Storende foutjes in het vorige bericht, mijn excuses!
Over die reactie moest ik eens even nadenken.
Je weet ook dat er in het huidige ipv4 protocol slechts 4 miljard adressen zijn en daar moet je met 8 miljard bewoners op de aarde heel zuinig mee zijn. vandaar dat we oplossingen bedenken als een NAT (Network Address Translation) en reverse proxy en daarbij nog verschillende andere truken. Alles moet via zo weinig mogelijk gebruik van de beschikbare en inmiddels kostbare adres ruimte. van IPv4.
IPv6 met enorm veel adres ruimte biedt hier een oplossing voor. Miljarden adressen alleen voor je thuis situatie. Dus elk apparaat zijn eigen adres. Fantastisch en het bestaat al ruim 25 jaar. Vanaf 2015 is er werkelijk een grote beweging in gekomen en zijn veel bedrijven hun oude apparatuur aan het vervangen. Bedrijven gebruiken dit soort apparatuur soms 10-15 jaar. Dus het heeft even nodig, begrijpelijk.
De mobiele providers lopen inmiddels achterop. Mijn server is inmiddels via IPv6, beveiligt met Letsencrypt, bereikbaar. Wat heerlijk om een adres aan te maken en dit door de firewall toe te laten op een enkel apparaat! Geweldig, geen NAT, geen reverse proxy, enz. Geen gepruts met apparaat A wat apparaat B beïnvloed. Alleen voordelen.
Dus Vodafone geef eens een richting aan? Wanneer kunnen we IPv6 verwachten?