chrisj2015

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

hoge rekening door ongevraagde sms betaaldiensten

Vandaag via mijn bankrekening verrast door een afschrijving van ruim 150 euro. Gaat in dit geval om de telefoon van mijn dochter, die normaal gesproken maandelijk circa 45 euro kost.
Hierover gebeld met Vodafone: blijkt dat er een viertal sms-diensten in totaal 114 euro in rekening hebben gebracht in de maand mei. En dat is dus gewoon betaald!. het gaat om de sms-diensten met de nummers 8877, 3331, 9925, 5588.
Kennelijk sta je hier machteloos tegen: nu zijn wel de diensten geblokkeerd, maar het geld is weg. Vodafone zegt niets te kunnen doen tegen deze ongevraagde diensten.
Dan maar wachten tot onze abonnementen (3x) zijn afgelopen en dan op zoek naar een provider die hier wel zijn verantwoordlijkheid in neemt. Het kan niet zo zijn dat er dergelijke maandelijkse afschrijvingen gaan plaatsvinden door sluwe -lees criminele- diensten en mensen daar ongevraagd de dupe van worden.
Of is de oplossing de maandelijkse afschrijving van Vodafone niet meer automatisch te laten verlopen, zodat ik zelf kan bepalen wat ik vind te moeten betalen?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Hallo Chris,

01) Je kunt klagen bij de aanbieders van die sms-diensten. En hen sommeren om jouw klacht door te zetten naar de Commissie Handhaving van de Stichting Gedragscodes Mobiele Diensten. Dat moeten zij op jouw sommatie doen.

02) Je kunt klagen bij Vodafone door middel van het online klachten-formulier. En Vodafone sommeren om jouw klacht door te zetten naar de Commissie Handhaving van de Stichting Gedragscodes Mobiele Diensten. Dat moet Vodafone op jouw sommatie doen. Eis dat Vodafone niet zelf jouw klacht gaat afhandelen. Maar eis een uitspraak van die Commissie Handhaving van de Stichting Gedragscodes Mobiele Diensten.

03) Je kunt een klachtenprocedure beginnen bij de Geschillencommissie Telecommunicatie in Den Haag. Let op: eerst moet je een klacht hebben ingediend bij de aanbieders van die sms-diensten.

04) Je kunt een klacht indienen via de klachten-website: http://www.klacht.nl

05) Als ouder met wettelijk gezag over jouw minderjarige kind kun je bij De Rechtbank de rechtshandeling van je minderjarige kind laten vernietigen. Dat is dus helemaal ongedaan laten maken. Daarvoor moet de Rechter wel een bindende uitspraak doen. Dat is geregeld in het consumentenrecht van het Burgerlijk Wetboek. Bij deze optie, adviseer ik je om je te laten adviseren door een advocaat gespecialiseerd in het Consumentenrecht. Dat kan zelfs als een minderjarige een button heeft aangeklikt waarmee hij/zij accoord is gegaan met bepaalde voorwaarden. Of toestemming heeft gegeven om bedragen te incasseren middels de Vodafone factuur.

Blijf strijden om je geld terug te krijgen. Vodafone heeft in het verleden aangekondigd keihard op te zullen treden tegen malafide sms-diensten-aanbieders. Je moet Vodafone aan die aankondiging houden. Vodafone heeft ook een verantwoordelijkheid. En die heeft Vodafone in het verleden ruiterlijk erkend.

Succes!


Netwerker

Bekijk in context

10 Reacties 10
Anonymous
Niet van toepassing
Hey chrisj2015,

De betaalde sms diensten komen er natuurlijk niet zomaar op. Doordat jouw dochter op een bericht reageert of akkoord geeft op dit soort dingen van externe bedrijven mogen zij deze kosten in rekening brengen. De kosten van deze diensten worden in rekening gebracht bij de rekening van het abonnement.

Echter staat Vodafone hier buiten! En kan hier dus ook niks aan doen. De kosten dienen inderdaad betaald te worden.
Zodra jij zelf gaat bepalen wat je wel en niet gaat betalen op een rekening wordt uiteindelijk het nummer geblokkeerd. Dan ben je nog verder van huis en is natuurlijk ook niet de bedoeling. Ik snap dat dit niet het antwoord is wat je wilt horen maar helaas is het niet anders plus je dochter heeft ten allertijde toestemming gegeven hiervoor. Vaak zijn dit spelletjes, beltonenn, wallpapers of 18+ content. Deze berichten kosten vaak 3 euro of meer per bericht. Je kunt dit ten allertijde beheren via payinfo.nl
Betreft de rekening en betalingen dien je echter bij de klantenservice te zijn. Vanuit hier kunnen we jou daar niet verder in helpen omdat daar privé gegegevns aangebonden zijn.
Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag.

Groetjes stevied86
chrisj2015
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Allemaal leuk en aardig door te zeggen dat Vodafone hier buiten staat, maar voorlopig staat Vodafone wel toe dat dergelijke kosten via hen geind worden, wetende dat er veel misbruik van gemaakt wordt. De diverse topics zeggen hier genoeg over.
Daarnaast is het op zijn minst opmerkelijk dat een 18 minner geen abonnement mag afsluiten maar wel toestemming mag geven om betaal smsjes te activeren?
Zonder mij te verschuilen achter mijn verantwoordelijk verbaasd het mij dat payinfo nu onder de aandacht wordt gebracht. Dergelijke attenties kunnen ook bij het afsluiten van het abonnement kenbaar worden gemaakt: dat zal de klant zeker in dank nemen. Nu is het typisch zo'n gevalletje van dat verdronken kalf en die put. Al met al niets wijzer geworden, wel wat lichter in de portemonnee.
Anonymous
Niet van toepassing
Om eerlijk te zijn ben ik het hier niet mee eens.
De betaalde diensten zijn niet van Vodafone. Daarbij staat het abonnement op jouw naam dus is het jouw verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat je dochter dit soort dingen niet akkoord geeft. Ik bedoel dit niet als een aanval. Ik probeer je het alleen uit te leggen.
Begrijp me niet verkeerd. Ik vind het zeer vervelend voor je en zeker omdat het om een behoorlijk bedrag gaat, maar bij iedere provider gaat dit op deze manier.

Groetjes stevied86
chrisj2015
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Prima hoor, je hoeft het er ook niet mee eens te zijn. Daar vraag ik tenslotte ook niet.
Maar er is ook nog zoiets als een gedragscode SMS waar Vodafone bij aangesloten is. Hier heeft de rechter in het verleden al een zeer scherpe uitspraak over gedaan.
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Hallo Chris,

01) Je kunt klagen bij de aanbieders van die sms-diensten. En hen sommeren om jouw klacht door te zetten naar de Commissie Handhaving van de Stichting Gedragscodes Mobiele Diensten. Dat moeten zij op jouw sommatie doen.

02) Je kunt klagen bij Vodafone door middel van het online klachten-formulier. En Vodafone sommeren om jouw klacht door te zetten naar de Commissie Handhaving van de Stichting Gedragscodes Mobiele Diensten. Dat moet Vodafone op jouw sommatie doen. Eis dat Vodafone niet zelf jouw klacht gaat afhandelen. Maar eis een uitspraak van die Commissie Handhaving van de Stichting Gedragscodes Mobiele Diensten.

03) Je kunt een klachtenprocedure beginnen bij de Geschillencommissie Telecommunicatie in Den Haag. Let op: eerst moet je een klacht hebben ingediend bij de aanbieders van die sms-diensten.

04) Je kunt een klacht indienen via de klachten-website: http://www.klacht.nl

05) Als ouder met wettelijk gezag over jouw minderjarige kind kun je bij De Rechtbank de rechtshandeling van je minderjarige kind laten vernietigen. Dat is dus helemaal ongedaan laten maken. Daarvoor moet de Rechter wel een bindende uitspraak doen. Dat is geregeld in het consumentenrecht van het Burgerlijk Wetboek. Bij deze optie, adviseer ik je om je te laten adviseren door een advocaat gespecialiseerd in het Consumentenrecht. Dat kan zelfs als een minderjarige een button heeft aangeklikt waarmee hij/zij accoord is gegaan met bepaalde voorwaarden. Of toestemming heeft gegeven om bedragen te incasseren middels de Vodafone factuur.

Blijf strijden om je geld terug te krijgen. Vodafone heeft in het verleden aangekondigd keihard op te zullen treden tegen malafide sms-diensten-aanbieders. Je moet Vodafone aan die aankondiging houden. Vodafone heeft ook een verantwoordelijkheid. En die heeft Vodafone in het verleden ruiterlijk erkend.

Succes!


Netwerker
chrisj2015
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hier heb ik tenminste iets aan! Dank voor de uitleg over de diverse mogelijkheden.
Ik zal het eea op gang brengen en uiteraard de uitkomst op dit forum delen.
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Als het bericht van Netwerker en goede stap vooruit is verdiend hij toch ook even die kudo ;)? Top, dan horen we het nog van je terug chrisj2015.

Fijne avond.
chrisj2015
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
en om het feest compleet te maken komt er ook nog een factuur van ruim 180 euro binnen. Vodafone stuurt je van het kastje naar de muur. Om moedeloos van te worden
chrisj2015
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Netwerker
Het advies opgevolgd en een klacht met sommatie gestuurd naar Vodafone.
Vandaag bericht ontvangen dat het gehele bedrag uit coulancebeleid eenmalig wordt teruggestort.
Keurig opgelost van Vodafone en dank aan netwerker voor het advies!
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 734Likes
Fijn om te horen Chris dat het uiteindelijk naar tevredenheid is opgelost! Bedankt voor de update.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic