els123

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Kosten buiten bundel in buitenland zonder daadwerkelijk gebruik van de simkaart

Ik zit momenteel al zo'n anderhalve maand in het buitenland en heb hier een lokale simkaart met bijbehorend nummer. Ik laat voor de drie maanden dat ik hier zit gewoon mijn nederlandse abonnement doorlopen. Nu kreeg ik vandaag de afrekening van het abonnement en blijkt dat er veel kosten buiten mijn bundel zijn, voornamelijk datagebruik. Hoe is dit mogelijk terwijl ik de simkaart niet in mijn mobiel heb zitten en dus niet gebruik? En zelfs met de andere kaart alleen gebruik maak van WIFI. Alvast bedankt voor de oplossing!
2 Reacties 2
robertwebbe

Gedreven Raadgever
  • 449Posts
  • 38Oplossingen
  • 167Likes
els123

Als je je Nederlandse Vodafone simkaart in het buitenland gebruikt en dataroaming staat aan, dan wordt er data verbruikt, ook als je via WiFi verbonden bent. Ik zal je proberen uit te leggen hoe het werkt. Eigenlijk zijn er dan 2 soorten dataverbindingen, je WiFi verbinding en je mobiele internetverbinding. Apps of toepassingen krijgen via push berichten een melding dat er *iets* is of moet gebeuren en vervolgens wordt dat uitgevoerd. Een voorbeeld: als je een Gmail mailaccount hebt dan stuurt Google een pushbericht naar je toestel dat er een nieuw mailtje is en vervolgens haalt je telefoon deze op. De pushmeldingen lopen in dat geval via mobiel internet en het downloaden van de mail zelf via WiFi.

Door de pushmeldingen via mobiel internet te laten verlopen ontvang je vrijwel direct nieuwe e-mail op je telefoon (en dat is wat je graag wilt). Heel veel apps werken zo.

Als je data roaming uit zet dan zal je toestel de mobiele internetverbinding verbreken. Maar dan is de push verbinding ook weg. De app zal dan overgaan naar een pull verbinding. In de meeste gevallen wordt er dan periodiek via de WiFi verbinding gecontroleerd of er nog iets nieuws opgehaald moet worden.

Dit is nu eenmaal hoe Google, Apple en Microsoft hun besturingssystemen hebben ontworpen. Daar kan Vodafone niets aan doen, die biedt je slechts de mogelijk om het te gebruiken.

Hoe komt het nu dat de rekening zo snel oploopt? Vooral buiten de Voordeellanden is data vaak duur, 10 euro per MB is vrij normaal. En in bepaalde landen wordt er berekend per 100 kB dus het tikt per 1 euro aan. En 100 kB data is echt niets....

Conclusie: als je geen buitenbundel datakosten wilt, zet data roaming helemaal uit.

Uit je mail begrijp ik nu niet helemaal of dat je je simkaart nu echt NOOIT in je toestel hebt of dat je hem af en toe gebruikt en dan WiFi aan zet. Als je hem er nooit in hebt zitten dan zou er ook geen data vebruikt kunnen worden.
In dat geval adviseer ik je om via internet naar My Vodafone te gaan en daar de specificaties van je rekening te bekijken. Je kunt dan precies zien waar welke kosten gemaakt zijn. Soms geven buitenlandse providers het verbruik erg vertraagd door waardoor bepaald verbruik van bijvoorbeeld de vorige maand kunnen zijn.
Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes
els123

Ik zie dat je niet meer op dit topic hebt gereageerd. Is het opgelost en heb je iets gehad aan het bericht van robertwebbe ?
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic