Anneke3

Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

SMS in het buitenland

Na een verblijf in Indonesie ontving ik een factuur van Vodafone waarop 11 sms-jes in rekening gebracht waren naar mijn eigen vaste nummer in Nederland. Los van het feit dat ik helemaal niet wist dat je naar vaste nummers kan sms-en, kan ik met de hand op mijn hart zeggen dat ik deze niet heb verstuurd. Mijn man en ik waren samen in Indonesie en er was dus niemand thuis. Ook bij de verstuurde sms-jes op mijn smartphone waren deze niet te zien. Aangezien mij dit al eens eerder was overkomen, ben ik toen naar de Vodafonewinkel in Den Haag (Spuistraat) gegaan alwaar zij - volgens zeggen - iets hebben uitgeschakeld waardoor het niet meer mogelijk was om te sms-en naar vaste nummers. Met weinig resultaat dus, want het gebeurde opnieuw. Naar aanleiding van mijn klacht op de Vodafonesite kreeg ik als reactie dat ik deze sms-jes echt had verstuurd en dat daarom van terugbetaling geen sprake kon zijn. Vandaag naar de Vodafonewinkel in Zoetermeer (Promenade). Daar kreeg ik te horen dat uitschakeling helemaal niet kan omdat je dan ook niet meer kan bellen naar vaste nummers. En ook daar kreeg ik te horen dat ik die sms-jes toch echt verstuurd moet hebben...
Als mijn abonnementsperiode is afgelopen, is het einde Vodafone voor mij. En voor die tijd durf ik niet meer naar het buitenland, want stel je voor dat Vodafone dan gaat beweren dat ik gedurende 3 weken 100 sms-jes per dag naar mijn vaste nummer heb verstuurd. Kassa voor Vodafone.
15 Reacties 15
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Hey Anneke3,

Wat vervelend dat er zonder medeweten sms'jes zijn verstuurd door je telefoon. Ik kan me voorstellen dat deze onzekerheid niet prettig is. Het is lastig aan te geven wat de oorzaak hiervan is. Is dit misschien ontstaan nadat je een bepaalde App heb geïnstalleerd? Gebruik je al de laatst beschikbare software van je telefoon?

Misschien is het een idee een back-up van je gegevens te maken en de fabrieksinstellingen terug te zetten voordat je weer naar het buitenland gaat. Dan weet je zeker dat er geen App op je telefoon staat waarmee dit kan gebeuren. Je kunt als je nog een andere telefoon hebt ook deze bij wijze van test meenemen naar het buitenland i.p.v. je huidige telefoon. Zorg in ieder geval dat je telefoon is voorzien van de laatste software. Ik hoop dat het probleem snel is verholpen.
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Hoi Anneke,

Da's toch echt waarschijnlijk een toestelprobleem. Let op want als je een andere provider hebt dan zul je hetzelfde kunnen meemaken als het probleem in je toestel dan nog bestaat, en sms buiten de EU is helaas nog steeds erg duur.

Als je bij My Vodafone de factuur downloadt dan kun je misschien aan de hand van de specificatie kijken hoe laat ze precies zijn gestuurd (hou rekening met dat de tijden NL tijd zijn).
Anneke3
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Het is geen toestelprobleem. De sms-jes uit het buitenland zijn van mijn Samsung Galaxy S verzonden en sinds begin oktober heb ik een nieuwe smartphone van LG. En zie daar: op de laatste rekening (over oktober) staan wederom 12 sms-jes naar mijn vaste nummer. Die zijn niet in rekening gebracht omdat ik gewoon in Nederland was, maar het kan dus niet aan mijn toestel liggen. De LG is spiksplinternieuw en heeft dus ook de nieuwste software.
Vodafone: doe hier wat aan!!!
Anneke3
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Het is geen toestelprobleem. De sms-jes uit het buitenland zijn van mijn Samsung Galaxy S verzonden en sinds begin oktober heb ik een nieuwe smartphone van LG. En zie daar: op de laatste rekening (over oktober) staan wederom 12 sms-jes naar mijn vaste nummer. Die zijn niet in rekening gebracht omdat ik gewoon in Nederland was, maar het kan dus niet aan mijn toestel liggen. De LG is spiksplinternieuw en heeft dus ook de nieuwste software.
Vodafone: doe hier wat aan!!!
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hallo Anneke, ik snap dat het heel verwarrend is maar ik zou niet direct weten wat wij kunnen doen. Een sms wordt alleen geregistreerd als hij vanaf een toestel is verzonden, ons systeem "verzint" ze niet. Als ook onderzocht en vastgesteld is dat het sms'je van je toestel komt zou moet er bv een bepaalde app voor verantwoordelijk zijn. Kun je een app verzinnen die je gebruikt voor berichtjes e.d. waarmee je wel eens iets naar huis mailt of sms't? Kan die dat af en toe naar een ander nummer sturen?
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Kun je nog wat zien aan de tijden waarop ze zijn verstuurd? Is dit midden in de nacht, juist op tijden dat je ook naar huis belde, etc?

Ik neem aan dat je LG automatisch dezelfde apps weer heeft geïnstalleerd nadat je deze aanschafte? (doet Android normaalgesproken) .. Dan kan het bijvoorbeeld één van deze apps zijn die dat doet. Een niet-standaard app waarmee je kunt sms'en bijvoorbeeld (zoals Bas zegt).

Ik zou zo gauw even niet weten welke app het zou moeten zijn trouwens. Als je hier een lijst plaatst van niet-standaard apps die je gebruikt kunnen we misschien meekijken en helpen voorkomen dat het opnieuw gebeurt...
Anneke3
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Het valt op dat de sms-jes in oktober (toen was ik dus gewoon thuis in Nederland) vrijwel allemaal 's morgens rond 8 uur verzonden worden. Eentje 's middags om 16.18 uur. En nu ik goed kijk, zie ik dat er niet alleen sms-jes verzonden worden naar mijn vaste nummer, maar ook naar mobiele nummers van mensen waarmee ik alleen maar berichtjes stuur via whatsapp.
Ik heb een verbruiksapp van Ziggo op mijn mobiel en die geeft aan dat ik in oktober 3 echte sms-jes heb verstuurd. Volgens de factuur zijn dat er 19!!
Er klopt dus echt niets van. Nu maakt dat - als ik in Nederland ben - niets uit, maar in het buitenland is het een stuk minder grappig.
De suggestie dat ik een app zou hebben waarmee ik naar huis mail?? Wat is dat voor onzin.. Je mailt toch niet naar een telefoonnummer!
Annabelle
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1846Posts
  • 148Oplossingen
  • 119Likes
Hoi Anneke3,

Het is een hele rare situatie. Ik kan het zonder enkele gevens ook niet voor je uitzoeken. Je kunt toch het beste even contact met ons opnemen via 1201 of onze twitter of facebook account. Dan kunnen we het voor je nakijken.
Anneke3
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Wat ik zie op de factuur van november (over oktober) is dat het op 12 oktober ineens stopt. Dat zou erop kunnen wijzen dat het aan mijn vorige toestel lag, want op 13 oktober heb ik een nieuwe smartphone gekocht. Ik wacht daarom de factuur van december (over november) af om te kijken of er dan weer spookberichten op staan. Zo ja, dan zal ik inderdaad contact met jullie opnemen. Alvast bedankt voor de reactie.
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
In theorie kunnen apps sms'en zonder dat een verbruiksapp dat ziet geloof ik, mits ze de juiste rechten hebben (dit kun je lezen op het moment dat je ze installeert; dan staat er of ze sms kunnen sturen/ontvangen, als bijv. een spelletje die rechten wil dan is dat nogal raar en dan zou ik dat niet zomaar installeren).
Anneke3
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Op de factuur van november staan inderdaad geen spookberichtjes meer. Hieruit maak ik dan maar op dat het aan mijn vorige smartphone heeft gelegen.
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes
Goed om te horen. Bedankt voor de terugkoppeling Anneke!
FraMeR

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo,

Wat ik hier lees bij Anneke is mij dus wel gebeurd in het buitenland... Honderden smsjes zijn verstuurd terwijl ik 2 maanden op vakantie was aan de andere kant van wereld. (Singapore, Nieuw Zeeland en Thailand). Hier kwam ik dus bij thuiskomst pas achter door de hoge telefoonrekeningen. En het rare is dat er wordt gesmst naar een totaal onbekend nummer, met de landcode +351 (Portugal). Nog vreemder is dat het om smsjes gaat met daarin computer code, (zo'n code als je zeg maar een foto opent in een tekstverwerker) en die code in elk smsje iets anders is. Ik heb gekeken wanneer het is begonnen. Ik las dat het tijdstip bij de smsjes op de rekening de Nederlandse tijd is? Het is begonnen volgens mijn rekening om 11.15 smorgens (8 uur later is 19.15 savonds daar). Het engiste wat ik mij nog kan herinneren is dat ik mij heb aangemeld bij de wifi in het hotel en waarschijnlijk moest ik daar mijn nummer voor invullen.
Groet, Bas

RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Je kunt de sms'jes dus wel zien op je telefoon?

Ook nog een app moeten installeren om op het wifi te komen? Het vervelende van dat soort apps is dat ze vaak allerlei toestemmingen hebben en dus ook sms kunnen versturen 😕
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Topic gesloten, gelden andere voorwaarden nu
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic