Random

Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

VPN snelheid daalt naar bijna nul tijdens roamen in Belgie.

Als ik van huis ben gebruik ik bijna altijd een VPN (OpenVPN) verbinding naar mijn thuis netwerk zodat mijn lokale services kan bereiken.

 

Ik kom geregeld in België. Wat er steeds gebeurt: zodra ik in België naar een Belgische provider roam valt de VPN snelheid terug naar bijna nul. Mijn 192kbps Icecast stream valt vrijwel helemaal stil. Zodra ik de VPN verbinding verbreek loopt het streamen weer goed en kan ik alles weer normaal bereiken behalve mijn lokale servers uiteraard.

 

Mijn OpenVPN is geen split tunnel, alle verkeerd word over de tunnel gestuurd zodra ik hem aanzet en ik gebruik een alternatieve poort voor de OpenVPN server thuis. Zodra ik in NLD ben en weer via Vodafone online ben werkt alles perfect en snel.

 

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?

 

6 Reacties 6
Random
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Overigens geld dit verschijnsel niet alleen voor de Icecast traffic maar voor alle verkeer dat over de VPN gaat. Zo heb ik ook een lokale Librespeed (speedtest) website en daar meet ik nog slechts 0,05 mbps als ik in België met de VPN aan ben. Een willekeurige website laden duurt een eeuwigheid.

 

Zodra ik de VPN uitzet werkt alles weer normaal maar ik wil die VPN kunnen gebruiken ook in het buitenland hoewel buitenland ik heb tot nu toe alleen België kunnen testen.

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 3526Posts
  • 1062Oplossingen
  • 1159Likes

Hi @Random, goedemiddag!

Dit is een lastige vraag! Kort samengevat gebruik je OpenVPN naar jouw thuisnetwerk om jouw lokale servers te kunnen benaderen (als je niet thuis bent). In Nederland werkt dit prima via het netwerk van Vodafone NL, maar in het buitenland (specifiek België momenteel) zakt de snelheid bijna tot het nulpunt, waardoor niks mogelijk is. Zet je de VPN uit, dan werkt alles normaal. 

In dit geval zijn de APN-instellingen niet de boosdoener, aangezien er wel een verbinding in het buitenland tot stand komt en deze zonder VPN prima werkt. Om eerlijk te zijn is dat ook het punt tot waar wij als Vodafone zijnde de ondersteuning op kunnen bieden. Ik denk om die reden dat je deze vraag beter op bijvoorbeeld Tweakers kan stellen, want het is aannemelijk dat de oorzaak gezocht moet worden in OpenVPN (en de wijze waarop dit is geconfigureerd). Is er bijvoorbeeld sprake van een geo-block in de Firewall van jouw VPN? In ieder geval is op Tweakers veel meer kennis wat betreft OpenVPN, waardoor ik zeker weet dat je daar meer succes hebt qua tips en tricks. 

Random
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

@Cecilia 

 

Dit is zeker geen Vodafone-Ziggo probleem maar ik dacht misschien zit hier wel iemand die dit toevallig weet.

Er zit geen geo block op mijn selfhosted OpenVPN server thuis en ook niet op mijn firewall (pfSense).

 

Ik vermoed zelf dat ze in België onbekend verkeer op een onbekende poort en nog versleuteld ook niet doorlaten. Maar ja moet Internet niet transparant zijn? Een antwoord op deze laatste vraag is niet nodig ik vroeg het mezelf hardop af 😁

 

Bedankt voor de tip die ga ik opvolgen en eens op Tweakers de vraag stellen.

 

Groet 👋

 

Energieboy
Expert
Expert
  • 12185Posts
  • 3551Oplossingen
  • 3175Likes

Ja, dit is echt een probleem voor in het buitenland. En vooral VPN is tegenwoordig een dingetje, ook bij de buur landen. Overigens een goed idee om de vraag bij Tweakers te stellen want dit is niet iets wat Vodafone kan oplossen. Eventueel zou je contact op kunnen nemen met de provider in België en vragen waarom dit gebeurd. 

Random
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

@Energieboy 

Ik had inderdaad ook al op de website van Proximus gekeken of ze een forum o.i.d. hebben ik heb dat niet gevonden helaas. Ik kan ze uiteraard ook nog gewoon een mail sturen dat zal ik uiteindelijk ook doen als ik ook op tweakers geen antwoord op de vraag krijg. Er heeft nog niemand gereageerd daar.

 

Ik heb overigens ook de OrangeB provider getest met exact zelfde resultaat.

Random
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Ik heb overigens ondertussen het forum van Proximus gevonden.

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Polls
Wat vind jij het mooiste aan de iPhone 16 serie?

Uitgelicht topic