Gino_
Expert
Expert
  • 661Posts
  • 27Oplossingen
  • 2Likes

Forum Refresh: Jullie mening!

Hi All

Een tijdje geleden hebben we het forum in een nieuw jasje gestoken, waaronder ook het Super User Board. Dit board is een speeltuin waar we ervaringen met elkaar kunnen delen. Ik wil jullie een paar vragen stellen over ons nieuwe forum, jullie gebruiken dit nu al een tijdje dus ik ga er vanuit dat jullie ons moderators van wat input kunnen voorzien;)

  • wat vinden jullie van het forum/nieuwe ranking?
  • Hebben jullie nog input/tips voor ons moderators?
  • Zijn er topics die jullie nog missen?
  • Wat zouden jullie elkaar willen meegeven?
Laat vooral jullie mening horen!

NetwerkerSamsungExpertRoyV RuudNL Caspar WhiteWolf DroidGuru Steef86 robertwebbe Flow
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Annabelle
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1846Posts
  • 148Oplossingen
  • 119Likes
Hi!

SamsungExpert onderaan de pagina zie je als het goed is staan wie er allemaal online is. (Dit is een selectie, niet alle leden die op dat moment zijn ingelogd). Doordat we sinds kort de meldingen optie hebben (real time notifications) hebben we het aspect dat je noemt al wel. Het toevoegen van zn filmpje zou inderdaad leuk zijn! Ik ben momenteel nog op zoek naar een vrijwilliger die zijn presentatie skills wil tentoonstellen, maar dat is nog niet zo makkelijk;). Een update hiervan staat in ieder geval op de To Do! (misschien hebben Gino_, Alan, Jeroen_, MelH, _Nadia_ of Kyra_ interesse in deze job?;))

RuudNL ik snap wat je bedoelt en uiteraard willen we onze klanten een zo goed mogelijke service bieden. Dat is dan ook de reden dat we op heel veel manieren te bereiken zijn, denk aan Twitter, Facebook, Chat, Telefonisch enz. Dit zijn allemaal 1 op 1 kanalen, terwijl een Forum een '1 op veel' kanaal is. Veel klanten zoeken hier informatie en de antwoorden die gegeven worden zijn algemeen te noemen. Deze zijn namelijk op een grote groep mensen van toepassing. Het Forum is dus minder geschikt voor 1 op 1 service, terwijl Facebook en Twitter wel erg geschikte kanalen zijn. We hebben dus de keuze gemaakt om op bepaalde kanalen juist wel en op dit kanaal geen 1 op 1 service te doen. Het gaat er namelijk om dat het medium dat gebruikt wordt ook in staat is om de gekozen service strategie toe te passen. We zijn overigens wel mogelijkheden aan het bekijken om via een bepaalde manier het Forum te kunnen koppelen. Dit is echter wel toekomstmuziek en kan ik niets concreets over zeggen. Alsnog erg bedankt voor je input, deze is zeer waardevol!

DavidBlaszyk Wat tof dat je zelf soortgelijke software ontwikkelt! Je zult dus ongetwijfeld heel veel kennis op dit gebied hebben:). Ik vind het zelf ook storend dat als je een topic sticky maakt het twee keer bovenaan blijft staan. Helaas kan ik dit niet veranderen :(. Ik ben dit nagegaan en dit is voor nu in ieder geval niet mogelijk. Als dit in de toekomst wel zo is, zal ik het uiteraard aanpassen!

Bekijk in context

27 Reacties 27
Gino_
Expert topicstarter
Expert
  • 661Posts
  • 27Oplossingen
  • 2Likes
Ik kon maximaal 10 mensen in mijn post taggen, maar ik wil natuurlijk wel iedereen erbij hebben. Dus bij deze: melvintje SenorSjon Rubman GerritS1976 NetwerkFreakKangodo DavidBlaszyk speedfighterBabylonier stevied86
melvintje

Raadgever
  • 241Posts
  • 5Oplossingen
  • 38Likes
Woow, ik heb een tag gehad haha, Bedankt
Babylonier
Expert
Expert
  • 569Posts
  • 13Oplossingen
  • 6Likes
Hallo @Gino_

* wat vinden jullie van het forum/nieuwe ranking?
Leuk misschien voor jonge mensen, maar daar houd ik me helemaal niet mee bezig.
Met "badges winnen" ook niet. Ik lees, wat iemand te vragen heeft en wat een ander als antwoord te vertellen heeft. In meerdere reacties merk je vanzelf welke kennis iemand in huis heeft of wat je aan diens antwoorden hebt.

* Hebben jullie nog input/tips voor ons moderators?
Op het moment niet echt.


* Zijn er topics die jullie nog missen?
De achterliggende technische mogelijkheden van het forum vind ik niet altijd helder en logisch. Vaak wil ik naar een ouder antwoord verwijzen, maar merk problemen met het oproepen van een directe link naar het specifieke antwoord om bij te kunnen sluiten. Dat gaat via teveel stappen en omwegen. Kom dan bijv. wel op de webpagina uit waar het bericht "ergens" staat, maar kom niet direct bij het bericht zelf uit. Bij andere forums kun je bij elke bericht de achterliggende link direct kopieren, en in een bericht plakken.


Bij het opstellen van een bericht werkt de spellingchecker van mijn browser helemaal niet (Firefox). Bij alle andere invoervelden van andere websites nooit een probleem. Dus lijkt me iets in de opmaak of achterliggende php (?) programmering van de Vodafone website.
Is daar iets aan te doen?

Verder probeer ik wel eens een stuk tekst van een voorgaande reactie aan te halen. Zie bij anderen wel dat het lukt. Maar heb tot nog toe nooit de bewerking of knop kunnen vinden om die tekst met een verspringing of zo, aan te halen. Hoe doe je dat? Ik doe het nu handmatig op de wijze zoals je het hier ziet, met de "aangehaalde" tekst in Italic tekstfont gezet.

* Wat zouden jullie elkaar willen meegeven?
Begrip en wederzijds respect.

Overigens komt "glasvezel" voor mij nu "eindelijk" wat dichterbij.
Reggefiber is nu in de straat bezig met kabel "tot aan de voordeur" te leggen. Dan moet het nog allemaal een keer naar binnen en aan de FTU worden aangesloten. De rest komt er dan nog achteraan met een modem van de ISP (Vodafone in mijn geval 😄 ).

Ik heb al met de Reggefiber werkvoorbereiding afgesproken dat er direct een meer dan voldoende lange kabel aankomt (20 meter), zodat die via PVS-buis kan worden doorgetrokken naar de woonkamer op de eerste verdieping, en daar de FTU (en modem) wordt aangesloten, en niet tot slechts in de meterkast op de begane grond.
WhiteWolf

Gedreven Raadgever
  • 184Posts
  • 17Oplossingen
  • 24Likes
Dankje voor de tag, ik heb momenteel niet echt verbeter punten
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Hallo Gino_ en anderen,

*) Het nieuwe Forum vind ik wel een frisse look hebben. Het lijkt nu heel erg veel op het eForum van VodafoneUK. Wel een vooruitgang. Gelukkig heeft VodafoneNL "de Badges-culture" niet overgenomen van het eForum van VodafoneUK.

*) De ranking is aardig. Het is wel leuk om als "Senior Specialist" aangeduid te worden. Maar het gaat in essentie om de kwaliteit van de antwoorden. Voor nieuwe forum-leden is het wel handig om te zien of iemand zijn/haar sporen op het Forum reeds heeft verdiend. Of dat het antwoord afkomstig is van een beginnende Forum-User.

*) Feedback voor de Moderators heb ik altijd. Twee punten: blijf doorgaan om topics met individuele kwesties direkt op slot te zetten. En te verwijzen naar de Regels van de verschillende Forum Boards. Tweede punt: kijk regelmatig naar het Forum Board: Feedback over het Forum
En vink dan af welke topics zijn goedgekeurd of niet goedgekeurd. En voer de goedgekeurde idee-en ook daadwerkelijk uit. (Zo moeilijk kan het toch niet zijn om het jaartal 2013 te veranderen in 2015, in de mobiele versie van het Forum, onderaan de homepage).

*) Feedback naar andere Forum-leden / in zijn algemeenheid:
moedig Forum-Users aan om Kudo's te geven. Bijvoorbeeld in je handtekening. Een Kudo is toch een vorm van "Dank je wel" en daarmee kan de topic starter tonen dat jouw antwoord hem/haar geholpen heeft.

Ik hoop dat het Forum nog levendiger wordt met diepgaande tech-discussies. Houd ik wel van.

Succes!


Netwerker
SenorSjon

Gedreven Meedenker
  • 98Posts
  • 0Oplossingen
  • 55Likes
Ah, ik zie mijn naam ook verschijnen. 😉 Was vooral rond de mei 2013 acties met 24 maanden 50% korting.

Wat me wel stoort aan de layout is dat de individuele posts slecht van elkaar te onderscheiden zijn. Relatief grote avatars en maar een dun horizontaal lijntje met paarse knoppen maken het niet erg duidelijk. Een wat betere header zou dat onderscheid tussen posts wel wat makkelijker kunnen maken.

De hoeveelheden witruimte om de posts is ook groot. Zo heb ik bijvoorbeeld op een FHD desktop maar twee korte berichten in beeld. Dat zorgt voor een boel scrollen/swipen.

Ik zal binnenkort eens uitgebreider kijken.
GerritS1976

Gedreven Raadgever
  • 162Posts
  • 6Oplossingen
  • 48Likes
Ik ben als ik heel eerlijk moet zijn niet meer actief, dit is het enige bericht dat ik na maanden plaats en daar zal het zeer waarschijnlijk ook lekker bij blijven.
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Hetgeen dat m.i. het meest mist is dat Vodafone wél klantenservice verstrekt via Facebook, Twitter en de chat, maar niet via nota bene het eigen forum. Tenminste, soms weer wel, maar officieel niet.

KPN en T-Mobile doen dit wel, en mensen begrijpen regelmatig niet dat ze niet geholpen worden op het forum door officiële Vodafone-mensen.

Vaak kan een vrijwilliger iemand wel helpen, maar soms moet er gewoon een professional naar kijken. Op buitenlandse Vodafone-fora gebeurt het wel, dus het is mij een raadsel waarom het hier niet gebeurt.

Als ik Vodafone was zou ik dit in Nederland ook doen. Ik vind het eerlijk gezegd erg vreemd dat dit nu niet gebeurt.
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Hallo RuudNL

Ik ben het beslist niet met jou eens. Het is volstrekt duidelijk dat het Forum niet is bedoeld voor individuele klachten. Dat is een bewuste keuze. En die wordt ook heel duidelijk gecommuniceerd in de Sticky topics bovenaan de diverse Forum Boards.

Ook de reden van deze keuze wordt duidelijk uitgelegd. Via dit openbare Forum kunnen geen privacy-gevoelige zaken worden uitgewisseld. Simpelweg omdat dan iedereen die gegevens zou zien. Bovendien is je forum-identiteit niet gekoppeld aan je nul-zes-nummer. Dat is op de Forums van KPN en T-Mobile wel het geval. Daardoor kunnen de Moderators van KPN en T-Mobile direkt in het Klant-dossier kijken van een Forum-User met een individuele kwestie op hun Forum.

Hier op het Forum kun je zo anoniem zijn als je zelf wilt.

Ik verzet mij ertegen dat het Vodafone Forum een soort van "Klaagmuur" wordt.
Kritisch zijn richting Vodafone mag (en moet). Maar dan wel in algemene zin.

Laten we alsjeblieft voorkomen dat het Forum vervuild wordt met individuele vragen. Daar kunnen jij en ik en andere Forum-Users toch geen antwoord op geven.

Vodafone heeft gekozen om klantenvragen af te handelen via de Chat, de Telefoon, via Twitter en via FaceBook.
En dus niet via dit Forum

Succes!

Netwerker


Annabelle
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1846Posts
  • 148Oplossingen
  • 119Likes
Hoi allemaal,

Wat geweldig om te zien dat jullie de tijd nemen om in dit topic te reageren! Het doorvoeren van de vernieuwingen en het uitdenken hiervan is een flink proces geweest. De insteek hiervan is om jullie als gebruikerseen zo interactief en kwalitatief mogelijk Forum te bieden. Aan jullie feedback te lezen is ons dat toch aardig gelukt en ik ben heel blij met de opbouwende feedback die jullie geven. Om het overzichtelijk te houden zal ik waar nodig degene met de feedback benoemen en hier een antwoord op geven:

Babylonier Mbt tot de spellingschecker: Dit ligt aan de functionaliteiten van het tekstvenster. We kunnen hierin helaas geen veranderingen aanbrengen. Uiteraard wel bedankt voor het melden. Om iemand te 'citeren' of 'aan te halen' gebruik je het knopje 'citeren'. Deze vind je rechtsboven de grijze taakbalk. Gevonden?

Netwerker Bedankt voor je complimenten! Zoals je zelf gemerkt hebt zijn de moderators bezig een strikter beleid te voeren mbt posts die niet voldoen aan de huisregels. In mijn ogen reageren we ook op tijd op het feedback board en ik zorg als ik een melding zie dat het idee ook gelijk een 'status' krijgt. Het 2013-2015 issue is nog ongoing, maar we zijn er dus wel mee bezig:). Tot slot ben ik het helemaal met je eens; laten we het Forum nog levendiger maken met kwalitatief goede topics!

SenorSjon Wat leuk jou weer eens te zien:). De lay out is iets waar ik weinig invloed op kan uitoefenen. We zijn hierbij afhankelijk van de mogelijkheden die het systeem ons biedt. De verbeteringen die we op dit vlak hebben kunnen doorvoeren hebben we ook aangepakt. De onderscheiding van de berichten en de witruimte kan ik dus niet aanpassen, maar ik vind deze wel overzichtelijk. We hebben juist elementen weggehaald om het allemaal wat frisser en cleaner te maken:).

GerritS1976 Jammer:(

RuudNL Ik sluit me aan bij Netwerker. Ons Forum is bedoeld vóór klanten, dóór klanten. Doordat we via het Forum geen persoonlijke gegevens kunnen uitwisselen kunnen we geen individuele klantcases oppakken. Het is juist de bedoeling dat iedereen elkaar helpt, maar ook dat er inhoudelijk goede discussies worden gevoerd over producten/diensten enzovoort. Voor één op één service hebben we andere kanalen ingeregeld waar klanten met persoonlijke vragen terecht kunnen:). Moderators zijn er om de boel in goede banen te leiden en om (waar nodig) algemene inhoudelijke info te verstrekken. In dat geval hebben we toch die professional die naar zaken kijkt. Het is dus een bewuste keuze om de Forum leden de kans te geven om elkaar te helpen en te verrijken met informatie.

Babylonier
Expert
Expert
  • 569Posts
  • 13Oplossingen
  • 6Likes
Annabelle schreef:

Om iemand te 'citeren' of 'aan te halen' gebruik je het knopje 'citeren'.
Deze vind je rechtsboven de grijze taakbalk. Gevonden?

Aanvankelijk eerst nog niet gevonden. Met een zoekactie (Control F) om het woord "citeren" op te zoekn in de webpagina, kwam ik ook alleen maar in je eigen bericht waar je dat twee keer hebt benoemd.

Maar nu toevallig zie ik het pas bij de opmaak van een bericht zelf bij het antwoordscherm. :@
Misschien macht der gewoonte. Ik zit op diverse forums, en de knop om te citeren zit bij die forums altijd bij de normale web-pagina als je leest.
Kun je kiezen tussen antwoorden en citeren.
Maar goed gevonden dus. Bedankt voor de hint. (Met hieronder het voorbeeld).

Annabelle schreef:
Om iemand te 'citeren' of 'aan te halen' gebruik je het knopje 'citeren'. Deze vind je rechtsboven de grijze taakbalk. Gevonden?

SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Allereerst laten we ervoor zorgen dat er geen klachten via het forum worden afgehandeld dit brengt alleen maar chaos over het forum heen en waarbij vele in hun inbox privéberichten krijgen... Ik ben het dan inderdaad eens met Netwerker & Annabelle.

Ja ik ben het ook eens met SenorSjon als je kijkt naar de witruimte is het gewoon te veel, ik vraag me daarom af of Vodafone gebruikt van en bepaalde Social Media platform of is dit gewoon geheel gedaan via Vodafone zelf? Ik hoop dat we qua uiterlijk toch nog vooruitgaan ook de mobiele versie heeft en 'pimp' nodig.

Misschien zouden nieuwe opties voor de leden en leuk idee zijn (sommige zijn verdwenen), bepaalde acties die kunnen worden gebruikt zonder dat het problemen zorgt bij andere.

Tip aan de moderators? Wat nu al wordt gedaan zoals topics die niet bespreekbaar zijn via het forum te sluiten en af en toe even ook kijken of topics wel in het goede gedeelte staan. En merk ook dat er nieuwe moderators op het forum zijn gekomen, welkom haha.

En toevoeging voor het forum. En klein venster onderaan de pagina met; Leden online, hoeveel topics er zijn geopend en de knop om het via social media te delen. Zo maak je het toch net wat gedetailleerd. Ook en handige mogelijkheid aan gebruikers die zich net aanmelden is en pop up venster bij hun te laten verschijnen voordat zij verder kunnen. Met het Youtube filmpje over het forum en daarbij en link naar het geschreven stuk. Dat filmpje kan wel even en updatetje krijgen naar 2015:p?

Zou nog willen meegeven om je best te doen zolang je het kunt, natuurlijk kun je het niet je hele leven volhouden ;). En mocht je en suggestie willen doen naar en bepaald forum lid doe dit wel lief ;).
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Annabelle: ik begrijp jouw standpunt en dat van Netwerker , maar je ziet aan de inhoud van veel posts dat klanten wel verwachten geholpen te worden op het forum. Ik denk dat de meeste mensen niet de moeite nemen om de sticky's te lezen. Mensen die niet veel ervaring met fora hebben denken ook soms nog steeds dat gewone forumleden medewerkers zijn van Vodafone.

Koppelen van het 06-nummer en daadwerkelijk kunnen helpen lijkt me wel degelijk nuttig en biedt een hoop meerwaarde (even los van het feit dat die koppeling wel goed en duidelijk moet plaatsvinden). Het feit dat er soms wel wordt geholpen door moderators en soms niet draagt niet bij aan duidelijkheid of eenheid; klanten zien dat een ander wel geholpen wordt en zij niet. Niet handig dus omdat het forum dan niet bijdraagt aan een positieve klantervaring.
DavidBlaszyk

Gedreven Liefhebber
  • 161Posts
  • 6Oplossingen
  • 33Likes
Ik ben zelf ook ontwikkelaar van een eigen forum software.
Op zich is deze software niet zo slecht, totdat je dit ziet:


Wat ik heb gemarkeerd is een topic die 3 keer in dezelfde lijst voorkomt omdat het gepind is.
Erg verwarrend!
Annabelle
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1846Posts
  • 148Oplossingen
  • 119Likes
Hi!

SamsungExpert onderaan de pagina zie je als het goed is staan wie er allemaal online is. (Dit is een selectie, niet alle leden die op dat moment zijn ingelogd). Doordat we sinds kort de meldingen optie hebben (real time notifications) hebben we het aspect dat je noemt al wel. Het toevoegen van zn filmpje zou inderdaad leuk zijn! Ik ben momenteel nog op zoek naar een vrijwilliger die zijn presentatie skills wil tentoonstellen, maar dat is nog niet zo makkelijk;). Een update hiervan staat in ieder geval op de To Do! (misschien hebben Gino_, Alan, Jeroen_, MelH, _Nadia_ of Kyra_ interesse in deze job?;))

RuudNL ik snap wat je bedoelt en uiteraard willen we onze klanten een zo goed mogelijke service bieden. Dat is dan ook de reden dat we op heel veel manieren te bereiken zijn, denk aan Twitter, Facebook, Chat, Telefonisch enz. Dit zijn allemaal 1 op 1 kanalen, terwijl een Forum een '1 op veel' kanaal is. Veel klanten zoeken hier informatie en de antwoorden die gegeven worden zijn algemeen te noemen. Deze zijn namelijk op een grote groep mensen van toepassing. Het Forum is dus minder geschikt voor 1 op 1 service, terwijl Facebook en Twitter wel erg geschikte kanalen zijn. We hebben dus de keuze gemaakt om op bepaalde kanalen juist wel en op dit kanaal geen 1 op 1 service te doen. Het gaat er namelijk om dat het medium dat gebruikt wordt ook in staat is om de gekozen service strategie toe te passen. We zijn overigens wel mogelijkheden aan het bekijken om via een bepaalde manier het Forum te kunnen koppelen. Dit is echter wel toekomstmuziek en kan ik niets concreets over zeggen. Alsnog erg bedankt voor je input, deze is zeer waardevol!

DavidBlaszyk Wat tof dat je zelf soortgelijke software ontwikkelt! Je zult dus ongetwijfeld heel veel kennis op dit gebied hebben:). Ik vind het zelf ook storend dat als je een topic sticky maakt het twee keer bovenaan blijft staan. Helaas kan ik dit niet veranderen :(. Ik ben dit nagegaan en dit is voor nu in ieder geval niet mogelijk. Als dit in de toekomst wel zo is, zal ik het uiteraard aanpassen!

Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Hallo Annabelle

Bij het markeren van een topic tot "Sticky topic" wordt dit topic inderdaad gekopieerd. Een topic blijft als "sticky topic" (bijna) bovenaan het Forum Board staan. De kopie van het topic verdwijnt langzaamaan naar achterliggende pagina's totdat er weer een bericht wordt geplaatst. Dat bericht verschijnt dan in beide topics.
Dat is ook weer het geval met het topic waarnaar DavidBlaszyk verwijst.

Op zich geen ramp. Maar bij een volgende Forum Refresh kan dit euvel wel op de aktie-lijst worden gezet.
Het topic over Contactloos betalen is nu dus twee keer zichtbaar. Wellicht dat door een tijdelijke 'error' dat topic tijdelijk drie keer te zien is geweest.

Succes!

Netwerker
Annabelle
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1846Posts
  • 148Oplossingen
  • 119Likes
Hi Netwerker!

Het klopt wat je zegt! Ik heb het inderdaad niet goed omschreven. In dit voorbeeld is het een beetje verwarrend, maar alleen als er een reactie komt zal het 'tweede' bericht weer bovenaan komen staan:). Ik zal kijken of hier in de toekomst wat aan gedaan kan worden.


Anonymous
Niet van toepassing
Wat ik graag nog aangepast zie ( en dan heb ik het eigenlijk over de gebruikers die op het forum zitten met hun mobiel waaronder ik een van ben :D) is de knop ongepaste inhoud melden dat deze er ook komt (dit kan nu alleen als hij op volledig staat) en de optie om een bericht te verplaatsen naar het juiste topic.

Groetjes Steven
Annabelle
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1846Posts
  • 148Oplossingen
  • 119Likes
Hi stevied86

Dat van 'ongepast inhoud melden' in de mobiele versie schrijf ik op! Dat is inderdaad een goeie:D.

Het kunnen verplaatsen van topic's is een speciaal recht, alleen enkele gebruikers die de hoogste rangen hebben en moderators hebben deze permissies. Omdat jij inmiddels de medewerkersbadge hebt, is dit op jouw account niet van toepassing. Ik zal dit wel meenemen, wellicht gaat dit in de toekomst (voor bepaalde medewerkers) wel mogelijk worden.

Bedankt voor je input, die is namelijk altijd welkom!
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic