speedfighter
Expert
Expert
  • 1053Posts
  • 32Oplossingen
  • 2Likes

Verplichte hardware bij Vodafone Thuis

Er is op dit moment ik de wereld van Triple Play veel te doen over verplichte hardware.
Kabel/satelliet providers zijn b.v voor tv verplicht om een alternatief aan te bieden doormiddel van b.v een CI-Module. naast de boxen die ze zelf aanbieden.
Hoe dit bij ip-tv is geregeld weet ik niet (niks over kunnen vinden) maar hiervoor zijn totaal geen alternatieven beschikbaar. Maar ik neem aan dat hiervoor geen andere regels zijn. (gaat om dezelfde dienst)

Hetzelfde geld voor voor het verplichte gebruik van modems van providers.
Ook hiervoor lopen in europa rechtzaken.
http://www.computerbild.de/artikel/cb-News-Internet-Bundeswirtschaftsminister-Gabriel-Routerzwang-Gesetzentwurf-11464353.htm

Ben eingelijk wel benieuwd hoe Vodafone hier mee om gaat?
En als er nog alternatieven beschikbaar komen op korte termijn.








9 Reacties 9
Babylonier
Expert
Expert
  • 569Posts
  • 13Oplossingen
  • 6Likes
Je link werkt niet (is niet compleet). Hieronder de link waar je naar verwijst:
Gedateerd 01-03-2015 < HIER >

Aanvullende (oudere) berichten m.b.t. het onderwerp die de problematiek weergeven.
Gedateerd 21-04-2015 < HIER >
Gedateerd 01-10-2014 < HIER >
Gedateerd 23-01-2013 < HIER >

Specifiek wordt Vodafone genoemd, naast enkele andere ISP's die dezelfde werkwijze hebben.
Het gaat daarbij om de Duitse situatie (die praktisch gezien hier weinig anders is).
Echter veranderende Duitse wetgeving heeft geen betrekking op Nederlandse wetgeving.
Via Europse wetgeving zou "erna" mogelijk wel een vergelijkbare aanpassing ook in Nederland van toepassing kunnen gaan worden (als men er al niet mee bezig is).

In de aanloop naar een volledig vrije keus van modems, wat wellicht nog wel een zeer behoorlijke tijd op zich laat wachten, en in zoverre de routers niet zelf aangepast kunnen worden op "admin"-niveau, zou het voor een aantal gebruikers wel kunnen helpen, indien Vodafone een aantal aangepaste basis-instellingen ter beschikking stelt die de problemen omzeilen (vanuit een back-up van de instellingen die met de laatste update mogelijk is).

Adminrechten zal Vodafone niet ter beschikking stellen.
Maar als men als service een aangepast basis set-up instellingenbestand als download ter beschikking stelt waarbij bijv. één van de twee internet poorten in Bridge-mode staat, zou vanuit die poort een gebruiker onbezorgd zijn eigen router daarachter kunnen inzetten.
De mogelijkheden van de DrayTek lenen zich daar namelijk wel voor om dat per poort te regelen als ik de uitgebreide Engelse gebruikshandleiding daarover lees. (Te downloaden < HIER > )

Door met dat instellingenbestand één poort in Bridge-mode te zetten, en de andere internetpoort niet, kan een gebruiker zelf kiezen welke benaderingswijze hij prefereert.

Ik kan me voorstellen dat het tevens wenselijk kan zijn nog een aantal basis-instellingen op "admin-niveau" te veranderen, welke als extra te downloaden instellingenbestand ter beschikking wordt gesteld.

Daarmee kan een gebruiker zonder adminrechten toch aan een bepaalde werking van zijn modem komen. Misschien een aanvaardbare tussenoplossing tussen "beperken en dicht timmeren" en een vrije modem-keuze wat in de toekomst zeker wel op een of ander niveau in regelgeving vastgelegd gaat worden.

Babylonier
Expert
Expert
  • 569Posts
  • 13Oplossingen
  • 6Likes
Babylonier schreef:

Specifiek wordt Vodafone genoemd, naast enkele andere ISP's die dezelfde werkwijze hebben.
Het gaat daarbij om de Duitse situatie (die praktisch gezien hier weinig anders is).
Echter veranderende Duitse wetgeving heeft geen betrekking op Nederlandse wetgeving.
Via Europse wetgeving zou "erna" mogelijk wel een vergelijkbare aanpassing ook in Nederland van toepassing kunnen gaan worden (als men er al niet mee bezig is).
Dit bovenstaande stukje en naar aanleiding van een reactie van een gebruiker in het openbare forum-deel < HIER > m.b.t. tot "netneutraliteit" ben ik wat verder gaan rondneuzen op internet ten aanzien van dit onderwerp.

Het blijkt dat Nederland niet achterloopt op Duitsland qua wetgeving, en zelfs koploper is binnen Europa aangaande "netneutraliteit". Het is het eerste land in Europa dat een aangepaste Telecommunicatiewet heeft vastgelegd welke netneutraliteit waarborgt.

De discussie gaat daarbij echter veelal over bepaalde (betaalde) diensten en services.
Het inperken van gebruiksmogelijkheden op een modem/router kan echter ook gezien worden als een schending van die netneutraliteit. Ik doel daarbij bijv. op het niet kunnen instellen van een Bridge-mode, en nog wat zaken die afgeschermd worden. Waarbij lezende een aantal reacties op het forum met de laatste firmware update die nu uitgerold wordt een aantal verdergaande restricties zijn ingesteld tegenover de beperkingen die er eerst ook waren.
Dat alles onder het mom van "veiligheid". (Wat typisch in journalistieke artikelen als actie door providers wordt aagehaald als smoes).

Het beperkt de vrije keus van gebruikers met het inrichten van hun eigen netwerkstructuur en diensten die gebruikers voor zichzelf belangrijk vinden. Met name speedfighter heeft nogal wat reacties en meningen op het forum geuit over die beperkingen.

Met die Telecommunicatiewet welk netneutraliteit moet waarborgen en hier in Nederland dus gewoon geldig is, geen discriminatie toestaat op diensten en services, gaat Vodafone waarschijnlijk in de fout door in hun modems bepaalde functionaliteit af te blokken, of niet bereikbaar te maken om het anders in te richten.

Dus het lijkt me een prima start om hier verder te discussiëren in het openbreken van die functionaliteit die nu wordt afgeschermd.

Lees een aantal interessante artikelen aangaande dit onderwerp:
< Rijksoverheid > korte samenvatting wat netneutraliteit inhoudt
< Marketingfacts > erg goed artikel over achtergronden, voor- en nadelen van netneutraliteit
< DutchCowboys > aanvullend artikel
Nog wat nieuwsberichten op NU.nl < HIER > en < HIER >
En de Europese Unie die kennelijk achterloopt op Nederland < HIER >
Babylonier
Expert
Expert
  • 569Posts
  • 13Oplossingen
  • 6Likes
@speedfighter
Ik neem aan dat je deze draad begonnen bent om de toenemende onvrede van gebruikers (en jezelf) dat toch weer belangrijke functies worden uitgeschakeld in de nieuwste update van de DrayTek router die nu is/wordt uitgerold.
De functie "Real DMZ (Active True IP) (soort van bridge)", wat werd beschouwd als het laatste alternatief voor Bridge-mode, is daarbij verwijderd.

Niet alleen schopt Vodofane daarmee met zorg en moeite zorgvuldig afgeregelde modem/routers in het honderd. Maar zonder die functie (of zonder een bridge-mode zelf) blijken bepaalde functionaliteiten in het geheel niet meer te herstellen of te functioneren. Dit is een zeer kwalijke zaak.

Vanuit de moderators / Vodafone medewerkers is er nog niet op je eerdere bericht gereageerd. Misschien omdat ze weinig naar deze sectie kijken en niet worden geattendeerd. (Het is ten slotte een rustige sectie aan berichten). Dus ik zal ze hierbij specifiek aanhalen zodat ze automatisch een bericht krijgen.

Dus roep hierbij o.a. op: Gino_ Jeroen_ Maartje Alan Annabelle Per Leeuw Dazzler Marc- stevied86 om hier eens van gedachten te wisselen.

Delen uit mijn voorgaande bericht zal ik in ieder geval als reactie en steun "steun" aan een gebruiker geven, die naar juridische handvaten aan het zoeken is, om zijn afgenomen modem-functionaliteit te kunnen verdedigen.
speedfighter
Expert topicstarter
Expert
  • 1053Posts
  • 32Oplossingen
  • 2Likes
Niet alleen hier maar ook bij diverse andere providers spelen dit soort probleem.

Het is wel zo dat de Vodafone producten nog niet op een wenselijk niveau zijn.
waardoor mensen gauw tegen problemen aan lopen.

Je zou denken dat je als provider alles uit de kast trekt om klanten binnen te halen, juist in dit soort dingen
kan een provider zich onderscheiden.

Wat het meest opvalt is dat Vodafone als mobiele provider als premium provider te boek staat.
Terwijl Vodafone thuis een echt budget product is.






Annabelle
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1846Posts
  • 148Oplossingen
  • 119Likes
Hi allemaal,

Ik ben intern even wat navraag gaan doen en heb het volgende antwoord voor jullie:

Vodafone ondersteunt uitsluitend de door haar verstrekte apparatuur, dit om de integriteit van haar netwerk en diensten te handhaven. Vodafone handelt conform de geldende wetgeving, inclusief de huidige netneutraliteit regelgeving. Dit betekent dat Vodafone uitsluitend aan snelheidsbeperking doet waar dit noodzakelijk is om congestie in het netwerk te beperken, of om de snelheid te leveren die de abonnee conform zijn contract afneemt. Waar bepaalde poorten zijn dichtgezet is dat vanwege veiligheidsoverwegingen en/of om de integriteit van het netwerk te waarborgen.
speedfighter
Expert topicstarter
Expert
  • 1053Posts
  • 32Oplossingen
  • 2Likes
De Vodafone producten zijn van matige kwaliteit. (vooral de branded software er in)
Er zijn veel klachten over Entone tv box en over het Draytek modem.
Vodafone is niet in staat gebleken om deze klachten op korte of zelf lange termijn (lees meer dan half jaar) op te lossen. Of Vodafone is zelfs niet eens bereid om het op te lossen en schuift het probleem af.

Bij een mobiele telefoon kun je gewoon een toestel naar keuze kiezen op het vodafone netwerk.
Bij Vodafone vast is er 1 keuze en dat is de smaak van Vodafone en dat is toch wel opmerkelijk.
Of je nu een tv van 100 of van 10.000 euro koopt op alle tv's krijg je het zelfde Vodafone menu met dezelfde klachten en beperkingen.




davod10

Gedreven Meedenker
  • 2448Posts
  • 57Oplossingen
  • 0Likes
speedfighter wrote:
De Vodafone producten zijn van matige kwaliteit. (vooral de branded software er in)
Er zijn veel klachten over Entone tv box en over het Draytek modem.
Dat valt te betwisten.
Tel het aantal abonnees op minus het aantal klachten.

Entone box doet wat het moet doen, hier probleemloos.
De Huawei Hg659 is een top apparaat, mits je geen onbenullige configuraties toepast.
Met de Draytek heb ik geen ervaring, maar heb begrepen dat er ook gebruikers zijn die draytek configureren zonder ellende.

Ik vind het nogal wat, dat je zomaar schrijft dat Vodafone producten van matige kwaliteit levert, zonder dit concreet te onderbouwen met links naar bewijs. Het zou zomaar kunnen zijn dat de producten aan Vodafone apparaten van matige kwaliteit zijn, om nog maar te zwijgen over de mogelijk matige configuraties van de gebruiker.
speedfighter
Expert topicstarter
Expert
  • 1053Posts
  • 32Oplossingen
  • 2Likes
Volgens mij heb ik al genoeg onderbouwd.
Leest u de topic's van het afgelopen jaar maar eens door.
Veel klachten gaan gewoon de ijskast in zonder ook maar behandeld te worden.
Of op zijn minst een reaktie er op te geven.
Voorbeelden genoeg te vinden op het forum.





davod10

Gedreven Meedenker
  • 2448Posts
  • 57Oplossingen
  • 0Likes
speedfighter wrote:
Er is op dit moment ik de wereld van Triple Play veel te doen over verplichte hardware.
Kabel/satelliet providers zijn b.v voor tv verplicht om een alternatief aan te bieden doormiddel van b.v een CI-Module. naast de boxen die ze zelf aanbieden.

CanalDIgitaal bied gecertificeerde ontvangers(settopboxen), omdat er maar weinig tv's zijn met DVB-S2(!) tuner ingebakken en CI+/HD+ slot.
Mooie van Canaldigitaal is, dat je zelf kan kiezen om abbo af te nemen zonder gecertificeerde ontvanger, en dus alleen een smartcard krijgt, zodat je zelf voor een (liefst Enigma2) settopbox zorgt.

De coax kabelboer geeft je geen vrije keuze in hardware, net als Vodafone leveren hun een internet modem en voor VOIP ook een eigen apparaat (vaak ingebakken in modem, net als bij Vodafone).
Wel heb je betreft TV de optie om een CI+ kaart te nemen voor je TV, maar dan ook alleen standaard tv abonnement.
Wil je meer, dan krijg je settopbox van coax kabelboer (bv ZIggo). Een zonder harddisk, en een met(de beruchte met gammele firmware hetende Horizon).
Voor de isp service support is het ook makkelijker om paar apparaatjes te beheren, i.p.v. alle settopboxen/tv /modems/routers etc. die er te krijgen zijn.

Update: CanalDigitaal gaat over op CI+ en laat CI vervallen. De genoemde voordelen van CanalDigitaal (schotel) komen dus te vervallen, omdat er maar erg weinig opensource settopboxen zijn met CI+ (proprietary closed source software) ondersteuning. Licentietechnisch een onmogelijke combinatie.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic