Beste @Alex
Ik ben het met je eens dat forumlid @Energieboy een goede uitleg heeft gegeven. Maar zijn uitgebreide informatie is erop gericht om te voorkomen dat ik in de toekomst nogmaals ongewenst gebeld wordt door een externe partner van Vodafone.
De kern van het probleem beschouw ik daarmee niet als opgelost.
Op de website van Vodafone staat nergens informatie (met telefoonnummers + e-mail adressen) van externe partners, alsmede een toelichting waarom deze externe partners van Vodafone officieel toestemming hebben om te bellen met klanten. Dat is een gebrek aan informatie en transparantie richting klanten. Publicatie hieromtrent op de website van Vodafone is wenselijk (oplossing 1).
Wanneer een klant vervolgens na een telefonisch afgesloten bestelling nog vragen heeft, of de bestelling wil wijzigen/annuleren en er vervolgens via klantenservice van Vodafone achterkomt dat de bestelling niet bij hun, maar bij een externe partner is geplaatst, wordt een klant geconfronteerd met groot ongemak. Klantenservice stelt dat zij niets kunnen veranderen en dat de klant contact moet opnemen met die externe partner. Vervolgens raak je als klant verzand in een totale onbereikbaarheid van die externe partner.
Oplossing 2 is naar mijn mening dat klantenservice Vodafone in dergelijke gevallen wel in het systeem kan muteren en zodoende de klant direct kan helpen..
Overigens is afgelopen woensdag gebleken dat een agent van de klantenservice wel iets voor de klant kan doen. De betreffende agent had een mobiel nummer van de betreffende externe partner (beloptie.nl) en heeft geregeld dat mijn bestelling werd geannuleerd. Dezelfde dag in de namiddag ontving ik van Beloptie een mail, waarin zij bevestigen dat mijn bestelling was geannuleerd.
Tenslotte nog het volgende. Het inschakelen door Vodafone van externe partners verhoogt het risico dat er geen eerlijke klantgerichte informatie wordt gegeven. Deze bedrijven werken immers op provisiebasis, terwijl Vodafone zelf - naast het begrijpelijke winstoogmerk - ook rekening houdt met tevredenheid van klanten en hen ook daadwerkelijk als klant wil behouden.
Dat Vodafone mij als klant erop wijst dat over 4 maanden mijn contract afloopt en niet automatisch kan worden verlengd omdat het abonnement Red Essential niet meer in het pakket zit, is op zich prima. Een klant hierover telefonisch te benaderen verdient naar mijn mening niet de schoonheidsprijs, want de kans is aanwezig dat een klant zich overvallen voelt. Het verdient aanbeveling om de klant hierover per e-mail te benaderen en gelijk aan te geven welke opties de klant heeft om te verlengen met een ander abonnement (oplossing 3).
Ik denk dat deze post in mijn topic best mag worden beschouwd als het beste antwoord, hoewel een nadere reactie van Vodafone in hoeverre men de 3 oplossingsgerichte aanpassingen kan doorvoeren, op prijs wordt gesteld.