Hartelijk dank Annabelle,
Ik heb 1201 gebeld, overigens 45 cent per gesprek, de vriendelijke klantenservicemedewerker wist mij te vertellen dat 4G inderdaad niet zal werken, want 4G kan niet geactiveerd worden bij mijn huidig abonnement. Nouja, kan wel, maar Vodafone wil het niet voor deze oudere abonnementen. Ummm..., okay...? Ik zit al ruim over mijn contractperiode heen, dus ik ben doorverbonden met de afdeling verkoop.
De vriendelijke verkoper heeft voor mij gekeken welke alternatieven er voor mij zijn, en aangezien ik gebruik maak van ongeveer die 60 dagen in het buitenland in mijn Smart-abonnement (dus gewoon de bundel voor 60 dagen te gebruiken in de +/-40 Voordeellanden, en dat is gratis in mijn huidig Smart-abonnement) werd het Red Plus abonnement aangeraden.
Echter, dit abonnement kost bijna het dubbele van wat ik nu betaal, namelijk 85 Euro. Ik betaal nu 55 Euro... Goed, bij navraag is er een korting mogelijk (vaste klant, verlengen, etc), van 12,5%, maar dat is dus nog steeds 75 Euro... Ja, een Red Plus heeft een grotere data-bundel, maar niet alles in die bundel is in het buitenland te gebruiken (ik kan nu 1.6Gb in buitenland verbruiken, Red Plus maximaal 1.0Gb terwijl de bundel 2.0Gb is).
Er is verder nog een 4G-Blox, voor 2,50 Euro per maand, wat zeer acceptabel is, want snellere dataverbindingen is een verbetering en mag best wat extra tariefkosten met zich meebrengen, maar deze is alleen voor nieuwere abonnementen beschikbaar, dus niet voor mijn oude Smart-abonnement...?
Er is kort nog even gekeken naar een andere (Red Super-) abonnement zonder buitenland, en dan met een 'Alles in 1 reisbundel' (dus per jaar 120 Euro meer voor 60 dagen buitenland gebruik), maar ik heb qua dataverbruik aan die 35Mb per dag lang niet voldoende, en daar overheen is het vreselijk duur per MB bleek uit het gesprek, dus dat idee ook maar snel verlaten...
De simpele vraag hoe 4G gaat werken is een dure oplossing gebleken, dat kost dus onder de streep 240 Euro per jaar extra, voor een 2-jarig contractperiode is dat dus 480 Euro extra. Ik ben dus eigenlijk gedwongen om 3G te blijven gebruiken, of ik moet wachten totdat Vodafone ook mijn oude abonnement overzet op 4G. Hoewel ik, afgaande op de reacties zojuist, niet het idee krijg dat dit ooit gaat gebeuren.
Echter, ik vermoed dat ik zeker niet de enige ben met nog een ouder abonnement waar men verder tevreden over is, en alleen 4G erbij wil. Dus op die manier laat Vodafone wel veel mensen in de kou staan betreffende het 4G gebruik, waar te pas en te onpas reclame voor wordt gemaakt ook...
Als Vodafone wil dat ik overstap, dan zou ik het Red Plus abonnement zeer zeker overwegen, maar niet voor die prijs natuurlijk, dat moet mijns inziens maximaal 60 Euro zijn. Of gewoon de 4G-blox beschikbaar maken, ook voor oudere Smart-abonnementen.
Wat nu verder de enkele andere optie is, is om bij andere providers te gaan kijken wat een mogelijke vergelijkbare aanbod is, maar wil ik dat? Ik ben er nog niet uit, de huidige opstelling van Vodafone en hun geboden 'oplossing' vind ik echter wel teleurstellend als ik eerlijk ben.