JeroenK38

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Vodafone Wallet

Nieuw! Maak van je telefoon je portemonnee met Vodafone Wallet

Ik ben Jeroen en ben verantwoordelijk voor het introduceren van nieuwe diensten bij Vodafone. Samen met een projectteam heb ik de afgelopen maanden gewerkt aan de Vodafone Wallet. Met Vodafone Wallet wordt je telefoon een digitale portemonnee. In de Wallet kun je betaalkaarten zoals de Vodafone SmartPass en klantenkaarten toevoegen. Op termijn kun je ook tickets en coupons bijvoegen. De registratie van de Wallet is gratis. Ik zal hieronder meer uitleg geven over Vodafone Wallet:

Bekijk hier een korte video over Vodafone Wallet:

Hoe werkt de Vodafone Wallet?

Met Vodafone Wallet kun je makkelijk en snel contactloos betalen met je mobiele telefoon via NFC technologie. NFC staat voor Near Field Communication. Met contactloos betalen reken je kleine bedragen af zonder pas of pincode. Het enige wat je hoeft te doen is je mobiel bij de betaalterminal te houden, en klaar! Zo simpel is het.

Met de Vodafone Wallet app heb je altijd direct inzicht en controle over je uitgaven. Je kunt zelf kiezen of je de Wallet wilt beveiligen. Zo kun je in de app instellen of je snel wilt betalen zonder PINcode (voor kleine bedragen onder de €25), of dat je liever altijd eerst de app wilt openen voor je kunt betalen.

Raak jij je mobiel kwijt? Neem dan meteen contact op met de Vodafone klantenservice op
+31 6 54 50 01 00 (tarief voor bellen naar mobiel) om je SIM te blokkeren.

Wil je de Vodafone Wallet op je mobiel?

Open de Vodafone Updates applicatie op je mobiele telefoon om Vodafone Wallet te installeren. Heb je nog geen NFC SIM kaart, ga dan eerst naar een Vodafone winkel of bel de klantenservice op 1200.
Heb je geen Vodafone Updates, of staat de Wallet niet tussen de apps, dan is je toestel waarschijnlijk nog niet geschikt voor de Wallet. Klik dan hier voor meer informatie.

Foutmelding bij downloaden Wallet

Krijg je de melding in de Google Play Store dat je de Vodafone Wallet niet kan downloaden omdat de provider (wij dus) het niet zou ondersteunen? Met onderstaande stappen kun je dit oplossen:

Stap 1: Ga naar instellingen op het toestel.
Stap 2: Ga naar de sectie Apps/Applicatiebeheer (waar je alle geïnstalleerde applicaties kan vinden).
Stap 3: Scroll naar de app Google Play Store en tik op de app.
Stap 4: Hier zie je de opties Gegevens wissen en Cache Wissen.
Stap 5: Tik op Gegevens wissen, deze optie neemt gelijk het Cache wissen mee.
Stap 6: Zijn de gegevens gewist ga dan een menu terug. Hier zie je in de Google Play Store app de optie Verwijderen en Nu stoppen/Geforceerd stoppen.
Stap 7: Tik op die optie Nu stoppen/Geforceerd stoppen.
Stap 8: Na bovengenoemde stap herstart je het toestel door dit uit en aan te zetten (hou de power knop enkele tellen vast tot de optie verschijnt het toestel uit te zetten).
Stap 9: Nadat het toestel herstart is open je de Google Play Store app. Accepteer in de app de voorwaarden en zoek naar de app Vodafone Wallet. Je kunt ook de Start app openen en de Wallet van hieruit installeren.
Stap 10: Tik op de app. De melding ‘’dit item is niet beschikbaar voor uw provider” zou niet meer zichtbaar moeten zijn. De app kan nu worden gedownload.

Deze procedure geldt ook als je de melding krijgt dat de OVCM app (de app van Translink die geïnstalleerd moet worden voor OV Chip Mobiel) niet gedownload kan worden.

Heb je geen mogelijkheid om de Wallet te downloaden maar wil je wel contactloos betalen met je telefoon? Vraag dan hier Vodafone SmartPass aan. Zo ontvang je een sticker met NFC chip voor op je telefoon en is contactloos betalen ook voor jou binnen handbereik.

Ik ben ontzettend benieuwd wat jullie van Wallet vinden!

Groeten,

Jeroen
156 Reacties 156
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hoi David, dat is puur omdat we in de app graag een volledig overzicht willen geven van ons product-aanbod. Zover mij persoonlijk bekend blijft de wallet voorlopig losse apps

De Wallet-app en de smartpass-dienst zijn speciaal ontworpen om qua beveiliging aan alle kanten dichtgetimmerd te zijn. Ik kan me goed voorstellen dat ze op een gegeven moment wel geïntegreerd worden in de My Vodafone app hoor. Alles op één plek is wel zo simpel en dat willen we ook graag. Maar voor de voorlopig zal het nog een losse app blijven denk ik 🙂
DavidBlaszyk

Gedreven Liefhebber
  • 161Posts
  • 6Oplossingen
  • 33Likes
Dat bedoelde ik ook niet.
Ik bedoel of je die binnenkort vanuit de My Vodafone app kan installeren, niet gebruiken.

Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Ah, nee, waarschijnlijk niet. De Wallet App is nu alleen nog te installeren via de Vodafone Updates app die je op branded (en goedgekeurde) toestellen vindt.

Hoe de installatie in de toekomst exact zal gaat weet ik niet precies. Maar, zover mij nu bekend: het moet straks mogelijk zijn voor iedereen om de Wallet te gaan gebruiken, dus zeer waarschijnlijk kun je hem in de toekomst gewoon uit de download-store voor je toestel halen, bv uit iTunes of de Play Store.
Luppie

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik wil ook een Vodafone Wallet, maar heb het idee dat Vodafone zelf liever niet heeft dat ik een Wallet neem.

In mijn geval:
Afgelopen vrijdag mijn abonnement verlengt in een Vodafone winkel en heb een mooie HTC One M8 mee gekregen.
Thuis gekomen heb ik gekeken wat ik allemaal met mijn toestel kan en zag dus ook Wallet.
Helaas in de winkel dus niet gevraagd naar een NFC Sim kaart. (de medewerker heeft mij er ook niet op gewezen)
Net gebeld met de klantenservice om een NFC Sim te bestellen, krijg ik als eerste een bandje dat het gesprek 0,45 p/g kost (op de site staat dat RED abonnee's gratis bellen en laat ik nou net een RED abonnement hebben) en vervolgens meldt de medewerker mij dat ik voor een nieuwe SIM in de winkel moet zijn.
Al met al gaat deze gratis SIM mij nu dus al 0,45 (bellen) + 1,50 (parkeren) + 1 uur van mijn tijd kosten.

Daarnaast probeerde ik om Wallet alvast te installeren, maar krijg hem niet aangeboden (misschien klopt dit als de NFC Sim er nog niet in zit, maar dat kan ik nergens vinden)
Is dus een 'branded' toestel die op de Wallet webpagina vermeld staat, maar Wallet staat echter niet tussen de updates in Vodafone Update.

Wellicht is het allemaal nog nieuwigheid, maar denk wel dat de processen hierop aangepast/verbeterd dienen te worden,

WillemGrooters

Meedenker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Jammer vooral dat dit sim-kaartje er nog niet is In nano formaat - voor HTC one m8. Geen idee wanneer die komt
DavidBlaszyk

Gedreven Liefhebber
  • 161Posts
  • 6Oplossingen
  • 33Likes
Ik denk niet dat het snel gaat gebeuren.
De chip op de nano-SIM heeft al nauwelijks ruimte en moet er nog een NFC chip bij komen.
Op een micro-SIM heb je er nog wat ruimte voor, een nano-SIM niet meer.
Niet voor niks is Google met HCE gekomen, daarmee kun je NFC wallets gebruiken ongeacht de SIM kaart.

Wel erg jammer dat geen enkele provider hierin mee wilt werken.
LucasB1969

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dikke fail dit. Heb mijn abonnement verlengd en daarbij een Samsung S5 ontvangen, blijkt deze niet "brand" te zijn en kan ik niet eens gebruik maken van deze dienst !!!!
Nachtkruipert

Gedreven Liefhebber
  • 30Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Goed.. Bijna twee maanden verder en nog niets over wanneer de note 3, branded, van de wallet gebruik kan maken. Dit toestel heeft nfc..
Een rede waarom het zo lang duurt?
Mochten het helpen... Hierbij bied ik me vrijwillig aan om het te testen voor jullie op mijn note 3.
DavidBlaszyk

Gedreven Liefhebber
  • 161Posts
  • 6Oplossingen
  • 33Likes
Nachtkruipert schreef:
Goed.. Bijna twee maanden verder en nog niets over wanneer de note 3, branded, van de wallet gebruik kan maken. Dit toestel heeft nfc..
Een rede waarom het zo lang duurt?
Mochten het helpen... Hierbij bied ik me vrijwillig aan om het te testen voor jullie op mijn note 3.
Zoveel toestellen met NFC worden nog steeds totaal genegeerd.
Ik heb zelf een Nexus 5 en nog niet een Nexus toestel wordt ondersteund.
Alleen de poopie-joopie toestellen worden ondersteund, want dat is ook wat Vodafone abonees het liefst kiezen.
Ik zou mezelf ook graag als tester willen aanmelden voor de Nexus 5, maar ik neem aan dat zowel Vodafone als Wirecard geen testers van derde partijen willen.
Annabelle
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1846Posts
  • 148Oplossingen
  • 119Likes
Hoi allemaal,

Ik ben voor jullie aan het uitzoeken wat de mogelijkheden zijn met betrekking tot het testen hiervan.
Op dit moment weet ik hier nog niets over, het kan bijvoorbeeld zo zijn dat dit niet mogelijk is. Alsnog wilde ik toch even voor jullie oppakken, wie niet waagt wie niet wint;). Ik houd jullie op de hoogte!
Nachtkruipert

Gedreven Liefhebber
  • 30Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Hey lijkt mij dat de nota 3 en de nexus 5 toch aardig populaire toestellen zijn. Dus reden genoeg om wallet uit te brengen voor deze telefoons.
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hallo allemaal, een update, en voor degene die niet vanaf het begin heeft meegelezen een stukje achtergrond.

De achtergrond: de Wallet is bedoeld als digitale portemonnee. Je kunt met de Wallet in de toekomst dus van alles: je kunt er je betaalmiddelen in plaatsen (bijvoorbeeld SmartPass, maar ook andere), je kunt er je bonuskaarten in laden, je kunt er kortingscoupons bij diverse bedrijven in vinden/plaatsen, enzovoort. Het heeft dus twee aspecten: betalen via de ingebouwde NFC chip van je toestel en een "portemonnee-gedeelte"

De Wallet app zal binnenkort, naar verwachting eind augustus / begin september, beschikbaar komen in de Play Store voor (bijna) alle toestellen. NB: dit betreft specifiek het hierboven besproken "portemonnee" stuk. Dus je bonuskaart inladen, enzovoort.

Het betalen via NFC, dat ligt iets anders. Beveiliging is daarbij van het hoogste belang en daarom moet elk toestel gecertificeerd worden. Dat moet per fabrikant, per model en in sommige gevallen per software-versie (branded vs niet branded) apart gebeuren en kost dus tijd. Vandaar dat we nog niet kunnen zeggen welk toestel wanneer ook via de ingebouwde NFC-chip kan betalen.

Samengevat:
- de Wallet app komt binnenkort voor bijna alle toestellen beschikbaar in de play store
- maak je gebruik van een losse SmartPass-sticker dan vind je daarvan uiteraard ook de betalingen in de app
- het certificeren van toestellen voor het betalen via de ingebouwde NFC-chip kan niet in bulk gebeuren en kost tijd. Omdat het per toestel moet gebeuren kunnen we niet precies aangeven of en wanneer een toestel gecertificeerd zal zijn.
DavidBlaszyk

Gedreven Liefhebber
  • 161Posts
  • 6Oplossingen
  • 33Likes
BasT schreef:
Het heeft dus twee aspecten: betalen via de ingebouwde NFC chip van je toestel en een "portemonnee-gedeelte"

De Wallet app zal binnenkort, naar verwachting eind augustus / begin september, beschikbaar komen in de Play Store voor (bijna) alle toestellen. NB: dit betreft specifiek het hierboven besproken "portemonnee" stuk. Dus je bonuskaart inladen, enzovoort.
Op deze manier verwacht ik een diaree aan klachten zodra het uitkomt. Vergeet niet dat jullie vooral het NFC gedeelte adverteren, het "portemonnee-gedeelte" wordt minder goed in de filmpjes aangegeven.

Ik snap wel dat de verificatieproces erg lang kan duren, maar de mensen die deze forum niet volgen (en dat is dus bijna heel Nederland) weten dit dus niet.
Alleen maar als Google niet zo koppig zou zijn door Google Wallet eindelijk eens buiten de VS uit te brengen...
Google Wallet is al sinds 2008 beschikbaar in alleen maar de VS.
En Singapore heeft zover ik in de Play Store kan zien duidelijk de meeste NFC wallet apps, alleen werken deze alleen maar in Singapore en zijn ook nog provider-locked.

Ik draai trouwens Android L op mijn telefoon, niet Android 4.4 of lager.
Op Android L werken een aantal apps ook nog niet vanwege de andere kernel, maar het ziet er wel heel strak uit.
Komt waarschijnlijk wel zodra Android L uitkomt voor telefoons die niet Nexus 5 en tablets die niet Nexus 7 zijn.
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Hoi @DavidBlaszyk,

Het risico bestaat inderdaad dat er wat onduidelijkheid ontstaat over wat de App precies wel en niet kan. Goed punt. Ik ga ervan uit dat de collega's die de App in de Appstore gaan zetten zorgen voor een goede documentatie erbij, bijvoorbeeld een FAQ of een link naar het forum, maar het kan nooit kwaad om ze voor de zekerheid nog even een heads-up te geven.
WillemGrooters

Meedenker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Als ik dit goed begrijp heb je alleen voor betalingen (smartpass) een NFC-Sim-kaartjes nodig., Wallet zou dus zonder kunnen. Dan zou het ook handig zijn dat je Wallet ook zou kunnen installeren als je die (nog) niet kan krijgen voor je toestel.
DavidBlaszyk

Gedreven Liefhebber
  • 161Posts
  • 6Oplossingen
  • 33Likes
Nee, SmartPass is je (virtuele) debit card en de app hiervoor is enkel voor het opladen hiervan.
Wallet is waarmee je met NFC SIM kaart en Vodafone-branded telefoon die het van Vodafone mag ondersteunen in winkels kan betalen.

Inmiddels heeft mijn moeder een Vodafone-branded Samsung Galaxy S5 binnen. Ik heb daar wat rondgekeken in de Wallet app en er zijn wat zaken die ik erg onhandig vond:

1. Je kunt in de Wallet alleen je SmartPass kaart invoeren. Ik had echter verwacht dat je ook je ING en/of andere credit/debet kaarten kon toevoegen, zoals Google Wallet dat kan. Hierdoor is de Wallet wel gratis, maar word je vooralsnog op de kosten voor de SmartPass gejaagd.

2. Elke keer als ik een klantenkaart toevoeg wordt ik uitgelogd. Dat is heel irritant, aangezien ik in elke andere app tientallen kaarten in een paar minuten kan toevoegen. In de Wallet app duurt het 2 tot 3 keer langer doordat ik bij elke kaart de PIN code moet invoegen in deze app.

3. Hetzelfde geldt voor als je een kaart opent. Je kunt je bonus kaart van te voren openen door je PIN code in te toetsen terwijl je in de rij staat, maar als je ook nog Airmiles spaart, is het veel sneller om fysieke kaarten te hebben. Bij elke kaart die je wilt openen moet je namelijk je PIN code intoetsen.

"Heb je een bonus kaart?"
*Voert PIN code in, zoekt naar bonus kaart en laat telefoon scannen*
"Spaar je ook Airmiles?"
*Drukt op de terug knop, voert PIN code nogmaals in, zoekt naar Airmiles kaart en laat telefoon scannen*

In vergelijking tot:
"Heb je een bonus kaart?"
*Laat de bonus kaart en Airmiles kaart scannen*
DavidBlaszyk

Gedreven Liefhebber
  • 161Posts
  • 6Oplossingen
  • 33Likes
Ik heb ook even een LG G3 bij de Media Markt gehaald. Toen ik mijn Vodafone SIM kaart erin stopte werd opeens Vodafone Updates geïnstalleerd en de taal van de telefoon werd van engels naar nederlands gezet.

Vodafone Wallet stond er NIET tussen.
Dit heb ik eigenlijk al verwacht want mijn oorspronkelijke idee was om er een Vodafone NL ROM op te flashen.
Wat blijkt? Dat er geen Vodafone NL ROM is, wel Vodafone UK, Vodafone Germany en zelfs Vodafone Hungary.
Voor Nederland bestaat er alleen een vanilla ROM.

Dus mijn vraag aan Vodafone: klopt het dat er geen Vodafone-branded LG G3 toestellen bestaan?
Zo nee, is er een download link naar de Vodafone-branded ROM voor de LG G3?

PS: ik heb mijn Nexus 5 niet vervangen en ben het ook niet van plan op dit moment.
DavidBlaszyk

Gedreven Liefhebber
  • 161Posts
  • 6Oplossingen
  • 33Likes
Ik heb trouwens dit bij de tandarts gespot:
http://www.cw-games.org/files/images/IMG_20140821_085213.jpg

Het ziet er dus naar uit dat binnenkort alle PIN automaten contactloos gaan ondersteunen via een soort van add-on.
Annabelle
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1846Posts
  • 148Oplossingen
  • 119Likes
Wat een hippe tandarts! Ongetwijfeld dat je met je mond vol tanden stond toen je het apparaatje spotte:):)!

Ik heb het even voor je nagekeken met betrekking tot de LG, maar volgens onze info is deze inderdaad niet branded verkrijgbaar. Ik kan je hier dus niet meer verder helpen helaas. Bedankt trouwens voor je feedback!
HTCOneGebruiker

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bijzonder dat de branded-toestel-voorwaarde nog steeds niet bekend is via de Vodafone chat admins. Gisteren en vandaag met vijf verschillende medewerkers gechat en niemand wist dit. Bij niemand ging een belletje rinkelen toen ik zei dat ik Vodafone Updates niet op mijn toestel heb. We denken ze dat Wallet gelijk staat aan SmartPass. En dat Wallet gewoon beschikbaar is via Google Play. En 2x gechecket en bevestigd dat mijn HTC One geschikt is voor Wallet.

Ik heb mijn toestel een half jaar geleden bij Vodafone gekocht. Afgelopen week een nieuwe NFC-sim besteld (45 cent per gesprek), geinstalleerd en geactiveerd. Nergens in de documentatie de voorwaarde dat je een branded toestel nodig hebt (en hoe je dat kunt controleren), terwijl het lang geleden in deze thread werd genoemd. Maar mij intussen wel ongevraagd SMS-spam sturen over hoe geweldig Wallet is. Niet handig.

Gaat Vodafone de teleurgestelde en wachtende abonnee's een signaal sturen wanneer Wallet wel beschikbaar wordt?
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic