NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes

Signaal plus module tweaken

Het Project(je) is inmiddels uit de hand gelopen. Ik kreeg veel vragen of ik geen simpele uitvoering kon maken... lang getwijfelt.. maar toch maar gedaan. Mensen die er aan willen knutselen gaan er toch wel aan knutselen..

De volgende antenne is aangeschaft :
15dbi Antenna 3G voor een €5,34
Om de antenna aan te sluiten op de aansluiting binnen in de femocell is deze kabel nodig:
IPX to RP-SMA kabel voor een €1,43

Eerst moet de aansluiting van de oude antenne los gemaakt worden.
Ja, dat is het enige los lopende draadje in de Femocell. Die is niet te missen.
Op de printplaat aansluiting, waar je het draadje uit los koppelt, sluit je de nieuwe kabel aan.

Vervolgens maak je een gat in de femocell. (gewoon met een boortje in de rechterboven hoek. Let wel op dat je niet de schroefdraad of printplaat kapot maakt.)

De connector er op bevestigd, je draad het bouwtje los, doet de connector er via de achterkant door heen, en draaid het moertje aan de voorkant weer vast.





Nu de 15dBi antenne voor 3G er op gedraaid:


En vervolgens aangesloten, en alles werkt:



9 Reacties 9
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hey Netwerkfreak, allereerst: respect voor de vaardigheden 🙂

Inhoudelijk raad ik iedereen die dit topic leest echter af om aan zijn of haar femtocel te knutselen. Ik begrijp dat het op zichzelf al een leuke uitdaging is. Ik kan me ook voorstellen dat je het met een specifiek doel doet, bv om hem meer bereik wilt geven. Er is echter een reden dat telecom-apparatuur met een bepaald vermogen signaal geeft: er zijn in Nederland regels over de sterkte waarmee mobiele frequenties gebruikt mogen worden.

Dat geld zowel voor het macro-netwerk (de grote masten) als voor iets als de femtocel, wat in feite een mini-3G-mast is. Dit is de reden waarom de apparatuur van telecomproviders zo hard straalt als hij doet en niet harder (wat technisch niet zo moelijk is). Er kunnen diverse problemen ontstaan als hij te hard zendt, bv interferentie met het signaal van andere masten of femtocels, het kan problemen veroorzaken met de femtocel van de buren, het signaal van mensen die door de straat lopen omdat er geen handover van femtocel naar grote mast mogelijk is, enzovoort.

Daarnaast kunnen modificaties heel positief zijn maar ook met minder goede bedoelingen gedaan worden. Uit veiligheidsoverwegingen zit er daarom een beveiliging in de femtocel die modificaties detecteert. Je femtocel kan onklaar raken als er aan geknutseld wordt.

Lang verhaal kort: ik raad iedereen af om, hoe verleidelijk het ook is, zijn femtocel aan te passen. Hij werkt zoals hij werkt met een goede reden 🙂

NetwerkFreak
Expert topicstarter
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
@BasT ,

Vanavond zal ik het topic wat uitbreiden.

Zoals ik al vermeld had: "Hoe? ga ik niet uitleggen.. het is een HF signaal. ik ga geen zend piraatjes stimuleren"
Aangezien we te maken hebben met een 900MHZ signaal, kan het goed mis gaan. Daarom zit er expres geen handleiding bij.

"Er is echter een reden dat telecom-apparatuur met een bepaald vermogen signaal geeft: er zijn in Nederland regels over de sterkte waarmee mobiele frequenties gebruikt mogen worden." Uiteraard ben ik me hier van bewust. Maar dit heeft te maken met het Wattage waarmee uitgezonden mag worden. Niet van de plaats en vorm van de Antenne. Vodafone heeft gekozen voor een PCB antenne. Dit ivm ruimte gebrek in het kastje, en dat snap ik. Maar dit geeft in een groot huis nog steeds niet voldoende dekking.





RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
De plaats en vorm van de antenne maakt wel uit omdat het maxima zijn in dBi (inclusief antenneversterking).

Verder zou het inderdaad handig zijn om als je dit soort grappen uithaalt, je SignaalPlus in besloten modus te laten staan zodat mensen die langs je huis lopen geen problemen hebben met handovers naar het macro-netwerk, zoals BasT al zegt.

Zo centraal mogelijk in je huis plaatsen kan trouwens helpen het probleem te verminderen. Hoe hoger hij hangt in een kamer hoe minder obstakels er tussen jou en het apparaat zijn meestal namelijk.
NetwerkFreak
Expert topicstarter
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
@RuudNL en @BasT ,

De femocell is inmiddels in het midden van mijn huis geplaatst en afgesloten gemonteerd. Dit zodat andere mensen er geen last van hebben. Uiteraard heb ik met een oscilloscoop de omgeving gecontroleerd op lek straling.

Ik heb de startpost aangepast, zodat minder mensen gevaarlijke dingen met de femocell gaan uithalen.. en de mensen die het doen het nu verantwoord kunnen doen.

Vraag me af wat de technische dienst bedoelt met Tweak herkenning, want heb de gehele printplaat doorgelicht. En deze zit er zover ik kan herkennen niet in 😄 En ik heb hem toch degelijk aangepast, en hij werkt super!:D
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
In theorie vrij makkelijk te herkennen door gewijzigde SWR-antennewaarde door de eindversterker hoor 😉

Daarnaast gaat het niet kunnen modificeren vooral om het flashen van andere software waarschijnlijk. In Groot-Brittannië was er bijvoorbeeld een akkefietje hiermee een tijd geleden, dus het is wel beter beveiligd nu.

Of ze er actief veel mee doen is de vraag, maar als ze ineens echt rare dingen meemaken met je SignaalPlus dan wordt hij zo afgesloten op afstand hoor 😉
NetwerkFreak
Expert topicstarter
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
@RuudNL ,

Uiteraard ben ik er van bewust dat ze deze van afstand altijd er uit kunnen gooien. Maar hierbij hoop ik op de goodwill van Vodafone. en anders; pech gehad, dan was het leuk voor zolang het duurde 😄

@Dazzler ik heb nog wel een vraag, en ik vermoed dat jij hier wel het antwoord op zou weten. Kan ik de femocell ook proxy instellingen mee geven, zodat die achter een proxy komt te zitten?
Dazzler

Gedreven Raadgever
  • 315Posts
  • 20Oplossingen
  • 0Likes
@NetwerkFreak

Ik durf het echt niet te zeggen... Femtocel is echt een mobiel product en daar heb ik niet veel ervaring mee 😉 Maar als ik voor mezelf ga nadenken, denk ik dat je op ieder apparaat wel een proxy kan instellen op de één of andere manier... Of het de bedoeling is is dan een tweede vraag...
NetwerkFreak
Expert topicstarter
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
@Dazzler

Ik wil femocells gaan gebruiken hier in een zakelijke omgeving. Aangezien al het internet verkeer via een proxy gaat, lijkt me dit wel de bedoeling en ook niet heel vreemd 😄
aangezien de femocell ingesteld moet worden via myvodafone vraag ik me af of deze optie mogelijk is.
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Nee, dat kan niet. SignaalPlus zet een directe VPN-achtige verbinding op met de Vodafone-servers. Als er geen directe verbinding naar buiten toe mogelijk is zal het apparaat niet werken.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic