Pijnlijk om te lezen dat in dit geval de Vodafone moderators slecht geïnformeerd zijn mbt het stopzetten van contentdiensten zoals deze. In 9 van de 10 gevallen is het namelijk zo dat deze
niet via payinfo.nl in te zien of op te zeggen zijn, maar dat ze intern stopgezet moeten worden via de klantenservice (hier wordt een aparte tool voor gebruikt waar alle content/internetdiensten in vermeld staan, denk aan Netflix, Napster, maar ook dubieuze diensten zoals Mgage 'Phone games' en dergelijke). Verwijzen naar payinfo heeft in deze ook in vrijwel alle gevallen geen nut, in de ER2 tool die intern gebruikt wordt, zijn deze diensten wel terug te vinden. Met betrekking tot de in twijfel getrokken kosten is het zo dat de klachtenafdeling van Vodafone deze situatie beoordeelt en daarbij individueel bepaalt of er voldoende aanleiding is om de vermelde aanmelding in twijfel te trekken, in gevallen van Mgage wordt er dan ook coulanter omgegaan met terugbetalingen omdat men weet dat de aanmelding van deze diensten vaak op een illegitieme manier plaatsvindt. Echter als er toch het idee ontstaat dat er een bewuste aanmelding is geconstateerd dan wordt daar natuurlijk minder coulant mee omgegaan, vandaar ook dat deze kosten individueel beoordeeld worden door de klachtenafdeling.
In zake oorzaken van aanmelding, ben vaker tegengekomen dat klanten bij wie deze diensten actief hebben gestaan dat er vaker dan normaal pop-up advertenties op de telefoon verschijnen, bijvoorbeeld bij het starten van whatsapp of facebook messenger of snapchat. Daarbij is het zo dat al deze apps volledig advertentie vrij zijn (met name van pop-up advertenties). Het verschijnen van die pop-up advertenties bij het starten van iedere app zou dan duiden op een virus of adware dat op de mobiele telefoon zit, en laten deze nou net dat soort advertenties leveren waarbij in sommige gevallen als weggeklikt wordt, je toch aan een of ander abonnement vastzit waar je eigenlijk nooit voor hebt willen betalen! Let hier dus goed op en verwijder zo nodig adware en virussen via een app van de playstore (wel een betrouwbare kiezen natuurlijk).
Om ook nog even in de verdediging van Vodafone te schieten, er wordt hier gedaan alsof Vodafone de enige is waar deze diensten een probleem zijn. Dit is niet het geval, zie bijv. dit topic bij T-mobile forum over een vergelijkbare contentdienst van 7,50 per week:
https://forum.t-mobile.nl/mijn-factuur-betalingen-425/playoosh-tjoomo-contentdiensten-280456 . Het is daarbij zo dat een korte termijn oplossing niet voor handen is, contentdiensten helemaal blokkeren is geen enkele provider wettelijk in staat om te doen, het is wel zo dat er iets gedaan moet worden aan deze dubieuze contentdiensten die door het geringste geactiveerd kunnen worden en geld kosten. Mijn verwachting is dan ook dat op de langere termijn deze contentdiensten zoals MGage worden uitgesloten en dat andere legitieme contentdiensten blijven bestaan.