@NetwerkFreak Je praat echt onzin met je hele "branded" verhaal. Ik zal het uitleggen:
Ik heb een sim lock vrije Q10 gekocht, buiten Vodafone om. Geheel vrij van enige invloed van Vodafone dus, non branded.
Zodra je een BlackBerry 10 toestel in gebruik neemt en er een sim kaart in plaatst gaat hij automatisch op zoek naar de nieuwste software. Dat is in dit geval dus de laatste software die beschikbaar is via Vodafone want hij kijkt naar de geplaatste sim kaart. Als die eerste update geinstalleerd is verschijnt pas het Vodafone logo op het scherm. Zou ik als eerste een sim kaart van KPN hebben gebruikt zou ik het KPN logo hebben gekregen.
Moraal van dit hele verhaal:
De provider van je sim kaart heeft dus invloed op de software die je op je telefoon kunt installeren. Ze kunnen software actief pushen en ook actief tegen houden. Ondanks alle tegenstijdige berichten die de moderaters hier doen heeft vodafone de controle of je de software wel of niet krijgt. Je kunt buiten vodafone om wel nieuwere software installeren. Dat kan op twee manieren: een sim kaart van een andere provider plaatsten en vervolgens updaten (of herstellen naar de fabrieksinstelling terwijl de sim er nog in zit), of een versie van internet plukken (een leak).
Dit hele systeem heeft een gigantisch nadeel. Als je een BlackBerry Z30 hebt gekocht buiten Vodafone om (wat ze notabene in een ander topic als optie geven) ben je genaaid want Vodafone geeft hiervoor geen software uit. Overigens is Vodafone hier in niet alleen, voor zo ver ik weet heeft geen enkele provider de Z30 actief in hun assortiment. Je bent dus gedwongen een versie van internet te gebruiken (wat bij mij overigens nog nooit problemen heeft gegeven).