knoxville Dat is appels met peren vergelijken. Ik heb regelmatig 10 Mbps gezien met 1 bolletje 4G ontvangst op mijn iPhone. Signaalsterkte zegt nog niet alles, het ligt hem er ook aan of je op een 1800 MHz frequentie (=sneller) verbonden bent of met een 800 MHz frequentie. En als je op een 1800 MHz frequentie zit, of de hele 1800 MHz frequentie dan beschikbaar is voor 4G of dat deze ook gedeeld wordt met 2G. Sinds kort is hier de 1800 MHz helemaal vrijgemaakt voor 4G en dan haal ik snelheden van 100-110 Mbps dichtbij de mast en 10-20 Mbps veraf. Bij 800 MHz is dan vaak 30-35 Mbps dichtbij en 5-10 Mbps veraf.
Bij 3G is dat weer heel anders. Hier geldt weer hoeveel carriers er aan staan. In rustige gebieden wordt er maar 1 carrier gebruikt en dan komt je dichtbij meestal op 10-12 Mbps dichtbij de mast. Naarmate je verder af gaat zakt dat snel in. Veraf mag je nog blij zijn met 1 Mbps.
Conclusie: 4G is altijd sneller dan 3G, ook bij slechter signaal.
En het is de software van je iPhone die inderdaad bepaalt wanneer en overgeschakeld wordt.
Er is manier om dat sneller te doen: bij je 2G/3G/4G instelling wissel je even naar 3G en dan direct weer terug naar 4G. In veel gevallen schakelt je toestel dan wel snel over mits er 4G dekking is.