Ping 44 ms.
VoipBellen gaat ook prima.

Meer Info ? PM me maar .

Flow

Gedreven Raadgever
  • 132Posts
  • 14Oplossingen
  • 29Likes
Weet niet of dit al vermeld is (heb niet alle posts gelezen). Maar de Office APN is Office.vodafone.NL en niet .COM in tegenstelling tot de Live APN.

Waarschijnlijk kun je daarom niet verbinden met het LTE netwerk, terwijl je router het wel "ziet".

gr
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic