ik ben een week of 6 geleden overgestapt van een standaard abbo bel-sms-web abbo naar een iphone smart abbo.
mijn probleem is dat de snelheid van het vodafone netwerk zeer slecht is, mijn netwerk is nu evensnel als met mijn oude abbo.
oude abbo beloofde een snelheid van max. 3.6 mbps, het ismart heeft een max snelheid van 14.4 mbps.
3G is nagenoeg altijd aanwezig, telefoon verbinding is ook altijd goed, geen last van wegvallend internet of gsm netwerk.
hieronder de feiten:
ik zit in de postcode regio 2231
volgens de dekkingskaart van vodafone in een gebied waar de dekking het beste is.
dit zijn mijn gemeten snelheden met de speedstest.net app:
0.11
0.50
5.14
1.93
0.42
3.01
2.52
0.24
0.43
0.27
(ook getest met andere apps, zelfde resultaat).
dit betekend dus een gemiddelde snelheid van 1.45 mbps, gemeten met de speedtest.net app, ook met diverse hosts.
ik heb dit getest in diverse postcode gebieden, op diverse dagen, , diverse weeromstandigheden, op diverse tijdstippen, hier zat geen verschil in.
wat heb ik geprobeerd:
iphone 4 op ios 4.3.3 (met en zonder nieuwe microsim)
andere iphone 4 op ios 5.0
iphone 4s op ios 5.0
iphone 4s op ios 5.0.1 ( met nieuwe microsim)
nieuwe microsim
ik heb binnen getest
ik heb buiten getest
's ochtends getest
's avonds getest
's nachtsgetest
ik heb getest in andere postcode gebieden, zelfde resultaat (Rijnsburg, Leiden, Katwijk, Aalsmeer, Oegstgeest, Noordwijk)
ik heb op mn dakterras gestaan (hoekhuis in wijk met laagbouw) waarbij ik op de mast van vodafone uitkijk, afstand ongeveer 500mtr
ik heb contact gehad met de klantenservice, kreeg een vervelende betweter aan de lijn die beweerde dat het aan mn instellingen ligt, hij wist dat ik net de nieuwe iphone 4S had, en vertelde me dat mn instellingen verkeerd stonden. ik vertelde deze meneer dat ik dat uiteraard zelf al had gecheckt via de vodafone site waarop ik als dom antwoord kreeg dat er wel meer fout kon staan. hij gaf me als suggestie te controleren of mijn 3G wel aanstond, jammer dat deze meneer zo onkundig was, want dan had hij wel geweten dat je sinds Apple de nieuwe A5 processor gebruiktin de 4S je 3G niet meer uit kunt schakelen. dit gesprek hielp dus niet echt, en uiteindelijk was hij me zat en verwees me door naar de vodafone winkel, dat men het daar voor me op konden lossen.
vervolgens naar de vodashop in Leiden geweest, daar ook weer als een simpele behandeld. de medewerkster gaf me al lurkend aan een blikje cola als reden dat ik op ios 5.0 draaide ipv de nieuwste ios 5.0.1. wel nam ze de moeite me een nieuwe microsim te verstrekken. vervolgens met nog steeds een waardeloze internet verbinding richting huis gegaan om mn iphone 4S te updaten, en u raad het al, na de update nog steeds beroerd internet.
nu begrijp ik wel dat die max. snelheid van 14.4 een utopie is, en je daar alleen in de buurt komt wanneer je in de mast zelf klimt, maar het lijkt mij wel gezien de omstandigheden dat ik veel snellere snelheden dien te halen dan dit.
deze snelheden kan simyo mij ook bieden, daar heb ik geen duur abbonnment voor afgesloten.
ook heb ik nog een poging gedaan de smartphone crew te benaderen via twitter, deze gaven mij als reden voor de lage snelheid het dubbel glas in huis ( en dat terwijl de snelheid op mn balkon net zo traag is), en eventueel het weer.
hier ben ik dus ook niet veel wijzer van geworden.
ik denk dat ik dus wel kan stellen dat ik 2 dingen heb uitgesloten die voor een traag internet kunnen zorgen, en dat zijn:
1. het toestel
2. mijn locatie
ik vraag me nu dus concreet af hoe gaat Vodafone dit voor mij oplossen, want deze situatie vind ik onacceptabel.
test op 26.12.2011 02:04
ping: 68ms
download: 1.98 MBPS
upload: 0.35 MBPS