mirjam2

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

mobiel nummer is doorgegeven aan buitenlands scamnummer - What to do?

Hallo, mijn moeder van 85 is gebeld door een buitenlands nummer 088812, duidelijk een scam. Ze zeiden dat ze van Microsoft waren en iets over haar computer. Aangezien zij dit allemaal niet begreep en ik meestal haar zaken beheer/oplos heeft zij mijn 06 nummer doorgegeven. Mijn vraag is nu, kan dit kwaad. Wat kunnen ze hiermee?
5 Reacties 5
Blokkade

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo Mirjam,
Ik gok even dat je moeder is gebeld door het nummer + 8 8 1 8 2 1 2 1 0 3 6 9 want dat nummer is al eventjes bezig slachtoffers aan het maken en wat jammer dat er opgepakt is want vanaf dat moment begint de teller te lopen omdat het een heel duur buitenlands nummer is, het lijkt om enkele euro's per seconde te gaan. Neem zo snel mogelijk op met vodafone om de boel te laten blokkeren. Een gelijke situatie als deze, nog bizarder zelfs omdat ik nooit had opgenomen, heeft mij toen bijna tachtig euro gekost. Omdat ik nogal argwanend ben heb ik toen het nummer laten blokkeren en ook zelf een blokkade op mijn telefoon gezet voor dit nummer. Het heeft me wel wat moeite gekost om het geld terug te halen maar ik vond niet dat ik de dupe hoefde te worden van een oproep die ik nooit heb beantwoord. Vodafone was dat gelukkig met mij eens.
Sindsdien ben ik huiverig voor +88 nummers. Neem ze nooit op en blokkeer ze meteen. Na elke oproep neem ik via mail contact op met vodafone en bewaar de mails die ik weer terugkrijg om zo alles chronologisch vast te leggen.
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Hi mirjam2,

Dat kan inderdaad kloppen dat deze zich zogenaamd voordoen als een bedrijf (in dit geval Microsoft). Een bedrijf zal nooit naar je bellen. Helaas gaan deze praktijken door...

Het is lastig in te schatten of je in de toekomst zal worden gebeld vanuit het buitenland. Dan blijft het advies om niet op te nemen (eventueel het nummer te blokkeren). Vooral niet opnemen of op eventuele smsjes reageren. Misschien dat ze je nummer hebben opgeslagen maar ze zullen vooral proberen je op te lichten (wat als het mij lijkt niet gaat gebeuren ;)).

Wens je een fijn weekend en fijne avond tegemoet.

Groet,
Sietske
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1394Posts
  • 51Oplossingen
  • 59Likes
Hi mirjam2,

Heb je nog wat gehad aan de tips van SamsungExpert?
Sietske
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1394Posts
  • 51Oplossingen
  • 59Likes
Wanneer we geen reactie meer ontvangen, zal dit topic binnenkort gesloten worden.
Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 443Likes
Topic gesloten.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Polls
Wat vind jij het mooiste aan de iPhone 16 serie?

Uitgelicht topic