Nadia
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 730Posts
  • 20Oplossingen
  • 70Likes

Smart-OV: FAQ & Feedback

http://voda.fo/ne/lk9gf
Via www.smart-ov.nl heb je je kunnen inschrijven voor de proef met Smart-OV. In dit topic leggen we kort uit wat Smart-OV inhoudt, zetten we de voordelen op een rijtje en beantwoorden we de veelgestelde vragen. Ook horen we graag wat jouw ervaringen met Smart-OV zijn!





Wat is het?
Met Smart-OV kun je gemakkelijk in- en uitchecken met je smartphone door middel van een OV-chipkaart in je Vodafone Wallet. Onderweg kun je hiermee gemakkelijk en snel contactloos betalen en in de bus, tram, metro en de trein. Zo ben je weer een stap dichter bij een volledige portemonnee in je telefoon.

Wat zijn de voordelen?

  • Je OV-chipkaart zit in de Vodafone Wallet
  • In- en uitchecken met je smartphone
  • Direct een notificatie op je scherm
  • Je ziet wanneer en waar je in- of uitgecheckt bent
  • Je ziet je saldo en reishistorie in de app
  • Ook reizen met je Vodafone Wallet wanneer je batterij leeg is of je scherm uitstaat
  • Volledige controle en inzicht in je Vodafone Wallet

Wat heb je ervoor nodig?

  • Een geschikt Android toestel voor Vodafone Wallet
  • Een nieuwe Vodafone NFC+ simkaart, te herkennen aan het OV-logo of aan de kleine letters NFC+ op de achterkant van je simkaart

Jouw mening telt! Geef ons je feedback
Doe je mee aan de proef met Smart-OV? Dan horen we graag onder dit topic wat jouw ervaringen zijn en of je nog op- of aanmerkingen hebt. Alle feedback is welkom!



FAQ

Welk type OV-chipkaart kan ik koppelen?

Waar kan ik straks in- en uitchecken?

Hoe zie ik mijn incheck status, reizen en tegoeden?

Wat moet ik doen bij een kaartcontrole?

Wat kan ik doen als in- en uitchecken niet lukt of als ik de status niet na kan kijken?

Wat kan ik doen als ik vergeten ben om uit te checken?

Hoe is de proef met Smart-OV opgezet?

De proef is in samenwerking met Translink Systems, de uitgever van OV-chipkaart en met alle vervoerders.

Op dit moment zijn er ongeveer 100 Vodafone Wallet gebruikers geselecteerd voor de proef. De proef duurt van 30 november 2015 tot en met 29 februari 2016. Daarna kan er niet meer gereisd worden met de simkaarten.

Wat kost het?

Voor deelname aan de proef of de OV-chipkaart in je Vodafone Wallet worden geen kosten berekend. Tijdens de proef Smart-OV reis je op saldo. Je betaalt gewoon het volledige instaptarief en de volledige reiskosten worden verrekend bij het uitchecken.

Welk type OV-chipkaart kan ik koppelen?

Tijdens de proef Smart-OV is het alleen mogelijk om een nieuwe OV-chipkaart te koppelen, het registreren daarvan is in dit geval gratis. Bestaande OV-chipkaarten kunnen niet voor de proef gebruikt worden.

Bij de registratie geef je toestemming voor automatisch opwaarderen vanaf je bankrekeningnummer.

Op dit moment is het nog niet mogelijk om kortings- of reisproducten af te sluiten. Je reist op saldo, wat betekent dat je altijd de volledige 100% van de ritprijs betaalt.

Hoe werkt in- en uitchecken?
Het werkt vrijwel hetzelfde als bij een gewone OV-chipkaart. In plaats van het plastic kaartje houd je nu je smartphone voor de lezer of de incheckpoortjes.

Houd de achterkant van je smartphone op ongeveer 2 centimeter afstand van de kaartlezer. Afhankelijk van je type en merk telefoon is het mogelijk dat je het toestel horizontale of verticale richting moet houden.

Het is ook mogelijk om in- en uit te checken als je toestel uitgeschakeld is of als de batterij op is. Je betaalkaart en ov-chipkaartgegevens zijn veilig opgeslagen op je NFC+ simkaart.

Waar kan ik straks in- en uitchecken?

Bij alle vervoerders die OV-chipkaart gebruiken en ondersteunen. Dat betekent dat je met de bus, tram, metro en alle treinen kunt reizen.

Afhankelijk van de apparatuur van de vergvoerder is het mogelijk dat in sommige gevallen het in- en uitchecken iets langer duurt. Hetzelfde geldt voor de kaartcontrole.

Hoe zie ik mijn incheck status, reizen en tegoeden?

Zodra je Vodafone Wallet gebruikt en een OV-chipkaart hebt gekoppeld aan je Vodafone Wallet ontvang je ook de kaart-plugin. Deze app verzorgt de informatievoorziening van je gekoppelde OV-chipkaart.

Als je incheckt opent er direct een pop-up op je scherm. Enkele seconden later toont de kaart-plugin app een overzicht van je saldo en je meest recente reizen. Je hoeft hiervoor je smartphone niet te ontgrendelen.

Uiteraard is het ook mogelijk je OV-chipkaart aan te melden voor inzicht in reishistorie, dit werkt volgende de normale manier door een koppeling te maken met je account op ov-chipkaart.nl.

Vodafone Wallet heeft geen toegang tot je reisinformatie of check-in status. Deze informatie wordt weergegeven op je scherm direct vanaf de servers van Translink Systems.

Wat moet ik doen bij een kaartcontrole?

Voor een conducteur of conductrice is het gewoon mogelijk om jouw smartphone uit te lezen voor kaartcontrole.

Houd de achterkant van je smartphone op ongeveer 2 cm afstand van de kaartlezer. Afhankelijk van je type en merk telefoon is het mogelijk dat je het toestel horizontale of verticale richting moet houden.

Elke deelnemer aan de proef ontvangt een extra bewijs van deelname aan de proef Smart-OV. Dit is bedoeld voor situaties waarin zich problemen voordoen bij de controle. Met het bewijs kun je aantonen dat je meedoet aan de proef Smart-OV. Iedere deelnemer moet altijd in- en uitchecken en in het bezit zijn van een geldig vervoersbewijs.

Handige tip:
Kan de kaartlezer niet communiceren met je smartphone? Laat dan via de Vodafone Wallet en kaart-plugin app zien dat je ingecheckt bent. In het overzicht zie je namelijk je actuele incheckstatus, op elk moment van de reis.

Wat moet ik doen in geval van verlies of diefstal?


  • Neem direct contact op met de Vodafone klantenservice via 1201 of 06 - 54 500 100
  • Geef direct aan dat je gebruik maakt van Vodafone Wallet
  • Laat je Vodafone Wallet profiel blokkeren
  • Laat je Vodafone NFC simkaart blokkeren
  • Neem contact op met de leverancier van je betaalkaarten voor blokkade
  • Neem contact op met de leverancier van OV-chipkaart voor blokkade
Het is belangrijk om je gekoppelde betaalkaarten en ov-chipkaart apart te laten blokkeren.

Wat kan ik doen als in- en uitchecken niet lukt of als ik de status niet na kan kijken?


  • Controleer of je NFC-functionaliteit is ingeschakeld op je smartphone
  • Controleer of je Wallet geactiveerd is. Je ziet dit aan het icoontje rechtsboven.
  • Controleer of je OV-chipkaart is ingeschakeld in je Vodafone Wallet
Maak je gebruik van een Samsung of Sony toestel?

  • Controleer of je Android BEAM functionaliteit is uitgeschakeld, via instellingen
Maak je gebruik van andere contactloze betaalapps?

  • Schakel de Vodafone Wallet in als primaire betaalapp

Wat kan ik doen als ik vergeten ben om uit te checken?

Je kunt je teveel betaalde instaptarief terugvragen via uitcheckgemist.nl. Let wel op dat je het saldo terugkrijgt via een kaartautomaat. Dit vereist een kaartautomaat met voldoende ruimte om je smartphone tegen de ontvanger te houden. Geschikte betaalautomaten staan bijvoorbeeld op de NS-stations.

6 Reacties 6
Jakarta

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo,

ik mag meedoen aan de proef, heb ook een deelnemersbewijs. Tevens in bezit van een NFC+ sim, toegestuurd door jullie en ook geactiveerd. Echter, het downloaden van de Wallet en OV app gaat soepel, alleen het toevoegen van de OV kaart lukt niet?!

Heb al meerdere malen toestel opnieuw gestart en bovenstaande apps verwijderd en opnieuw geinstalleerd.

Graag hoor ik zsm van jullie.
Nadia
Oud Community Moderator topicstarter
Oud Community Moderator
  • 730Posts
  • 20Oplossingen
  • 70Likes
Jakarta leuk om te lezen dat je meedoet! Het is dan natuurlijk ook handig als het allemaal goed werkt 😉 Neem daarom even contact op met 1201 of 06 - 54 500 100 en geef aan dat je gebruik maakt van Vodafone Wallet. Mijn collega's helpen je dan graag. Succes en laat maar even weten of het gelukt is!
jmpebesma

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo

Ik doe ook mee aan de proef ik kan mijn kaart niet vinden in de wallet hij zegt geen goede simkaart terwijl het nfc logo wel op de kaart staat

Met vriendelijke groet

Jacob Pebesma
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
jmpebesma , sorry dat je nog geen reactie hebt gekregen. Is het inmiddels wel nog gelukt om de kaart te vinden in de app?
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Jakarta , is het inmiddels nog gelukt? Gedurende de proef Smart-OV duurt het toevoegen van de OV-chipkaart enkele dagen. In principe zou je de de OV-chipkaart dus enkele dagen later hebben mogen ontvangen. Klopt dat? Indien er nog steeds een probleem is, neem dan even contact met de klantenservice.
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Gearchiveerd.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic