hebben meer Vodafone Z10 gebruikers last van "spontane" reboots van Z10, gemiddeld 2 a 3x per dag?
sinds levering begin april heb ik last van deze spontane "reboots", soms in een App, maar soms gewoon in "steady" state als de telefoon op tafel ligt oid.. ook gemiddeld 1x per nacht als ik hem aansluit op de meegeleverde USB-lader, vreemd genoeg niet als ik hem oplaad met de PB snellader..
Blackberry zelf erkent inmiddels het issue, maar heeft nog geen "fix", de hoop is gevestigd op OS10.1 update, maar Vodafone kan helaas nog geen verwachte datum hiervoor geven ("zo snel mogelijk"), zie oa
http://btsc.webapps.blackberry.com/btsc/viewdocument.do?noCount=true&externalId=nl-nl-KB34039&cmd=displayKC&docType=kc
het lijkt om verschillende mogelijke oorzaken te gaan die allemaal hetzelfde effect hebben, een auto-reboot, door de ingebouwde trigger van OS10 te activeren die het systeem "beschermd" tegen oververhitting ed
het gebeurd met alle 4 de uitgeleverde versies van de Z10, en ook bij meerdere carriers, zij het niet in "gelijke" verhouding; het is waarschijnlijk een combinatie van hardware-software-RF network als ik de meest recente posts hierover moet geloven, waarbij eea dus via de combo Blackberry-carrier opgelost moet worden
wel moet je eerst volgende "possibles" als oorzaak uitsluiten:
1 defecte/beschadigde micro-SIM (omwisselen bij carrier)
2 defecte/beschadigde microSDHC memory-card (nieuw class 10 kaartje erin en Z10 laten formatteren)
3 corrupte/gesideloade Android Apps (wordt minder "likely" door verbeterde Android Runtime in 10.1 schijnt)
als het "rebooten" na deze stappen doorgaat (zoals 2 a3 x per dag bij mij ) dan kan het dus alleen nog maar aan hardware - software - netwerk of een combinatie daarvan liggen; meestal wordt ook de batterij "warm" (>40 graden) voordat de reboot plaatsvind, een indicatie dat de CPU erg hard moet werken..
het finale oordeel is er nog niet:
- of het is puur een software issue, wat met OS10.1 kan worden opgelost (icm met specifieke carrier settings, want gebruikers bij de ene carrier hebben er meer last van dan de andere)
- of het is toch een "bad unit" hardware issue: meest genoemde zaken zijn de "faulty battery connector" en een "CPU-issue", en er zijn gemengde verhalen over het "omruilen" van een defecte unit, soms lost het het auto-rebooten op, soms wordt het zelfs erger
- het is een combo-issue, mn bij bepaalde RF-carrier settings en aan randen van dekkingsgebied van 3G - Edge - 2G etc
zowel op Tweakers.nl als op Crackberry zie ik andere NL-Z10 eigenaars (met Vodafone) zelfde issue rapporteren, maar bij Webcare team en hier nog geen respons. Na alle andere oorzaken te hebben uitgesloten, ga ik er nu maar een "incident" van maken denk ik, dit kost mij teveel tijd zo. Ook ga ik vandaag een apart incident aanmaken bij Blackberry zelf, omdat het niet duidelijk is waaraan het ligt, en ik niet van kastje naar muur gestuurd wil worden.
heb Battery-Guru logbestanden etc om het "gedrag" te kunnen aantonen..
voor een uitgebreidere beschrijving zie mijn post op:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/40236412#40236412
toch jammer dat zo'n mooi nieuw toestel bij behoorlijk wat 1st day gebruikers deze issues oplevert, en dat carriers en Blackberry zelf zo "stil" blijven hierover, zitten niet op negatieve PR te wachten, snap ik, maar er is ook nog zoiets als klantenservice...