sonoya

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Slecht bereik in Frankrijk

Goedemiddag,

Ik heb een Samsung S4. 4G abonnement, data-roaming is actief, alles-in-1-dagbundel geactiveerd. Simkaart is 1 jaar oud. In Frankrijk echter bij herhaling zeer veel problemen om bereikbaar te zijn zowel telefonie als data-verbinding. Afgelopen zomer 3 wkn in het zuiden en recent paar dagen in het Noorden geweest en praktisch onbereikbaar.

Ik weet dat wisselen van provider nogal eens de oplossing is maar dat moet dan wel kunnen !
Ik kan bijvoorbeeld zonder moeite registreren op SFR, inmiddels weet ik dat dit het voorkeursnetwerk van Vodafone is. Maar als deze er niet is of geen/slecht bereik heeft, is het registreren op het alternatief, nl Orange, heel moeizaam. Ik moet continue via de mobiel handmatig laten zoeken naar beschikbare netwerken, dan Orange kiezen (de enige die beschikbaar is) en na registratie valt de verbinding binnen paar minuten weer weg. Terwijl mijn reisgenoten met KPN of telfort zonder moeite op Orange komen (voorkeursnetwerk van hun provider) en continue een goed bereik hebben inclusief 3G data-verbinding.

Recent was het helemaal duidelijk. Reisgenoot had een dual-sim in het toestel. Het ene was van Telfort, de ander van Vodafone. Beide sims een buitenlandbundel, roaming aan etc. De Telfort had continue verbinding met Orange, de vodafone sim had geen tot zelden verbinding met Orange (en SFR was niet beschikbaar). Ikzelf kon met mijn vodafone zelden verbinding krijgen met Orange (na herhaalde laten scannen na netwerken, automatisch lukt al helemaal niet). Eenmaal op de terugreis, pikt het SFR weer op en hoppa goede en stabiele verbinding.

Dat is toch raar ? Waarom kan de ene provider wel via Orange (een van de grootste franse telecomaanbieders) een stabiele en goede verbinding geven en de andere provider niet ? En bovendien zonde van het geld, 2e per dag betalen en hooguit 800kb kunnen gebruiken die ene keer dat net even de verbinding tot stand komt.

Ik ben benieuwd of meer mensen deze ervaring hebben en wat de verklaring kan zijn.
4 Reacties 4
Anonymous
Niet van toepassing
Hey @sonoya

Wat vervelend om te lezen.
Wat je kunt doen is even voor de zekerheid je instellingen controleren op http://handleidingen.vodafone.nl
Let op dataroaming moet aanstaan.
Als dat allemaal correct staat kun je inderdaad handmatig een ander netwerk selecteren. Mocht je een netwerkreset doen dan dien je dit 5x te doen. Hierdoor meldt de simkaart zich weer opnieuw aan op het netwerk.
Tevens kun je je simkaart in een ander type en merk telefoon doen om te zien of het hier wel in werkt.

Je kunt ook contact opnemen met de klantenservice om te zien of alles correct staat. Tevens kunnen zij zien of er een blokkade is etc.

Ik hoop dat het bovenstaande helpt.
Laat me weten of het gelukt is.

Groetjes Stevied86
*moderator edit: link naar handleidingen gefixt*
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Ik heb deze ervaring met Vodafone ook gehad in het buitenland. Het lijkt erop dat hun steering-of-roaming-systeem soms op hol slaat.

Vodafone kan hun goedkope bundels aanbieden juist omdat ze samenwerken met bepaalde providers zoals SFR in Frankrijk. Dus als je telefoon zich aanmeldt op Orange dan probeert Vodafone je telefoon zo snel mogelijk weer op het SFR-netwerk te krijgen.

Op zich niks mis mee, maar ik heb zelf ook meegemaakt dat ik bijvoorbeeld op 1 netwerk geen dataverbinding kon krijgen en op het andere (niet-voorkeurs) weer wel. Echter daar werd ik ook de hele tijd van afgetrapt. Dat eraf trappen zou normaalgesproken alleen moeten gebeuren bij automatische netwerkselectie, niet bij handmatige selectie.

Als je nog in Frankrijk bent zou je evt. via de My Vodafone-app een chat kunnen starten om het probleem aan te geven. Verwijs dan ook even door naar dit topic. Hopelijk kunnen de technici het probleem dan oplossen, en ook voorkomen in de toekomst.
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Hoi @sonoya en @RuudNL, erg vervelend dat jullie deze ervaring hebben! Het klopt dat er voorkeursnetwerken zijn, dit werkt met een soort prioriteitssysteem. Er wordt eerst contact gezocht met het voorkeursnetwerk (prioriteit 1). Is dit netwerk niet beschikbaar? Dan zoekt je telefoon automatisch naar overige netwerken. Met dit systeem zijn geen problemen mee bekend. Ik heb er de laatste keer dat ik in Frankrijk ook geen issues mee ervaren. Via het forum kunnen we dit helaas niet onderzoeken. Hiervoor is echt onderzoek nodig op de betreffende nummers.

Dus, ben je in het buitenland en ervaar je deze problemen? Neem dan contact op met onze klantenservice wanneer je nog in het buitenland bent. Houd er rekening mee dat het hoogstwaarschijnlijk niet meer onderzocht kan worden op het moment dat je weer terug bent in Nederland.
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Hi@Marc-,

Wat je zegt klopt niet 100%. Vodafone heeft namelijk ook een voor de gebruiker onzichtbaar systeem dat soms 1 of 2x verbinding met een buitenlands netwerk weigert zodat de telefoon een ander netwerk gaat proberen. Ook kan dit systeem je van een niet-voorkeursnetwerk af trappen in de hoop dat je telefoon daarna een ander netwerk selecteert.

Dit zorgt ervoor dat de gebruiker verbinding maakt met een netwerk waarmee Vodafone een goede overeenkomst heeft (bijv. zodat je een netwerk kunt gebruiken waarbij je op 4G kunt).

Echter, in sommige situaties lijkt dit systeem kuren te hebben; je wordt telkens van een bepaald netwerk getrapt, ook als je handmatig geregistreerd bent. Daarna moet je weer opnieuw handmatig registreren met dat netwerk. In gebieden waarbij het voorkeursnetwerk zwak is, is dat erg irritant. In Frankrijk zijn er gebieden (m.n. zones blanches) waar dit soort kuren erg vervelend is.

Trouwens alweer even geleden dat ik er last van had. Het gebeurt ook alleen in gebieden waar de dekking van het voorkeursnetwerk niet optimaal is. Ik vermoed trouwens dat de technici hier ook achteraf naar kunnen kijken in de logbestanden van jullie steering-of-roaming-applicatie. Je zou dat evt. bij die afdeling kunnen navragen, dan weten we of het nuttig is om achteraf nog gegevens op te sturen.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic