Beste @Cecilia,
Dank voor de informatie. Helaas word ik hier als klant van het kastje naar de muur gestuurd. Ik heb zojuist opnieuw met PostNL contact opgenomen, met het verzoek een vermissingsonderzoek te starten. PostNL beweert echter dat LikeWize verantwoordelijk is, omdat LikeWize via het antwoordnummer voor de zending betaalt. Niet ik, maar alleen LikeWize kan volgens PostNL een vermissingsonderzoek starten. Zie onderstaande reactie van PostNL:
"Zulke zendingen zijn niet altijd te volgen via postnl.nl omdat die een ander distributieproces hebben. Er wordt geen individuele afleverscan gegeven want zendingen worden gezamenlijk bezorgd. Je hebt de zending gratis verstuurd, dit betekent dat de ontvanger verantwoordelijk blijft. Als de zending niet is bezorgd, kan (ontvanger ) als betalende opdrachtgever zelf PostNL vragen om een onderzoek."
Mijn antwoord op bovenstaande was: "De ontvanger bestrijdt deze lezing en beweert dat ik als afzender verantwoordelijk ben"
Het antwoord van PostNL hierop: "Nee je heb de zending gratis verstuurd dus de ontvanger is verantwoordelijk voor de zending."
Mijn vraag hierop: "Ik kan dus geen vermissingsonderzoek door jullie laten uitvoeren?"
Het antwoord van PostNL hierop: "Nee dat kan alleen de afzender doen"
Mijn reactie hierop: "Feitelijk ben ik de afzender toch?"
De reactie van PostNL: "Dat klopt. Maar je heb niet betaald voor de zending. Als je een pakket stuur naar een antwoordnummer heb je niet betaald voor de zending daarom is de ontvanger verantwoordelijk."
Mijn reactie: "Kortom: in dit geval moet de ontvanger een aanvraag doen voor een vermissingsonderzoek bij jullie?"
De reactie van PostNL: "Dat klopt."
Met andere woorden: ik kan als klant dus kennelijk helemaal niets doen aan de vermissing van het pakket. PostNL en LikeWize wijzen naar elkaar, en ik als klant kan fluiten naar 1) mijn oude, nog functionerende telefoon 2) de vergoeding die mij was toegezegd.
Conclusie: ik heb een dure nieuwe Samsung-telefoon tijdens de inruilactie aangeschaft, met bijbehorend 2-jarig abonnement, met het idee dat daar tegenover een vergoeding zou staan als ik mijn oude telefoon zou opsturen. Nu blijkt dat de zending is zoekgeraakt kan ik daar als klant dus helemaal niets aan doen en wijzen de betrokkenen naar elkaar en wordt er geschermd met algemene voorwaarden..