JosVodafone

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

SMS naar Uganda komt sinds donderdag niet aan.

Mijn echtgenote zit in Uganda. Sinds donderdagochtend komen mijn sms-jes niet meer bij haar aan. Wat is er aan de hand?
9 Reacties 9
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 734Likes
Hi Jos,

Ontvangen andere personen wel een sms van jou? En heeft ze dit probleem alleen met sms die van jou afkomstig zijn? Soms helpt het als je handmatig wissel van provider. Dus geef haar even door dat ze een andere netwerkprovider selecteert en daarna haar toestel even uit/aan zet door de accu eruit te halen. Ik hoor graag van je of het heeft geholpen.
JosVodafone
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Geachte Vodafone service-desk. Anderen ontvangen wel mijn sms-jes - in NL. Mijn vrouw heeft bereik in Uganda en kan ook zelf bellen. Haar telefoon selecteert automatisch het MTN-netwerk. Vanmorgen heeft ze geprobeerd handmatig een ander netwerk te selecteren. Ze heeft 2 verschillende netwerken geprobeerd en beide keren kon dat andere netwerk niet worden geselecteerd (Celtel en UTL). Vervolgens ging de telefoon terug naar MTN. Wat mijn intrigeert zijn 2 dingen (als ICT-man met 15 jaar ervaring). 1. Zaken veranderen niet "zomaar". Ze veranderen alleen als er iets in de infrastructuur verandert. Mijn vrouw en ik reizen regelmatig van en naar Uganda en juist omdat mijn ervaring met Vodafone in UK positief waren (de beste verbindingen naar vele buitenlanden) ben ik van KPN naar Vodafone overgestapt. Tot afgelopen donderdag 20 december nooit problemen gehad. Nu, na een jaar of zo, werkt het "zomaar" niet meer. Voor mij bestaat "zomaar" niet en heeft iemand ergens met zijn vingertjes aangezeten. 2. MTN sms-jes komen wel in NL aan maar met mijn MTN-sim (die Vodafone kiest als preferred netwerk in NL) kan ik geen sms naar Ug versturen. Blijkbaar is het een 1-richtingsverkeer geworden van Ug naar NL m.i.v. afgelopen donderdag rond 11.00 a.m. NL tijd. Wat is er veranderd? Wie heeft dat waarom gedaan? Over een maand moet ik weer naar Ug. Om mijn online bankzaken te kunnen doen, moet mijn Vodafone sim sms-jes van mijn bank kunnen ontvangen. Hoe zal dat gaan als ik daar ben? Graag een oplossing ASAP. Jos.
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 734Likes
Hi Jos, om het even duidelijk te krijgen: heeft je vrouw een Vodafone NL simkaart en ontvangt zij wel smsjes van anderen? Heb je dit getest of kun je dit testen?
JosVodafone
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik zal het laten proberen. Wel lekker snel en to the point zo'n forum. Ik denk dat het beter is gewoon de klantenservice te bellen en een formele klacht in te dienen. Het is nu zaterdag en ik ben nog geen moer verder gekomen.
JosVodafone
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Terwijl wij gezellig keuvelen over de vraag of andere sms-jes wel aankomen, heb ik alvast een formele klacht bij de klantenservice ingediend. Ik waardeer de inspanningen van iedereen hier om tot een oplossing te komen maar mij is het wel duidelijk dat het niet licht aan individuele instellingen van individuele toestellen. Ondertussen heb ik vanaf Lyca en T-mobile (Ben) sms-jes laten sturen. Overigens, als deze niet aankomen, betekent dat nog niks. Want dat verklaart nog steeds niet waarom er tot donderdagochtend niks aan de hand was en daarna wel
TomS

Gedreven Meedenker
  • 151Posts
  • 9Oplossingen
  • 9Likes
Hoi JosVodafone,

Meestal werkt het opeens niet meer doordat er een verouderde netwerk aanmelding is.
Je kan dit simpel oplossen door een ander netwerk te (proberen) selecteren.
Je krijgt dan een nieuwe aanmelding waardoor alles weer zou werken.
Dit geldt in dit geval voor beide partijen, dus voor zowel je vrouw als voor jou.
Volgens de roaming overeenkomsten zou smsen in Uganda geen problemen mogen opleveren en zou het moeten werken.
Een 2e optie zou kunnen zijn om de simkaart in een ander toestel te proberen, dit zorgt vaak voor een nieuwe aanmelding waardoor de smsjes weer binnen zouden moeten komen.
De reden waarom we vragen om dit allemaal te proberen is dat het anders niet goed te achterhalen zit waardoor het probleem is veroorzaakt.
Zijn de smsjes vanuit de andere providers trouwens wel aangekomen?

JosVodafone
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoi Tom, Mijn echtgenote kan vanuit Uganda bellen naar NL en binnen UG bellen. Ze kan echter niet gebeld worden vanuit NL of Ug. Bellers krijgen de boodschap dat de telefoon uitgeschakeld kan zijn. "Probeer het later nog eens". Ze heeft ruim 10 euro prepaid tegoed. Als ze sms-jes verstuurt naar Ugandese of Nederlandse nummers dan blijven deze in haar outbox hangen; sms naar haar Vodafone nummer vanuit NL vanaf andere netwerken komen ook niet aan. Enige optie waar nu nog aan wordt gewerk,t is het vinden van een telefoon die niet automatisch de Vodafone sim aanmeldt bij het MTN-netwerk. Tot nu toe heeft het handmatig selecteren van een ander netwerk op 2 telefoons geen resultaat gehad. Andere netwerken worden wel gevonden maar als ze worden geselecteerd, vindt geen connectie met dat andere netwerk plaats maar schakelt de telefoon na een 1 of 2 minuten alsnog automatisch (ongevraagd, onder de handmatige optie) over naar het MTN-netwerk. Blijven een aantal prangende vragen over. 1. Waarom hebben mijn echtgenote en ik maandenlang in NL en elk buitenland, dus ook in Uganda, gewoon verbinding gehad inclusief ontvangen van SMS en nu niet meer? 2. Wat is er donderdag 20 december tussen 08.00 uur NL tijd (tijdstip van laatste ontvangen SMS) en 16.42 NL (tijdstip dat bericht niet meer aankwam) gebeurd en waarom? 3. Waarom logt de Vodafone SIM altijd aan aan het MTN-netwerk in Uganda, zelfs als handmatig voor een ander beschikbaar netwerk wordt gekozen? 4. Waarom kan ze wel zelf bellen, maar niet worden gebeld? Waarom kan ze wel bellen en niet sms verzenden of ontvangen? 5. Hoe ga ik vanaf 17 januari a.s. mijn bankzaken in Uganda regelen als de sms met code van mijn bank niet meer bij mij aankomt? Uiterst vervelend en uiterst bevreemdend voor een telecom die zich profileert als een telecom met uitstekende mogelijkheden voor roaming in het buitenland. Bedankt voor je mee-denken maar dit lijkt me toch echt iets verder te gaan. Groet, Jos
JosVodafone
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Inmiddels wat andere zaken gecontroleerd. Een MTN-sim card kan in NL handmatig alleen op het Vodafone netwerk worden aangesloten. KPN en T-Mobile reageren met "No network access". Dat lijkt veel op wat er in Uganda gebeurt wanneer je met een Vodafone-sim handmatig een ander netwerk dan MTN probeert te selecteren. Dat lukt daar ook niet. Is er een exclusief roaming contract tussen MTN en Vodafone? Verder is bij mijn echtgenote 35 cent van haar prepaid tegoed afgegaan, waarschijnlijk vanwege de mislukte sms-pogingen van gisteren.
TomS

Gedreven Meedenker
  • 151Posts
  • 9Oplossingen
  • 9Likes
De netwerken waarmee we een roaming overeenkomst hebben zijn:
Uganda Telecom
CelTel Cellular
MTN
Thuraya
en Warid
Deze netwerken zouden moeten werken.
Wat je nog zou kunnen doen is contact opnemen met de klantenservice om de nummers te laten controleren of deze nog goed zijn aangemeld op het netwerk.
We kunnen dan ook gelijk controleren wat er met de 35 cent tegoed is gebeurd.

Blijft wel vreemd dat het toestel handmatig omschakeld naar MTN terwijl deze op een ander netwerk is ingesteld :@

PS je zou via twitter of facebook contact kunnen opnemen met de klantenservice, deze zijn er 24/7 😉
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic