De Iphone 5 kan prima met de vodafone 1800Mhz frequenties overweg.
Probleem is dat de 4G schakelaar moet worden aangezet in een , door vodafone/apple gepushte, carrier configuration file. Dit is een zogenaamd IPCC bestand. In dit bestand staat binnen het onderdeel carrier.plist een waarde "Show4GSwitch". Dit is in programeertaal een zogenaamde boolean en kan dus aan (1) of uit (0) worden gezet. Op dit moment is de waarde 0 en zie je geen 4G switch binnen de IOS op je iphone. Door deze waarde op 1 te zetten verschijnt deze switch wel. Echter is het zo dat het ipcc-bestand dat door vodafone naar de iphones gepusht wordt een digitale handtekening bevat. Indien er iets in het bestand aangepast wordt, klopt de handtekening niet meer en zal de iphone het bestand niet accepteren.
Er zijn 2 oplossingen voor:
1. Vodafone/Apple past het ipcc bestand aan en voorziet het van een nieuwe geldige digitale handtekening.
(Toen vodafone in het verleden tethering vrij gaf is dit ook zo gedaan namelijk en verscheen de tethering switch op de iphone.)
2. De gebruiker jailbreakt zijn iphone waardoor het toestel niet meer checkt op digitale handtekeningen en past het carrier.plist onderdeel zelf aan.
Stap 2 wordt al door verschillende gebruikers gedaan, maar ik wil mijn iphone niet jailbreaken en wacht dus op stap 1. Ik vraag me dan ook zwaar af waar de vertraging precies in zit. Technisch is er geen probleem. Wat weerhoudt Vodafone er precies van om een geupdate carrier configuration bestand vrij te geven voor de iphone?
Is Apple hier de vertragende factor, moeten zij hun goedkeuring geven?