D-2010

Stamgast
  • 59Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

4G vss 2G

Hallo, er wordt beweerd dat 4G een beter bereik heeft dan 2G. Hoe kan het dan dat ik soms alleen 2G-signaal op mijn toestel ontvang en geen 4G?
Ik weet zeker dat beide signalen van dezelfde mast afkomen. Daarnaast wordt 4G op de 800mhz uitgezonden en 2G op de 900mhz. Daarom alleen al zou het 4G-signaal al verder moeten reiken.
Heeft iemand hier een duidelijke verklaring voor?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Ik heb de postcode erbij gepakt en ik zie dat er een storing is op 3G, Hierdoor springt je toestel van 2G naar 4G en terug.
Er staan gelukkig wel meerdere masten, maar door de storing op 3G merk je dat er een overbelasting is. Doordat iedereen zich aanmeldt op het 4G netwerk, wordt je terug gezet naar 2G. ZOdra het dan weer mogelijk is, schakelt je toestel naar 4G.
Hierdoor komt op het ene moment 4G sterker door en op het andere moment 2G.

Bekijk in context

6 Reacties 6
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Het kan verschillende oorzaken hebben waarom er 2G in beeld komt in plaats van 3G of zelfs 4G.
Denk hierbij aan:
- storing
- werkzaamheden
- omgeving (isolatie en hoge gebouwen, bomen etc.)
- antenne telefoon.
- drukte op de mast
En zo zijn er nog een paar op te noemen.

Je kunt betreft de dekking, werkzaamheden en storingen altijd onze dekki gekaart controleren. Daarnaast zou je altijd onze network check kunnen doorlopen en het eventueel laten aanmelden via een onderzoek D-2010
D-2010
topicstarter
Stamgast
  • 59Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes
Beste Steven, bedankt voor je snelle reactie.
Van een storing en werkzaamheden is geen sprake. Voor wat betreft 'omgeving', daar hebben zowel 2G als 4G allebei te maken met dezelfde omstandigheden, dus dat is niet aannemelijk.
Je hebt het ook over de antenne in de telefoon.. Is er dan een aparte antenne voor het 4G-signaal in de telefoon? Zo ja, is die dan mogelijk minder goed dan degene voor het 2G-signaal?
Van drukte op de mast is volgens mij ook geen sprake, want zodra ik weer 4G-bereik heb (meteen weer als ik buiten ben), dan werkt internet en bellen over 4G prima.
Je schrijft ook dat er nog een paar andere punten/oorzaken mogelijk zijn. Welke zijn dat dan?
Een onderzoek is voor mij niet nodig, ik ben enkel nieuwsgierig hoe een en ander werkt.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Er kunnen meerdere antennes in de omgeving staan. Dit wil ik graag voor je controleren. Heb je voor mij een postcode?
Het kan zijn dat het uit een of meerdere masten in de buurt staan. Echter ben je afhankelijk van de mast waar je telefoon mee verbind.

In je telefoon zit een antenne die bepaalde signalen kan oppikken. Dit is een antenne voor zowel 2g 3g of 4g.

Zoals ik uit jouw bericht haal is het eerder de postcode met de dekking hiervan. Door een onderzoek te starten wordt het ook aangekaart bij mijn collega's die over de dekking gaan (network crew).
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Als het echt aan de dekking ligt, zijn er meerdere mensen die hier last van hebben. Hoe meer mensen dat onderzoek doen. Hoe groter het issue hiervan.
D-2010
topicstarter
Stamgast
  • 59Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes
Momenteel ben ik op vakantie in Oldebroek.
De postcode waar ik dit ervaar is 8096 BE.
Kan het zijn dat het 2G-signaal met een sterker zendvermogen wordt uitgezonden?
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Ik heb de postcode erbij gepakt en ik zie dat er een storing is op 3G, Hierdoor springt je toestel van 2G naar 4G en terug.
Er staan gelukkig wel meerdere masten, maar door de storing op 3G merk je dat er een overbelasting is. Doordat iedereen zich aanmeldt op het 4G netwerk, wordt je terug gezet naar 2G. ZOdra het dan weer mogelijk is, schakelt je toestel naar 4G.
Hierdoor komt op het ene moment 4G sterker door en op het andere moment 2G.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic