Arie-Jan

Gedreven Meedenker
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

De nieuwe My Vodafone App is live!

Hallo, mijn naam is Arie-Jan en ik ben binnen Vodafone verantwoordelijk voor de My Vodafone App.

Op 10 februari hebben we onze volledig nieuwe My Vodafone App live gezet voor klanten met een Google Android of Apple iOS smartphone en/of tablet.
De nieuwe App draait volledig om jou en past zich aan op jouw persoonlijke situatie. Je krijgt bijvoorbeeld een extra waarschuwing vanuit de App zodra je databundel bijna op is, om je te behoeden voor ongewenste kosten.
Het nieuwe design is speels (hopelijk vinden jullie het leuk) en je kunt je eigen foto en naam toevoegen. Er is een 24/7 chatoptie beschikbaar, zodat je op ieder moment met je vragen terecht kunt bij een Vodafone medewerker. Natuurlijk kun je ook via de telefonische klantenservice, 24/7 Twitter en het forum onze hulp inroepen via deze app.

De afgelopen maanden hebben we dankzij een groep klanten al veel feedback ontvangen over deze App, de bèta test met klanten vanuit het Vodafone forum was super leuk en leerzaam. Veel feedback van onze testers hebben we direct verwerkt. Wij vinden deze App ontzettend belangrijk en willen jullie graag laten weten dat jullie zelf invloed kunnen uitoefenen op hoe deze App zich verder ontwikkelt. De komende maanden zullen er nog meer functionaliteiten worden toegevoegd, dus laat ons weten wat we volgens jullie nog moeten aanpakken!

Ik zal regelmatig op het forum te vinden zijn om jullie suggesties en vragen te bespreken. En natuurlijk om nieuwe ontwikkelingen met jullie te delen.

Heel veel plezier met het gebruiken van de nieuwe app en alvast bedankt voor jullie reacties!
216 Reacties 216
Flow

Gedreven Raadgever
  • 132Posts
  • 14Oplossingen
  • 29Likes
"Ik zie een aantal keer de vraag om de oude en nieuwe app naast elkaar te laten bestaan. Dat is echt geen optie. Er zijn nu al functies die alleen in de nieuwe app beschikbaar zijn. Dat zijn bijvoorbeeld de 24/7 chat en inzage in je gegevens als je Hybride hebt. Daarnaast zitten er voor deze app nieuwe functionaliteiten in het vat die in de oude app niet getoond kunnen worden. Om deze opties werkend te krijgen wordt er veel aangepast in onze systemen. Daardoor zou je niet alleen nieuwe functies missen, maar zouden ook bestaande langzaam wegvallen. Twee apps naast elkaar is daarom geen optie. "
Voor wat ik vluchtig zag in de nieuwe app, zijn hier inderdaad wat nieuwe mogelijkheden op ingebouwd maar zijn er zeker geen functies vervallen die in de oude app aanwezig zijn. De oude app zou dus in principe hooguit in geval van security issues geupdate kunnen worden zodat mensen die ruim voldoende hebben aan de oude app het hierbij kunnen laten.
Ik kan mij geen enkele functie in de nieuwe app voorstellen die voor oudere mensen of mensen met een handicap een gemis zouden zijn.

Hij geeft aan dat er in de bestaande app, bestaande functies weg zullen vallen i.v.m. aanpassingen op de backend systemen.

Waarom 2 apps onderhouden? Daar ben ik het mee eens...

🙂
pinsulani

Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes
Arie-Jan,

Ik zie dat Vodafone de klassieke fout maakt die vele bedrijven en overheden maken door voor aanvang geen draagvlak te (willen) creëren onder een (al eerder gerefereerde) representatieve groep klanten/eindgebruikers maar zaken er gewoon doorheen drukken. Dit is al eerder gebeurd met 360. Daarom mislukken ICT-projecten zo vaak en wordt er imagoschade geleden.

Jullie leveren data- en beldiensten maar jullie geven ook aan dat deze app heel belangrijk is. Jullie hebben bepaalde ideeën over functies en de user interface. Ik begrijp het volkomen dat apps doorontwikkeld worden en er vernieuwingsdrang is. Allemaal prima maar vraag van te voren aan deze groep of men wilt swipen i.p.v. tappen en communiceer eerlijk dat met swipen een compromis wordt gedaan aan gebruiksgemak ten gunste van eyecandy, vraag welke functies een must zijn, welke nice-to-have, welke onnodig, welke goed zijn, welke beter kunnen. Met deze informatie ga je ontwikkelen en hou je deze groep betrokken bij het hele proces tot aan de release. Zo heb je een stevig fundament die deze nieuwe app rechtvaardigt.
ABI

Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
hmm
ABI

Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
hmm







xahmol

Gedreven Liefhebber
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes
Klikbaar maken van de bolletjes en heldere teksten bij de bolletjes zou veel ergernis wegnemen ja.

Dan nog blijft het een slecht ontworpen interface waar design niets toevoegd aan gemak, maar dan is er tenminste mee te werken.
Al had ik liever gezien dat de nieuwe functionaliteit binnen de vorige stukken betere interface zouden zijn gerealiseerd.

En het zou erg prettig zijn om voor de time being de oude app terug te zetten tot de aangepaste app er is. De nieuwe functionaliteit die in de nieuwe sop zou zitten missen volgens mij erg weinig mensen.
mcrapts

Meedenker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes
Het lijkt me inderdaad handig als het swipen niet meer noodzakelijk is en er tekst bij de bolletjes komt te staan. Als de animaties dan ook nog versneld worden, dan lijkt het me dat de app redelijk werkbaar is. Ik blijf er echter bij dat het trekken aan een dood paard is. Ik had liever een hele "saaie" standaard iOS 7-app gezien die meteen mijn tegoed laat zien met onderin tabjes voor klantenservice, blox en rekeningen. Maar goed, het is niet mijn app en daarmee straalt het voor Vodafone waarschijnlijk weinig identiteit uit.

De reacties in de App Store zijn overweldigend negatief (zoals ik op de eerste pagina al voorspeld had), het lijkt me dat het gehele ontwikkelteam kritisch moet kijken naar wat de app doet en wat de consumenten willen dat het doet. Belangrijkste punten zijn daarbij denk ik snelheid (en dan bedoel ik fundamenteel, dus het aantal benodigde handelingen om een taak voor elkaar te krijgen), overzichtelijkheid en gebruiksvriendelijkheid.
Tiuri

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
@Arie-Jan
 
Waarom beginnen jullie niet een pagina voor beta testers op google+ ?? Er zijn diverse app ontwikkelaars die van deze mogelijkheid gebruik maken. De androidcentral app bijv heeft een eigen pagina. Facebook for Android gebruikt ook deze mogelijkheid. Mensen die de nieuwste versies willen testen kunnen lid van deze pagina worden en krijgen daardoor toegang tot de beta versie die jullie beschikbaar maken via de google play store. Zo kun je toch min of meer twee versies van de app tegelijkertijd aanbieden terwijl de beta versie verder ontwikkeld wordt.
Er bestaan al minstens 7 nationale Vodafone pagina's, dus moet dit toch ook voor Vodafone Ned mogelijk zijn.
 
Volgens mijn telling zijn er door dit topic op dit forum alleen al circa 25 nieuwe forumleden bijgekomen, dus ik denk dat zo'n beta test via google+ wel meer dan 140 mensen trekt. 
Underscore_101_

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes
Beste Flow,

Vind je het erg netjes om klanten belachelijk te maken?

Een Nokia E72 valt ook onder het kopje smartphone, en daar kun je niet mee Swipen bijvoorbeeld, ik weet niet hoe oud je bent, maar telefoons zijn niet gisteren uitgevonden en bestaan niet alleen van Samsung en Apple.

Iets meer respect naar Vodafone klanten zou je niet misstaan.

Ik heb nog wat andere reacties van je gelezen inmiddels, en ik denk dat Vodafone jou bovenaan het lijstje met personen moet zetten die ontslag dienen krijgen.
Underscore_101_

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes
Beste @Flow

@Rob. Ik verwacht niet dat de app meer data verbruikt. De animaties staan in de installatie. Uiteindelijk haalt hij nog altijd dezelfde informatie van de server.

Dankjewel voor deze feedback.

GerritS1976

Gedreven Raadgever
  • 162Posts
  • 6Oplossingen
  • 48Likes
@Flow
"Hij geeft aan dat er in de bestaande app, bestaande functies weg zullen vallen i.v.m. aanpassingen op de backend systemen."
Jep, en dat gebeurt van vandaag op morgen.

"Waarom 2 apps onderhouden? Daar ben ik het mee eens..."
Jij wel... velen naast jou niet, ehm... het grootste deel zelfs niet. Dat jij helemaal in de wolken bent van de nieuwe app weet één ieder al na je eerste bericht maar ondertussen lezen we in bijna ieder bericht dat je tevreden bent terwijl velen in de tussentijd belangrijke verbeter punten hebben aangehaald of hun ongenoege hebben laten weten.

Het lijkt mij echter niet de bedoeling om steeds maar aan te geven dat je helemaal stapel bent op de app, en dat anderen maar voor jou tevredenheid moeten gaan uitwijken. Doelstelling van Vodafone (lijkt mij) om een passende oplossing te zoeken waarmee iedereen tevreden gesteld kan worden. Daarom gaf ik al eerder aan, laat mensen zelf dergelijke dingen instellen zodat iedereen ermee tevreden gesteld kan worden.

@pinsulani
"Ik zie dat Vodafone de klassieke fout maakt die vele bedrijven en overheden maken door voor aanvang geen draagvlak te (willen) creëren onder een (al eerder gerefereerde) representatieve groep klanten/eindgebruikers maar zaken er gewoon doorheen drukken. Dit is al eerder gebeurd met 360. Daarom mislukken ICT-projecten zo vaak en wordt er imagoschade geleden."
Een nog mooier voorbeeld is Microsoft met haar Windows 8. Closed beta testers waren blijkbaar tevreden.

Tijdens Open beta kwamen al wat klachten en problemen naar buiten maar Microsoft bleef volhouden ... Windows 8 wordt gereleased, resultaat? één grote flopper en update 8.1 moest heel wat veranderingen opleveren *kuch* maar, ook nu weer beloofd Microsoft een nieuwe update want jawel... het startmenu en het bureaublad voldoet nog steeds niet volgens de grootste hoeveelheid gebruikers.

Juist een kleiner bedrijf (lees: kleiner dan Microsoft) genaamd "Vodafone" zou hier iets van kunnen opsteken, maar maakt precies dezelfde fout. En om de fout te corrigeren wordt 3 weken uitgetrokken "hopen ze" maar hebben vele klanten al besloten de app te verwijderen en levert het een forse imago-schade op. Zonde! Want de oude app terugplaatsen zou dit alles juist kunnen voorkomen.

@Tiuri
Waarom überhaupt via Google+ dit kan zelfs via (een afgesloten beta-area van) het forum.

@Underscore_101_
Hij werkt niet voor Vodafone.

ismo2004

Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
De nieuwe app is VERSCHIKKELIJK! Onhandig en onduidelijk. Voor mij erg moeilijk te lezen op mijn Iphone 5s en onhandig met dat GESLEEP. Vond de oude app zeer prettig en snel. Waarom hebben jullie dit veranderd? Kan ik de oude app ergens downloaden om dit onhandig ding te vervangen?
pinsulani

Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes
@ismo2004,

Download links naar oudere versies zijn vermeld in deze thread. Android is eenvoudig te doen. App verwijderen, automatisch bijwerken in Playstore uitzetten, oude downloaden en installeren en je bent terug. Voor iOS weet ik niet hoe dit moet. Iig kan je de oude versie downloaden en dan wellicht via iTunes op je computer het proberen.
Flow

Gedreven Raadgever
  • 132Posts
  • 14Oplossingen
  • 29Likes
@gerritbij jou is het onderhand ook duidelijk dat je alleen maar klaagt om te klagen. Je posts voegen onderhand al lang niks meer toe.

Financieel gezien is 2 apps onderhouden gewoon dom. Ze gaan toch aanpassingen doen en misschien de bolletjes zelfs klikbaar maken....

Het punt dat ze die feedback oppakken getuigt dat ze luisteren naar hun klanten. Toch?

@ABIOp jou ga ik niet eens meer reageren. Leer jij maar eerst schrijven. Speel wel een kruiswoord puzzel als ik woorden wil achterhalen.

@Underscore_101_

Wie maak ik belachelijk? Weet niet waar jij het over hebt...
Terry

Liefhebber
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 23Likes
Er worden een aantal suggesties gedaan die de discussie niet echt versterken. Twee apps tegelijkertijd online zitten is een gedrocht van een oplossing. Er moet gewoon één app komen die goed is. Een andere optie is er wat mij betreft niet.

Daarnaast, dingen als 'swipen' instelbaar maken vind ik onzin. Een oersimpele app als dit moet zonder instellingen perfect functioneren (wederom: bekijk de Simyo-app eens! Zó moet het.) Het hele onderscheid tussen 'jongeren', 'normale klanten' en 'zakelijke klanten' wat ik soms voorbij zie komen vind ik overigens ook onzinnig, elke gebruiker is gebaat bij overzichtelijkheid, gebruiksgemak en snelheid, hoe jong of zakelijk je ook bent.

Tot slot, @Flow : "Het punt dat ze die feedback oppakken getuigt dat ze luisteren naar hun klanten. Toch?"

Dat is wel erg makkelijk gedacht. De app is sinds november al in een beta-fase, en zoals AJ zelf heeft toegegeven was er toen al kritiek en is er toen ook al niks mee gedaan! Er wordt beloofd dat er naar gekeken wordt, maar voorlopig is er nog niks concreet.

Daarnaast blijft het gewoon een feit dat de app ontworpen is met een compleet verkeerd eisenpakket waarbij de gebruiker *niet* centraal staat (ook al beweert Vodafone anders, het is gewoon niet zo). Hoeveel aanpassingen je ook doet, het blijft een gedrocht (sorry dat ik het zeg).

Aan beloftes heb ik als klant niks, dus zolang er nog geen veranderingen zichtbaar zijn, blijf ik (en velen met mij, bemerk ik) zeer kritisch.
davod10

Gedreven Meedenker
  • 2448Posts
  • 57Oplossingen
  • 0Likes
Ik ben het eens ben met elke opmerking waarin respectvol enkele verbeteringen voor de app geopperd zijn. Maar totdat het zover is, heeft iemand nog de apk van de vorige versie? Waarbij je met 1 klik direct alle tegoeden kon zien...

- edit -

Dank voor de link jongens! Hij stond op bijna elke pagina in dit topic 😄 dat ik die over het hoofd had gezien...
Ik had in eerste instantie dit topic vluchtig doorgenomen, hierbij zag ik vooral opbouwende kritiek en een individu wiens schrijfstijl me tegenstaat. Vandaar mijn openingszin hierboven.

Ik heb er vertrouwen in dat ik een volgende update juist meer tevreden ben met de nieuwe app.

pinsulani

Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes
@ChrisNL,

Op pagina twee van deze thread heeft GerritS1976 een link geplaatst.
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hi allemaal, kritische klanten waarderen we, en feedback ook. Ik denk dat Arie-Jan al meer dan duidelijk heeft laten zien dat feedback zeer serieus genomen wordt. Niet elke suggestie kan/zal doorgevoerd worden, maar een aanzienlijk aantal suggesties die zijn gedaan (zowel hier als via andere kanalen van de klantenservice) worden al ontwikkeld en dat is hier ook bevestigd. Dat geeft wel aan dat we echt luisteren toch?

Dus, als je onderbouwde suggesties hebt: shoot!
Eén verzoek: verschiet je munitie aub op iets inhoudelijks, niet op de man ;). Iedereen heeft recht op zijn mening en mag die (netjes) uiten. Op die manier maken & houden we de sfeer hier aangenaam en daar schieten we allemaal het meeste mee op. In een aangename sfeer kun je brainstormen 🙂

PS.
Misschien ten overvloede: tenzij je bij iemands naam de titel "Admin", "Moderator" of een Vodafone-icoon ziet (zie bv Arie-Jan) is die persoon net als jij een Vodafone klant die zijn feedback geeft. Tot dusver zijn dus de enige medewerkers die hier gepost hebben ikzelf en Arie-Jan.

PPS.
Die link is idd eerder gepost Chris. Heel binnenkort is je tegoed trouwens weer net zo snel inzichtelijk als je gewend bent.
GerritS1976

Gedreven Raadgever
  • 162Posts
  • 6Oplossingen
  • 48Likes
@Terry
"Er worden een aantal suggesties gedaan die de discussie niet echt versterken. Twee apps tegelijkertijd online zitten is een gedrocht van een oplossing. Er moet gewoon één app komen die goed is. Een andere optie is er wat mij betreft niet."
Er is een tussenoplossing die alleen niet geboden wordt. Het gaat er niet om dat mensen niet willen overstappen op de nieuwe versie, dit willen velen gerust maar dan moet de app wel voldoen aan een aantal voorwaarden die mensen aan een dergelijke hulptool stellen. Een tussenweg had kunnen zijn, de oude app blijven aanbieden. Nieuwe app aankondigen voor publieke beta en mensen oproepen deel te nemen aan de publieke beta.
Zijn de grootste problemen, fouten etc. eruit kan daarna de oude app offline gehaald worden en je de klanten de nieuwe app presenteren. Dat voorkomt imago-schade!

Al is het puur voor het overbruggen tussen de Oude app en een "GOEDE" nieuwe app. Het had voor velen de ultieme oplossing geweest.

"Daarnaast, dingen als 'swipen' instelbaar maken vind ik onzin. Een oersimpele app als dit moet zonder instellingen perfect functioneren (wederom: bekijk de Simyo-app eens! Zó moet het.) Het hele onderscheid tussen 'jongeren', 'normale klanten' en 'zakelijke klanten' wat ik soms voorbij zie komen vind ik overigens ook onzinnig, elke gebruiker is gebaat bij overzichtelijkheid, gebruiksgemak en snelheid, hoe jong of zakelijk je ook bent."
De Simyo app heb ik weinig aan 🙂 Ik kan mij echter voorstellen dat jongeren helemaal weg zijn van swipen, dat het niet thuis hoort in een app als deze zijn velen het inmiddels over eens. Wil je die jongeren daarin de mogelijkheid bieden, zou je zoiets moeten kunnen aanbieden middels instellingen.

Klopt, dus Swipe er volledig uithalen is "DE" oplossing. Echter, als je een beetje tussen de regels doorleest wilt Vodafone hier niets vanaf weten waardoor je eigenlijk kunt uitgaan dat het doel is om een specifieke doelgroep te bereiken. Om dat weer te voorkomen is opties aanbieden weer een mogelijkheid om toch weer alle doelgroepen te kunnen bereiken.

"Dat is wel erg makkelijk gedacht. De app is sinds november al in een beta-fase, en zoals AJ zelf heeft toegegeven was er toen al kritiek en is er toen ook al niks mee gedaan! Er wordt beloofd dat er naar gekeken wordt, maar voorlopig is er nog niks concreet. "
Microsoft en UPC zijn hierin grote voorbeelden zoals ik al aangaf. Vele klachten, maar er wordt nauwelijks iets gedaan. Nog 2 1/2 week en dan zullen we zien of er echt iets mee gedaan is.


@ChrisNL
Je bedoelt deze oude app (2.8.0 even uit mijn hoofd) ? 🙂
pinsulani

Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes
Kan me niet voorstellen dat jongeren massaal hadden geklaagd als het swipen niet in de nieuwe app had gezeten. Het is tenslotte maar een app om gegevens te bekijken. Er is niets spannends aan.
ABI

Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
hmm
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic