gensnet

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Waarom wordt er gevraagd om zo veel gegevens ter verificatie?

Een goede kennis is bijna blind en heeft zijn telefoon verloren. Dom en nog eens dom. Vodafone heeft de oude simkaart geblokkeerd en hij heeft een nieuwe simkaart gekregen. En toen begon de ellende....... Als je naar www.vodafone.nl/simkaart gaat en met erg veel moeite de verplichte velden invult, (klantnummer? staat op je afrekening, maar als je daar niet bij kunt (en je krijgt ook geen rekening via e-mail) dan maar kijken op de afschriften van de bank en ook dáár geen klantnummer te bekennen. Een klantnummer bestaat uit negen cijfers en begint met een 3......
Volgende hobbel. Het 19-cijferig simkaartnummer. Het veld acccepteert maar tien nummers. Dus hoezo negentien cijfers? Met heel veel geklier accepteerd het programma de invoer en zodra de computer van Vodafone dit belieft (tussen 08.00 en 20.00 uur en zaterdags van 08.00 - 18.00 uur) zou de simkaart de volgende dag om 08.00 uur geactiveerd moeten zijn. Niet dus en de klant belt maar eens en belt maar eens en wordt van het kastje naar de muur gestuurd. Natuurlijk begrijp ik ook best dat Vodafone wil controleren of hij of zij ook is daadwerkelijk is, maar met een abonnementje van € 8,--? Een geboortedatum en/of bankrekeningnummer zou voldoende moeten zijn. Alle andere gegevens heeft Vodafone wel en het is dan ook vragen naar de bekende weg. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? We zijn al met al meer dan één dag verder om iets zo eenvoudigs te regelen. Bij een andere provider krijg je een nieuwe simkaart en die doe je in het toestel en even wachten tot hij zich aangemeld heeft bij het netwerk en dan is het gaan met die banaan. Je moet er nu onevenredig veel moeite voor doen om de zaak weer werkende te krijgen en Vodafone heeft schijnbaar niet door of toch wel? dat ze op deze manier klanten tegen zich in het harnas jagen. Meneer zal morgen nòg één poging wagen bij de Vodafone winkel en als dat niet lukt, neemt meneer afscheid van Vodafone en neemt een andere gsm-provider die aanmerkelijk klantvriendelijker is dan Vodafone.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Als ik naar me bank bel dan moet ik 5 minuten lang bewijzen dat ik het ben, als ik me thuis provider bel moet ik mezelf ook laten bewijzen. Tegenwoordig liggen jou en mijn gegevens bij De Overheid en eerlijk is eerlijk banken zijn beter beschermt dan Overheid instanties, en als dat dat fout gaat is dat voor iedereen fout. De verzekering bellen deze stellen ook genoeg vragen, want je wilt niet weten voor hoeveel je verzekerd bent.

Het is en veiligheid dat deze extra vragen worden gesteld, en aantal opties kunnen worden gedaan zonder alle privégegevens maar er zijn ook heel wat vragen die het intern vragen. We mogen juist gelukkig zijn dat dit wordt gevraagd anders was die telefoonrekening wel omhoog gegaan van 8 naar 88? Hoeveel je ook maar betaald deze vragen zijn nodig.

Maar dit blijft en meningsverschil en is geen feit.

Bekijk in context

10 Reacties 10
Anonymous
Niet van toepassing
Beste@genset
Allereerst wil ik even kwijt dat ik uw frustratie begrijp. Echter zijn de vragen van de klantenservice er voor uw veiligheid.
Stel u maar eens voor dat ik bijv. Van de situatie van meneer afweet en tevens ook zijn simkaart heb. Ik vertel dit verhaal aan de klantenservice en zij vragen niet om bepaalde gegevens en maken een uitzondering. Dan kan ik behoorlijk misbruik maken van het abonnement van meneer en hem tevens heel hoog de kosten in jagen. Dit wordt op die manier voorkomen. Van daar dat er ook geen uitzonderingen wordt gemaakt. Wel is het mogelijk om een wachtwoord af te spreken met de klantenservice. De volgende keer dat meneer belt hoeft alleen het wachtwoord worden gegeven. Bij een activatie van een simkaart hebben ze wel alle gegevens nodig.

Mocht meneer naar de winkel gaan laat hem dan zijn id of paspoort meenemen en zijn klantnummer. Jammer om te lezen dat het via de website mis ging. Als de stappen correct waren uitgevoerd en er kwam geen foutmelding dan had de kaart geactiveerd moeten worden.

Een simkaartnummer bestaat inderdaad uit 19 cijfers. Op de website wordt er waarschijnlijk naar het laatste gedeelte gevraagd.

Nogmaals ik begrijp de situatie en uw frustratie.
Mocht u nog vragen hebben dan hoor ik het graag. Laat me weten of het gelukt is.

Groetjes stevied86
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Hallo gensnet,

Andere telecom-providers vragen om veiligheidsredenen ook om diverse gegevens om de rechtmatige identiteit van een klant te controleren. Dat doen banken en verzekeringsmaatschappijen en energie-maatschappijen gelukkig ook.
Wees daar maar blij om (en niet gefrustreerd). Bij misbruik door een fraudeur van een Vodafone SIM-kaart kan er de volgende maand een extreem hoge faktuur volgen. Met heel veel ellende. En alle gevolgen van dien. Dat wil je zeer beslist niet meemaken.

N.B. Het Vodafone klantnummer staat onderaan het contract dat je ooit met Vodafone hebt afgesloten.

Succes!

Netwerker
gensnet
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
> Allereerst wil ik even kwijt dat ik uw frustratie begrijp. Echter zijn de vragen van de klantenservice er voor
> uw veiligheid.

Dàt begrijp ik.Vodafone heeft de zaak zo beveiligd dat een normaal mens niet aan de veel te hoge standaard van Vodafone kan voldoen 😞 Ik heb het zelf ook eens meegemaakt met Telfort. Er werd mijn naam, adres, geboortedatum en bankrekening gevraagd en dat was voldoende om er zeker van te zijn dat ik het ben. Het is onmogelijk gebleken om dit via de computer èn klantenservice te kunnen regelen en voor mijzelf was de "lol" er al meteen af toen je probeerde om bij www.fodafone.nl/simkaart de simkaart te activeren. Met heel veel geklier gaf ie dan eindelijk de melding dat de gegevens ontvangen waren en dat de zaak dan geactiveerd zou worden. Niet dus en met de klantenservice bellen werd ook niets. Je werd van het beroemde kastje naar de muur gestuurd.

> Bij een activatie van een simkaart hebben ze wel alle gegevens nodig.

Onzin. Dit vind ik spijkers op laag water zoeken oftwel vragen naar de bekende weg. Vodafone heeft immers alle gegevens zoals naam, adres, geboortedatum, klantnummer, simkaartnummer, bankrekening, Ze willen alleen maar een bevestiging van ALLE gegevens die ze al hebben. Als iemand met een naam, adres, geboortedatum en bankrekening nummer komt, is de identiteit voldoende vastgesteld.

> Mocht meneer naar de winkel gaan laat hem dan zijn id of paspoort meenemen en zijn klantnummer.

Meneer is toentertijd overgehaald om van prepaid naar een "abonnement" en heeft daarom geen contract met klantnummer. Een mens is vindingrijk en gekeken op het afschrift van de bank. Allerhande getallen om het geld te incasseren maar GEEN klantnummer. Nu weet Vodafone dit klantnummer best en ook het simkaartnummer. Dit is dus vragen naar de bekende weg oftewel klantje pesten.

> Jammer om te lezen dat het via de website mis ging. Als de stappen correct waren uitgevoerd
> en er kwam geen foutmelding dan had de kaart geactiveerd moeten worden.

Jij begrijpt het. Géén foutmelding en géén activatie simkaart. Zoiets wekt de verwachting dat het geregeld is en dat is het dus niet! Andere manieren om het te regelen gaan steevast de mist in.

> Een simkaartnummer bestaat inderdaad uit 19 cijfers. Op de website wordt er waarschijnlijk naar het
> laatste gedeelte gevraagd.

Zet dàt er dan bij. Hoe moet IK dàt weten?

> Nogmaals ik begrijp de situatie en uw frustratie.
> Mocht u nog vragen hebben dan hoor ik het graag. Laat me weten of het gelukt is.

Het is aan de volharding van de kennis te wijten dat hij met de hele handel naar een Vodafone winkel is gestapt en daar nog één poging heeft gewaagd om de zaak werkende te krijgen. Het is na héél veel frustratie en ergenis gelukt, want hij belde me net.

Deze gang van zaken is voor mij vanzelf wel aanleiding om kennissen en familie géén Vodafone aan te raden. Een gewaarschuwd mens telt immers voor twee!

-= GensNet =-
Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes
@gensnet

Aan je argumenten te zien is de boodschap van @stevied86 niet helemaal overgekomen. Ik zie namelijk dat je het in je bericht nog steeds hebt over klantje pesten. Het klopt natuurlijk dat wij alle gegevens in ons systeem zien staan. Wij vragen echter om die gegevens om zeker dat degene die contact met ons opneemt die gegevens ook kan noemen. Ik ben het niet met je eens dat de laatste 4 cijfers van het rekeningnummer voldoende verificatie is.

Als voorbeeld: man+vrouw wonen samen, mevrouw heeft toegang tot alle gegevens van meneer, maar meneer heeft toch liever niet dat wij gegevens van zijn abonnement doorgeven aan mevrouw. In dat geval zullen wij mevrouw ook geen gegevens verstrekken, zelfs niet als zij alle gegevens kan noemen. Meneer kan dan zelf ervoor kiezen om iemand te machtigen door middel van een wachtwoord.

Ik vind het erg jammer om te horen dat deze maatregel, die we juist nemen om onze klanten te beschermen, zo negatief wordt opgevat.
gensnet
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
> Aan je argumenten te zien is de boodschap van @stevied86 niet helemaal overgekomen.

De boodschap is wel degelijk overgekomen.

> Ik zie namelijk dat je het in je bericht nog steeds hebt over klantje pesten.

Dàt heb je goed begrepen.

> Het klopt natuurlijk dat wij alle gegevens in ons systeem zien staan. Wij vragen echter
> om die gegevens om zeker dat degene die contact met ons opneemt die gegevens ook kan noemen.

En daar schieten jullie dus duidelijk in door 😞

> Ik ben het niet met je eens dat de laatste 4 cijfers van het rekeningnummer voldoende verificatie is.

Klopt maar daar had ik het ook niet over de laatste cijfers van het bankrekeningnummer. @stevied86 had het over de laatste cijfers van het simkaartnummer. Maar nu je het daar toch over hebt, het telefonisch systeem vraagt wel degelijk naar de laatste vier cijfers van je bankrekening. Waarom dàt dàn dáár wel kan vind ik dus erg vreemd.
Natuurlijk moet een klant zijn hele bankrekening noemen en als dan de naam met eventueel geboortedatum moet het voldoende zijn om de identiteit van een klant te controleren. Alle andere gegevens zijn overbodig omdat die helemaal niets te maken hebben met de identiteit van iemand. Maar tsja we zijn allemaal wel zo gek dat we in die waanzin van controle meegaan.

> Als voorbeeld: man+vrouw wonen samen, mevrouw heeft toegang tot alle gegevens van meneer,
> maar meneer heeft toch liever niet dat wij gegevens van zijn abonnement doorgeven aan mevrouw.
> In dat geval zullen wij mevrouw ook geen gegevens verstrekken, zelfs niet als zij alle gegevens
> kan noemen. Meneer kan dan zelf ervoor kiezen om iemand te machtigen door middel van een
> wachtwoord.

Slecht voorbeeld. Iemand wordt maar heel incidenteel geconfronteerd met zoiets banaals als het activeren van een simkaart. Als het nu om een uiterst ingewikkeld probleem gaat is het een ander verhaal. Er worden onnodige horden opgeworpen en een klant wordt dusdanig op de proef gesteld met zenuwen en frustraties dat echt niet normaal meer is.

> klanten te beschermen, zo negatief wordt opgevat.

..... klanten te beschermen, zo negatief wordt opgevat.

Tegenwoordig is dit beschermen totaal doorgeschoten en verschuilen zich menigeen bedrijf of instelling achter "klanten beschermen". Maar in werkelijkheid beschermen ze hun klanten niet, maar zitten ze onnodig dwars.

We stoppen deze "discussie" maar, want we worden het toch niet eens. Ik blijf er bij dat Vodafone het klanten onnodig moeilijk maakt onder het mom hun klanten te beschermen.

Verder succes ermee! Maar mij krijg je dus nooit als klant (en ik raad het óók familie en kennissen niet aan) nu ik weet hoe doorgeschoten dit bij Vodafone gaat.

-= GensNet =-
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Als ik naar me bank bel dan moet ik 5 minuten lang bewijzen dat ik het ben, als ik me thuis provider bel moet ik mezelf ook laten bewijzen. Tegenwoordig liggen jou en mijn gegevens bij De Overheid en eerlijk is eerlijk banken zijn beter beschermt dan Overheid instanties, en als dat dat fout gaat is dat voor iedereen fout. De verzekering bellen deze stellen ook genoeg vragen, want je wilt niet weten voor hoeveel je verzekerd bent.

Het is en veiligheid dat deze extra vragen worden gesteld, en aantal opties kunnen worden gedaan zonder alle privégegevens maar er zijn ook heel wat vragen die het intern vragen. We mogen juist gelukkig zijn dat dit wordt gevraagd anders was die telefoonrekening wel omhoog gegaan van 8 naar 88? Hoeveel je ook maar betaald deze vragen zijn nodig.

Maar dit blijft en meningsverschil en is geen feit.
ilona91

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
kan ik mijn abbonement verlengen met mijn rijbewijs ik kan hetnamelijk nergens terug vinden?
MrMister

Raadgever
  • 113Posts
  • 10Oplossingen
  • 64Likes
ilona91

Bedoel je verlengen met rijbewijs i.p.v. met de indtiteitskaart? Dat durf ik je niet met zekerheid te zeggen wat je wel kunt doen is telefonisch verlengen met de volgende gegevens: Geboortedatum, postcode huisnummer, Rekeningnummer en het klantnummer.

Groetjes,
MrMister
Nadia
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 730Posts
  • 20Oplossingen
  • 70Likes
ilona91, als je je abonnement wil verlengen hoef je je online of telefonisch niet opnieuw te legitimeren. Telefonisch wordt er inderdaad wel naar je persoonlijke gegevens gevraagd ter verificatie. Online verlengen doe je via My Vodafone, dus dan moet je eerst ingelogd zijn. In de winkel vragen ze hoogstwaarschijnlijk wel naar een legitimatiebewijs, je rijbewijs is dan voldoende 🙂
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Was al gearchiveerd.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic