Hoi Tom, Mijn echtgenote kan vanuit Uganda bellen naar NL en binnen UG bellen. Ze kan echter niet gebeld worden vanuit NL of Ug. Bellers krijgen de boodschap dat de telefoon uitgeschakeld kan zijn. "Probeer het later nog eens". Ze heeft ruim 10 euro prepaid tegoed. Als ze sms-jes verstuurt naar Ugandese of Nederlandse nummers dan blijven deze in haar outbox hangen; sms naar haar Vodafone nummer vanuit NL vanaf andere netwerken komen ook niet aan. Enige optie waar nu nog aan wordt gewerk,t is het vinden van een telefoon die niet automatisch de Vodafone sim aanmeldt bij het MTN-netwerk. Tot nu toe heeft het handmatig selecteren van een ander netwerk op 2 telefoons geen resultaat gehad. Andere netwerken worden wel gevonden maar als ze worden geselecteerd, vindt geen connectie met dat andere netwerk plaats maar schakelt de telefoon na een 1 of 2 minuten alsnog automatisch (ongevraagd, onder de handmatige optie) over naar het MTN-netwerk. Blijven een aantal prangende vragen over. 1. Waarom hebben mijn echtgenote en ik maandenlang in NL en elk buitenland, dus ook in Uganda, gewoon verbinding gehad inclusief ontvangen van SMS en nu niet meer? 2. Wat is er donderdag 20 december tussen 08.00 uur NL tijd (tijdstip van laatste ontvangen SMS) en 16.42 NL (tijdstip dat bericht niet meer aankwam) gebeurd en waarom? 3. Waarom logt de Vodafone SIM altijd aan aan het MTN-netwerk in Uganda, zelfs als handmatig voor een ander beschikbaar netwerk wordt gekozen? 4. Waarom kan ze wel zelf bellen, maar niet worden gebeld? Waarom kan ze wel bellen en niet sms verzenden of ontvangen? 5. Hoe ga ik vanaf 17 januari a.s. mijn bankzaken in Uganda regelen als de sms met code van mijn bank niet meer bij mij aankomt? Uiterst vervelend en uiterst bevreemdend voor een telecom die zich profileert als een telecom met uitstekende mogelijkheden voor roaming in het buitenland. Bedankt voor je mee-denken maar dit lijkt me toch echt iets verder te gaan. Groet, Jos