Vliegende H

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Maritiem Netwerk

Ik zeilde met mijn zeilboot Aberdeen aan en mij is ongevraagd 60 euro in rekening gebracht doordat ik gebruik gemaakt zou hebben van het maritieme netwerk. 
hebben andere een gelijksoortige ervaring?

kan dit juridisch wel?  Ik heb er niet om gevraagd, is geen onderdeel van mijn abonnement, maar wordt door Vodafone per sms mij medegedeeld dat ik verbonden ben en tegelijk dat ik het maximum van de bundel gebruikt heb. Zeer dubieus. Ben benieuwd of iemand met juridische achtergrond hier op kan reageren

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Energieboy
Expert
Expert
  • 12185Posts
  • 3551Oplossingen
  • 3175Likes

Als je de community had gelezen dan had je soortgelijke ervaringen kunnen vinden. Er zijn meer mensen die hier ervaring mee hebben en juridisch is dit toegestaan, het staat namelijk in je Algemene Voorwaarden. Het is zeker wel een onderdeel van je abonnement en wees blij dat er maar 60,- euro is afgeschreven, waarschijnlijk omdat je buitenland heb geplaatst tot 60,- euro (en daarin valt ook Maritiem Netwerk. Sommige mensen hebben dat niet eens aan staan en krijgen dan een nog hogere abonnement. 

Een goede ervaring en een leer moment voor een volgende keer. Op het water is het mogelijk dat je over gaat naar Maritiem Netwerk. Wat je het beste kunt doen voordat  je aan boord gaat, of eigenlijk altijd als je op vakantie bent, is de optie ‘Handmatig netwerk selecteren’ aanzetten. Selecteer vervolgens het netwerk waar je op dat moment bent, dan is de kans klein dat hij vervolgens aan boord ‘automatisch’ (want dat staat uit) verbinding maakt met het maritieme netwerk. Hierna selecteer je in het land van aankomst het netwerk van de provider die je daar gaat gebruiken. Op deze manier heb je op zee nog vrij lang verbinding met het landnetwerk langs de kust, die ook steeds verder zee-inwaarts worden uitgebreid. Als je helemaal geen risico wilt lopen, kun je je mobiele netwerk het beste helemaal uitzetten door roaming uit te zetten, of je toestel volledig uit te zetten.  Mobiel internet in het buitenland uitschakelen is bij Vodafone niet mogelijk. 

Bekijk in context

3 Reacties 3
Energieboy
Expert
Expert
  • 12185Posts
  • 3551Oplossingen
  • 3175Likes

Als je de community had gelezen dan had je soortgelijke ervaringen kunnen vinden. Er zijn meer mensen die hier ervaring mee hebben en juridisch is dit toegestaan, het staat namelijk in je Algemene Voorwaarden. Het is zeker wel een onderdeel van je abonnement en wees blij dat er maar 60,- euro is afgeschreven, waarschijnlijk omdat je buitenland heb geplaatst tot 60,- euro (en daarin valt ook Maritiem Netwerk. Sommige mensen hebben dat niet eens aan staan en krijgen dan een nog hogere abonnement. 

Een goede ervaring en een leer moment voor een volgende keer. Op het water is het mogelijk dat je over gaat naar Maritiem Netwerk. Wat je het beste kunt doen voordat  je aan boord gaat, of eigenlijk altijd als je op vakantie bent, is de optie ‘Handmatig netwerk selecteren’ aanzetten. Selecteer vervolgens het netwerk waar je op dat moment bent, dan is de kans klein dat hij vervolgens aan boord ‘automatisch’ (want dat staat uit) verbinding maakt met het maritieme netwerk. Hierna selecteer je in het land van aankomst het netwerk van de provider die je daar gaat gebruiken. Op deze manier heb je op zee nog vrij lang verbinding met het landnetwerk langs de kust, die ook steeds verder zee-inwaarts worden uitgebreid. Als je helemaal geen risico wilt lopen, kun je je mobiele netwerk het beste helemaal uitzetten door roaming uit te zetten, of je toestel volledig uit te zetten.  Mobiel internet in het buitenland uitschakelen is bij Vodafone niet mogelijk. 

Vliegende H
topicstarter
Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank voor de reactie. Ik had idd voorgaande geval gelezen, maar was benieuwd of dit juridisch stand kan houden. Uiteindelijk wordt er ongevraagd een service verleend zonder een vooraf gaande vraag of je die service wil. Wel een erg makkelijke manier van geld verdienen. Een professioneel bedrijf als Vodafone zou zich daar toch niet mee moeten inlaten. 

Energieboy
Expert
Expert
  • 12185Posts
  • 3551Oplossingen
  • 3175Likes

Vodafone is een professioneel bedrijf en moet zich houden aan de regels om je bereikbaar te laten zijn. "Bijna" overal is dit mogelijk en voor sommige klanten gelukkig ook op vlucht- en bootdiensten. Geloof me, uiteraard kan die juridisch stand houden want dat is nu eenmaal zo geregeld en je kan het zelf uitzetten, als je dat niet wil. Dit kan je doen door je roaming uit te zetten of je toestel in vliegtuigstand te plaatsen. Het is even slikken maar een wijze les voor een volgende keer, zal ik dan maar zeggen. 

Op de website van Vodafone staat:

Bij het gebruik van je smartphone in een vliegtuig of op een schip kunnen de kosten (helaas!) soms hoog oplopen. Dit komt omdat deze verbindingen niet onder de EU-regulering vallen. Je krijgt een notificatie als je verbinding maakt met zo’n netwerk.
 
  •  Wil je datakosten voorkomen? Schakel dan je roaming functie uit via de instellingen op jouw toestel, zet je telefoon in vliegtuigstand en gebruik wifi als dat mogelijk is. Het gebruik van data kost € 7,50 per MB.
  • Bellen via een maritiem of satteliet netwerk kost € 3,75 per minuut, gebeld worden kost € 0,25 per minuut.
  • Het versturen van een SMS kost € 0,25, het ontvangen van een SMS bericht is gratis.

Hoe werkt het?
Verbinden met een mobiel netwerk binnen de EU: Als je in een EU-land bent, betaal je hetzelfde als in Nederland. Dit geldt ook als je langs de Europese kust vaart en verbinding houdt met het mobiele netwerk van het desbetreffende land waar je langs vaart. 
Verbinden met een netwerk op zee of in de lucht: Vanuit sommige schepen en vliegtuigen maak je verbinding met een satelliet- of maritiem netwerk. Dit netwerk valt niet onder de EU-regels, ondanks dat je je soms wel geografisch binnen Europa begeeft, en kost vaak veel geld. Bij Vodafone is dit altijd € 7,50 per MB.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Polls
Wat vind jij het mooiste aan de iPhone 16 serie?

Uitgelicht topic