Mijn vrouw had dat laatst ook. Wat bleek nu? Dat de data pas berekend wordt als
een sessie wordt gesloten. Een sessie is het dataverbruik tussen het openen en sluiten van een app. Vodafone kan dat niet meten tijdens een sessie.
De meeste apps sluiten de sessie pas een tijdje (bijv. 15 minuten) nadat je die verlaten hebt. De app houdt de sessie nog even open voor het geval je binnen een aantal minuten later weer verder gaat (vooral bij chat apps gebeurt dat vaak). Pas na het sluiten van de sessie ziet Vodafone het datavebruik. Vooral als je dan een kleine bundel hebt dan kan de SMS notificatie van 80% voor niets zijn.
Mijn vrouw moest ergens lang wachten en besloot op YouTube een video van 25 minuten te gaan kijken. Ze had geen flauw idee hoeveel ze nog in haar bundel over had en hoeveel data een YouTube video verbruikt. Achteraf heb ik gezien dat ze nog rond de 50 MB (van de 200 MB) in haar bundel had toen ze de YouTube app opende. De video bleek 340 MB verbruikt te hebben en een half uur na dat ze de YouTube app had gesloten kreeg ze 2 SMS berichten. De eerste was dat ze over de 80% heen was en direct daarna dat ze over de 100% heen was. Dit kon Vodafone dus pas berekenen nadat de YouTube app de sessie had gesloten en het dataverbruik van die sessie duidelijk werd. Net zoals bij jou had ze nu buiten de bundel data verbruikt, namelijk 290 MB (340 min 50). Buiten de bundel kostte het 10 cent per MB dus zit je op 29 euro.
Inmiddels heb ik haar BSW100 abonnement gewijzigd naar een met een grotere databundel. Buiten de bundel is erg kostbaar en een Smart 500 abonnement met een iets grotere databundel is slechts 6 euro per maand duurder. Bij het nieuwe abonnement is data buiten de bundel ook een stuk goedkoper: € 2 per 100 MB. Ze heeft nu een iPhone 5S en die heeft 4G. Sommige apps (YouTube, Spotify, Netflix) sturen een hogere kwaliteit stream als je op 4G zit en dan ben je sneller door je bundel heen.